Plugins

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Plugins

Indlæg af nickkbh »

Læste lige i en anden tråd, at der er folk, som jeg selv, der ikke har købt f.eks Waves i lang tid.

Samtidigt har jeg i forbindelse med alt det her sort fredag set hvor mange plugins der findes.

Det er jo helt sort hvor stort et udvalg der i uger øjeblikket.
Channel strips, Eq's' Comp's Tape emuleringer, Rør emuleringer osv.

Dengang waves kom frem, var det næsten de eneste, udover dem der fulgte med i ens DAW.
Og det var dyrt, og mange fandtes kun til Protools, TDM.

Jeg prøver selv at begrænse mig, og køber ikke mange plugins mere.
I øjeblikket har jeg de fleste softube, Soundtoys, Lexicon, Lidt Flux, og lidt Izotope, også har jeg some den eneste investering på seneste købt nogle der hedder Tokyo Dawn. De var billige. Derudover lejer jeg Slates pakke, som jeg har brugt længe.

Det stopper jo nok ikke nogensinde.
Plugins bliver bedre og bedre.
Alligevel føler jeg at, af dem jeg har til rådighed, kunne jeg i virkeligheden klare mig med langt færre.

De fleste er sikkert glimrende.
Men der må jo være et enormt markede, med så mange plugins der bliver udviklet.

Ved ikke helt hvor jeg vil hen med det her. Jeg synes bare der er vildt hvilket udvalg der er.

Spørgsmålet må vel lidt være, hvad får dig til at købe et bestemt plugin.
Har du mange?
Kan du klare dig med færre?

Laver du så meget musik at du skal have 1000 vis af plugins.

De er jo blevet så billige, at de ikke er til at sælge mere, så hvad gør du med dem du ikke bruger mere.

Jeg har stadig et par waves licenser på min Ilok, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre med dem, så de er blever flyttet til en gammel ilok, der ikke er i brug..... Og det er jo lidt spild, men de er ubrugelige nu, for det koster at flytte licensen, og så skal de opdateres for at kunne bruges på nyere systemer. Så der skal wup'es, hvis de skal virke. Lidt som at smide gammel mad ud....

Rant over.......

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

For år tilbage købte jeg tonsvis af plugins, alt alt for mange. Jeg har fra i år begrænset mig rigtig rigtig meget og investerer kun i dem der virkelige skiller sig ud og tilfører værdi til mit setup. Hvor mange EQ´s compressors har man lige brug for:-) Alle disse FX plugins er jo ikke dem der er med til at lave musikken men former dem.
I gamle de hardware dage havde man ikke alle disse muligheder, men god musik blev lavet med disse begrænsninger eller netop pga. disse begrænsninger, så holder mange af disse tracks stadigvæk fordi de ikke er afhængig af effekter.

Marketing er det helt store og der er software firmaerne helt sikkert godt med til at promovere noget vi reelt ikke har brug for.

Så almindelige fornuft er vel på plads her. :-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Pluginforstoppelse - det er en ting.

Vi kan alle aftale, at vi ikke køber flere plugs i 2019. :-D

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Udbuddet er nok blevet større end efterspørgslen, da daws også er blevet gode til at have det meste indbygget. Jeg har soundtoys pakken, som dog giver virkelig god mening, samt det meste IK, hvor der også er nogle guldklumper blandt. Derudover er der en del løse som jeg ikke engang kan huske væk fra daw. Waves plugins har jeg også faset ud, da jeg ikke gider bøvl med wup ol. Kan godt forestille mig at gå UAD vejen senere, bare for at holde det enkelt med en enkelt “dealer”, men jeg er godt tilfreds med det jeg har, og kan bedre forestille mig at købe lidt rack for at forsimple workflow yderligere.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Skulle ud og flyve her igår så købte et computer music blad i lufthavnen.. Har ikke købt musik blade i mange år.. Og er jo helt crazy hvad man får med! 80 plug-ins! Synths og samlere og effekter og alt.. Og så lige en Ik Multimedia t-racks White compressor oven i hatten. Når man så også har sit daws plug-ins har man jo alt hvad man skal bruge.. Så ja virker som om der er total overflod af gode plug-ins når de bliver givet væk på den måde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kig på min profilside. Listen er relativt fuldkommen.
Om jeg kunne klare mig med mindre? Ja.
Lige for tiden køber jeg kun Glitchmachines plugins på tilbud, fordi de ofte kan noget relativt "unikt". Ja, hvis jeg brugte 3 års deltid på at lære Reaktor, kunne jeg nok lave noget meget lignende, men det sker ikke.
Derudover koster de 20-40 kroner stykket.

Jeg kan lave det musik/lyd jeg gerne vil, udover de 2 plugins jeg har i kikkerten, som skal købes på et tidspunkt. Jeg mangler en ordentlig wavetable synth (dvs. Serum e.l.), og så kunne jeg godt tænke mig Cableguys Timeshaper, for blandt andet at kunne reverse og pitche via midi trig.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg kan huske et GAMMELT interview med Timbaland der sagde at hver gang han købte et nyt lydmodul eller synth (hardware), så lavede han et nyt hit og det var derfor pengene værd.

