At skabe et Kontakt instrument

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

At skabe et Kontakt instrument

Indlæg af SIDwave »

Jeg vil gerne lave et Kontakt instrument. men er faldet i et hul fra starten af:

Jeg får den til at importere en hel mappe med samples, men så sker der det at den gør så at samtlige samples spilles samtidig, ligemeget hvilken tangent man spiller...

Den skal da hælde alle 500 samples ind, og så er der 500 lyde.

hvad gør jeg forkert ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg tror du skal indstille key range for samtlige samples. C3 samplingen skal spille på C3, osv...

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er jo ubrugeligt at skulle indstille 500+ samples

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er muligvis derfor at de professionelle sample-firmaer bruger en masse tid på en masse scripting.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

:dollargrin: :lol:

Tjotal plat at den ik' bar' kan gøre hvad jeg tænker XD

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Er der overhovedet oktaver nok til 500 samples?

Der er fra -2 til 8, inkl. 0 hvilket giver 11 oktaver gange 12 keys = 132 keys

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Et par af mine venner har lavet et drum kit i Kontakt. Mængden af manuelt arbejde er mildest talt overvældende, og de har kun haft begrænset held med at scripte sig ud af det. For at gøre det hele værre, så er Kontakts eget scripting sprog så halvhjertet at det kun kan arbejde med heltal.

Læg dertil at kompatibiliteten mellem versioner kun går den ene vej: Hvis man f.eks. laver noget i den nyeste version af Kontakt, kan ingen af de ældre versioner læse det ind. Så hvis man har tænkt sig at andre skal kunne bruge instrumentet uden at være tvunget til at opgradere, bør man fremstille sit instrument vha. en lidt ældre version af Kontakt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Kan side 167 I manualen hjælpe..?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis man sampler et MIDI-kontrollerbart software eller hardwareinstrument kan man anvende autosampler i Mainstage. Så bliver velocitylayers osv pænt samplet og organiseret automatisk imens man ser Netflix.

Ud over det er sampling bare hårdt arbejde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:...
Læg dertil at kompatibiliteten mellem versioner kun går den ene vej: Hvis man f.eks. laver noget i den nyeste version af Kontakt, kan ingen af de ældre versioner læse det ind. Så hvis man har tænkt sig at andre skal kunne bruge instrumentet uden at være tvunget til at opgradere, bør man fremstille sit instrument vha. en lidt ældre version af Kontakt.
Og det er grunden til at der ikke rigtigt er dukket biblioteker op der kræver den nyeste udgave af Kontakt.
Tilgengæld er det også et af de NI plugins hvor der er længere imellem versionerne. Og et halvt-helt år efter udgivelse kan man sikre sig en opgradering for halv pris.

Jeg er ikke ordentligt inde i det, men NI har vist lavet noget udvikler-assistent til den nyeste Kontakt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bredal187 skrev:Er der overhovedet oktaver nok til 500 samples?

Der er fra -2 til 8, inkl. 0 hvilket giver 11 oktaver gange 12 keys = 132 keys
De store firmaer arbejder med mange velocity lag og mange round robins. Så det giver sådan set fint mening at have eksempelvis 10-100 samples pr. tone.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der findes software, der kan sådan noget. Har dog lige modtaget en besked fra Chicken Sys om at Native med Kontakt 6 er ved at lukke deres system for andre end dem selv. Jeg programmerer aldrig direkte i Kontakt - det interface er håbløst.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

bredal187 skrev:Er der overhovedet oktaver nok til 500 samples?

Der er fra -2 til 8, inkl. 0 hvilket giver 11 oktaver gange 12 keys = 132 keys
hallo! :)

det er jo lavet forkert!!!!!
når den kan importere en hel mappe med ubegrænset antal samples, så skal den sku da også lave 1 instrument pr sample!
steinberg er nogle kæmpe idioter!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad har Steinberg at gøre med det?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

MEN! findes der så ikke noget andet, man kan importere en spand samples i ?
konkret drejer det sig om mina Amiga samples. der er 99 disketter, jeg har konverteret dem til wav 44.1
så vil jeg bare gerne have dem i et vst - meget nemmere end at køre alle 100x100 samples ind, ja i hvad ?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

gs-dk skrev:Hvad har Steinberg at gøre med det?
ja undskyld :) jeg mener jo NI

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SIDwave skrev:
bredal187 skrev:Er der overhovedet oktaver nok til 500 samples?

