Lave MIDI metronom track til video
Lave MIDI metronom track til video
Jeg står i den situation, at jeg skal rekreere et metronomtrack til en eksisterende film. Dvs jeg har en fil med en spilletid på 2 timer og skal for hvert musikstykke have lavet et MIDI-click. Jeg arbejder normalt i Logic, men har Cubase og Pro Tools også.
Jeg har tænkt mig at lave en separat session per musikstykke (cue) for ikke at rode for meget rundt i tempi og taktarter. MIDI-filerne skal senere eksporteres til en video-sync editor.
I Logic kan jeg beatmappe hvert cue fra audio extract og få metronomen til at følge tempoet ret nøje fra musikken starter til den slutter og jeg kan programmere det hele ind rigtig fint MEN, jeg kan ikke få den til (læs: jeg kan ikke finde ud af/fatter hat) at have det først fundne tempo som to takters for-tælling fx.
Som eksempel har jeg et åbningscue, som starter på 0:00:02.00 – andet sekund (arbejdsfilen har pre-roll, så langt roll-in gør ikke noget). Jeg beatmapper fra første anslag og fire takter frem og finder ud af, den går i tempo 135,5. Derfra er det nemt at rette ændringer til, men hvordan får jeg Logic til at synce op, så der er to takters klik i tempo 135,5 som så slutter præcis på første musikanslag?
Håber det giver mening! Hvis I kender til måder at gøre det på i PT eller Cubase, vil jeg meget gerne høre om det!
Jeg har tænkt mig at lave en separat session per musikstykke (cue) for ikke at rode for meget rundt i tempi og taktarter. MIDI-filerne skal senere eksporteres til en video-sync editor.
I Logic kan jeg beatmappe hvert cue fra audio extract og få metronomen til at følge tempoet ret nøje fra musikken starter til den slutter og jeg kan programmere det hele ind rigtig fint MEN, jeg kan ikke få den til (læs: jeg kan ikke finde ud af/fatter hat) at have det først fundne tempo som to takters for-tælling fx.
Som eksempel har jeg et åbningscue, som starter på 0:00:02.00 – andet sekund (arbejdsfilen har pre-roll, så langt roll-in gør ikke noget). Jeg beatmapper fra første anslag og fire takter frem og finder ud af, den går i tempo 135,5. Derfra er det nemt at rette ændringer til, men hvordan får jeg Logic til at synce op, så der er to takters klik i tempo 135,5 som så slutter præcis på første musikanslag?
Håber det giver mening! Hvis I kender til måder at gøre det på i PT eller Cubase, vil jeg meget gerne høre om det!
skriver noder
Jeg må tydeligvis ikke forstå hvad du mener fordi det virker indlysende for mig, så kan du prøve at forklare det lidt mere tydeligt?
Er det fordi du vil ændre noget før begyndelsen (altså før 0)?
Er det fordi du vil ændre noget før begyndelsen (altså før 0)?
Indtil videre har jeg fundet denne manuelle metode:
1: Etablér tempoet.
2: Find frame forskellen mellem takt 1 og takt 3 og udregn differencen.
3: Træk differencen fra første takts frame og du har for-tællingens position.
4: Slet alle markers og sæt projekttempoet til det du fandt i punkt 1.
5: I Movie Settings sætter du et offset, så filmen starter på det frame du fandt i punkt 3.
Nu starter musikken på takt 3 og har for-tælling i to takter!
Det jeg leder efter at jeg:
1: Etablerer tempoet.
2: Trykker på en knap som bruger takt 1 som fixpunkt og sætter tempoet retrospektivt i to takter.
1: Etablér tempoet.
2: Find frame forskellen mellem takt 1 og takt 3 og udregn differencen.
3: Træk differencen fra første takts frame og du har for-tællingens position.
4: Slet alle markers og sæt projekttempoet til det du fandt i punkt 1.
5: I Movie Settings sætter du et offset, så filmen starter på det frame du fandt i punkt 3.
Nu starter musikken på takt 3 og har for-tælling i to takter!
Det jeg leder efter at jeg:
1: Etablerer tempoet.
2: Trykker på en knap som bruger takt 1 som fixpunkt og sætter tempoet retrospektivt i to takter.
skriver noder
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Har siddet med noget lignende, dog i mindre skala. Det eneste bud jeg lige har er, at lave et audiospor af de to første midi-takter fra nul, rykke dem bagud og så synce midi op på det audiospor i de to takter. Virker måske besværligt men kan ikke komme i tanke om andre workarounds.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Kan jeg komme på " Tak til: " listen i rulleteksterne?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Hehe, fedt!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Jeg er ikke lige i nærheden af Logic men det tyder på at en lås/fiksering af videosekvensen måske vil kunne hjælpe.
Har du evt. forsøgt noget a la:
https://support.apple.com/kb/PH13345?locale=da_DK
Har du evt. forsøgt noget a la:
https://support.apple.com/kb/PH13345?locale=da_DK
Det var godt du fandt en løsning.
Man skal heller ikke gå ned på antallet af DAWs.
og hvis værktøjet løser opgaven så er det vel ok...
Nu har jeg ikke selv Pro Tools, men jeg synes jeg hører/læser/ser at Pro Tools skulle være standarden inden for lyd til billede mange steder... men Pro Tools midi/takt-del er måske ikke stærk nok til det?
Man skal heller ikke gå ned på antallet af DAWs.
og hvis værktøjet løser opgaven så er det vel ok...
Nu har jeg ikke selv Pro Tools, men jeg synes jeg hører/læser/ser at Pro Tools skulle være standarden inden for lyd til billede mange steder... men Pro Tools midi/takt-del er måske ikke stærk nok til det?
ProTools er nok det mest brugte værktøj til lydmontagen, indspilningen og mix af musik og lyd til film. Til komposition er der ingen standard og Pro Tools er måske det mindst brugte. Cubase, Logic og DigitalPerformer er mest udbredt til det led i produktionen med hver deres styrker og svagheder. DP har dog længe haft en god integration af punches og streamers som er afhængig af de funktioner som jeg efterspørger her.
Jeg har ikke noget imod at købe en hammer så jeg ikke skal slå søm i med sugerør! Flere DAWs er også kun belejligt i samarbejdet med flere komponister. DP er stort i USA og da det er en amerikansk produktion jeg arbejder på, er det også et plus vi kan åbne de samme filer.
Jeg har ikke noget imod at købe en hammer så jeg ikke skal slå søm i med sugerør! Flere DAWs er også kun belejligt i samarbejdet med flere komponister. DP er stort i USA og da det er en amerikansk produktion jeg arbejder på, er det også et plus vi kan åbne de samme filer.
skriver noder
Helt enig omkring værktøj til opgaven... Og kan det bruges til andet senere så er det jo kun positivt. - Tror blot det er svært at vedligeholde en høj "proficiency" i flere værktøjer.
Når du skriver komposition så var det nu ikke det første jeg tænker på når opgaven var beskrevet som at skulle oprettet et click-track til eksisterende film (og dens cues) - med mindre der selvfølgelig er tale om nogle meget musikalske clicks... - Så derfor tanken på Pro-Tools...
Når du skriver komposition så var det nu ikke det første jeg tænker på når opgaven var beskrevet som at skulle oprettet et click-track til eksisterende film (og dens cues) - med mindre der selvfølgelig er tale om nogle meget musikalske clicks... - Så derfor tanken på Pro-Tools...