Reaper tråden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Re: Reaper tråden

Indlæg af Morten B »

Der er jo ikke nogen der tvinger dig til at opdatere :)

Jeg opdaterer langt fra hver gang, men der popper da tit en besked op med en ny version, det må man leve med.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Reaper 6.0 er udgivet, længe ventet, og med et væld af nye funktioner.
https://www.reaper.fm/download.php

Har man købt licens til version 5, ja så gælder den også for v6 (to versioner).

+ nyt default tema, med Theme Adjuster (UI action script)
+ embedding af grafiske JSFX plugins i track control eller mixer.
+ HiDPI, Retina og macOS metal support
+ 128 threads multicore support
+ Win10 og macOS14+15, (delvis) dark mode kompatibel.
+ mulighed for højrestillet track control og Fx vinduer
+ mange forbedringer til Midi Editoren
+ Timebase Beats (auto-stretch ved tempo skift)
+
- nogle få grafiske elementer mangler at blive trimmet til hidpi, men nok klar inden længe.


SWS Extensions,
Hvis man benytter SWS, er der en ny (beta) tilgængelig. Den indeholder en række fixes og nye features, og er patched til anvendelse sammen med Reaper 6.

Eftersom det stadig er beta, bør man gemme en kopi af den tidligere version, og holde øje med om der kommer nye updates.
SWS-v2.1.1b kan findes her: https://www.sws-extension.org/download/pre-release/
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Spændende

Jeg set ikke nogen kæmpe landvindinger i de nye features, men det bliver lækkert alligevel

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ja ret spændende ting synes jeg da, vil rigtig gerne høre om andres indtryk og oplevelser, og håber vi kan få en snak om evt. pros and cons. Men altså, man behøver jo ikke nødvendigvis opgradere, det kommer vel an på behov, lyst, nysgerrighed, tid mm. :)

I den nye version har Cockos dog forsøgt at gøre mange ting mere simple, især for nye brugere, og jeg mener også det er rimelig nemt at komme igang fra scratch. For en fuld udnyttelse og tilpasning af programmet kræver det fortsat en masse interaktion og setup, men så kan man også opnå at have yderst tilpassede bruger-flader med specifikke funktioner til diverse formål.

Her er f.eks. min foreløbige video template til single-monitor i det nye v6 miljø, blot for give en idé om hvordan v6 kan se ud:

Billede


Og her er en god, oversigt (work in progress) af de nye ting og features:

What's New in REAPER v6.0:
https://www.reaper.fm/userguide.php

Den opdaterede manual er pt. under arbejdelse, ligesom jeg kan se at bl.a. Kenny Goia, Jon Tidey er i fuld gang med at forberede nyt materiale.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg opgraderede med det samme må jeg indrømme. Jeg syntes det er det bedste stykke software jeg har brugt og jeg vil gerne støtte dets udvikling.
Jeg tror på det her system og der gøres meget for at optimere og udvikle de allerede fede features.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Indlæg: 2559
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Herligt med en Reaper tråd.
Jeg kom hovedkuls ind i Reaper i 2018 - det var det program der kunne løse mit behov når jeg brugte (og fortsat) Spat Revolution.
Det er sådan noget museums musik/lyddesign i flere rum og med 14-16 kanaler...i det ene rum og 6 i det andet og og..
Jeg har dog lavet det meste af tilhørende musik i Logic da spat/reaper giver en real time latency (har måske fundet en workaround) og fordi midi delen stadig irriterer mig. Jeg er “opvokset” i Logic og det virker bare for mig mht. midi.
Dertil kommer, at NI kontakt ofte giver problemer - det vender jeg lige retur med når det er i frisk erindring..

Men Reaper virker mere og mere trustworthy og jeg har overvejet helt at droppe logic, i al fald når det er mere end stereo.
Meen...
Min tilgang er: jeg har det og det behov - løs det Reaper! Og det kan det som regel.
Jeg vender tilbage med flere erfaringer - er lige in between projects (er sibelius..klassisk musik..!)
Mvh Søren Bendixen
Firma: Audiotect
[url]audiotect.dk[/url]
[url]http://twitter.com/SorenBendixen[/url]
[url]http://listn.to/soerenbendixen[/url]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dan Worrall kommer med et tip omkring MS decoding uden plugins i Reaper, til slut i denne video:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Søren Bendixen skrev: Men Reaper virker mere og mere trustworthy og jeg har overvejet helt at droppe logic, i al fald når det er mere end stereo.
På min maskine er det den absolut mest stabile DAW jeg har prøvet til dato. Det er sikkert crashet en enkelt gang eller to, men kan ærlig talt ikke huske at det er sket.

