TC Electronic - KONNEKT 24D (interface)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sieber
Medlem
Indlæg: 703

Indlæg af Sieber »

Holger skrev:Jeg har ikke testet den endnu, og Apogee plejer jo at lyde ret godt. Funktionalitetsmæssigt halter den dog lidt efter RME FireFace 800 på visse områder. Men der ser i hvert fald bedre ud, og det er jo altid det vigtigste for blæreeffekten.
Præcis Holger, der har du fat i den lange ende ;)

Jeg har overvejet den lidt, men også kun lidt, og det er endda kun baseret på "looket", og gammel erfaring med Apogee's topkvalitet.

Hvor halter den ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ved at det ikke er samme kvalitet i clock/converter i Ensemble, som i deres Rosetta serie, som jeg kun synes lige præcis var på eller lidt over RME kvalitet i ADI-8 DS. Så tror ikke der lydkvalitetsmæssigt er så meget at hente i forhold til FireFace 800.

Så mangler den nogle digitale tilslutningsmuligheder hvis man gerne vil have S/PDIF og ADAT hooket op med f.eks. en rumklang og effektmaskine via digitale I/Os. FireFace 800 har en del flere features på fronten i form af inputs, og så en ret fleksible routing.

Men ellers ser den top cool ud, Ensemble. Taler vi udseende vinder Apogee til gengæld 2-1.

Medlemsavatar
Sieber
Medlem
Indlæg: 703

Indlæg af Sieber »

Ahhhh så er der ingen problemer, hvis bare den ikke taber lyd i forhold til min RME Hammerfall DSP ;)

DSP er billigt billigt system, men jeg har været mere glad for den lille gnalling af en boks, end jeg var for mit kæmpedyre protools-system, og nu er vi vist sku nået dertil hvor det ihvertfald ikke er konverteren der afgør hittets størrelse, har den egentligt nogen sinde gjort det ? :lol:

Hvem skal have kaffe med, jeg henter ;)

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

@Sieber:

Har først lige fået øje på din avatar... den styrer!! :-D

Medlemsavatar
Sieber
Medlem
Indlæg: 703

Indlæg af Sieber »

tak tak :lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pirat fra de syv verdenshave... haaaaarrrrrrhwww!!! Splitte min bramsejl og gå planken ud, din søulk! Har du nogle bundgarnspæle til salg.. din søulk.. haarrrrww!

http://www.pyrats.net/watch-movie.html

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Pyha al den snak om konvertere/clock gør jo en bims i bøtten ...
Jeg skal selv have skiftet mit RME HDSP system ud snarest, og
går ligesom Sieber efter "Ensemble"

Det der er konge er jo eks. at den er bygget til at skulle bruges
med Logic. En af de ting jeg hader ved RME er den mix-app som
følger med under enhver driver opdatering. Det er sgu for træls
altid at have den kørende blot for at få lyd igennem.
Desuden var der gået koks i det fra sidste opdat. hvor den gav
den ultimative mickey Mouse stemme under vokaltracking.

Er ellers tæskevild med RME´s styrke, lyd og stabilitet - men den
Ensemble ting ser bare hamrende lækker ud ...
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man har ikke brug for at køre RME mixeren. Jeg har ikke engang installeret den på min computer, og jeg kører RME 96/52 + RME ADi-8 DS.

Der er kun kommet 1 driver update i de seneste par år til mit RME kort, så det er til at overskue ;-)

Er der nogen speciel grund til at du hellere vil have Ensemble end FF800?

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Jeg har prøvet at lukke mixeren men så har jeg
absolut ingen lyd - og jeg understreger .. INTET
På den gamle driver 1.5 kunne jeg køre uden mixer
åben - men da der kom en 1.6 version - var det slut.

Hvorfor Ensemble ?
I mit hovede har det noget med integration at gøre ..
Apogee laver seriøst sprøde konvertere og så er deres
clock supertight .. men jeg hører gerne dit
indspark til hvorfor du netop fremhæver FF800.
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Peter G
Medlem
Indlæg: 107
Sted: Sweden

Indlæg af Peter G »

Holger skrev: Er der nogen speciel grund til at du hellere vil have Ensemble end FF800?
Det ku' være interessant at vide om den lyder lige så godt som ULN2 og 2882. En fed ting ved MH-Labs er deres 80bit monitor/summing mixer som drives af hardwarens DSP. Det kan jeg ikke se at Ensamblen har. Den koster næsten lige så meget som MH2882 i +DSP udgaven. Det virker dyrt.

Metric Helo har lige åbnet kontor i Tyskland.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke give dig en forklaring, andet end at det måske skyldes at når man først har installeret mixeren er man "fanget". Jeg har aldrig installeret mixeren fra starten, og har ikke brug for den.

