Cubase, plugins, Kontakt og performance

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Cubase, plugins, Kontakt og performance

Indlæg af cygge »

Hey folks,

jeg sprang i et svagt øjeblik på et crossgrade-tilbud fra Native Instruments, og sidder nu og leger med Kontakt 6 med dens ret imponerende lydbibliotek. Der er rigtigt meget guf, og sammen med Superior Drummer 3 synes jeg efterhånden jeg har en ret god værktøjskasse at lave musik ud fra. Men jeg kan også godt se, at hvis jeg skal have en nogenlunde fornuftig input latency når jeg leger, så begynder min computer at svede når produktionen vokser og effekterne lægges på. Og jeg er begyndt at overveje hvad næste skridt skal være, for selvom det ikke er kritisk endnu, så er jeg også kun lige startet med Kontakt, og har fået blod på tanden. Til info kører jeg Windows 10 med et Focusrite Scarlett.

Teori 1:
Problemet er motoren i Cubase 7.5, og det vil være godt at opgradere til v10. De siger jo selv at deres audio engine er blevet meget langt mere stabil og effektiv, men har det noget på sig? Jeg synes så også at jeg har læst at den ikke understøtter 32bit plugins/VST'er længere, så hvad gør jeg med alt mit gamle lort?

Teori 2:
Problemet er at jeg er for glad for plugins og lav latency, og min CPU (i7-4790 ved 3.6GHz) kan ganske enkelt ikke følge med. Derfor må der en ny CPU til, og et skift til DDR4-RAM når jeg alligevel er i gang.

Teori 3:
Min Cubase er for gammel og min CPU er for langsom. Hele lortet skal skiftes.

Er der nogen der har kendskab til især Cubase's performance, og kan komme med et fornuftigt bud på om jeg skal gå den ene eller den anden vej? Det er jo fjollet at opgradere det ene eller det andet hvis det så viser sig at det er modparten der var problemet, for jeg er trods alt ikke lavet af penge. ;-)
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Billigste løsning:
Begynd at eksportere dine dele til audio, og kør så meget som muligt ren audio i dit "samlede" projekt. Sådan gør jeg på mit dinosaur-setup. Ofte er det alligevel en nødvendighed, fordi jeg laver en lyd som skal igennem en ny proces (sampling e.l.). Ét ud af eksempelvis 10 elementer i mit færdige nummer kan have krævet 3-4 gange hvad min computer kan afvikle.

Du kan altid gemme dine instrument-projekter, så når du mangler en ekstra melodi til et af dine eksisterende elementer, så hopper du tilbage i dét projekt, importerer dit nuværende audio, laver tilføjelsen og eksporterer til audio.

Ja, det er da noget mere omstændigt end at bruge 20k på ny computer og software....

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Det kan selvfølgelig altid være en idé at opgradere hardware, men det kunne du måske også vente med. Cubase er i de senere udgaver blevet bedre til at udnytte ressourcerne. Jeg har en gammel MacPro, som jeg overvejede at opgradere, men jeg er begyndt at bruge ressourcerne anderledes, så jeg kan vente nogle år endnu. Jeg kører Cubase med en høj latency, så jeg kan køre flere VST’er. Når jeg indspiller bruger jeg standalone versionen af mine VST-instrumenter/amp-sims uden for Cubase, men bruger også VST-instrumentet inden i Cubase, men det er så mutet (så jeg har to programmer kørende Cubase og Kontakt), så jeg kan spille klaver/synth eller hvad det nu måtte være uden latency, så indspiller jeg midien og kan senere afspille det i Cubase. Derefter lukker jeg standalone versionen af VST-instrumentet ned og afspiller og mikser det i Cubase. Det har hjulpet mig ret meget fx også, når jeg ville indspille guitar med en ampsimulator.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

CPU'erne har desværre stået lidt stille i udviklingen de sidste 4-8 år.

