Problem i logic pro x

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SvendKurt
Medlem
Indlæg: 11
Sted: Hjørring

Problem i logic pro x

Indlæg af SvendKurt »

Normalt trækker man en sekvens fra ét spor til et andet ved at trykke "Option"

Det fungere udemærket ved mine software-Instrument - spor, men jeg kan ikke trække audio-spor ned.

Jeg kan godt kopier / sæt ind, men disse spor bliver ikke aktive.

Altså kun audio-sporene.


Nogen der kan hjælpe?

Vh. Kurt


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har ikke noget med Bounce In Place at gøre tænker jeg.
SvendKurt skrev:Normalt trækker man en sekvens fra ét spor til et andet ved at trykke "Option"
Dette trækker ikke, men kopierer når du bruger Option. Dvs. hvis du holder Option nede mens du drag & dropper, så kopierer du regionen fra et sted på samme spor til et andet eller fra et spor til et andet.

Hvis du bare vil trække/flytte, så tager du blot fat og drag & dropper uden brug af Option.
Jeg kan godt kopier / sæt ind, men disse spor bliver ikke aktive.
Sporet bliver ikke "aktivt" af af du kopierer noget ind på det. Et spor er "aktivt" så længe det ikke er mutet/slukke.

Jeg gætter på at du lige nu kopierer en audio region ned på et audio instrument-spor. Det kan du godt gøre, men der kommer ingen lyd fra regionen. Det er måske det du mener med at sporet ikke er aktivt.

Sporet er dog fint aktivt - det kan bare ikke afspille audio regioner, kun MIDI-regioner som skal trigge audio-instrumentet.

SÅ: Lav et rigtigt audio-spor og kopiér til dette i stedet. Så virker det.

Medlemsavatar
SvendKurt
Medlem
Indlæg: 11
Sted: Hjørring

Indlæg af SvendKurt »

Undskyld :) Det var også at kopiere sekvensen ned på et andet spor jeg ville.

Jeg har kopieret sporet, men sekvensen kan jeg ikke trække ned (Viser bare et lille plus på indikatoren).

Jeg har gjort det masser af gange før, men kan bare ikke i det projekt jeg arbejder på nu.

Vh. Kurt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med "kopieret sporet" mener du så oprettet et Duplicate Track?

Er du kommet til at låse modtager-sporet ved en fejl? Du kan enten have låst det eller freezet det.

Det er hhv. et lille hængelås-symbol eller et is/frost-symbol på sporet.

Det kan skabe præcis den situation du beskriver, dog vil du typisk også få en fejlbesked bagefter.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-10-29 at 16.50.16.png
Screen Shot 2018-10-29 at 16.50.16.png (24.29 KiB) Vist 595 gange

Medlemsavatar
SvendKurt
Medlem
Indlæg: 11
Sted: Hjørring

Indlæg af SvendKurt »

Ja,Duplicate Track (det lille +)

Og nej, ingen hænge-lås ):

Bare mærkeligt. jeg kan gøre det ved både software instrument og drum-spor, men ikke ved mine vokal-spor ):

ØV..

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

bare en tanke..
det er ikke vocal comp spor vel ?

altså med take folderen åben eller hvordan man siger...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SvendKurt skrev:Ja,Duplicate Track (det lille +)

Og nej, ingen hænge-lås ):

Bare mærkeligt. jeg kan gøre det ved både software instrument og drum-spor, men ikke ved mine vokal-spor ):

ØV..
Send projektet til mig så finder jeg fejlen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, så fik jeg kigget på projektet og ganske rigtigt, du kan ikke kopiere, men det er ikke en fejl.

Det skyldes, at det ikke er alm. audiospor du bruger, men derimod Track Stacks, som er en slags samlespor. Du kan ikke umiddelbart kopiere indholdet af Track Stacks, da Track Stacket jo potentielt indeholder flere interne ting.

I stedet skal du åbne Track Stacket (klik på den lille disclosure triangle - trekanten ude til venstre ved Track Stack navnet) og finde den relevante audio region, som ligger inde i Track Stacket.

Dén kan du kopiere til et andet, normalt audiospor.

Og måske bør du I nye projekter overveje ikke at bruge Track Stacks, men bare alm. audiospor. Så vidt jeg kan se bruger du slet ikke Track Stacket til noget, i hvert fald ikke umiddelbart noget vigtigt i dette projekt. Du har noget routing kørende til en effekt aux, men jeg vil anbefale bare at sætte det normalt op uden brug af Track Stacks.

Måske har du slet ikke været klar over at du ikke brugte alm. audiospor. Det sker nogle gange hvis man bruger preset/preset setups.

Medlemsavatar
SvendKurt
Medlem
Indlæg: 11
Sted: Hjørring

Indlæg af SvendKurt »

Nu kan jeg godt se det.

Når jeg skal indspille vokal, starter jeg med at bruge et af de forud-programerede indstillinger, ex.: Bright, Classic, Natural osv.

Denne gang har jeg brugt Vintage vokal, og nu har jeg leget med dem alle. Vintage og Warm vokal er så åbenbart Track stack.

De andre er så alm. audio-spor.

Tusind tak for hjælpen :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes Track Stacks er noget gøgl. Kan godt forstå du blev forvirret.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Jeg synes Track Stacks er noget gøgl. Kan godt forstå du blev forvirret.
Jeg synes det er fedt! ... hvis man bruger det korrekt. F.eks er det væsentlig lettere at lave layered instrumenter (bass, leadsynth ...) ved at benytte "Folder tracks". Jeg har til gengæld aldrig benyttet "Subtracks", som er nyttigt til f.eks at gruppere trommer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Klart, jeg er bare gammel og sur

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Klart, jeg er bare gammel og sur
:-D

Nyt svar