Der er fra -2 til 8, inkl. 0 hvilket giver 11 oktaver gange 12 keys = 132 keys
hallo! :)

det er jo lavet forkert!!!!!
når den kan importere en hel mappe med ubegrænset antal samples, så skal den sku da også lave 1 instrument pr sample!
steinberg er nogle kæmpe idioter!
Øhm, nej. Det er jo ikke sådan den er lavet. Hvordan skal den vide om du vil have en sample per instrument eller et instrument med mange layers af samples?

Og hvorfor vil du have 1 sample per instrument? Det vil jo aldrig lyde godt når du kommer over +/- 3 til 4 semi-toner? Og HVIS du alligevel insister epå at gøre dte på den måde, hvordan skal den så vide om du vil have alle instrumenter på samme midi channel eller hver for sig? Eller hvordan skal den vide om du vil have at hvert instrument skal have eget unik output eller ej?

Du kan jo ikke bare drag'n'drop og regne med at den kan læse dine tanker. det gælder for ALLE samplers i HELE vores univers. Uden undtagelse.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis Kontakt er så nederen ,... hvad så istedet ?

(for en fullblown sampler med alle faciliteter)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kontakt er ikke nederen. Der er bare mange parameter og arbejde i at lave en sample-pakke.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Må indrømme jeg er helt blank, men skal der bruges værktøjer, så må de jo være på markedet ?

Men nu sagde GS så at Chicken Sys fremstiller sagen derhen at NI lukker standarden af for omverdenen fra og med ver. 6 (og at det i forvejen er håbløst, jeg tror på det når GS siger det)

Ham fra Chicken er dog kendt for at være lidt af en speciel type, med en masse uløste problemer i sin egen software iøvrigt

Ved ikke hvad jeg skal tro ,.. det virker så åndssvagt det hele

Hvis man bare skal have en pro sampler uden bøvl, hvad så ? Halion ? eller ?
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Til simple opgaver - og det er jo nok det meste af det jeg laver :-P , der bruger jeg bare Presonus Sample One XT.

Og ellers har de deres Presence XT editor, der ikke koster en arm og et ben - man har ikke selv prøvet den - og jeg har nok ikke "pro" krav, hvad det så præcist er.

https://shop.presonus.com/Presence-XT-Editor



Og som tidligere nævnt, så autosampleren i Mainstage til at sample MIDI hard- og software ...

Men altså ... at man lige skal organisere 500 eller 1000 samples. Det lyder måske uoverkommeligt ... men er det ikke bare at smøre ærmerne op, og komme igang? Det er nu vi har de lange vinteraftener - og for de fleste af os, så er det jo ikke noget vi gør hver dag - eller skal tjene penge på ... :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:... samtlige samples spilles samtidig, ligemeget hvilken tangent man spiller...
Du udgiver biblioteket under et navn såsom "SIDWave Ketelmuziek" eller lign. Der skal nok være et marked for det. :wink:

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Sampler i ableton live gør det nemt og det samme gælder for Uvi Falcon sampler. Har rodet lidt med Kontakt og mener da også at man kan hælde en sample ind pr. key og så sætte den til key root of sample? Men der er så ikke plads til mere end der er keys til :-) så er man ude i layers ellers lave nogle presets.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Har lige prøvet at trække nogle samples ind i kontakt og det fungerer da ok. Det kommer an på hvor man placerer cursoren før man giver slip på de samples man vil have ind. Man kan også meget simpelt lave velocity layers ved at stacke samples oven på hinanden ser det ud til.
Ved godt at jeg kun har hentet 6 - 7 samples ind og ikke 500stk.
Hvis man højreklikker på zone med samples, kan man vælge nogle funktioner bl.a automap mm.

https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar