Hvad er jeres standard plugin kæde?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Re: Hvad er jeres standard plugin kæde?

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja og jo dygtigere musikere, jo mindre er egentlige ændringer strengt påkrævet, unge musikere spiller ofte i et forsøg på at gøre en forskel, hvor ældre godt er klar over at uden sammenhængen er deres bidrag ligegyldigt.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

stralner skrev:
Morten B skrev:
Rosenfeldt skrev:Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.
Jeg er dybt uenig. Musikken er krydderierne, plugins er komfuret. Ellers burde al musik der er lavet på en SSL 4000 vel lyde ens?

Vi snakker jo om mix kæder her, ikke produktion.
Delvis enig, og alligevel ikke. Du har større valgfrihed i dag og selvom man har haft en SSL 4000 til at stå, tror du så at alt eq, compression m.m kun gik/går igennem den :lol:
Ja ja, jeg skar den måske lidt skarpt, men står stadig ved min kommentar :)

Er helt med på at det er normalt med et udvalg af outboard grej.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mik_c skrev:Har sat min Reaper sådan op at hvis jeg trykker ALT+1 ALt+2 osv osv så smider den et plugin på det valgte track. Derved er det mucho hurtigt at tilføje de plugins jeg bruger mest til et track uden jeg behøver ha en hel kæde der smides på hver gang.

Så dem der er shortcut opsatte er: Fabfilter Q, Fabfilter C, Sonalksis Stereo Tools, Schaack Transient Shaper, URS Saturation.
Hvordan har du gjort det? Med SWS eller hvad?

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Morten B skrev:
Rosenfeldt skrev:Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.
Jeg er dybt uenig. Musikken er krydderierne, plugins er komfuret. Ellers burde al musik der er lavet på en SSL 4000 vel lyde ens?

Vi snakker jo om mix kæder her, ikke produktion.
... mener du ikke at musikken er "maden" og plugin "krydderier"? Jeg forstår ikke din pointe med SSL 4000 ....

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min standard til mix er faktisk ingen plug-ins på sporet.

Evt. en Pro-Q 3 og RenComp eller lign.

Vokalspor er undtagelsen med typisk Pro-Q 3, Pro-MB, RenComp eller TDR Kotelnikov og i nogle tilfælde et eller andet krydderi på leadvox i form af Soundtoys Microshift, Overdrive, eller lign.

En del sends til klange og delays på aux'er og nogle samleaux'er med lidt comp, ext. side-chain, osv. men de fleste ting jeg får ind til mixing lægger jeg meget få plug-ins på. Det er ofte top 10 hits i DK.

Mine mixjobs består mest af at prioritere ordentligt og fixe vokaler, de kreative ting er der styr på i produktionen.

Less is more.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Morten B skrev:
mik_c skrev:Har sat min Reaper sådan op at hvis jeg trykker ALT+1 ALt+2 osv osv så smider den et plugin på det valgte track. Derved er det mucho hurtigt at tilføje de plugins jeg bruger mest til et track uden jeg behøver ha en hel kæde der smides på hver gang.
Så dem der er shortcut opsatte er: Fabfilter Q, Fabfilter C, Sonalksis Stereo Tools, Schaack Transient Shaper, URS Saturation.
Hvordan har du gjort det? Med SWS eller hvad?
Det kan gøres inde i dine plugin menu.. er en der hedder create shortcut :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det bliver vist hurtigt en af de diskussioner. hvor alle kun tager udgangspunkt i deres egen situation.

Til visse workflows og jobs giver det fin mening, at have nogle standard setups - til andre gør det ikke.

Jeg har aldrig haft ukulele-problemer, men vil tro at en blanding af delete og Izotope RX vil kunne få bugt med det værste.

Jeg har et template til at lave nye sange i. Men det template ændrer sig stort set også hele tiden med større eller mindre finpudsninger.

I den template loader jeg bla. AD drums med Black Velvet trommesættet som jeg bruger i stort set alle mine numre. Jeg bypasser diverse effekter mm i selve AD og smider sættet "clean" ud på separate kanaler.

På kick bruger jeg typisk SK10 fra Wavesfactory, som er et dejligt nemt plugin til lige at dreje den perfekte kick-lyd ind med.

På lilletrommen bruger jeg typisk Black Box HG-2 pluginnet til lige at give trommen den snas af smadder der skal til.

På hihat, toms og flexi bruger jeg Presonus Fatchannel (HP, gate, comp, eq, limiter) - det er typisk de rene ufarvede indstillinger/moduler og typisk lidt eller ingen comp og limitering. Selve grundlydene virker allerede complet/limitet til det meste brug.

Overheads har Overlouds GEM EQ550 på.

Rummics har Klanghelms SDRR på.

På trommebussen sidder der så typisk GEM EQ550 og Black Box HG-2 og måske Lindell 354E.

