Lydkort igen igen

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilket lydkort ville du anbefale?

Afstemning sluttede søn 2. jul 2006 09:38

RME Fireface 400
13
72%
MOTU UltraLite
3
17%
MOTU 828 mkII Firewire
2
11%
 
Afgivne stemmer: 18
Medlemsavatar
Ulrik Nielsen
Medlem
Indlæg: 253
Sted: Valby kbh.

Lydkort igen igen

Indlæg af Ulrik Nielsen »

Jeg bestiller en Imac i næste uge, og er igang med at undersøge hvilket lydkort jeg skal anskaffe mig.
Jeg er kommet frem til at det endten skal være et MOTU eller et RME.

Jeg har ikke brug for vildt mange inputs da jeg hovedsaligt bruger vst/au, men det må samtidig også godt være en anelse fremtidssikret.
Baglommen siger maks. 7000,-

Så hvilket af de ovenstående kort vil du anbefale? evt. hvorfor?

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg kender ikke så meget til Motu,men vil til enhver tid anbefale RME.

Men,tjek liiiige Metric Halo osse..
Bestemt anbebalelses værdigt.
Min uln2 har nu kørt i 2 1/2 år uden probs.
Og preampsene lyder virkeligt fedt.

Ellers er der presonus.Jeg har har en firepod.
Rimeligt simpelt interface,med 8 gode preamps.

Medlemsavatar
Ulrik Nielsen
Medlem
Indlæg: 253
Sted: Valby kbh.

Indlæg af Ulrik Nielsen »

Hmm.. kan vist godt se hvor det bærer hen af :spin:

Tak for anbefalingerne om de to andre lydkort, jeg holder mig dog stadig til endten RME eller MOTU... Nok mest RME

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Mht. funktionalitet og pris/ydelse ville jeg egenligt ha' anbefalet MOTU, men der har været en del strømforsynings-relaterede problemer med MOTU og jeg har for nyligt fundet ud af hvor meget det betyder for konverterne, hvis strømforsyningen er billig. Bl.a. derfor vil jeg selv skifte til RME når jeg får chancen.

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

synes det er lidt svært, da både 828 mk2 og RME er to "meget gamle" størrelser, mens den nye motu, er "helt ny".
Som altid i sådanne situationer kunne det tænkes at det nye motu kort har nyere konveretere og måske endda lyder bedre.
Omvendt tror jeg at du vil opleve at en rimelig stor procent del af dette fora er ret glade for RME, så det vil du nok blive foreslået mest.
Har ikke stemt endnu
Selv er jeg rent faktisk på et motu 2408 MK3 kort, og det er jeg fint tilfreds med.
Det er bare ikke med i din polll..
Det hele til trods tror jeg faktisk at jeg vil foreslå det nye motu kort, forudsat at de tunge tekniske specs, er "bedre" end de to andre kort...
Altså tjek lige alle spec op støj, dynamik etc...
Og søg rundt på nettet som en gal for at finde ud af om de konvertere der sidder i det "nyeste" kort ( det fra motu) er "bedre", end de konkurrerende..
Er det ikke det.. tror jeg at jeg lidt mod min vilje vil foreslå RME kortet...
Til dels fordi 828 kortet var fint, det er bare et stykke tid siden det var nyt..
Og da jeg ikke kender - men hører så meget positivt herinde - om RME, kunne det jo tænkes at det er "bedre"....
Ellers, hvis du er heldig findes der ind imellem billige brugte 2496 ( eller hvad de nu hedder de "store" FW lydkort fra motu, ) der garanteret har nogle gode convertere..
( forgængeren til denne http://www.motu.com/products/motuaudio/896/ )
pt ren software

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Betragtningen fejler ikke noget. Det er min erfaring at specs mellem forskellige fabrikanter skal tages med et gran salt. Relativt set inden for samme fabrikant er der mere sammenhæng.

Og I øvrigt sjældent siger noget som helst om lydkvaliteten, som i nogen grad både er subjektiv og objektiv. Jeg tror derfor heller ikke, at man vil få noget som helst ud af at undersøge teknisk set hvilke konvertere (fordi en converter består af mange dele i samspil), som sidder i den nye MOTU.

Den eneste måde at få svar, er ved selv at teste de to lydkort op mod hinanden. Når det er sagt, så har der været en del sager med problemer på MOTU 828 kort, både her i DK og på udenlandske fora. Ingen lignende på RME, selvom jeg kender én som havde et defekt RME PCI kort (Bo, hvis du læser dette!).

Måske er dette fixet, og MOTU har forhåbentligt taget disse fejl til efterretning på det nye kort.

Default avatar
Kristian L
Medlem
Indlæg: 45
Sted: København

Indlæg af Kristian L »

Jeg har det det nye motu ultralight og kan kun anbefale det. Det er et pisse fedt lydkort.
Det har alle nødvendige features for at holde i længden. Massere af inputs heraf et par stykker med preamps som lyder klare og rene.
Ydermere er det også ret fedt det er buspowered. Men gør op hvad du har brug for!
Det er alfa omega. Jeg har har massere inputs, men jeg ved, at jeg nok max kommer til at bruge 2 ad gangen lige forløbigt. Men muligheden for at lave et trommesæt er der. Det jeg prøver jeg at sige er, at man altid kan få noget som er et kussehår federe.

