Logic X, undgå at kopiere filer til projektet

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Logic X, undgå at kopiere filer til projektet

Indlæg af Graceville »

Jeg har de her nulfiler jeg bare skal have smidt ind i Logic X projekt, men når jeg gemmer, så kopierer den alle filerne, så jeg har dobbelt af alle temmeligt store filer. Jeg kunne self. slette originalfilerne med det samme, men hvordan undgår jeg den proces, så LX bare henter filerne fra mappen når jeg åbner for projektet igen?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er er projektindstilling, oprindeligt tilvalgt da du oprettede dit projekt. Se screenshot.
Screen Shot 2019-07-17 at 11.02.56.png
Screen Shot 2019-07-17 at 11.02.56.png (34.39 KiB) Vist 237 gange
Hvis du ikke skal bruge filerne, så er der ingen grund til at importere dem til at begynde med.

Jeg forstår ikke problemet.

Men anyway: det kan stort set altid betale sig at importere til projektet, da risikoen for at filerne ellers senere mangler er meget stor.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Slightly OT: Hvad er "nulfiler" - eller hvad bruger man dem til?

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

SustainerPlayer skrev:Slightly OT: Hvad er "nulfiler" - eller hvad bruger man dem til?
Jeg er også nysgerrig - ved heller ikke hvad nulfiler er for en størrelse...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:... det kan stort set altid betale sig at importere til projektet, da risikoen for at filerne ellers senere mangler er meget stor.
Enige! Der er ikke noget værre, end audio-filer der ikke kan findes til et projekt! (Da de formentlig er blevet slettet)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Graceville skrev:Jeg har de her nulfiler jeg bare skal have smidt ind i Logic X projekt...
Nul-filer er = "Uncommon File Extension". Så det forstår jeg ikke helt .. :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Måske menes "Null-filer" (to l'ler), mener umiddelbart ikke noget der giver mening i denne sammenhæng heller.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Måske menes "Null-filer" (to l'ler), mener umiddelbart ikke noget der giver mening i denne sammenhæng heller.
Er "NULL-filer" ikke kun på Windows?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mente som i "nulling" mellem to filer, dvs. polaritetsinvertering for at finde forskelle/residue.

Det giver ikke rigtig mening, jeg gætter bare i blinde indtil alt blive afsløret!

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Jeg mente som i "nulling" mellem to filer, dvs. polaritetsinvertering for at finde forskelle/residue.

Det giver ikke rigtig mening, jeg gætter bare i blinde indtil alt blive afsløret!
Se, nu bliver det rigtig spændende! ... :dollargrin:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

hehe

sorry, hvad hedder eksporterede audio-filer der alle starter det samme sted, dvs ved nul eller hvor man nu smider dem ind, som man kan udveksle mellem DAW's? Har bare kaldt dem nul-filer, men hvis det betyder noget andet, så stopper jeg øjeblikkeligt med at kalde det nulfiler.

Jeg render fra Reason på en anden computer til en mappe, den kopierer jeg til min bærbare mac via target mode, så åbner jeg filerne i Logic som også gemmer sin egen kopi, hvilket bliver til 4 gange mapper á cirka 8 = 32 gb af det samme materiale på to forskellige computere, hvis jeg ikke rydder op & har de rette indstillinger. Filerne er øveaftener som så endvidere bliver cuttet up i tracks, hvorefter de oprindelige filer bliver slettet på sigt. I mellemtiden kommer det bare til at fylde for meget, så jeg vil undgå den unødige kopi som Logic laver.

Holger har svaret jeg ledte efter, tak for det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Graceville skrev:hehe

sorry, hvad hedder eksporterede audio-filer der alle starter det samme sted, dvs ved nul eller hvor man nu smider dem ind, som man kan udveksle mellem DAW's? Har bare kaldt dem nul-filer, men hvis det betyder noget andet, så stopper jeg øjeblikkeligt med at kalde det nulfiler.

Jeg render fra Reason på en anden computer til en mappe, den kopierer jeg til min bærbare mac via target mode, så åbner jeg filerne i Logic som også gemmer sin egen kopi, hvilket bliver til 4 gange mapper á cirka 8 = 32 gb af det samme materiale på to forskellige computere, hvis jeg ikke rydder op & har de rette indstillinger. Filerne er øveaftener som så endvidere bliver cuttet up i tracks, hvorefter de oprindelige filer bliver slettet på sigt. I mellemtiden kommer det bare til at fylde for meget, så jeg vil undgå den unødige kopi som Logic laver.

Holger har svaret jeg ledte efter, tak for det.
De hedder stems :-D

Det smarte er - som du selv er inde på, at man let kan importere dem i en anden DAW, og være sikker på at alle spor er synkroniseret ...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stems er typisk nedmixede stereospor med mere end 1 spor i filen. Måske enkelte solospor, men oftest med indbagte effekter.

Stem på engelsk = stamme/stilk = bærer flere grene (flere spor i samme stem).

Eksporterede spor fra takt 1 til mix = fx 50 individuelle spor, typisk uden våde effekter, men evt. med tørre effekter. Blandet mono og stereo. Bruges eksklusivt til mix og videreproduktion.

Stems = fx 10 nedmixede stereospor, typisk med alle effekter, fordelt som fx kick, resten af trommer, bas, keys, guitar, lead synth, strings, lead vox, backing vox, sfx. Bruges oftest til ekstern videremixing, liveafvikling og især stem-mastering.

Nyt svar