Guitar tracker jeg jo i 99% af tilfældene via min Axe Fx III, hvor jeg typisk kun bruger amp (hvor high oh lowcuts allerede er lavet) + cab blokkene. Jeg er dog også begyndt at bruge "Andy Sneep" multibånds kompression på beskidt rytme guitar efter Leon Todds "anbefalinger" på Youtube:



Og eller er NI's 1176 tit på efter tracking. Jeg bruger af og til Melodyne på guitar tracks til lige at fjerne irriterende strenge-mislyde - det er ret nemt med Melodyne. Jeg pitchkorrigerer aldrig guitarer - de skal jo være lidt ude af stemning for at lyde autentiske.

Det eneste softwareinstrument der er i template er NI's Alicia's Keys piano i "Audience Dry" presettet. Der er ikke yderligere plugs på kanalen - men jeg kan tit godt finde på, at rouge det op med HG-2 der også.

Andre softwareinstrumenter prøver jeg altid at tweake mest muligt i selve instrumentet - og ellers er Presonus' egen Pro EQ den foretrukne til al det "almindelige" EQ arbejde på alle kanaler. Jeg tager altid udgang i presets til softwareinstrumenterne. Men skralder stort set altid reverb og delays af. Der har jeg fast NI's RC48 og NI's Replika XT på hver sin bus at sende til.

Vokal er en længere affære efterhånden - måske for lang?

Jeg lægger typisk en cue-vokal, der bliver pitchkorrektet til ind i helvede. Den indsynger jeg så til igen.
De færdigecompede takes ryger så igennem Izotope RX de-ess, de-plovsive og voice de-noise. Så bliver trackene renderet med de plugs til audio igen.

Derefter klipper jeg tracket til og styrer åndedrag mm.

Så har jeg typisk HG-2 til at fede min stemme lidt op. TDR Nova GE til at fjerne grimme resonanser og hi/lowcut. Endnu en instans af TDR Nova GE til upwards comp. Så en NI LA2a og en NI 1176 til det typiske serielle vokal komptrick. Hvis jeg vil have den ekstra processerede lyd, så ryger Noveltech Vocal Enhancer på også.

Og så en tur i Melodune for at løftet talentet. :-P

Pyha ... :-P
Senest rettet af SustainerPlayer man 29. apr 2019 11:57, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg bruger til gengæld meget "Channel Strip Setiings". Her kan jeg hurtigt hente et setup til f.eks vokal, og så justere hvert plugin.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret uenig i, at ting kommer til at lyde ens bare fordi man bruger det samme plugin hver gang. Det handler altså om ørerne på ham der drejer på de virtuelle knapper.

Er der virkelig nogen, der bruger tid på at prøve otte forskellige kompressorer på et spor og sammenligne for at se hvad der lyder bedst? Har vi det ikke allesammen sådan, at vi først lytter, derefter tænker: "det kan løses med plugin X", og så løser det med plugin X - I de få tilfælde, hvor plugin X ikke giver det ønskede resultat, så prøver vi plugin Y, men ellers forestiller jeg mig, at de fleste af os næsten altid vælger det vi kender først. Så kan man jo lige så godt sørge for, at de ting man plejer at bruge er nemt lige ved hånden.

Med mindre man har givet sig selv sådan et dogmeprojekt, hvor man kun må bruge et eller to plugins for at lære dem at kende - Det var faktisk meget sjovt at mixe et helt nummer kun med TDR nova og TDR Limiter 6 GE (+ våde effekter).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mik_c skrev:Det kan gøres inde i dine plugin menu.. er en der hedder create shortcut :)
Nice, tak :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rosenfeldt skrev:
... mener du ikke at musikken er "maden" og plugin "krydderier"? Jeg forstår ikke din pointe med SSL 4000 ....
Jo, det var nok en bedre analogi :-D

Når du mixer på en pult, så har du den samme kæde på hver kanal, det var den pointe jeg prøvede at levere.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Jeg er ret uenig i, at ting kommer til at lyde ens bare fordi man bruger det samme plugin hver gang. Det handler altså om ørerne på ham der drejer på de virtuelle knapper.

Er der virkelig nogen, der bruger tid på at prøve otte forskellige kompressorer på et spor og sammenligne for at se hvad der lyder bedst? Har vi det ikke allesammen sådan, at vi først lytter, derefter tænker: "det kan løses med plugin X", og så løser det med plugin X - I de få tilfælde, hvor plugin X ikke giver det ønskede resultat, så prøver vi plugin Y, men ellers forestiller jeg mig, at de fleste af os næsten altid vælger det vi kender først. Så kan man jo lige så godt sørge for, at de ting man plejer at bruge er nemt lige ved hånden.

Med mindre man har givet sig selv sådan et dogmeprojekt, hvor man kun må bruge et eller to plugins for at lære dem at kende - Det var faktisk meget sjovt at mixe et helt nummer kun med TDR nova og TDR Limiter 6 GE (+ våde effekter).
Præcis.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Morten B skrev:
Rosenfeldt skrev:
... mener du ikke at musikken er "maden" og plugin "krydderier"? Jeg forstår ikke din pointe med SSL 4000 ....
Jo, det var nok en bedre analogi :-D

Når du mixer på en pult, så har du den samme kæde på hver kanal, det var den pointe jeg prøvede at levere.
... Jeg havde blot den opfattelse, at OP spørger ind til DAW plugin, og ikke eksterne effekter!?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men er det ikke lige meget?