Tag fx. Rme 400 - jeg ved det er et konge lydkort, men det koster 2000 kr mere. Der er mange flere inputs end jeg ovehovedet får brug for. (Man kan altid udvide) og det understøtter en samplerate ingen bruger. For de 2000 kilo kan man få fed akkustisk spade - blive super layed i red light district inklusiv flybillet (sas snowflake, transavia eller sterling).

Peace!

Medlemsavatar
Ulrik Nielsen
Medlem
Indlæg: 253
Sted: Valby kbh.

Indlæg af Ulrik Nielsen »

Tak for alle jeres svar!

Men kender i det? Nu havde jeg lige besluttet mig for at købe RME´s Fireface 400 kort, og så viser det sig, at det faktisk er så nyt at det slet ikke er kommet til landet endnu... Og ifølge den flinke mand i Musikhuset, var kortet alt for dyrt prissat, så de ventede et nedslag i prisen indenfor kort tid... Nu har jeg lige bestilt mig en Imac 2 ghz, og vil jo gerne have dyret op at spille så hurtigt som muligt... Bummer!!

Nogen der kender en lagerhal i Tyskland der ligger inde med de nye kort? .. Og som evt. også har et brækjern til salg?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thomann.de påstår de kan sende FireFace 400 med 2-5 dages varsel.

http://www.thomann.de/thoiw12_rme_firef ... dinfo.html

Medlemsavatar
Ulrik Nielsen
Medlem
Indlæg: 253
Sted: Valby kbh.

Indlæg af Ulrik Nielsen »

Ifølge Musikhuset er der ingen der har fået det nye kort endnu!
Selvom at alle webshops reklamerer med at de har det. (incl. Aage)

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

Kom lige til at kigge..
Motus traveller

http://www.thomann.de/thoiw12_motu_trav ... dinfo.html

der også er et FW kort, koster "det samme" eller stort set det samme hos thoman..
og har endda flere features end RME kortet.. ( bla. dobbelt op på mics ind)
Blot lige for at nævne det.
Og så er det spritnyt..

Kender ikke priserne herhjemme, men det er nok en smule dyrere, for begge kort, end hos thoman..
pt ren software

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ulrik Nielsen skrev:Ifølge Musikhuset er der ingen der har fået det nye kort endnu!
Selvom at alle webshops reklamerer med at de har det. (incl. Aage)
Du kan jo sende en email til Thomann og høre.

Medlemsavatar
Vogel
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Stockholm, Sweden

Indlæg af Vogel »

Zaki skrev:Mht. funktionalitet og pris/ydelse ville jeg egenligt ha' anbefalet MOTU, men der har været en del strømforsynings-relaterede problemer med MOTU og jeg har for nyligt fundet ud af hvor meget det betyder for konverterne, hvis strømforsyningen er billig. Bl.a. derfor vil jeg selv skifte til RME når jeg får chancen.
Hm. Jeg ejer ikke selv en MOTU-enhed, men kender flere der gør. Der har aldrig været nogle problemer med dem. Derimod fik vi faktiskt nogle RME FF800 i retur for reparation. Nu kan jeg ikke huske hvad der var galt, men det var noget tid siden så hvis der var et generelt problem har RME helt sikkert ordnet det nu.

Jeg er meget vild med mit Metric Halo-kort, men hvis der ikke er plads til det i budgettet, så går min stemme til MOTU.

Hilsen,
Henrik

Medlemsavatar
andershoeg
Medlem
Indlæg: 101
Sted: Ny-dobbelt-A.....altså Aarhus, ik'!

Indlæg af andershoeg »

Vogel skrev:
Zaki skrev:Mht. funktionalitet og pris/ydelse ville jeg egenligt ha' anbefalet MOTU, men der har været en del strømforsynings-relaterede problemer med MOTU og jeg har for nyligt fundet ud af hvor meget det betyder for konverterne, hvis strømforsyningen er billig. Bl.a. derfor vil jeg selv skifte til RME når jeg får chancen.
Hm. Jeg ejer ikke selv en MOTU-enhed, men kender flere der gør. Der har aldrig været nogle problemer med dem. Derimod fik vi faktiskt nogle RME FF800 i retur for reparation. Nu kan jeg ikke huske hvad der var galt, men det var noget tid siden så hvis der var et generelt problem har RME helt sikkert ordnet det nu.

Jeg er meget vild med mit Metric Halo-kort, men hvis der ikke er plads til det i budgettet, så går min stemme til MOTU.

Hilsen,
Henrik

Jeg har selv et Motu 828mkII, hvilket jeg NU er tilfreds med! Men jeg havde også nogle problemer engang med mit. Ville ikke genkendes af mac'en, m.m. Resultatet blev at jeg sendte det til USA, og efter et par måneder fik jeg et sprit nyt 828 tilbage. Udemærket. Og det har det været lige siden, altså vidst nok i et par år (indtil videre...knock knock....).
Jeg er rigtig glad for mit motu og dets features, men skulle jeg have et nyt en dag tror jeg at jeg ville kigge på noget RME. "Folk" taler altid i rosende toner om dem og deres konvertere.

Mvh. Anders

Nyt svar