Tit er det endvidere singlecore performance der er afgørende, og den er ikke steget til astronomiske højder siden i7 4790

Selvfølgelig vil 4>8 cores i en ny 9900k hjælpe, men mest når såvel host som plugs understøtter at distribuere load hensigsmæssigt, hvilket kun er "nogengange"

DDR4 versus DDR3 vil du ikke mærke i en DAW, men 16>32GB vil hjælpe ved de helt store instrumenter og orkestrering etc, samt video,..

Seneste generation af nvme ssd sparker dog røv

Jeg ville presse det sidste liv ud af min 4790 allerførst; ændre mit workflow lidt, men begynde at lægge penge tilside til en ny ;-)
/Dub

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Christoffer I. N. skrev:Begynd at eksportere dine dele til audio, og kør så meget som muligt ren audio i dit "samlede" projekt. Sådan gør jeg på mit dinosaur-setup. [...] Du kan altid gemme dine instrument-projekter, så når du mangler en ekstra melodi til et af dine eksisterende elementer, så hopper du tilbage i dét projekt, importerer dit nuværende audio, laver tilføjelsen og eksporterer til audio.
Det er en noget omstændig måde at arbejde på, men du har nogle gode pointer: Cubase har jo faktisk en "Freeze"-funktion der eksporterer lyden og dernæst unloader VST'en der trak det, og på den måde kan jeg jo fryse mine Kontakter (hoho) efterhånden som jeg bliver færdig med dem. At splitte tingene ud i separate projekter er dog for meget arbejde. :-) Jeg er ikke særligt struktureret når jeg skriver musik, og har ikke altid en klar idé om hvor nummeret skal hen, så det vil være irriterende at skulle hoppe igennem alt for mange skridt for at komme ned at pille i et MIDI-spor. Men det er naturligvis billigere end at købe nyt nyt nyt hele tiden...

Tweed skrev:Cubase er i de senere udgaver blevet bedre til at udnytte ressourcerne. [...] Jeg kører Cubase med en høj latency, så jeg kan køre flere VST’er. Når jeg indspiller bruger jeg standalone versionen af mine VST-instrumenter/amp-sims uden for Cubase, men bruger også VST-instrumentet inden i Cubase, men det er så mutet (så jeg har to programmer kørende Cubase og Kontakt), så jeg kan spille klaver/synth eller hvad det nu måtte være uden latency, så indspiller jeg midien og kan senere afspille det i Cubase.
Dét er sguda et skidesmart trick! Det havde jeg slet ikke overvejet muligheden af, men selvfølgelig giver det mening. Tak for den!

DUBTEMPLE skrev:CPU'erne har desværre stået lidt stille i udviklingen de sidste 4-8 år. [...] Jeg ville presse det sidste liv ud af min 4790 allerførst; ændre mit workflow lidt, men begynde at lægge penge tilside til en ny ;-)
Gode pointer! Jeg har ikke indtryk af at jeg er løbet tør for RAM endnu, men har dog "kun" 16GB siddende lige nu, så hvis jeg skal til at køre med meget store sample-sets bliver det naturligvis et problem hen ad vejen. Både musik og samples trækkes dog fra en hurtig SSD (dog ikke nvme), så load er relativt hurtigt. Men et hurtigt kig fortalte mig også at jeg skal regne med at lægge mindst 5-6K før jeg har skiftet bare bundkort, CPU og RAM til noget markant hurtigere, og så er det måske bedre lige at opgradere Cubase først.


Så mangler jeg vist bare at finde ud af hvad jeg stiller op med mine gamle 32bit effekter og synths hvis jeg opgraderer til Cubase 10, men det kan Google måske hjælpe med...
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nogle bruger wrappere til 32 bit i 64 bit host, syntes at have hørt nogen hosts har indbyggede wrappere

Selv ungår jeg det konsekvent, for at højne stabiliteten, samt generelt komme videre i udviklingen, har kørt S1 og ren 64bit 3-4 år nu

Der er delte meninger om emnet

Og nogen kan jo have nogle gamle 32 bit plugs de ikke syntes de kan slippe, eller ikke har råd til at erstatte
/Dub

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

Du har jo ret. Hele ideen i det her skulle jo også være at komme væk fra noget af det gamle lort, men jeg har dog stadig nogle freeware-synths jeg godt kan lide at bruge (f.eks. Triangle). Men mon ikke jeg kunne finde nogle brugbare erstatninger? ;-) Det må komme an på en prøve.
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Du kan også bruge funktionen "purge samples" i Kontakt. Der har du mulighed for at unloade de samples i et instrument som du ikke bruger. Hvis du feks har åbent et grand piano med mange layers og kun reelt set kun bruger et par enkelte toner kan det være nyttigt til at frigive RAM.

