Mac mini, logic + diverse

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Mac mini, logic + diverse

Indlæg af Henrikstigaard »

Kære forum. Jeg har et par spm. som jeg håber i kan besvare. Overvejer at købe en Mac mini 2012/2014/2015. (Ja en ny Mac til 50.000 ville være federe, men Mini'en med 16GB RAM + SSD HD/2.4 - 3 GHz er fint til mig - skal ikke køre 100 spor ad gangen med krævende plugs). Anyway:

1. Er Mac Mini og Logic en god kombination?
2. Hvilken Logic version skal jeg anskaffe … Logic X (10.2)? Hvad er prisen? (Er ikke interesseret i allernyeste version med bugs osv)
3. Er det korrekt at høj performance på single core er bedste match med Logic X? Matcher dette Mac Mini?
4. Er der bagudkombatibilitet ift. til RME Fireface 800 lydkortet?
5. PT har jeg ældgamle Mac 10.4.11 med Logic 7 (før "systemskiftet"). Kan VSL, Spectrasonic mv. fra dengang bruges på nye systemer, eller er det Goodbye?
6. Er der en skærm, som fungerer særligt godt med Mac Mini, eller fungerer skærmene generelt ens på de forskellige modeller ..? Måske kan jeg bruge min gamle skærm fra min Logic Pro?
7. Regner med at Mac mini har længere levetid end flere andre Mac modeller, da den er "stand alone" uden integreret skærm?
8. En Mac mini (2012/2014/2015) med Logic kan vel køre de seneste versioner af Serum, Kontakt, Melodyne osv?

TAK FOR SVAR :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når du køber Logic Pro X har du nyeste version altid, du kan vælge ikke at opgradere den, men jeg kører med nyeste på min Mac Mini, og det kører godt. Jeg gik efter en Mac mini (Late 2012) med 2,6GHz Intel Core i7 med 16 GB ram og eftermonteret SSD. Den kører virkelig godt, og jeg har bare smidt et TV på den i studiet, samt en ekstra skærm.

Ved ikke noget om RME, men der er da Firewire 800 i min, og ellers kan man konvertere Thunderbolt til Firewire, så det er kun spørgsmål om der er drivere fra RME til MacOS.
Kan ikke udtale mig om konkrete plugins, ud over at Melodyne og Kontakt selvfølgelig virker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der findes ikke 2015 Mac mini. Den store 2012 i7 model overgår 2014 modellen i multicore performance ret betragteligt. 2014 er til gengæld bedre i single core.

Læg i øvrigt mærke til, at den nye 2018 i3 (den mindste nye model) er ca. 40% hurtigere end "topmodellen" fra 2012.

En 2012 Mac Mini kan maksimalt opgraderes til Mojave - det nuværende styresystem. Så når/hvis fremtidige versioner af Logic evt. kræver nyere styresystemer, så er du fastlåst der.

Du kan sagtens bruge RME Fireface med begge modeller.

Du kan bruge alle skærme til de to modeller. Nyere skærme vil muligvis overgå grafikkortets opløsning - men det kan sagtens trække skærmen i en mindre.

"Levetid" - hvordan er det defineret?
En 2012 er jo trods alt i skrivende stund en 7 år gammel computer. Selvom udviklingen ikke går så hurtigt som tidligere, så er der altså ret stor forskel på en 2018 og en 2012 model. Personligt bruger jeg en tommelfingerregel om, at stationære Macs ca. kan klare 10 år "på toppen". Men det er jo også meget op til ens forventninger og krav. Hvis man kan leve med at soft- og hardware er "frozen in time" - dvs. ikke kan/skal opgraderes, så er det jo intet problem.

Nyt svar