Hvilke 2TB intern harddisk skal jeg købe?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Hvilke 2TB intern harddisk skal jeg købe?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har brug for mere plads, og overvejer at lave en geninstallation på nye drev, og gemme de gamle data på gamle drev.

Har før haft dårlige oplevelser med Seagate, så nu bruger jeg kun Western Digital, og Samsung og Intel til SSD. Jeg ved godt det er lidt af en religions-sag, og WD kunne ligeså vel have et dårligt batch..

Har fundet de her 2 fra fra Seagate:
https://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate ... he/2562192
https://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate ... he/2622792

Derudover 1TB fra WD, men jeg tvivler på at det bliver nok:
https://www.proshop.dk/Harddisk/WD-Blue ... he/2350133


De her Seagate FireCuda (uuuhhh..) er hybrid drev. Kræver det noget bestemt af motherboard eller OS for at virke? Det er hardware fra ~2011 det skal bruges sammen med, i Windows 7, 8.1 eller 10.
Derudover skriver de om 5 års begrænset garanti, istedet for deres normale 2 år. Det lyder da meget betryggende, at de mener de holder længere..

Og som det nok fremgår af de 3 links, så må det gerne være relativt billige diske.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Købte 8TB versionen af Toshiba X300 for et halvt års tid siden (var på tilbud til 1300-1400kr). Virker finno til dum storage.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for tip. Toshibas P300 serie er også ganske billig, kan jeg se.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

X300 er lidy hurtigere end p300 - og kommer i større størrelser (mener jeg).

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Jeg har lidt svært ved at afkode hvad du skal bruge diskene til, og at du samtidig skriver at du på den ene side har dårlig erfaring med Seagate og på den anden side nævner 2 Seagate diske som dine første valg muligheder.

Men, helt generelt - en SSHD (Hybrid disk) kombinerer flash og almindelig hdd for at forsøge at give bedre performance til data der bruges ofte. - Logikken ligger i controlleren på disken - så det er ikke noget OS'et styrer eller begrænser, dvs. computer fra 2011, sålænge den kan bruge en SATA III disk, bør være ok.
Vær opmærksom på at flash delen af disse diske typisk - og også i dit tilfælde er ret lav: 8GB - ud af 2TB (eller mere) - derfor er det nok meget begrænset hvad der reelt er af nytteværdi.

Det er selvfølgelig også afhængig af pengepungen, men jeg anvender såvidt muligt SSD til OS + programmer samt data jeg gerne vil have hurtig tilgang til, f.eks. nogle større VST'er.
Til data der sjældent skal læses så er SSD overkill - her vil en 7.200 RPM hdd eller endda 5.400 RPM hdd fint kunne bruges.

Jeg har ingen praktisk erfaring med hybrid drevene, men min generelle erfaring er at sådanne kompromisser (performance vs. capacity - hhv. hdd og ssd) som oftest falder ud til den forkerte side, og det er bedre at vælge en ren ssd eller ren hdd løsning i forhold til de behov/krav man har.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker. Diskene skal primært bruges til "dum" data. Samples, oftest enkelte lydfiler, men engang imellem Kontakt biblioteker o.l.
Jeg har været fint tilfreds med 7200 rpm diske, jeg har dog også brugt 10000 rpm WD Velociraptor diske. Har ærligt talt ikke mærket nogen forskel.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvorfor så små diske?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Små som i 2TB?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - dem får man da hurtigt fyldt op.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gs-dk skrev:Ja - dem får man da hurtigt fyldt op.
Tjae, jeg har ikke planer om at arbejde med 4k video sådan lige...

Men de 4TB Toshiba X300 bliver da overvejet, da de var ganske billige.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg har en green WD 4tb jeg har brugt i 4 år nu, til backup.
Virker upåklageligt. Og de er ihverfald billige.
$ 77 på ebay.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har også haft dårlige erfaringer med Seagate, men kun deres "green" serie. De andre serier har været rock solid. Men WD er også godt.

Faktisk kører jeg med en WD "red" 4TB lige nu. Den er egentlig beregnet til NAS brug, og er derfor egentlig ikke beregnet til high performance workstation brug, men den klarer det faktisk vildt godt. De er blevet ganske gode til at bygge de der roterende diske efterhånden, og der er tit ganske meget cache på dem.

Så hold dig fra "green" serierne. De er for billige. Man kan godt være heldig, men det er et risikabelt sats.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar