Roundtrip latency på iPad

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Roundtrip latency på iPad

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg overvejer at købe en iPad til at afvikle live-effekter på (f.eks. Sugarbytes Turnado), men for at det skal fungere, skal det kunne køre med en meget lav latency. Er det realistisk at komme ned omkring 6ms. med et godt lydkort? har lidt svært ved at finde konkrete tal.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tror jeg bliver svært, kan se mange rapporterer helt op mod 20 ms. Derudover synes der at være en bug med nyeste gen. iPads, som påvirker latency variabelt.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hmm.. det lyder ikke ligefrem prangende. Har ellers lidt et håb om, at en iPad kunne være et fleksibelt alternativ til en Kaoss Pad ifm. live performance, men hvis vi taler så høj latency, så er det ret ubrugeligt lige i mit tilfælde, da der i forvejen er en del latency i min signalkæde, som ikke rigtigt kan elimineres.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er chokeret over de dårlige tal, ved der kan fås bl.a. Sampletank og andre instrumenter til ipad, men helt ærligt, noget på over 6 mS, syntes jeg er useriøst, og hører til i spøg og skæmt afdelingen, havde virkelig troet det var oppe på et langt langt bedre niveau
/Dub

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Med mit iConnectivity 4+ og en iPad Pro (1st. gen) kan iPad software effekter og synths fint routes ind og ud med så lav latency er der praktisk ingen forskel er, at høre her på software monitorering og direct monitorering. :)

Jeg antager det er det der er målet?

Her input (Source Analog 1) på iConnectivity kortet routet til iPad'en -> (Destination 1 USB1)
Og tilbage igen fra iPad's output (Source USB 1) -> ind i (Destination 1 USB2) som i mit tilfælde er OSX/Studio One.

Det kan også fungere fint med 16 eller 64 samples i buffersize - ikke den store praktiske forskel mht. til monitoringen for mit vedkomne.
Som guitarist kan jeg umiddelbart ikke mærke forskel på det her og på direct monitoring igennem min Helix som jeg primært bruger.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-12-17 at 18.27.00.png
Screen Shot 2018-12-17 at 18.27.00.png (800.15 KiB) Vist 514 gange

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Cool. Nu vil jeg helst undgå at skulle helt op i Pro-modelerne. Har du noget indtryk af, om jeg ville kunne opnå et stabilt/crackle-frit setup med en almindelig model, hvis det eneste, den skal trække, er f.eks. stereo I/O gennem Sugarbytes Turnado? Mit formål er at bruge den som master-effekt, hvor jeg kører mit mix af diverse syntes igennem.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Indlæg: 329
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Det var en iPad mini 1. generation (ca. samme ydelse som en iPad2) - jeg i sin tid havde da jeg anskaffede lydkortet.
Det fungerede da, men den ramte hurtig CPU loftet så snart den skulle trække mere end en synth ad gangen. :|

Til sammenligning mindes jeg ikke på noget tidspunkt, at have ramt CPU loftet på min nu 3år gamle iPad pro.
Jeg har dog ikke stress-testet den helt vildt, men jeg bruger indimellem App'en AUM til at fyre op under en håndfuld synths som f.eks dem fra Moog, Korg og Arturia som så routes ind seperat på hvert spor + hver deres midi kanal så de kan styres seperat. :)

Jeg vil umiddelbart tro en ny almindelig iPad har en lidt kraftigere CPU end den 3 år gamle Pro model.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Cool. Tak for uddeling af praktisk erfaring :)
Stille og uroligt

Nyt svar