Det er nemmere at bruge en masse forskellige plugins i en DAW, men behøver man det? Er det overhovedet en fordel?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Morten B skrev:...

ReaEQ (medfølgende eq i Reaper) - Til korrigerende eq'ing.

...
Er du også hoppet med på Reaper vognen Morten?

Jeg overvejer det selv, da min maskine ikke længere understøtter logic 9 som jeg har, og jeg har i forvejen en Reaper licens.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Smittefar skrev:Men er det ikke lige meget?

Det er nemmere at bruge en masse forskellige plugins i en DAW, men behøver man det? Er det overhovedet en fordel?
Det er da ikke ligemeget! Det svarer til, at man ikke tilsætter krydderi i maden. De forskellige plugin er med til at forme lyden eller vokalen, og derfor mener jeg ikke at man bare kan opsætte en standard kæde af plugin, sammen med et template i f.eks Logic. Personligt tager jeg udgangspunkt i hver enkelte lyd / spor, og efterbehandler med plugin - hvis behovet er der.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

AnotherDan skrev:
Morten B skrev:...

ReaEQ (medfølgende eq i Reaper) - Til korrigerende eq'ing.

...
Er du også hoppet med på Reaper vognen Morten?

Jeg overvejer det selv, da min maskine ikke længere understøtter logic 9 som jeg har, og jeg har i forvejen en Reaper licens.
Bare så i ved det, Reaper understøtter ikke true mono...
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Rosenfeldt skrev:Jeg bruger til gengæld meget "Channel Strip Setiings". Her kan jeg hurtigt hente et setup til f.eks vokal, og så justere hvert plugin.
Også her, det giver meget mere mening :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Channel strip setting eller standardkæde - det er da det samme? Ikke helt selvfølgelig, men jeg loader bare alle plugins (deaktiveret) ind på kanalen, så jeg kan tænde for dem jeg skal bruge/passer til det givne spor.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

stralner skrev:
Bare så i ved det, Reaper understøtter ikke true mono...
Den må du lige uddybe.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

True mono i denne sammenhæng er vel om DAW'en reelt kan indsætte et ægte monoplug-in og altså spare CPU eller om det altid summer til mono først men inserter et stereo plug-in, som altså modtager mono i to kanaler.

Forskellen i en stor mixsession kunne nok mærkes i gamle dage, men jeg tvivler på det er et reelt problem i dag.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Smittefar skrev:Channel strip setting eller standardkæde - det er da det samme?
Nej, det er det ikke. En standard kæde af plugin indlæser du sammen med dit template, når du starter din DAW. En "Channel Strip Settings" - som naturligvis kan gemmes med et template, indlæser du manuelt efter behov. Jeg har "CSS" til vokaler, leadsynth, bassdrum, breakbeats osv. Det er for mit vedkommende, en hurtig måde at arbejde på, når man producere / eller skal i gang med en mix-session.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rosenfeldt skrev:
Morten B skrev:
Rosenfeldt skrev:
... mener du ikke at musikken er "maden" og plugin "krydderier"? Jeg forstår ikke din pointe med SSL 4000 ....
Jo, det var nok en bedre analogi :-D

Når du mixer på en pult, så har du den samme kæde på hver kanal, det var den pointe jeg prøvede at levere.
... Jeg havde blot den opfattelse, at OP spørger ind til DAW plugin, og ikke eksterne effekter!?
Jo jo, det er plugins vi snakker om. Min reference til SSL 4000 var blot henledt på ideen om en fast plugin kæde, da en stor pult jo i sagens natur er den samme kæde på hver kanal.

Din oprindelige kommentar var: "Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad."

Og det er sådan set bare det jeg anfægter, da jeg ikke mener at en fast kæde får alting til at lyde ens :) Til gengæld synes jeg at der kan være en meget stor værdi i et fast setup, da man lærer sine værktøjer rigtig godt at kende og derfor kommer hurtigere fra a-b.

Men jeg anerkender da fuldt ud det fede ved at have mange forskellige værktøjer til rådighed når vi snakker produktion, men OP spørger til mix kæder, og der foretrækker jeg selv et fast setup.
Senest rettet af Morten B man 29. apr 2019 14:56, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev:
Morten B skrev:...

ReaEQ (medfølgende eq i Reaper) - Til korrigerende eq'ing.

...
Er du også hoppet med på Reaper vognen Morten?

Jeg overvejer det selv, da min maskine ikke længere understøtter logic 9 som jeg har, og jeg har i forvejen en Reaper licens.
Ja, har udelukkende kørt Reaper i et års tid eller sådan noget. Det kom sig af at Ableton fungerer utrolig dårligt med store filer, og jeg er overgået til multitrack indspilning, så jeg tænkte jeg ville give Reaper et skud. Og jeg er rigtig glad for den beslutning.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Meget apropos

Why Do We Need More Than One EQ or Compressor Plugin????

https://blog.groove3.com/articles/why-do-we-need

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar