Reaper tråden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Reaper tråden

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 15:35

Det virker til der efterhånden kommer flere Reaper brugere til, så jeg tænker det er tid til en officiel tråd hvor vi kan samle al kommunikation.

Fyr løs :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Reaper tråden

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 16:44

1) Kan man integrere hardware på samme måde som i fx Logic Pro, dvs. med et simpelt I/O plug-in i kæden med manuel ping?

2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 17:24

Holger skrev:2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.

https://www.izotope.com/en/support/know ... eaper.html
Reaper Shortcut: Open items in external editor -> Ctrl+Alt+E
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 18:49

Holger skrev:1) Kan man integrere hardware på samme måde som i fx Logic Pro, dvs. med et simpelt I/O plug-in i kæden med manuel ping?

2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.

Jeg er ikke klar over hvordan Logic eller CB fungerer mht. dette, men ja til begge dele.

Hardware kan indsættes med roundtrip via ReaInsert, som kan placeres i kæde og på forskellige punkter (channel, item, monitor). Fungerer med auto kompensering eller manuel ping.

Som @mik_c er inde på, kan man under prefs definere både en primær og en sekundær External Editor og tilknytte key command(s) eller tilføje contextual mouse-menu, så emnet automatisk åbner i editoren.

Hvis du med ‘region’ mener et udsnit af et take, så er det ligetil. Hvis du mener en region som inkluderer flere spor, så vil man typisk ‘render time selection to stem’, og editere det.

Har lagt et screenshot hvor man kan se 'Action' listen og redigere shortcut for at åbne et emne direkte i primary (f.eks. RX) og uden kopi. Jeg kunne også have valgt at redigere i en kopi. Overskriver man filen, opdaterer Reaper automatisk i arrangementet og i projektets resourcer.

I øvrigt mht. udseendet af Reaper så benytter jeg her et tweaked HiDPI forsøgs-tema som giver lidt skarpere tekst og elementer end standard. Reaper’s built-in effects kan man ikke umiddelbart ændre på, så de fremstår lidt EDB-agtige:)

Billede
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 19:54

Reaper er netop blevet opdateret til version 5.975

Download og release notes:
https://www.reaper.fm/download.php
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 21:11

Super, tak.
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 21:36

Fedt...

Hvordan er de medfølgende effekter/plugins?
A fancy tagline goes here...
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 21:38

Hvis man kun kigger i Cockos plugins (dem der starter med rea), så er de meget digitale. Eksempelvis er kompressoren meget fleksibel og kan virkelig mange ting, men den har ikke meget karakter at byde ind med.

Kigger man i skuffen med JS plugins er der stor variation. Der er også nogen karakterplugins. Jeg må sige, at det eneste indbyggede plugin jeg bruger jævnligt er reagate - den er virkelig god synes jeg.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 21:55

Jeg har lige installeret det... Det fandt alle mine instrumenter fra min ukampdygtige logic installation, så de er tilgængelige med det samme...

Men hold da op, en installation af software der fylder under 100mb - det er jo helt unaturligt i disse dage... Installation download 17mb...

Kan se MIDI delen er meget bedre end da jeg prøvede det sidst... Nu skal jeg lige finde ud af hvordan multi output instrument (trommer) fungerer...
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 22:10

Højreklik et tomt sted i tracklisten - vælg "Insert Virtual Instrument on New track" - så spørger den dig, om den automatisk skal tilføje alle outputsporene

Så er der stadig lidt house keeping med at få sendt til de rigtige spor og navngivning - og derefter kan det være smart at gemme som en track template, så man ikke skal gøre det hele igen.
Brugeravatar
AnotherDan
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2019, 22:22

Ja jeg fandt lige hurtig en video på youtube, og det spiller bare... Funktionaliteterne er ikke helt ligeså polerede som i Logic, men det fungerer indtil videre ret fint med de behov jeg har...

Vil prøve at få et af mine projekter overført fra logic...
Brugeravatar
jakobole
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København / Vanløse

Indlæg Skrevet: 1. maj 2019, 21:33

Super ide med sådan en tråd!
ReaEq kan snildt bruges som en low-cut, og Reacomp er super til de-ess. Den har et filter nederst i pluginnet.
Der er også convolution reverb - Reaverb der virker fint og kan det den skal. Men der er ikke nogen fancy UI.
Der er mange nifty JS-plugins - har bla brug ReaJs wav-to-midi til at trigge trommer med på 1 spor. Den har gate, velocity, note number, you-name-it indbygget. I Ableton ville det kræve 2 så vidt jeg husker, eller en konvertering af sporet.
Og så mener jeg der er en JS-compressor der hedder "Dirtpressor" el lign, og den siger også fedt.
Microsoft Certified MCSA
Brugeravatar
jakobole
Forum Donator
Forum Donator
Sted: København / Vanløse

Indlæg Skrevet: 1. maj 2019, 21:37

Her er et par tip hvis du skal splitte audio :
Brug TAB-tasten til at hoppe fra transient til transient, brug "s" til at splitte med. Brug Shift+TAB til at hoppe tilbage, mener jeg
Du kan også splitte et helt spor på 1 gang med "Dynamic Split" - Alt D, tror jeg det er.
Microsoft Certified MCSA
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 09:41

AnotherDan skrev:Fedt...

Hvordan er de medfølgende effekter/plugins?

Det er ikke pga. de medfølgende plugins man skal vælge reaper, men der er et par guldkorn.

Jeg benytter selv flittigt ReaEQ, primært til at cutte ubehagelige frekvenser. ReaCOMP bruger jeg også tit, hvis jeg vil sidechaine. ReaGATE er også rigtig fin.

Ellers har jeg ikke dykket så meget ned i de medfølgende, men der er sådan set hvad man skal bruge. Hele JS folderen som følger med synes jeg er lidt uoverskuelig, men der er nogle sjove og brugbare ting imellem.

Ja, det er lidt vildt at installationen fylder 17mb. Jeg synes godt man kan mærke at det er et "let" program, men det kan godt være det er noget jeg bilder mig ind.

I forhold til instrument spor der har jeg, som Smittefar nævner, gået igennem de få VSTi'er jeg bruger og har sat sporet op som jeg foretrækker, og så gemt en template ved at højreklikke på sporet og vælge "Save track as template". Derefter kan du så højreklikke i track lane og loade dine instrumenter via "Insert track from template".
Fordelen her er at du kan gemme routing, plugins osv. i templaten hvilket gør det meget nemt at hente dem ind i et projekt. Jeg har også sat mine forskellige hardware instrumenter op på den måde, så jeg via den menu har hurtig adgang til de synths jeg benytter.

Midi delen er blevet bedre, ja, men det er stadig lidt en akilleshæl vil jeg mene.

Noget man skal vænne sig til ved Reaper er at man næsten kan customize alt. Hvis du tænker at "det ville være federe hvis programmet reagerede på den eller den måde", så kan det højest sandsynligt lade sig gøre. Det kan tage lidt tid at sætte det hele op som man vil, men jeg tager det bare hen ad vejen når der opstår en situation hvor jeg føler jeg kan optimere noget.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. maj 2019, 09:44

Det tog mig også lang tid, før jeg vænnede mig til at bruge action list. Reaper har mange flere funktioner end dem du kan finde i menuerne. Hvis man søger i action list, dukker der virkelig mange brugbare funktioner op (som man jo så kan vælge at bruge een gang eller gemme i en toolbar eller tastekombination)

Jeg vil også på det varmeste anbefale at installere SWS extentions (gratis). Det giver lige flere funktioner, som er meget brugbare (Offline loudness and peak analysis, flere muligheder for at sætte tracks op med farver og ikoner og alt den slags)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 14. jun 2019, 00:45

Dan Worrall har netop lagt en guide op til at lave en 3 bånds linear phase crossover i Reaper:

Maj 2019: Gravity Assist - Memory Tape - Ambient/Melodisk distortion-smadder:
https://youtu.be/Ccs_jDPT62s
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 14. jun 2019, 16:56

Christoffer I. N. skrev:Dan Worrall har netop lagt en guide op til at lave en 3 bånds linear phase crossover i Reaper:

Det er sørme snedigt lavet, og fedt man så kan krydre båndene med hvad man har lyst til.

Reapers I/O fleksibilitet på inserts, tilsammen med channel send og receive giver gode muligheder for at dirigere lyden rundt. Desværre er send levels (metre) ikke direkte synlige på hverken Mix- eller Track panel, det kan jeg godt savne i nogle situationer, og det kommer forhåbentlig.

Det er efterhånden kendetegnende for Dan Worrall når han jonglerer med fase kansellering. Tænker på om hans idé til at konstruere den her multi-band effekt processor udspringer af Wavesfactory's Spectre, som han netop har lavet video til.

Off topic; Den synes jeg også ser interessant ud, pt. er der -40% intro rabat!

Acustica Audio, Denmark
Brugeravatar
Fabian
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 20. jun 2019, 12:45

Reaper opdateret til v5.979

På Cockos Incorporated Forums er der links til topics og tråde der omhandler ændringer og nye features:
https://forum.cockos.com/showthread.php?t=222106

Kan være ganske nyttigt hvis ikke man er helt med på hvad visse ændringer indebærer.

Acustica Audio, Denmark

Tilbage til "Computer & Software"