MX49 til S1 4, lyd og midi

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

MX49 til S1 4, lyd og midi

Indlæg af KimFX »

Jeg har lige fået mig et Yamaha MX49 keyboard, og kan umiddelbart godt få MIDI til at virke i S1 4 som jeg også lige har opgraderet fra 2'eren, men hvordan får jeg den til at modtage lyd direkte fra keyboardet?

De får det jo til at se så dejlig let ud at optage midi, audio og bruge DAW control men jeg kan ikke rigtig komme videre end at bruge det som MIDI controller på trods af at have læst begge manualer.

Nogen der har en kort guide så vil det blive meget værdsæt :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tilslut keyboardets outputs til lydkortets inputs. Lav et audiospor i S1, hvor du bruger keyboardet inputs.

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Det skal kunne fungere udelukkende med USB der både kan sende lyd og midi

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok - har du installeret driveren? Så burde du kunne finde keyboardet i preferences - audio setup.

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Jeps det har jeg, kan ikke se noget men har selv prøvet at tilføje det men ikke med succes nok til der kommer lyd af keyboardet/ind i S1 :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan du ikke se keyboardet i Audio setup?

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Jo jeg kan godt se det hvis jeg går til Options, Audio Setup men det er vel mit lydkort jeg skal vælge der, som primær output, eller?

Som jeg lige har forstået skal jeg have det tilføjet som instrument i external devices der i mod, men jeg kan snildt være gal på den :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis du vil bruge MX49 via USB, så skal du vælge og bruge det som "lydkort".

I external devices sætter du midi-controllere op. Dvs. her kan du "kun" styre og spille softwareinstrumenter med det. Der er er ingen audio-funktion i external devices.

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Hm ok så er det måske kun i Cubase det kan lade sig gøre?

Vil jo mene at hvis jeg vælger Yamaha'en u audio devices så er det der lyden kommer ud - og har lige prøvet at vælge den og så kommer der ikke lyd ud gennem min lydkort..

Mener dog at have læst at det skulle være muligt med andre DAW's end lige Cubase

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det skulle gerne være det samme i alle DAWs.

Har du prøvet at vælge det som lydkort - og så gå ind og oprette et stereo audio spor og vælge keyboardet som lydkilde?

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Ja så deaktivere jeg jo mid lydkort og kan dermed ikke høre noget, overhovedet

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - for nu er MX49 dit lydkort, så du skal sætte dine højtalere til keyboardet.

Det er også beskrevet på side 27 i manualen:

https://usa.yamaha.com/files/download/o ... _rm_b0.pdf

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Ok det var bestemt ikke sådan jeg havde forstået det, hverken hos ham jeg talte med hos 4Sound eller hvad kan se i videoer eller læse på bla yamahas egen hjemmeside.. at det var "plug and play" og jeg blev endda rådet til at bruge et ekstern lydkort.

Min ide var ikke at jeg skulle sidde og skifte lydkort og bytte stik rundt, så var alm ind gennem lydkort på min gamle MO8 da mindst lige så praktisk, hvis ikke mere.

Øv kan ikke engang returnere det da jeg har taget det med til Langbortistan :/

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er surt :(

Hvis det skulle kunne virke på den måde, så skulle Yamaha'en kunne indsættes som et VST eller AU instrument. Det er kun ganske få hardwaresynths, der kan det til mit kendskab.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

KimFX skrev:... eller læse på bla yamahas egen hjemmeside.. /
Under "Bi-directional USB Audio/MIDI Interfacing" skriver de:

"Just connect a USB cable to computer and you can monitor all the sounds from your computer via headphone output of the MX or listen to your DAW tracks by connecting the MX to external studio monitors or PA gear. "

https://usa.yamaha.com/products/music_p ... oduct-tabs

Så det er sådan set forklaret helt fint.

Default avatar
KimFX
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af KimFX »

Ja det kan jeg godt se nu, men jeg havde ærlig talt ikke troede at man var tvangsindlagt til at skulle lade det erstatte et andet eksternt lydkort, det var netop derfor jeg ringede til 4Sound hvor en fyr forklarede det egentlig bare var til og sende lyd direkte til DAW'en, og at et andet ekstern lydkort stadig var optimalt...

Jeg kan overhovedet ikke se nogen fidus i det nu, andet end begrænsninger og/eller et helvedes besvær

Nyt svar