Arturia Pigments - wavetable softsynth

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Re: Arturia Pigments - wavetable softsynth

Indlæg af gs-dk »

Er det bare mig - men er der noget klanglig nyt i det stykke software? Der er intet, der virker dragende på mig - eller måske er det de elendige musikeksempler.

Default avatar
Clemme
Medlem
Indlæg: 608
Sted: Vanløse

Indlæg af Clemme »

Jeg er heller ikke faldet ned af stolen af begejstring og jeg også lidt svært ved at se hvor den præcis adskiller sig fra de synths jeg har forvejen. Men den skal nok have en chance så man kommer lidt ned under overfladen

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er jo gratis demo på den. Så kan man jo selv danne sig et førstehåndsindtryk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg synes ikke det her er noget. det er bare 100 nye lyde.
ikke noget Serum ikke kan lave.. hvis du er Serum haj behøver du kun 1 plug: Serum :)

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

enig - Serum bare fra Arturia.

Men Serums "fejl" er, at der ikke er voldsomt mange presets med og de er ret hårde i filten dem, der er med. I mit produktionsflow prioriterer jeg ikke at lave lyde fra bunden - jeg skal have noget brugbart på under 1 minut. Så jeg tjekker den nok alligevel.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

3 minutter med den og afinstalleret igen. Den virker cheap både i GUI og lyd. Og så tyvstjålet fra Serum i øvrigt, Serum er bare langt federe lavet. Ud med den.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har siddet og testet den lidt af. Dvs. jeg har prøvet to gange ... men begge gange har det endt i, at jeg sidder og arbejder med et nyt nummer med tekst, sang og hele molevitten.

Et af de vigtigste parametre for mig i en ny synth er netop inspiration - og det giver den her. Så jeg er glad for at have købt den. :)

Jeg synes også den har et dejligt overskueligt interface. Jeg elsker f.eks også Massive - men Massives interface er godt nok deprimerende og uinspirerende.
Men Pigments inrterface er rimeligt forståeligt - og jeg kan hurtige dreje lyden derhen ad, som jeg tænker inde i mit hoved.

Og indrømmet - alene nogle siger "ny soft synth" - så sidder jeg allerede og fedter med hævekortet :-D Så jeg er nem. Og er ret glad for Arturias andre produkter.

Lyden lægger sig lidt op ad f.eks Loom - lidt hård i filten - men Loom er generelt mere langt ude i nogle soundscape-agtige presets - i mens Pigments er mere musikalske.

Jeg ejer ikke Serum, Falcon, Omnisphere eller andre synths i den kaliber. Der har jeg en ubevidst stopklods, hvor jeg synes man "giver for meget" for lydfrembringende software. Jeg ved det ikke giver mening - men det er endnu af mine quirks :-P

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg er 100% omvendt. :) Har leget med den. Synes interfacet et umådeligt uinspirerende og ofte direkte forvirrende. De mest simple ting, kunne jeg ikke med det samme finde ud af at gøre, og hvis man er nødt til direkte at skrive en forklarende sætning inde i interfacet, så er det et tegn på at man har lavet en løsning som ikke er intuitiv. Her tænker jeg på når man skal tilknytte en modulations kilde til en parameter, så står der hvad man skal gøre. Massives interface klarer dette meget meget bedre. En anden ting som jeg slår mig på panden over, er manglen på smoothing af visse parametre. Særligt filteret. Der er vanvittigt meget "stepping" når man justerer cutoff. Selve lyden af den, synes jeg faktisk er fin nok uden at være noget særligt. Jeg forstår slet ikke hvorfor du kalder den hård i filten. Synes den er utroligt smooth i lyden. Der er generelt mange brugbare lyde blandt dens presets - de er bare ikke særligt nyskabende eller spændende. Synes også den føles en smule "sløv" i interfacet. Efter jeg havde leget med den, gik jeg over til Abletons Wavetable synth og den føles super snappy, når man bruger den, og kan i øvrigt lave en del af de samme lyde.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Omnisphere spiser den til morgenmad.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg har ikke den store erfaring med synths - jeg har en del softsynths og anvender primært presets, men er også begyndt at lege lidt med de forskellige parametre.
Jeg kan umiddelbart godt se Pigtments som en, på nogle områder, grafisk forbedring af Serum (set med mine øjne) - i den forstand at de små oscillerende vinduer i midten for nogle (herunder mig) kan give et bedre indblik i hvad det egentlig er der foregår inde i maven på en synth - især når man begynder at lege med modulationerne. Det kan måske være mere indlysende for andre - og derfor synes unødvendigt/forstyrrende?

For de mere garvede synth brugere så bringer Pigments måske ikke det store til bordet - men de er måske heller ikke målgruppen?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Good ol' smag og behag. Og så er konkurrenter såsom Omnisphere 10x så dyr på en god dag, så det alene må forventes at afspejles på flere parametre.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SustainerPlayer skrev:Good ol' smag og behag. Og så er konkurrenter såsom Omnisphere 10x så dyr på en god dag, så det alene må forventes at afspejles på flere parametre.
Men jeg vil stadig sige, at man får vildt meget for pengene med f.eks. Omnisphere. Ja - jeg vil tillade mig at kalde det billigt for et super professionelt stykke værktøj - men jeg har også været med så længe, at jeg kan huske, hvad tingene kostede i "gamle dage".

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev: Men jeg vil stadig sige, at man får vildt meget for pengene med f.eks. Omnisphere. Ja - jeg vil tillade mig at kalde det billigt for et super professionelt stykke værktøj - men jeg har også været med så længe, at jeg kan huske, hvad tingene kostede i "gamle dage".
Klart. Og det var ikke et diss af Omnisphere. Bare en konstatering af, at pris og kvalitet tit følges ad. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Pigments just got better. Just a month after its release, our heroic software team have upgraded Pigments to version 1.1. Here’s a few of the new features you’ll find in the update:

Poly Aftertouch now supported
Added a 6dB LPF and HPF slope mode to the Multimode Filter
New master tune control
Turing and Binary random sources now have reset trigger sources
Velocity and Keyboard curve editor in Keyboard tab
Computer keyboard can now be used as a MIDI input in standalone mode
15 new presets from Andrew Huang
Various bugfixes and workflow improvements

Updating is easy. Just open up the Arturia Software Center, and hit “Update” on Pigments.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Opdateret til version 1.2:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu i version 3. Ja, jeg ved der blev oprettet en ny tråd til version 2. Jeg synes vi skal fortsætte i denne.
Denne post bliver eventuelt opdateret med flere videoer, nu Arturia vist stadig er igang med at uploade videoer i skrivende stund.
https://www.arturia.com/products/analog ... igments#en













Default avatar
pr0fane
Medlem
Indlæg: 87
Sted: Aarhus

Indlæg af pr0fane »

God stil at den er gratis for os der har købt 2'eren.

Dog koster de nye presets (500 stk) 20 Euro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og jeg kan hoppe på vognen uden at have givet dem penge tidligere, for 69€. Godt tilbud.
Jeg er lige igang med at glo på Harmonic osc. Jeg kunne umiddelbart godt bruge en editor til minimum 1 af 2 ting:
mulighed for at vælge/tegne hvilke partials jeg vil høre
mulighed for at tegne egne kurver til formant filtre

Derudover bliver "section" parameteret til formant filtrene ikke forklaret i videoen, men det er fint og simpelt forklaret i manualen, og funktionelt i tråd med hvordan resten af oscillatoren virker.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

... Ooog 1½ år senere er vi her igen, version 4:








Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

v5 er kommet, med ekstern input via instrumentets sidechain input. Indrømmet, jeg har langt fra adgang til samtlige instrument-plugins, men første og indtil nu eneste gang jeg tidligere er stødt på et instrument med et brugbart ekstern sidechain input er Baby Audio BA-1, så det er fedt at se endnu et instrument gøre brug af det.
Link som forhåbentligt peger samme sted som de andre produkt-links til Pigments tidligere i tråden:
https://www.arturia.com/products/softwa ... verview#en

Derudover nye wavetables og samples, og reduceret cpu-forbrug, den slags er altid fedt. Ellers ikke de store nyheder, men jeg synes også at ekstern ind er en ganske god tilføjelse. Nu kender jeg ikke instrumentet i dybden, men lad os sige at man er blevet vild med et af de indbyggede filtre, eller anden indbygget effekt, det kan man så få på samtlige af ens andre lydkilder nu.

edit nogle dage senere:
en videopræsentation:


Nyt svar