Studio One - generel tråd

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Studio One - generel tråd

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har vi allerede sådan en ?

Burde vi have det ?

:-)
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 10. apr 2019 08:34, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Det vil klart være det jeg ville vælge hvis jeg skulle skifte. Jeg har kun hørt og læst gode ting

Default avatar
Coppi
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af Coppi »

Det ville jeg sætte stor pris på.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er en del godt skriv om S1 herinde, men det ligger spredt de mest obscure steder, så selv search bliver en udfordring når det skal genfindes

En dedikeret tråd kan man også følge via notifikation

Jed ser forskellige pros og cons ved begge dele

Cons kan blandt andet være at tråden alligevel ikke blir brugt konsekvent, og måske glider ud i glemsel periodisk

Det er nok det samme med Cubase, etc, der opstår en tråd ved hvert nyt release typisk, resten er rod og tilfældighed

Anyway, vi kan jo gi det en chance, jeg fjerner spørgsmåls-tegnet i åbnings-posten :-)

(og slår notifikationer til)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er da en fin ide.

Spørgsmålet er, om der er spørgsmål? :)

Jeg har anvendt Studio One Pro i en del år nu - siden version 2 - og er meget glad for skiftet (fra Cubase).

Medlemsavatar
Nagel
Medlem
Indlæg: 153
Sted: KBH NV

Indlæg af Nagel »

Jeg er også stor fan.
Har været forbi Reasen, Cubase og Ableton Live. Alle med forskellige fordele/ulemper - men har følt mig hjemme fra dag 1 i Studio One.

Hvis vi skal have en tråd igang: Er der nogle, der har lavet nogle fede macros? :dollargrin:

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg synes det er utroligt hurtigt at lave noget i S1. Jeg laver bare en phrase, og trykker D for double, og disse kopier modificerer jeg.
Så optager jeg en sequence jeg spiller live, og optager ovenpå den, men denne gange drejer jeg knobs, det er utroligt let at få lavet en masse på kort tid.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Super at tråden ruller :thumbup:

Jeg har også kun lovprisning for S1 ,... kommer fra Cubase

Ville lige spørge om nogen af jer kan sige godt eller skidt om CTC-1 consol emulerings extension ????

Det er sidste dag den kører på tilbud, og der smides en Dirty Delay license oven i hatten ved køb :-)

https://www.audiodeluxe.com/products/au ... 1fd7b4ee7b

Jeg er antageligt ikke selv interesseret da jeg tænker det er noget myreknepperi, langt over mit level, samt meningsløst til mine tilsvinede tracks :-)

Men er nysgerrig hvad andre folk tænker om det !
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Super at tråden ruller :thumbup:

Jeg har også kun lovprisning for S1 ,... kommer fra Cubase

Ville lige spørge om nogen af jer kan sige godt eller skidt om CTC-1 consol emulerings extension ????

Det er sidste dag den kører på tilbud, og der smides en Dirty Delay license oven i hatten ved køb :-)

https://www.audiodeluxe.com/products/au ... 1fd7b4ee7b
Man kan jo starte med at spørge: Bruger du Console Shaper (som er den lille udgave, der allerede ligger i S1?) - så er det måske noget for dig.

CTC-1 opfører sig jo meget som en rigtig mixer. F.eks crosstalk/bleed er stærkest på to kanaler lige ved siden af hinanden. Min erfaring med den er, at det er nemmest at bruge den fra start af, fordi den trods alt påvirker meget, hvis man lige fyrer den af på et projekt med 30+ spor man allerede har lavet EQ mm på.

Jeg bruger den dog ikke meget, da jeg ikke synes, det er så nødvendigt degradere lyden/signalet så meget. Hvis man både bruger Konsolemulering, tapeemulering og farvelade comps osv - ja så står man hurtigt med et resultat, der lyder lige så skidt som i de gamle hardware dage :-P Nogen synes sikkert at netop det er lykken. Men jeg synes nu det er ret godt at man kan undgå alle de fejl og mangler som hardware ellers introducerer.

Jeg tænker i dit tilfælde, at der bruger du allerede hardware - så virker det måske i overkanten at skulle lægge den "effekt" på to gange?

Men hvis du vil slippe for den store pult, så er det faktisk en rigtig god løsning til at holde det hele i computeren i stedet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:Super at tråden ruller :thumbup:

Jeg har også kun lovprisning for S1 ,... kommer fra Cubase

Ville lige spørge om nogen af jer kan sige godt eller skidt om CTC-1 consol emulerings extension ????

Det er sidste dag den kører på tilbud, og der smides en Dirty Delay license oven i hatten ved køb :-)

https://www.audiodeluxe.com/products/au ... 1fd7b4ee7b
Man kan jo starte med at spørge: Bruger du Console Shaper (som er den lille udgave, der allerede ligger i S1?) - så er det måske noget for dig.

CTC-1 opfører sig jo meget som en rigtig mixer. F.eks crosstalk/bleed er stærkest på to kanaler lige ved siden af hinanden. Min erfaring med den er, at det er nemmest at bruge den fra start af, fordi den trods alt påvirker meget, hvis man lige fyrer den af på et projekt med 30+ spor man allerede har lavet EQ mm på.

Jeg bruger den dog ikke meget, da jeg ikke synes, det er så nødvendigt degradere lyden/signalet så meget. Hvis man både bruger Konsolemulering, tapeemulering og farvelade comps osv - ja så står man hurtigt med et resultat, der lyder lige så skidt som i de gamle hardware dage :-P Nogen synes sikkert at netop det er lykken. Men jeg synes nu det er ret godt at man kan undgå alle de fejl og mangler som hardware ellers introducerer.

Jeg tænker i dit tilfælde, at der bruger du allerede hardware - så virker det måske i overkanten at skulle lægge den "effekt" på to gange?

Men hvis du vil slippe for den store pult, så er det faktisk en rigtig god løsning til at holde det hele i computeren i stedet.

Takker, det lyder spændende og brugbart, jeg ønsker at arbejde både med min hardware mixer, live mix sessions, samt computer hvor noget af det der laves skal være med "gammelt feel" også.

Men må nok også indrømmer at der er mange andre spændende stykker software, m.m. der har ligget stille ALT for længe, og som der nok burde tages fat på før jeg køber mere, som jeg sikkert heller ikke får tid til at bruge nok, (og dermed heller ikke når til bunds med).

Det gik så også lige helt galt for mig med det der Fabfilter-sale ,.... så tror jeg vil straffe mig selv ved at springe CTC-1 over ind til videre :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har ikke en komplet liste

Men support for NI's keyboards er en stor nyhed for en del

https://www.presonus.com/press/press-re ... ersion-453
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Version 4.5.3 Release Notes (September 3, 2019):

MacOS Mojave (10.14) and Catalina (10.15) users, ​please make sure that the plug-ins you’re using match Apple’s compatibility requirements before updating to Studio One 4.5.3. Incorrectly signed plug-ins will either be blacklisted by Studio One, or rejected by the operating system with this release.

New features and improvements:

● Support for Native Instruments’ Komplete Kontrol MkII series keyboards
● [macOS] Support for ​Apple Notarization service
● "Remove Plug-in Settings" function for Plug-in Manager
● Volume automation curve now compensates logarithmic fader curve
● "Select Notes" command is now applicable to muted notes
● Channel polarity switch is now excluded from grouping
● Added commands for "vertical zoom in/out fine"
● Dragging multiple Patterns to the browser is now supported
● Improved sidechain handling for VST2 Plug-ins
● Improved Chinese localization

The following issues have been fixed:

● [Mixer] Sends are hidden under certain conditions
● [Mixer] Side-chaining with Mix FX included will mute under certain conditions
● [Mixer] Lag on VCA fader adjustment
● [Scratch Pad] Wrong instrument part length when using step record
● [Scratch Pad] Lost focus when using “locate cursor” function
● [Scratch Pad] Loop range lost when dragged across arrangement border
● [Pattern Editor] Variation name cannot be edited from pattern editor toolbar
● [Audio Batch Converter] Crash on repairing sample rate with certain mp3 files
● Multi Instrument transform restore omits channel inserts
● Qwerty Keyboard device has wrong mapping in Swiss and Canadian French layout
● No input metering during record w/ tape style and disabled monitoring
● Crash on invoking "Insert Rest" command when not in Step Record mode
● When "snap" is disabled, "play selected range" won't stop when playing small audio
segments
● Using Shift+S as keyboard shortcut for "Solo" triggers "Solo Safe" instead
● Random freezes on previewing MIDI files from the browser
● Softube Console 1 AU not properly unloaded on removal
● Altered metronome accent volume resets to default on relaunch
● Decimals missing in Export dialogs
● Instrument preset list and browser out of sync
● Chord track offset when chord doesn't start at event start
● Certain MP3 files won't import
● First notes missing on bounce in certain cases
● Short notes being dropped with large block sizes

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Er der nogen der har oplevet problemer med plugins/Vi efter den seneste update?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak Sustainer for den komplette liste :thumbup:

the songcabinet skrev:Er der nogen der har oplevet problemer med plugins/Vi efter den seneste update?

Sorry, får ikke tid til at rode med det foreløbig, men der er lavet en officiel tråd for denne release: https://forums.presonus.com/viewtopic.php?f=151&t=36154

Tænker mig det er DER der først vil dukke info op omkring diverse issues
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det store emne er selvfølgelig supporten for NI-keyboards, bemærk det kun handler om MK2-typerne, de ælde har stærkt begrænset support, om nogen


For mit eget vedkommende er alt fra NI sat i bero på ubestemt tid, grundet det seneste spetakkel, så uden interesse her foreløbig :-)


Er ellers på udkik efter et controller-keyboard, og NI var ellers top-kandidat,... men Novation Impulse redder så livet lidt endu :-)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg venter jo med at opdatere, til der er gået noget tid, så jeg kan desværre heller ikke bidrage til, om den laver gøgl med plugins.

Hvad præcist sker der?

Jeg ser dog frem til dette fix:

[Mixer] Sends are hidden under certain conditions

Det har godt nok været irriterende.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Nej, jeg har ikke opdateret, og den version jeg har nu er klippe stabil, så jeg ville bare liige høre. Er som regel ikke first mover. Presonus skriver jo selv at man skal sikre sig at plugins er kompatible, men er ikke helt sikker på hvad de mener.. jeg kører på helt opdateret OSX, og alt kører fint på den.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Virker super lækkert her. Mit S61 MK2 fungerer fremragende sammen med Studio One nu. Presetvælgeren fungerer til at spole frem/tilbage, der er undo/redo, mute/solo, loop til/fra, tempo angivelse, start/stop, optag osv... ingen problemer med plugins (bl.a. sylenth1, serum, spire, kontakt, omnisphere)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the songcabinet skrev:Presonus skriver jo selv at man skal sikre sig at plugins er kompatible, men er ikke helt sikker på hvad de mener.. jeg kører på helt opdateret OSX, og alt kører fint på den.
macOS Catalina og til dels Mojave kræver jo at alt er 64 bit. Derudover skal de leve op til de nye Notarization krav - der svjv træder for alvor i kraft fra årsskiftet https://eclecticlight.co/2019/06/07/not ... -catalina/ - men går ud fra, at man hører mere til det i morgen aften.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg updaterede i øvrigt i går og arbejdede en 5-6 timer på 3 projekter - et helt nyt og to ældre - uden problemer.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

SustainerPlayer skrev:Jeg updaterede i øvrigt i går og arbejdede en 5-6 timer på 3 projekter - et helt nyt og to ældre - uden problemer.
Nice, godt at høre!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er på W10, og ingen elite-bruger, men må sige at jeg ALDRIG har haft noget bøvl, heller ikke ved updates, eller nye versioner

Alt det med konstante bugs, updateringer der gav nye problemer, samt ublu mængder af halvdyre betalte upgrades,.... Det er altsammen noget der forsvandt fra mit liv, sammen med Cubase, for mange år siden :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg oplever med Ozone, at min peak er sat til -6db (master volume)
men den renderede mixdown er 0db

????????

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:jeg oplever med Ozone, at min peak er sat til -6db (master volume)
men den renderede mixdown er 0db

????????
Er det som Song eller Project?

Hvis det er i Song, så læg mærke til, at hvis din Ozone sidder i "Post" på masterout, så kommer den efter din masterfader - og så er der indstillingerne i Ozone, der gælder.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så har Nektar lavet understøttelse for Studio One i deres meget spændende T-serie

https://nektartech.com/studio-one-daw-c ... ama-t4-t6/

Der medfølger vist iøvrigt en Padshop Pro måneden ud for nyregistreringer ,... yderst rimelig pris

Dejligt med et alternative til Native Instruments ,... sådan som landet ligger


nektar-t6_large.jpg
nektar-t6_large.jpg (25.49 KiB) Vist 1145 gange
/Dub

Nyt svar