Comp/EQ - modern bass/drum

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Comp/EQ - modern bass/drum

Indlæg af Henrikstigaard »

Hej med jer. Jeg har tidligere haft et spm. omkring dette emne, men kunne godt tænke mig lidt uddybning :) Hvorledes comper/eq'er jeg for at få denne effekt (især bas og stortr). Via jer, fandt jeg ud af, at mange producere anvender Trillion som udgangspunkt til denne baslyd. Men der er jo ingen presets (Trillion), der lyder således. Det må være efterbehandlingen, der gør det. (Trillion har ret fede slap/funkbass presets, men de lyder mere som live-bas). Eksempler: Alexander Oscar 0:40 OG Charlie Puth 0:48. Mange tak for svar :) (PS: Puth skriver selv, at han brugte Trillion)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Henrikstigaard skrev:Hej med jer. Jeg har tidligere haft et spm. omkring dette emne, men kunne godt tænke mig lidt uddybning :) Hvorledes comper/eq'er jeg for at få denne effekt (især bas og stortr). Via jer, fandt jeg ud af, at mange producere anvender Trillion som udgangspunkt til denne baslyd. Men der er jo ingen presets (Trillion), der lyder således. Det må være efterbehandlingen, der gør det. (Trillion har ret fede slap/funkbass presets, men de lyder mere som live-bas). Eksempler: Alexander Oscar 0:40 OG Charlie Puth 0:48. Mange tak for svar :) (PS: Puth skriver selv, at han brugte Trillion)
Jeg har i øvrigt masteret det der Alexander Oscar nummer du linker til. Netop bassen har jeg givet godt tæsk, da den ellers stak lidt af i mixet.

Jeg hører lige produceren.

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Hvor fedt Holger .. !!! Det er jo en generel trend i moderne pop, at lave denne effekt/comp/EQ-ting på bass/BD … men også andre instrumenter tilføjes ofte denne karakter. Hvis muligt kunne jeg evt. booke en time hos dig på et tidspunkt, hvor du viser mig, hvordan man comper/filtrerer/EQ'er for at skabe dette lydbillede .. Fed lyd på Alexander-sangen i øvrigt!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bassen på Complicated er en rigtig el-bas spillet af den svenske producer, Anton. Den har fået tæsk med bl.a. comp og multibånd comp.

80% ligger i hvordan det er spillet og bassens egen lyd. Resten er lidt EQ og masser af comp, comp, comp. Og side-chain comp til kicket.

Ja, du skal være velkommen her.

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Tak! Det giver egentlig god mening, at det er en spillet bas. Det ville de fleste nok have gættet på :) At Puth opnår "tilsvarende" bas-sound via Trillion er ganske interessant :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad er din kilde til Puths udtalelse?

Edit: fandt det nu. “Trillian” heh heh

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Gad vide hvilket preset han anvendte som udgangspunkt? Anyway, det er jo ikke til at finde ud af ..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan høre det bedre i hans making of video på Rollibg Stones. Der er i hvert fald filtreret (op) og sat distortion på.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev:Edit: fandt det nu. “Trillian” heh heh
"Trilian" :)

Puth er 'Retro 60's - Full Range' preset i Trilian
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

@3:05

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og hvor er det fedt at høre en artist være så musikalsk!
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Donna Lee 8-)
skriver noder

Nyt svar