Lave MIDI metronom track til video

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Lave MIDI metronom track til video

Indlæg af bryla »

Jeg står i den situation, at jeg skal rekreere et metronomtrack til en eksisterende film. Dvs jeg har en fil med en spilletid på 2 timer og skal for hvert musikstykke have lavet et MIDI-click. Jeg arbejder normalt i Logic, men har Cubase og Pro Tools også.

Jeg har tænkt mig at lave en separat session per musikstykke (cue) for ikke at rode for meget rundt i tempi og taktarter. MIDI-filerne skal senere eksporteres til en video-sync editor.

I Logic kan jeg beatmappe hvert cue fra audio extract og få metronomen til at følge tempoet ret nøje fra musikken starter til den slutter og jeg kan programmere det hele ind rigtig fint MEN, jeg kan ikke få den til (læs: jeg kan ikke finde ud af/fatter hat) at have det først fundne tempo som to takters for-tælling fx.

Som eksempel har jeg et åbningscue, som starter på 0:00:02.00 – andet sekund (arbejdsfilen har pre-roll, så langt roll-in gør ikke noget). Jeg beatmapper fra første anslag og fire takter frem og finder ud af, den går i tempo 135,5. Derfra er det nemt at rette ændringer til, men hvordan får jeg Logic til at synce op, så der er to takters klik i tempo 135,5 som så slutter præcis på første musikanslag?

Håber det giver mening! Hvis I kender til måder at gøre det på i PT eller Cubase, vil jeg meget gerne høre om det!
skriver noder

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg må tydeligvis ikke forstå hvad du mener fordi det virker indlysende for mig, så kan du prøve at forklare det lidt mere tydeligt?

Er det fordi du vil ændre noget før begyndelsen (altså før 0)?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nej, som sagt så har filen 10-20 sekunder inden picture start.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Indtil videre har jeg fundet denne manuelle metode:

1: Etablér tempoet.
2: Find frame forskellen mellem takt 1 og takt 3 og udregn differencen.
3: Træk differencen fra første takts frame og du har for-tællingens position.
4: Slet alle markers og sæt projekttempoet til det du fandt i punkt 1.
5: I Movie Settings sætter du et offset, så filmen starter på det frame du fandt i punkt 3.

Nu starter musikken på takt 3 og har for-tælling i to takter!

Det jeg leder efter at jeg:
1: Etablerer tempoet.
2: Trykker på en knap som bruger takt 1 som fixpunkt og sætter tempoet retrospektivt i to takter.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har siddet med noget lignende, dog i mindre skala. Det eneste bud jeg lige har er, at lave et audiospor af de to første midi-takter fra nul, rykke dem bagud og så synce midi op på det audiospor i de to takter. Virker måske besværligt men kan ikke komme i tanke om andre workarounds.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ah ja! Så har du de to audio tracks at beatmappe.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kan jeg komme på " Tak til: " listen i rulleteksterne?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg skal se, hvad jeg kan gøre!
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hehe, fedt!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har lavet et screencast der viser problemet, hvis der er nogen der sidder med en løsning.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg er ikke lige i nærheden af Logic men det tyder på at en lås/fiksering af videosekvensen måske vil kunne hjælpe.

Har du evt. forsøgt noget a la:

https://support.apple.com/kb/PH13345?locale=da_DK

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Skal lige dobbelttjekke om jeg har prøvet det, men umiddelbart tror jeg ikke.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det hjælper desværre ikke med at rette tempoet retrospektivt.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har fundet ud af, Digital Performer kan lige netop dette! DP10 it is 8-)
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Det var godt du fandt en løsning.

Man skal heller ikke gå ned på antallet af DAWs. :-)

og hvis værktøjet løser opgaven så er det vel ok...

Nu har jeg ikke selv Pro Tools, men jeg synes jeg hører/læser/ser at Pro Tools skulle være standarden inden for lyd til billede mange steder... men Pro Tools midi/takt-del er måske ikke stærk nok til det?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

ProTools er nok det mest brugte værktøj til lydmontagen, indspilningen og mix af musik og lyd til film. Til komposition er der ingen standard og Pro Tools er måske det mindst brugte. Cubase, Logic og DigitalPerformer er mest udbredt til det led i produktionen med hver deres styrker og svagheder. DP har dog længe haft en god integration af punches og streamers som er afhængig af de funktioner som jeg efterspørger her.

Jeg har ikke noget imod at købe en hammer så jeg ikke skal slå søm i med sugerør! Flere DAWs er også kun belejligt i samarbejdet med flere komponister. DP er stort i USA og da det er en amerikansk produktion jeg arbejder på, er det også et plus vi kan åbne de samme filer.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Helt enig omkring værktøj til opgaven... Og kan det bruges til andet senere så er det jo kun positivt. - Tror blot det er svært at vedligeholde en høj "proficiency" i flere værktøjer.

Når du skriver komposition så var det nu ikke det første jeg tænker på når opgaven var beskrevet som at skulle oprettet et click-track til eksisterende film (og dens cues) - med mindre der selvfølgelig er tale om nogle meget musikalske clicks... ;-) - Så derfor tanken på Pro-Tools...

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har en høj proficiency i Sibelius og that's it. Alt andet klarer jeg fint til det jeg skal bruge det til.

Mht PT var det nu også for at forklare hvad 'standarden' indenfor filmmusik er.
skriver noder

Nyt svar