Group/Main Out - kan det her lade sig gøre?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Group/Main Out - kan det her lade sig gøre?

Indlæg af bluefonia »

Jeg er fra den analoge tidsalder - so to speak - og sender alle mine spor til grupper og derfra videre til min main out. Jeg bruger som regel altid noget comp, eq eller andet på disse grupper/main out for at give noget farve. Indtil nu har det været software plugins, jeg har brugt, men nu overvejer jeg at anskaffe lidt outboard gear - eq og comp evt. preamp til formålet.

Grupper og main out er jo normalt altid i stereo, men kan det - uden hørbare og/eller tekniske issues - lade sig gøre at bruge mono hardware til formålet - altså først køre venstre side af signalet igennem og så den højre?
Jeg er helt klar over, det er mere bøvlet, men man kan jo spare en del penge ved ikke at skulle købe 2 kanals enheder.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det kan du ikke gøre uden problemer.

Generelt bør du have stereo-linket comp. En dual mono comp vil forrykke stereobilledet betragteligt på en meget uheldig måde på et mix.

Udover det, så bliver det noget bøvle at skulle sikre identisk timing, men forudsat at du bouncer identisk, så kunne det måske godt virke. Men sandsynligheden for fejl er meget stor. Selv 1 sample forskydelse kan høres meget tydeligt på et helt mix som udfasning.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Generelt bør du have stereo-linket comp. En dual mono comp vil forrykke stereobilledet betragteligt på en meget uheldig måde på et mix.
Kunne en MS encoding og efterfølgende decoding afhjælpe det? Det kommer selvfølgelig an på mængden af stereo information i sporene...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bluefonia skrev:Jeg er helt klar over, det er mere bøvlet, men man kan jo spare en del penge ved ikke at skulle købe 2 kanals enheder.

Som Holger er inde på, så er det optimalt at de to mono enheder kan stereo-linkes.
Men vær også opmærksom på, hvis du køber 2 mono enheder, hvor ens de er i kalibreringen. Nogle producenter går meget op i det, mens andre ikke gør. Komponent-tolerancer kan have meget stor betydning iforhold til hvor ens to mono enheder opfører sig.

Dette gør sig iøvrigt gældende for alle typer analog signalbehandling.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lyder det ikke bare som et workflow man bliver træt af mettevuns - uanset alt muligt andet?

Lidt som at skyde sig selv i foden imens man svømmer over åen efter vand.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:
bluefonia skrev:Jeg er helt klar over, det er mere bøvlet, men man kan jo spare en del penge ved ikke at skulle købe 2 kanals enheder.

Som Holger er inde på, så er det optimalt at de to mono enheder kan stereo-linkes.
Men vær også opmærksom på, hvis du køber 2 mono enheder, hvor ens de er i kalibreringen. Nogle producenter går meget op i det, mens andre ikke gør. Komponent-tolerancer kan have meget stor betydning iforhold til hvor ens to mono enheder opfører sig.

Dette gør sig iøvrigt gældende for alle typer analog signalbehandling.
Right, det glemte jeg at sige. Vigtig pointe!

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Lyder det ikke bare som et workflow man bliver træt af mettevuns - uanset alt muligt andet?

Lidt som at skyde sig selv i foden imens man svømmer over åen efter vand.
Absolut

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1304
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg regnede faktisk også med, at det nok ikke kunne lade sig gøre.
SustainerPlayer skrev:Lyder det ikke bare som et workflow man bliver træt af mettevuns - uanset alt muligt andet?

Lidt som at skyde sig selv i foden imens man svømmer over åen efter vand.
Helt sikkert bøvlet, men: Jeg arbejder kun med min egen musik, bruger i de fleste tilfælde kun 4-6 grupper og mixer måske 2-4 sange pr. måned - og kan være meget tålmodig, når jeg skal være det :-D . Så hvis jeg skulle bounce 8-12 gange i stedet for 4-6 gange pr. mix, kunne jeg sagtnes leve med det. Og samme beløb investeret i mono- vs stereo/dual monoudstyr, ville jo alt lige give mulighed for noget højere kvalitet for pengene... (Er godt nok ikke jyde, men alligevel 8-) ...)

Essensen for mig var faktisk bare om en god mono indspilningskæde også kunne indgå i de sidste led i kæden, men jeg holder mig til mine udvalgte velprøvede plugins, som jo også gør det glimrende.

Anyways, - tak for svar allesammen...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar