Logic forsinker indspilning

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Logic forsinker indspilning

Indlæg af bryla »

Prøver at indspille til et click, men når jeg har indspillet i time, ligger min indspilning ca 600 ticks bagud – det er i hvert fald det, jeg skal kompensere for nogenlunde at ramme.

Og inden I smarte hoveder siger "hvad med at lære at spille tight?": 1: det gør jeg, det er ikke der, problemet ligger :-D 2: prøvede for sjov at optage højtalerne med click output og det giver samme resultat.
skriver noder

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvad står din buffersize på dit lydkort til?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Undskyld, glemte vigtig info: I/O Buffer Size 256
skriver noder

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Prøv at sætte den ned så lavt som du kan og se om det ikke hjælper.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det hjalp med 32! Skal bare være opmærksom på, når jeg skal bruge lav og høj buffer size.
skriver noder

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Præcis. En høj buffersize giver en vis mængde samples forsinkelse når man indspiller. Derfor er det en god idé at sætte den lavt ved fx indspilning og så sætte den højere op ved mix, hvor det ikke har den samme betydning :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

For kort bufferstørrelse kan risikere at få det hele til at hakke og sprutte, hvis dit projekt er for kompliceret.

Jeg mener man kan sætte noget latency-kompensering i Logic, sådan at den automatisk kompenserer når man optager ting - uanset hvilken bufferstørrelse man bruger.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det vil jeg lige lege med. Skal indspille solist i aften så har lidt tid.
skriver noder

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Alternativt, hvis dit lydkort har en mulighed for direkte monitorering, kan man i Logic slå "software monitoring" fra, så man kun hører lyden direkte igennem lydkortet uden forsinkelse når man indspiller.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg mindes at plugin delay compensation aktiveres med en ur-lignende knap i Logic.
Men det er bare sådan en funktion jeg ville antage var slået til som standard.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Pdc på OFF gjorde en del for mig.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Latencylnappen og pdc OFF er to forskellige ting. Er projektet tungt plejer jeg at bounce og åbne Waw i et nyt projekt hvor man så kan arbejde videre med vokalen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

benjisan skrev:Alternativt, hvis dit lydkort har en mulighed for direkte monitorering, kan man i Logic slå "software monitoring" fra, så man kun hører lyden direkte igennem lydkortet uden forsinkelse når man indspiller.
Sejt, det vil jeg osse prøve. Men er det ikke bare det samme som ikke at trykke input monitoring i Logic X? Kan ikke lige gennemskue det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hov ja, hvis du taler om at du kan høre latency når du lytter på signalet live igennem Logic, så er den der latency-kompenseringsfunktion ikke løsningen. Den gør kun det at den flytter de optagede spor tilbage hvor de burde have været.

Så hvis det er lytte-på-sig-selv-live latency du vil fikse, så er benji-san's råd det bedste. Og det næstbedste er at skrue ned for bufferstørrelsen så meget som muligt uden at ting hakker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

bryla skrev:Prøver at indspille til et click, men når jeg har indspillet i time, ligger min indspilning ca 600 ticks bagud
Hvor aflæser du ticks?

Hvad har egentlig betydning mht latency: hvor længe computeren har været tændt?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar