Problemer med externe harddisks

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Problemer med externe harddisks

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg sidder og roder med alle mine eksterne harddisks for backups... Nu er der så to af dem, som computeren har svært ved at læse fra og overhovedet at registrere, når de sættes til computeren via USB-kabel. Nogle gange reagerer computeren slet ikke; et par gange sagde den, at den ene af dem skulle defragmenteres, en gang gik der helt kuk i Windows Explorer, da jeg forsøgte at gå ind på disken...

Nu studser jeg over, at de to harddiske, som nu driller, har ligget ved siden af hinanden samme sted. De har ligget ovenpå en stationær PC, og jeg kommer jo til at tænke på, at de har ligget i den ende af computeren, hvor strømforsyningen sidder. Det vil altså sige, at de har ligget næsten lige ovenpå en strømforsyning. Kan de mon have taget skade af dette pga. magnetisme?

Hvis ja:

1 ... så undrer det mig egentlig lidt, da computerens cabinet er i metal, og jeg tænker, at det vel burde skærme?

2 ... kan selve harddiskene have taget skade af det, eller er det i givet fald kun dataene på diskene, der kan have taget skade?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

ja, de kan ha fået et magnetfelt.
jeg ville tømme dem, og se om de kan reformatteres.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du mulighed for at sætte dem til som interne drev?
Dvs. tage dem ud af den eksterne skal og tage dem fra USB interfacet. Det må jo være SATA diske som du ligeså vel kan forbinde internt.
Hvis de opfører sig på samme måde derefter kan du udelukke USB interfacet.
Dog virker det mistænkeligt at de begge opfører sig sådan, og det kunne godt lede i retningen af at de er blevet påvirket af noget magnetisk.
Har du prøvet at lukke ned til sluk, og starte igen og se om det hjælper?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Harddisk fabrikanten har sikkert lavet et tool, - scanning for disk fejl. Det ville jeg lige tjekke ud. Det kunne tænkes, at du har sektor fejl på disken, som gør det svært at læse/skrive til den. Jeg tror ikke det har noget at gøre med hvor den/de har stået, altså oven på dit kabinet. Du kan også prøvet at tjekke s.m.a.r.t. registerne på disken, om der er fejl på den, om den har været meget varm.

En anden ting som også kan drille, er tilslutningen til din PC. Jeg ville smide disken direkte i en bundkort port, altså uden om kabinet tilslutningen på forsiden. Nogen gange er usb forbindelsen fra kabinet til bundkort af dårlig beskaffenhed, hvilke kan medføre fejl.

SLL

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for foreslagene.
SIDwave skrev:jeg ville tømme dem, og se om de kan reformatteres.
SLL skrev:Harddisk fabrikanten har sikkert lavet et tool, - scanning for disk fejl. Det ville jeg lige tjekke ud. ... Du kan også prøvet at tjekke s.m.a.r.t. registerne på disken, ...
Det er endnu ikke lykkedes mig at "komme ind" på diskene. Jeg kan f.eks. ikke se dem i "Manage > Disc Management".

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SLL skrev:En anden ting som også kan drille, er tilslutningen til din PC. Jeg ville smide disken direkte i en bundkort port, altså uden om kabinet tilslutningen på forsiden. Nogen gange er usb forbindelsen fra kabinet til bundkort af dårlig beskaffenhed, hvilke kan medføre fejl.
Jeg har prøvet både USB-tilslutning direkte i bundkort samt via tilslutning i kabinettet. Jeg har også prøvet på en anden computer.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev:Har du mulighed for at sætte dem til som interne drev?
Dvs. tage dem ud af den eksterne skal og tage dem fra USB interfacet. Det må jo være SATA diske som du ligeså vel kan forbinde internt.
Hvis de opfører sig på samme måde derefter kan du udelukke USB interfacet.
Nej, det har jeg ikke prøvet endnu. Men det kan da være, jeg vil give det et forsøg.
Skal jeg så ind i BIOS og lave nogle opsætninger i den forbindelse, eller hvad...?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer> ...altsååå jeg ser ingen skruer i dem. Flår man det bare fra hinanden, eller...?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev:Har du prøvet at lukke ned til sluk, og starte igen og se om det hjælper?
Jeg har prøvet at slukke computeren og tænde den igen ja. Det har ikke ændret noget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev:
Christoffer I. N. skrev:Har du mulighed for at sætte dem til som interne drev?
Dvs. tage dem ud af den eksterne skal og tage dem fra USB interfacet. Det må jo være SATA diske som du ligeså vel kan forbinde internt.
Hvis de opfører sig på samme måde derefter kan du udelukke USB interfacet.
Nej, det har jeg ikke prøvet endnu. Men det kan da være, jeg vil give det et forsøg.
Skal jeg så ind i BIOS og lave nogle opsætninger i den forbindelse, eller hvad...?
At tilslutte en ekstra intern disk burde ikke kræve opsætning i BIOS.
Mr. Soundman skrev:Christoffer> ...altsååå jeg ser ingen skruer i dem. Flår man det bare fra hinanden, eller...?
Fisk. Skallen kan selvfølgelig godt bare være presset sammen, og så er der nogle plastic-tapper der holder sammen på det.
Hvilken model er det?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev:Hvilken model er det?
Det drejer sig om følgende to modeller:

Verbatim Model# 53008 500GB

WD My Passport P/N: WDBBEP0010BSL-01

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hm ja jeg kan godt se at begge modeller er nogle små flade nogen uden synlige skruer.. Det kan være du kan hente inspiration her, evt. uden at ødelægge dit eget kreditkort..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når du kommer ind til dem og får dem sat til med SATA forbindelse, så husk at lytte til om de lyder normalt, altså spinner op m.m.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Harddiske, eksterne, der pludselig ikke har forbindelse, er samme syndrom som Samsung tv.
der sidder nogle caps ved strømforsyning, og disse er billige kinesiske, og de dur så ikke mere, og disken får ikke strøm.
erstat dem med nogle til 40 øre stykket, og skidtet virker igen. (sæt disken over i et nyt enclosure)

Nyt svar