Den nye v. 6 opdatering kører bare, no bullshit og alle settings er ført med over. Det nye theme er virkelig lækkert (en god blanding mellem Ableton clean og Cubase farvelade) og nu er det super nemt at customize looket.

Eneste der stadig halter lidt for mig er midi sequenceren, den føles ret bedaget.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kenny Gioia har lavet en 15-part introduktion til Reaper 6

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kenny Gioia om hvorfor han foretrækker Reaper i forhold til andre DAWs

Han rammer med i de fleste af de punkter, jeg også elsker

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nu er jeg begyndt at udforske Reaper igen, det vokser på mig må jeg indrømme...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

AnotherDan skrev: man 23. aug 2021 22:41 Nu er jeg begyndt at udforske Reaper igen, det vokser på mig må jeg indrømme...
Har du prøvet atamon?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hehe good one…
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

AnotherDan skrev: man 23. aug 2021 22:41 Nu er jeg begyndt at udforske Reaper igen...
Velkommen broder :-D

Hvis du eller andre falder over et godt workflow i forhold til at automatisere og holde orden i hvor og under hvilke navne, wav-filer bliver gemt i et projekt, så sig endelig til.

Management af filer er det eneste, jeg ikke kan li’ ved Reaper. Mine project-folders - eller audio-folders - er altid det rene kaos. Jeg er med på, at jeg kan rydde op manuelt, men jeg mangler linket mellem et givent take i edit-vinduet og den tilhørende wav-fil nede i project-folderen.
Det tager mig for evigt at finde ud af hvilke filer, der er i brug hvor. Især fordi navngivningen er ulogisk for mig - og hvis jeg omdøber det ene sted, træder det ikke i kraft det andet sted. Så jeg ender som regel med at lade det være kaos - for ikke at komme til at slette eller flytte den forkerte fil.

Det var nemmere at holde styr på i PT, hvor det korresponderende take blev highlighted, når det var markeret i edit-vinduet. Så vidt jeg husker.

Ved ikke, om det giver mening. Svært at forklare.

Til Reapers forsvar vil jeg sige, at jeg har et meget kaotisk workflow, hvor komponering, indspilning, arrangering og mixing sker samtidig. Så filerne hober sig hurtigt op, og det bliver ikke bedre af, at jeg ofte freezer spor i et stykke tid for at frigive CPU-power.
Så det er ikke helt nemt at være min DAW :-D

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hvad skal du bruge filerne til? .. jeg har aldrig så meget som kigget i mine audio folders.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er heller ikke helt med på hvad det er du vil? Vil du slette ubrugte filer? Eller vil du redigere wav filen i et andet program?

Alt dette kan gøres fra Reaper. Hvis du vil rydde op i ubrugte filer kan du f.eks. vælge "Clean current project directory" fra "file" menuen. Hvis du vil editere uden for Reaper kan du linke en ekstern editor og så vælge "Open items in editore" ved at højreklikke på dit take.

Hvis det er en tredie ting du ønsker at opnå og du gerne vil have markering af dit take i project directory, hvilket du ikke kan nu, så skriv inde på forumet og bed om den feature. Man kan nogen gange blive overrasket over hvor hurtigt de implementerer nye ting hvis teamet synes det er en god tilføjelse.

Og - du kan jo også stykke din egen navngivnings protokol sammen i preferences. Kig under Audio-->Recording.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

EDIT IGEN: Jeg skærer lige ned på min rodebutik af et indlæg :)
—————

Hm ja, jeg kan godt se, det ikke giver så meget mening. Beklager.

Jeg prøver at være konkret:

Jeg vil eksempelvis gerne have, at jeg kan omdøbe en audiofil i edit-vinduet - og at filen så også bliver omdøbt inde i project-folderen.

Alternativt vil jeg gerne have, at jeg kan se, hvilken fil i project-folderen, jeg har fat i, når jeg markerer den i edit-vinduet og omvendt. Så kan jeg selv omdøbe begge steder, selv om det er lidt mere bøvlet.

Det er muligt, at man allerede kan gøre det, men jeg ved ikke hvordan.

I spørger til hvilket formål. Et eksempel:

Jeg kan have brug for at lokalisere en bestemt fil i project-folderen, hvis jeg renderer en stribe spor for at hive dem ind i et nyt projekt, som er ren mixing. Jeg vil ikke slette ubrugte filer - da jeg kan have brug for at gå tilbage.

Jeg er helt sikker på, at jeg kan gøre det meget lettere for mig selv ved at bruge tid på at navngive filer bedre fra begyndelsen.

Men hvis der er en metode til at få filerne i edit-vinduet og de tilsvarende filer i project-folderen til at følges ad navngivningsmæssigt - og hvis jeg tilmed kunne reorganisere filerne i projectfolderen inde fra DAW’en i stedet for udefra - ville det gøre det meget lettere for mig.

Håber, det gav en eller anden form for mening.
Senest rettet af TJJ tirs 24. aug 2021 17:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Gutter, der er langtidsbrugere af Reaper, er I endt med at have meget færre plugins nu, som I så bruger mere intensivt til formålet?

Det er fanme vildt hvor meget man kan konfiguere, man får nærmest stress af det... Men jeg tror jeg stille og rolig er ved at graspe det og få lavet de små ting der passer til mig...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

@TJJ - Ja, det lyder godt nok lidt uoverskueligt i min verden :lol: Men different folks, different strokes.

Min bedste bud er stadig at smide din request i forumet og så håbe på de samler den op i en fremtidig update. Det kan også sagtens være der allerede er en løsning, men ikke en jeg kender, så giv det skud derinde :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev: tirs 24. aug 2021 13:04 Gutter, der er langtidsbrugere af Reaper, er I endt med at have meget færre plugins nu, som I så bruger mere intensivt til formålet?

Det er fanme vildt hvor meget man kan konfiguere, man får nærmest stress af det... Men jeg tror jeg stille og rolig er ved at graspe det og få lavet de små ting der passer til mig...
Det tager noget tid at lande i en konfiguration der passer godt til ens workflow. Jeg skulle også varme godt op til det og prøvede at gå i gang 3 gange over nogle år inden jeg endelig fik programmet ind under huden. Efter en del tweaking har jeg nu et mega godt udgangspunkt for mig, så hav lidt tålmodighed og tilføj/tweak ting hen ad vejen når du finder ud af at den og den funktion er mulig.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Morten B skrev: tirs 24. aug 2021 14:13 ... Jeg skulle også varme godt op til det og prøvede at gå i gang 3 gange over nogle år inden jeg endelig fik programmet ind under huden. ...
Hehe jeg fandt min gamle licens, jeg købte første licens i 2012, jeg nærmer mig 10 års jubilæet :D
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

AnotherDan skrev: tirs 24. aug 2021 13:04 Gutter, der er langtidsbrugere af Reaper, er I endt med at have meget færre plugins nu, som I så bruger mere intensivt til formålet?

Det er fanme vildt hvor meget man kan konfiguere, man får nærmest stress af det... Men jeg tror jeg stille og rolig er ved at graspe det og få lavet de små ting der passer til mig...
Jeg har efterhånden fået sat track templates og andre skabeloner op, så jeg kan komme i gang med et mix projekt meget hurtigt. Jeg har en SSL Chanel strip på alle 'input' kanaler, hvor jeg har hevet de vigtigste parametre ud i mixer view.
Jeg er nede på kun at bruge et fåtal af alle de alt for mange plugins jeg har købt gennem tiden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Smittefar skrev: tirs 24. aug 2021 21:11 ...
Chanel strip på alle 'input' kanaler, hvor jeg har hevet de vigtigste parametre ud i mixer view.
...
Det er jeg også lige begyndt at rode med, det er en af de "små" ting der har overbevist mig...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det er lige sådan nogen ting, der gør hele mix processen lidt hurtigere og lidt mere 'intuitiv' - Det her spor, skal have mere top - så skruer man bare op for toppen - Man behøver ikke først finde det rigtige plugin i kæden, åbne det, give mere top. Det hele er bare lige ved hånden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

AnotherDan skrev: tirs 24. aug 2021 13:04 Gutter, der er langtidsbrugere af Reaper, er I endt med at have meget færre plugins nu, som I så bruger mere intensivt til formålet?
Nope. Jeg kom fra PT, som crashede, hvis jeg bruge flere end fem plugins. Så jeg er gået en del op :-D

(Jeg er dog ikke langtidsbruger; jeg har ikke rodet med musikproduktion ret længe)

Nyt svar