IK Multimedia Tape Collection

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

IK Multimedia Tape Collection

Indlæg af Slap af Frede »

Et par uger på bagen og nyhedsværdien for båndemulering er måske på retur.
Har testet dem og må sige, at de lyder godt - selv presset på bias. De "knækker" ganske godt.
Om de rammer deres analoge pendanter, skal jeg ikke kunne sige; de responderer dog fint i relation til, hvad
de fodres med. Hård ved CPU´en, men skulle vist også køre med en 384kHz internt :puke:
Andre der har testet dem?


https://www.gearslutz.com/board/new-pro ... s-5-a.html
Vores franske ven:

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Jeg har kun demo’et Revox og MCI emuleringen, og oplever ligeså at man kan presse tolerancerne rimelig meget, og derved få gang i noget god glue og saturation. Ellers har jeg samme indtryk som ham Jeezo i video’en, at hårde ticks og transienter føles pæne og silke-agtigt afrundede.

Jeg kan rigtig godt lide TM24, altså MCI JH24 emuleringen, med 499 eller GP9 og 30 ips. Oplever det kan åbne et tæt mix på en god måde.

Hele idéen omkring tape er vel også at give materialet en ikke-lineær behandling, og at ‘varme’ forskellige spor og busser man comitter sig til i produktionen. Den akkumulerede effekt ved at reproducere materialet 'på bånd' og ad flere omgange, er noget jeg gerne vil eksperimentere mere med, og der kunne IK være et udmærket bud til en ok pris.

Omkring selve plugin, så savler jeg ikke ligefrem over at se tape-reels snurre rundt på skærmen:) Ville gerne spare pladsen, eller i stedet have et alternativt view med større justerings-knapper.

I betragtning af den kraftigt upsamplede process og IRs, er CPU forbruget højt, men acceptabelt synes jeg.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Fabian skrev:Jeg har kun demo’et Revox og MCI emuleringen, og oplever ligeså at man kan presse tolerancerne rimelig meget, og derved få gang i noget god glue og saturation. Ellers har jeg samme indtryk som ham Jeezo i video’en, at hårde ticks og transienter føles pæne og silke-agtigt afrundede.

Jeg kan rigtig godt lide TM24, altså MCI JH24 emuleringen, med 499 eller GP9 og 30 ips. Oplever det kan åbne et tæt mix på en god måde.

Hele idéen omkring tape er vel også at give materialet en ikke-lineær behandling, og at ‘varme’ forskellige spor og busser man comitter sig til i produktionen. Den akkumulerede effekt ved at reproducere materialet 'på bånd' og ad flere omgange, er noget jeg gerne vil eksperimentere mere med, og der kunne IK være et udmærket bud til en ok pris.

Omkring selve plugin, så savler jeg ikke ligefrem over at se tape-reels snurre rundt på skærmen:) Ville gerne spare pladsen, eller i stedet have et alternativt view med større justerings-knapper.

I betragtning af den kraftigt upsamplede process og IRs, er CPU forbruget højt, men acceptabelt synes jeg.
Enig i de snurrende bånd. Det forstyrrer mere end gavner og optager mere plads. Er den dog ikke kun kodet via modelling uden IRs?
Og hvordan synes du den holder sig op i mod AA Taupe?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er både kode og impulser.
Jeg synes personligt ikke at taupe lyder af bånd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

the19thbear skrev:Det er både kode og impulser.
Jeg synes personligt ikke at taupe lyder af bånd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
OK:) Kan ikke rigtig finde noget vedr. IRs. Har du et link til dine oplysninger? :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg bruger af og til Softubes udgave. Måden den integrerer sig på i S1 virker ret godt.
Men IMO en effekt, der hurtigt kan blive for udtalt. Diverse artifakter og fejl fra gammeldags hardware bliver i den grad oversolgt.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Slap af Frede skrev:Er den dog ikke kun kodet via modelling uden IRs?
Så vidt jeg forstår omkring IK-TM, er det primært IRs af wow/flutter som fungerer i kombination med kode.

https://www.ikmultimedia.com/products/trtapemac/:
The allure of tape machines is easy to understand – the iconic character is part of the sonic signature of so many of the greatest songs ever recorded. The T-RackS Tape Machine Collection gives you the true sound of 4 iconic analog tape machines, all together in one bundle.

Using a careful mix of convolution and physical modeling, the Tape Machine Collection re-creates the complex interplay of machine, tape, and audio to capture even the smallest detail of each machine. ...


-flere detaljer at finde i GS tråden her
Og hvordan synes du den holder sig op i mod AA Taupe?
Eneste kendskab jeg selv har til spolebånd og dets indstillinger, er fra den Tandberg TD#? -en sort model, som vi havde i mit barndomshjem, og som vi helst ikke måtte skrue på som små:)

Med det sagt, mener jeg godt Acustica TaupeTape (modulet) kan fungere så det lyder hen ad tape compression, især 15 ips emuleringerne, men overstyring/saturation er ikke en feature, ligesom man ikke kan regulere bias og alignment. Så mit indtryk samt feedback fra andre teknikere, er at bånd lyden er der, men knap så meget hvordan bånd i realiteten opfører sig, hvis det giver mening.

Til sammenligning mener jeg Taupe er et mere kreativt og vildere stykke værktøj, hvor IK er mere transparent og finish præget.

Taupe Channel kan måske bedst beskrives ved at man har de forskellige tape- og cassette maskiners respons, som tilsammen med de emulerede MCI JH 5/600 og Studor 900 enheder (EQ/Comp) kan give en fin dynamisk behandling af materialet med stærk karakter. Acustica benytter 100% dynamisk impulse tech, dvs. ingen algoritme. Men prøv den evt. selv, der er 30 dages fuld funktionel demo :)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

De sagde det i introvideoen i det første link. Hov. Der blev lige posten en besked inden jeg svarede:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
Slap af Frede
Medlem
Indlæg: 270
Sted: Aabybro

Indlæg af Slap af Frede »

Tak for input :-D

Nyt svar