Lav en Google søgning for, at få alle detaljerne, da det er ret godt beskrevet allerede..

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. start med at checke at du har slået ASIO-Guard til (i VST Audio System) setup'en. Det er en form for "differentieret latency" og noget som passer sig selv. Essensen er, at de spor som der ikke er "live" - altså audio-kanaler med monitor slået til, eller midi-spor med record enabled, bliver regnet på en meget højere latency, så det kun er få spor der skal trækkes ved den lave latency.

Jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvor godt Cubase 7.5 performer - eller om ASIO-Guard overhovedet er der (hvilket jeg nu tror) ~ jeg hoppede direkte fra Cubase 6.5.5 > 10, hvilket så har resulteret i at jeg kan køre de fleste selv meget store sessions på 32 bytes latency .. dog med et RME RayDAT, som sidder internt i computeren så altså ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

En i7 4790k kan altså trække selv det værste du kan smide efter den. Jeg tror simpelthen ikke på at du kan give hverken Cpu eller Cubase 7,5 + skylden for den manglende performance!

Window bruger en energisparefunktion kaldet coreparking. Helt konkret, så lægger det bånd på din cpu.

Prøv lige at hente coreparking manager og sæt den til 100%
https://coderbag.com/product/quickcpu

Hent process lasso og benyt bitsum high performance powerplan
https://bitsum.com/

Få optimeret windows til musikproduktion

Jeg har tidligere brugt en 4790 intel cpu, jeg ved med sikkerhed at den kan tygge den smule du forlanger her. Forudsat at du har korrekt track management i Cubase.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Du kunne også prøve Reaper, som er noget af det mindst ressource krævende DAW der findes. Meget bedre end Logic, Cubase, live whatever. og mere stabilt. Kan afvikles fra en USB stick og stadigvæk er det meget bedre end alle andre daws. Det kan prøves kvit og frit, samt købes for omkring 500dkr.!!! Derudover er det en haj til at eksportere til Audio. Det bedste DAW der findes og nok næsten det billigste:-*)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

danstanley skrev:Du kunne også prøve Reaper, som er noget af det mindst ressource krævende DAW der findes. Meget bedre end Logic, Cubase, live whatever. og mere stabilt. Kan afvikles fra en USB stick og stadigvæk er det meget bedre end alle andre daws. Det kan prøves kvit og frit, samt købes for omkring 500dkr.!!! Derudover er det en haj til at eksportere til Audio. Det bedste DAW der findes og nok næsten det billigste:-*)
Hvis jeg kommer fra en gammel Cubase, kan jeg så finde rundt i Reaper med det samme? Eller hvor meget tilvænning kræves der?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:
danstanley skrev:Du kunne også prøve Reaper, som er noget af det mindst ressource krævende DAW der findes. Meget bedre end Logic, Cubase, live whatever. og mere stabilt. Kan afvikles fra en USB stick og stadigvæk er det meget bedre end alle andre daws. Det kan prøves kvit og frit, samt købes for omkring 500dkr.!!! Derudover er det en haj til at eksportere til Audio. Det bedste DAW der findes og nok næsten det billigste:-*)
Hvis jeg kommer fra en gammel Cubase, kan jeg så finde rundt i Reaper med det samme? Eller hvor meget tilvænning kræves der?
En hel del faktisk, ingen ny DAW vil være let at gå til. Så 3-4 mdr. før du føler dig tilpas bekendt med det. sikkert mere :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Christoffer I. N. skrev:
danstanley skrev:Du kunne også prøve Reaper, som er noget af det mindst ressource krævende DAW der findes. Meget bedre end Logic, Cubase, live whatever. og mere stabilt. Kan afvikles fra en USB stick og stadigvæk er det meget bedre end alle andre daws. Det kan prøves kvit og frit, samt købes for omkring 500dkr.!!! Derudover er det en haj til at eksportere til Audio. Det bedste DAW der findes og nok næsten det billigste:-*)
Hvis jeg kommer fra en gammel Cubase, kan jeg så finde rundt i Reaper med det samme? Eller hvor meget tilvænning kræves der?
Nu er det en del år siden jeg rodede med Cubase og Reaper er nok en af de DAWS der kan tilpasses til at fungere lige som du vil via bla. custom actions, templates osv. Det gør det samtidigt yderst complext til at starte med indtil man har fået det sat op som man vil. Grundlæggende ligner DAWS jo hinanden mht. basis features som mixer, tracks, busses osv. Men som Stralner skriver regn med et par måneder for at være hjemme i programmet, alt efter hvor meget du indspiller.