Jeg er sikker på Ensemble er et fedt produkt. Men jeg ville 100% sikkert lave an A/B sammenligning før jeg købte. FireFace 800 er smart fordi den har mange fede features på fronten og et par extra digitale muligheder (som jeg personligt ikke kunne undvære i mit setup), men flere af dem er til folk som indspiller meget. Sidst men ikke mindst har den rigtig god RME lyd.

Hvis du fandt at der ikke var en lydkvalitetsforskel og du ikke har brug for hverken features på front eller bag (extra digitale I/O), så er det muligt at Ensemble tilbyder mere strømlinet integration, og derfor er det naturligvi valg i din situation. Og så ser den jo godt ud, og har et flot navn. :-)

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

så ser den jo godt ud, og har et flot navn
Det kommer sig ikke så nøje om det visuelle .. men der er jo også
en faktor der hedder pris .. og personligt vil jeg ikke give 5-6 kilo
mere i tyskland for et bedre look. Det skal være sounden og stabilitet
der afgør det - det andet er ren pop.

Men jeg har 3 opgraderinger snarest og det er - mic, conv., monitor ..
så der skal bestemt kigges lidt på pris i denne sammenhæng men som
udgangspunkt skal det også bare lyde 10 gange bedre end det gear jeg
har kørt på siden 2001, man vil vel gerne mærke forskellen..

Jeg har været superglad for mit RME setup og sjældent har jeg kørt med
så stabilt et system. Jeg talte med en gut den anden da som sidder med
et fuldblods HD3 digisetup med konvertere og hele svineriet og han har faktisk
fortrudt at han i sin tid solgte sin ADI8 .. han elskede lyden.
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Jeg har faktisk lige solgt min ADI-8 pro for 7000, men det var bestemt ikke med min gode vilje. Jeg måtte bare se i øjnene at det var dobbeltkonfekt at have sådan et setup hjemme og det helt store system i studiet. Så det blev solgt, og nu sidder jeg med min Macbook og venter på jeg har råd til en Mbox2 så jeg kan arbejde i protools både hjemme og i studiet.. :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

uha... jeg får røde knopper hver gang jeg hører ordet M-Box... men det er måske bare mig? :?

Men jeg kan s'gu godt forstå at du synes det er åndssvagt at have sådan en converter stående. Du kan alligevel nok godt finde en til 7000 igen, hvis du skulle få brug for det.

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Hvordan er ADI 8 / DS egentlig henne kvalitetmæssigt sammenlignet med eks. FF800
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Totalmix, som RMEs softmixer hedder, er nu nødvendig hvis man vil have (near) zero latency under indspilning. Og ved indspilning af mange på en gang er den jo superfed som monitormixer.

Jeg synes den får nogle uretfærdige høvl her, omend jeg jo selv tidligere var plaget af at den SKULLE være loadet for at der var hul igennem overhovedet. Og hos mig var jeg oven i købet nødt til at loade et bestemt preset i den før den gav adgang. Det er så ikke nødvendigt mere efter jeg fik Tiger.

Jeg kan ikke arbejde seriøst med den latency der er igennem computere. Jeg har endnu ikke bræget gennem en computer hvor jeg ikke var generet af forsinkelsen.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm, det er jo en interessant ting jeg ikke har tænkt over. Måske skulle jeg få installeret TotalMix alligevel.

Lydkvaliteten i FF800 og ADI-8 DS er ret tæt på hinanden, lidt bedre i ADI-8 DS pga. (især) filterdesignet vil jeg tro. Til almindelig studiebrug er det ikke den store forskel, og de har SteadyClock.

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Jeg har endnu ikke bræget gennem en computer hvor jeg ikke var generet af forsinkelsen.
Så er du også tvunget til at fjerne software monitering ikk?

Holger: Steadyclock ... noget specielt hos RME?
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, altså jeg brugte lige et markedsføringsbegreb fra RME, det er bare deres navn for en proprietær og meget stabil type clock som sidder i deres produkter.

Uden at være haj i den slags, så er princippet bag SteadyClock baseret på, at man modsat en normal PLL til ekstern sync og flere kvartsoscillatorer til intern sync kun bruger én enkelt quartz, og med en frekvens med meget højere svingninger end selve audioen. Det gør også at clocken kan reagerer meget hurtigt på ændringer, og uden jitter.

Praktisk set så ligger forskellen i, at de fleste clock design består af minimum to trin: et trin som låser bredt og et efterfølgende trin som låser smalt (og som altså skal fungere som jitter suppression). Især det sidst trin tager tid, og ved skift i samplerate eller varipitch når kredsløb 2 aldrig at blive aktiv - med masser af jitter til følge. Ved at have ét enkelt og hurtigt kredsløb i SteadyClock kan den låse sig direkte på signalet og have jitter suppression aktiv hele tiden.

Jeg har ikke helt luret hvad denne opbygning ellers har af fordele, men men godt lyder det altså. EDIT: Joh, det har selvfølgelig også den fordel, at man kan re-clocke effektivt med et RME interface. Dvs. hvis et andet interfacet outputter et D/A signal med jitter, så kan RME re-clocke det effektivt uden jitter når RME'en egen D/A outputter det. Jitter kan jo kun manifestere sig i I/O trin analogt, men ikke i efterfølgende digital overførsel (hvor det godt kan være til stede, men altså ikke hørbart manifesteret, derfor kan RME re-clocke uden det manifesterer sig som lyd i D/A trinnet). Men altså jitter i A/D er der ikke noget at gøre ved.

RME er desuden den eneste fabrikant på markedet som bruger en proprietær FW chip (inkl. MOTU, Apogee, osv., selvom TC vist er på vej med en), hvilket mest har en praktisk funktion i forhold til driver updates.
Senest rettet af Holger lør 1. jul 2006 01:29, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Kanon - beskrivelse takker :-)
:/Ellenhart

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Zaki skrev: Jeg tror det ideelle for mig vil være at få et DIY-kit med en clock og et analogt trin til min nuværende MOTU og så på sigt prøve at kigge efter en ekstra 828 på ebay, som så kunne shippes direkte til Black Lion, som kunne modde den med et analog stage (ingen clock) og så sende det hele hjem til mig. Det gør de gerne ifølge Matt fra Black Lion.
Har lige fået mail om at Black Lion ikke tilbyder DIY mod til HD192 da det kun består af "surface mounting" (sjov begrundelse, var jo det de spurgte dig om du var frisk på).
Anyways, ser det ud til der ikk er noget groupbuy til mig. :cry:

Syns så det blir for dyrt med HD192 shipping osv(ved jo faktisk ikk noget reelt om resultatet) iforhold til upgrade til anden converter.

@zaki du sku nok oss lige læse en tråd på unicornation ang black lion mods, der er nogen vigtige detaljer i den tråd.

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Var det Matt du snakkede med? Jeg har spurgt ham om en pris på begge dele, men det kan jo godt være at han ikke får lov at sende mig et DIY-kit nu :(

Har du et link til den tråd?

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

Zaki skrev:Var det Matt du snakkede med? Jeg har spurgt ham om en pris på begge dele, men det kan jo godt være at han ikke får lov at sende mig et DIY-kit nu :(

Har du et link til den tråd?
Nix, det er en der hedder Jim.
Han er sikkert ikke helt inde i sagerne, det er ham Matt der har startet det og står for det.


Gider du bestille en HD192 analog stage mod med når du bestiller (hva pris fik du de to mods henholdsvis?)?

Her er link til tråden på unicornation.com, men du skal først oprette profil for at komme ind : http://www.unicornation.com/phpBB2/view ... hp?t=10808

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

biller skrev:
Jeg har endnu ikke bræget gennem en computer hvor jeg ikke var generet af forsinkelsen.
Så er du også tvunget til at fjerne software monitering ikk?
Jo, jeg har ikke Software Monitoring aktiveret. Jeg bruger jo analog pult så jeg monitorerer gennem pulten med outboard effekter. Nogle gange monitorerer jeg direkte på inputkanalen og så ryger signalet slet ikke ud af pulten før jeg hører det.
Og så er der jo ikke langt til spørgsmålet om hvorvidt deres Zero Latency nu også er "zero". Og lidt forsinket ER det altså også genem TotalMix/lydkortet, men vi taler altså så lidt at det bare lyder som en frozen phaser og så er jeg ikke selv generet af forsinkelsen mere. Close enough for rock 'n roll! :-D

F.eks. DigiDesigns Low Latency Monitoring på Digi001, 002, og Mbox (Har ikke tjekket Mbox2) er ikke noget jeg overhovedet kan leve med. Til at spille/programmere midi med er det helt fint for mig men når jeg skal synge eller spille guitar så bliver jeg hysterisk og kan slet ikke få det til at fungere hvis der er den mindste smule forsinkelse. Og så vejer jeg dét at have fuld kontrol og at det føles rigtigt mens man synger højere end at man har rumklang på mens man gør det.

Jeg ÆÆÆLSKER i øvrigt selv rumklang og delay og synes det er SÅ fedt at synge med også, men det giver bedre performance at monitorere uden.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

dfg_MacGyver skrev:
Zaki skrev:Var det Matt du snakkede med? Jeg har spurgt ham om en pris på begge dele, men det kan jo godt være at han ikke får lov at sende mig et DIY-kit nu :(

Har du et link til den tråd?
Nix, det er en der hedder Jim.
Han er sikkert ikke helt inde i sagerne, det er ham Matt der har startet det og står for det.


Gider du bestille en HD192 analog stage mod med når du bestiller (hva pris fik du de to mods henholdsvis?)?

Her er link til tråden på unicornation.com, men du skal først oprette profil for at komme ind : http://www.unicornation.com/phpBB2/view ... hp?t=10808
nå ikk lol

Nyt svar