Hvis man kan finde inspiration til bare et godt nummer pga et plugin, så er det vel i teorien værd, selvom det måske aldrig bliver brugt igen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg holder mig til et relativt lille udvalg af plugins, som jeg til gengæld kender ret godt. Deriblandt dem jeg selv har lavet. Det samme gælder faktisk hardware.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Jeg holder mig til et relativt lille udvalg af plugins, som jeg til gengæld kender ret godt. Deriblandt dem jeg selv har lavet. Det samme gælder faktisk hardware.
Jeg tror det at hardware er noget dyrere end plugins gør, at folk lærer deres hardware bedre at kende.
Men der er selvfølgelig forskel på at købe en Volca til 1000 kr, og en Manley Voxbox til 30k..
Samtidigt får du et andet forhold til noget fysisk, istedet for at man klikker dimsen frem på skærmen, og fjerner den på krydset oppe i hjørnet..

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

bredal187 skrev:Jeg kan huske et GAMMELT interview med Timbaland der sagde at hver gang han købte et nyt lydmodul eller synth (hardware), så lavede han et nyt hit og det var derfor pengene værd.
Tjo men det er nok de færreste af os, der kan retfærdiggøre det den vej... Jeg husker til gengæld et endnu ældre interview med Walter Afanasief (ved ikke om jeg staver det rigtigt, men den musikalske hjerne bag f.eks Mariah Carrey). Han blev spurgt hvilken rumklang han brugte til Mariahs vokal. Han svarede "Den der nu er i studiet, om det er en 480'er, EMT, AMS eller whatever..." Pointen er at vi nok ikke bliver bedre musikere eller producere af at have samtlige UAD's kompressor og EQ plugs.... Et par stykker og så at lære dem ordentligt at kende er sikkert mere kreativt end at bruge tid på at lære 15 andre plugs at kende mens konkurrenterne spytter hits ud....

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har også massive mængder af plugs - men kan tydeligt mærke, at der går langt imellem nye investeringer. Jeg opdaterer gerne - Izotope, Melodyne, Relab Audio, Ease med flere, men der er ikke meget nyt, som jeg fristes af.
Senest rettet af gs-dk søn 2. dec 2018 18:09, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg er også gået i stå med plugin køb og er kommet til den realisering at den nye rumklang/channel strip/indsæt selv funktion ikke forbedrer min musik. Tværtimod bruger jeg 1-2 forskellige af hver til 95% af tilfældene.

Nu vil jeg til gengæld opruste på mine samples, da det gør en større forskel og det kan give mig mulighed for at lave noget andet musik.
skriver noder

Medlemsavatar
Ilddåb
Medlem
Indlæg: 35
Sted: København

Indlæg af Ilddåb »

"Gammelt" billede fra Holger :)
gear.png
gear.png (476.42 KiB) Vist 760 gange
Jeg ryger selv i nyt legetøj/tech fælden tit, men egentlig kunne jeg sikkert lave næste samme resultat med de plugins der følger med med min DAW. Måske med lidt undtagelser af et par instrumenter, og guitar amps. Hæng evt. billede op i studie og måske du kan spare lidt penge indtil det bliver for meget :)

Det er altid fristende at tro man kan købe et plugin der bare gør det hele meget bedre uden du skal lave den store effort, og dermed slippe for "hard work", den menneskelige hjerne prøver altid at "cut corners" for at spare på kræfterne, det er indbygget i den.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ilddåb skrev:
Jeg ryger selv i nyt legetøj/tech fælden tit, men egentlig kunne jeg sikkert lave næste samme resultat med de plugins der følger med med min DAW. Måske med lidt undtagelser af et par instrumenter, og guitar amps. Hæng evt. billede op i studie og måske du kan spare lidt penge indtil det bliver for meget :)

Det er altid fristende at tro man kan købe et plugin der bare gør det hele meget bedre uden du skal lave den store effort, og dermed slippe for "hard work", den menneskelige hjerne prøver altid at "cut corners" for at spare på kræfterne, det er indbygget i den.
Det gør vi vist alle i ny og næ, jeg har slettet alle black-friday mails denne gang uden overhovedet at overveje indholdet. Det eneste problem jeg har som live-mand er at nogle af de plugins jeg bruger tikker ind med lige lovlig lang latency - hvilket kunne få mig til at skifte til noget andet. Til gengæld har jeg fået lært at beherske mig med plugin brugen, og i et pænt stykke ad vejen udnytte de pulten har i stedet. Og i stedet forsøgt at oppe mig i mikrofon samlingen, da jeg har fundet at trangen til at bruge plugins faktisk ligner at polere på en lort. Kort fortalt har jeg fundet meget ved at skifte til mikrofoner der off-axis rejecter ca. -30 db. Ligesom jeg forsøger at lave ting med så få makroner som overhovedet muligt.

--sd

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SustainerPlayer skrev: Vi kan alle aftale, at vi ikke køber flere plugs i 2019. :-D
“Det tror jeg ikk du ska regne mæ Thor-Leif !”



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Ilddåb skrev:"Gammelt" billede fra Holger :)
gear.png
Den med nasa og russerne og blyanten er ikke helt sand.. NASA ville ikke bruge blyanter fordi små stykker af ting knækker af når man skriver og kan ende op i luftfiltere osv .. og der kan gå ild i en blyant.. Så de ville gerne have et forbedret produkt til de specielle omstendigheder og der blev udviklet en pen som både russerne og amerikanerne endte med at bruge :)

Nyt svar