Men prøv det i det mindste, det er gratis, fylder meget lidt og kan hurtigt fjernes igen:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak!

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

cygge skrev:Hey folks,

jeg sprang i et svagt øjeblik på et crossgrade-tilbud fra Native Instruments, og sidder nu og leger med Kontakt 6 med dens ret imponerende lydbibliotek. Der er rigtigt meget guf, og sammen med Superior Drummer 3 synes jeg efterhånden jeg har en ret god værktøjskasse at lave musik ud fra. Men jeg kan også godt se, at hvis jeg skal have en nogenlunde fornuftig input latency når jeg leger, så begynder min computer at svede når produktionen vokser og effekterne lægges på. Og jeg er begyndt at overveje hvad næste skridt skal være, for selvom det ikke er kritisk endnu, så er jeg også kun lige startet med Kontakt, og har fået blod på tanden. Til info kører jeg Windows 10 med et Focusrite Scarlett.

Teori 1:
Problemet er motoren i Cubase 7.5, og det vil være godt at opgradere til v10. De siger jo selv at deres audio engine er blevet meget langt mere stabil og effektiv, men har det noget på sig? Jeg synes så også at jeg har læst at den ikke understøtter 32bit plugins/VST'er længere, så hvad gør jeg med alt mit gamle lort?

Teori 2:
Problemet er at jeg er for glad for plugins og lav latency, og min CPU (i7-4790 ved 3.6GHz) kan ganske enkelt ikke følge med. Derfor må der en ny CPU til, og et skift til DDR4-RAM når jeg alligevel er i gang.

Teori 3:
Min Cubase er for gammel og min CPU er for langsom. Hele lortet skal skiftes.

Er der nogen der har kendskab til især Cubase's performance, og kan komme med et fornuftigt bud på om jeg skal gå den ene eller den anden vej? Det er jo fjollet at opgradere det ene eller det andet hvis det så viser sig at det er modparten der var problemet, for jeg er trods alt ikke lavet af penge. ;-)
Cubase' engine bliver optimeret for hver major version der frigives af programmet. Om nyeste v10 engine er mere stabil det ved jeg ikke. Jeg har aldrig haft problemer med Cubase engine, siden version 3,4,5,6 mener jeg, hvor lyden kunne gå helt død i Cubase, og en genstart var nedvendig. Men i de senere versioner op til seneste, har jeg ikke haft nogen problem. Ej heller m. performance.

Hvis du har en del uundværlige 32bit plugins, så kunne du prøve jBridge 32bit til 64bit wrapperen af. Det fungerer godt, skulle jeg hilse at sige. Bedst vil være, at du finde tilsvarende 64bit versioner af dine 32bit plugins, og så glemmer alt om 32bit, går all in på 64bit. You'll never look back + stabiliteten vil være bedre, hvis det er det du går op i.

