Netværksharddisk

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Netværksharddisk

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har en router, som jeg ønsker engang i fremtiden at tilkoble en sekundær NAS-server, dvs. foruden den jeg har i forvejen.

Begge NAS'er skal være tilgængelige på internettet, til at dele private filer med, kun til mig selv når jeg er andre steder. Men når jeg indtaster adressen (IP), kan den jo logisk nok kun tilgå den ene af de to NAS'er.

Jeg har lagt mærke til, at den NAS som i forvejen er tilkoblet internettet, får et firecifret portnummer efter IP-adressen.

Er det muligt at have en sekundær NAS på samme måde, som har samme IP men anden port?

Er alle porte tilgængelige, dvs. kan jeg via routeren selv indtaste den nye servers port
F.eks.: IPadresse:[portnummer]?

Vi taler primært om noget FTP-agtigt, men også gerne med webinterface, men i lokalnetværk skal den være tilgængelig som almindelig drev/mappe.

Andet spørgsmål drejer sig om sikkerhed:

Selvom det kun er mig som tilgår NAS'en andre steder fra, SKAL adressen så være https og aldrig nogensinde http?
Hvad er forskellen, udover at https er krypteret. Hvad forstås der ved kryptering, og hvordan kan andre aflure mine oplysninger, forudsat at min enhed som tilgår NAS'en ikke har malware, ved http?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. ftp er generelt lidt bøvlet at få til at køre på non-standard porte (da kun een af de to NAS kan være på port 20/21). Hvis de har et webinterface hvor du kan tilgå filerne, kan du sætte NAT op således at du f.eks. mapper ekstern-ip:8001 > nas1_lokal_ip:80 og extern-ip:8002 > nas2_lokal_ip:80 ..

En måske lidt mere elegant måde kunne være at bruge den ene NAS, som VPN server, og så simpelthen sætte det op så du kan connecte til dit lokale netværk fra hvorend du nu måtte befinde dig - eller alternativt, hvis du har en router som har indbygget VPN så brug det i stedet for. Det er mere sikkert, end at have FTP stående åben på en NAS ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hippo skrev:hvis du har en router som har indbygget VPN så brug det i stedet for. Det er mere sikkert, end at have FTP stående åben på en NAS ..
Kræver det en speciel router for at den kan lave indbygget VPN? Hvordan fungerer det i praksis - er det med webinterface når jeg tilgår IP-adressen, hvor jeg vælger at logge på den ene eller anden server?

Det jeg konkret har brug for er, at jeg kan læse og skrive fra en mappe i Windows, som om mappen eksisterede lokalt på PC'en, men i virkeligheden befinder sig fjernt.

Vi taler Win10 1809. Ved at Microsoft har indskrænket netværksadgange på de nye opdateringer/udgaver af windows, f.eks. SMB.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. der er ikke super mange konsumer-routere, som har VPN server indbygget. Du kan muligvis opgradere den til en custom firmware (DD-WRT, OpenWRT, eller Tomato) .. eller du kan køre en VPN server på et af dine nas og mappe portene igennem.

Jeg ved ikke lige hvad du henviser til i forhold til "indskrænket netværksadgang" på Win10 - du må meget gerne poste et link - men i forhold til at have porte til SMB åbent ud til internettet er det et 110% no-go (!!), og hvis det er dét som de har blokeret, så er det udelukkende en god ting! :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er lidt nysgerrig om hvorfor du vil have 2 forskellige NAS tilgængelig. Jeg har 2 NAS, den ene er den der laver alle ting, den anden tager backup af den primære, min backup NAS har jeg ikke behov for at kunne tilgå andet end ved opdateringer, opsætning af nye backup-jobs og i tilfælde af at skulle gendanne data.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er meget nemt at have en ftp server, og så bare tilgå den med browseren

Nyt svar