Latency har noget med det lydkort interface, driver at gøre. Din PC / cpu / ram har ingen problemer med at kører low latency. Men hvis du har en lydkort m. dårlig driver, interface der ikke performer super godt, så vil du få problemer m. low latency performance. PCIe, så bliver det ikke meget bedre, specielt hvis din lydkort er fra RME. USB, USB-C skulle også være fint, hvis der er ordentlige ASIO drivere m. til det eksterne kort.

Din cpu er ikke langsom, cpu ikke for gammel. Ja, der findes hurtigere cpu'er, men glem alt om det, hvis du blot sigter efter stabilitet / performance, hvor din cpu er fin. Tjek op på DPC latency (< 100us), og find ud af hvor godt dit lydkort / driver i virkeligheden er, også i forbindelse med stabiliteten. DPC optimering vil kunne gi' der mere performance i Cubase, hvis du altså har DPC problemer.

Og ja, hvis vi snakker Cubase pris og opgradering, så vil det kunne tage dig et langt skridt i en rigtig retning. Der er tonsvis af forbedringer i nyere Cubase versioner, som jeg ikke ville kunne undvære i dag. Og ja, Cubase bliver ændret i major opdateringer, og funtionalitets mæssigt, men det er et spørgsmål om tilvending. Og i forholdt til de funktioner / fejlrettelser og forbedringer, major features, kompatibilitet... så forstår jeg ikke, at folk ikke opgraderer til nyeste versioner. Prisen er jo ikke voldsom, i forhold til man går ud og køber et stykke hardware.

Medlemsavatar
cygge
Medlem
Indlæg: 205
Sted: Horsens

Indlæg af cygge »

SLL skrev:Latency har noget med det lydkort interface, driver at gøre. Din PC / cpu / ram har ingen problemer med at kører low latency. Men hvis du har en lydkort m. dårlig driver, interface der ikke performer super godt, så vil du få problemer m. low latency performance. PCIe, så bliver det ikke meget bedre, specielt hvis din lydkort er fra RME. USB, USB-C skulle også være fint, hvis der er ordentlige ASIO drivere m. til det eksterne kort.

Din cpu er ikke langsom, cpu ikke for gammel. Ja, der findes hurtigere cpu'er, men glem alt om det, hvis du blot sigter efter stabilitet / performance, hvor din cpu er fin. Tjek op på DPC latency (< 100us), og find ud af hvor godt dit lydkort / driver i virkeligheden er, også i forbindelse med stabiliteten. DPC optimering vil kunne gi' der mere performance i Cubase, hvis du altså har DPC problemer.

Og ja, hvis vi snakker Cubase pris og opgradering, så vil det kunne tage dig et langt skridt i en rigtig retning. Der er tonsvis af forbedringer i nyere Cubase versioner, som jeg ikke ville kunne undvære i dag. Og ja, Cubase bliver ændret i major opdateringer, og funtionalitets mæssigt, men det er et spørgsmål om tilvending. Og i forholdt til de funktioner / fejlrettelser og forbedringer, major features, kompatibilitet... så forstår jeg ikke, at folk ikke opgraderer til nyeste versioner. Prisen er jo ikke voldsom, i forhold til man går ud og køber et stykke hardware.
Jeg har et FocusRite Scarlett 18i8, som vist ikke har de store problemer med timing, men jeg checkede alligevel op på det. På deres hjemmeside har de en guide til optimering af Windows 10 til audio-formål, og selvom det er tricks jeg har udført siden jeg kørte Windows XP, så havde jeg sgu' alligevel glemt alt om dem (f.eks. at optimere til baggrundsprocesser og så videre).

I øvrigt er det lidt en sandhed med modifikationer at CPU'en ikke er langsom, for en moderne i7 er mere end dobbelt så hurtig som min er – og ved rigtigt mange instanser begynder det nok at kunne mærkes hvis jeg samtidigt kører reverb etc. som software. Men jeg har besluttet at lægge pengene i en opgradering til Cubase 10 så snart jeg er færdig med de aktive projekter jeg har kørende (så jeg er sikker på ikke at "miste" noget), og se hvad det giver mig af muligheder. Jeg kan nok godt leve uden de 32 bit. ;-)
Arm'n, prøliåhør her iggå!

Nyt svar