8 vs 16 GB ram

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

8 vs 16 GB ram

Indlæg af kontrolrummet »

Jeg skal have en ny Mac. Logic i forhold til 8 og 16 GB ram, hvad er begrænsningerne/fordelene? Svært at blive klog på, nemt at bruge penge på!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

- Hvilken type plugins bruger du? Er det synthesizere der bruger meget/lidt cpu, eller er det samplebaseret (Kontakt, East West m.fl.) som potentielt bruger meget ram?
- Hvor store er dine projekter? Dvs. bruger du mange af de nævnte plugins?

Tænk primært på instrument-plugins, og ikke effekt-plugins som EQ's, compressorer, reverbs m.m. Effekter kræver generelt ikke den store mængde ram, de kan dog kræve meget cpu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men det sagt, så vil alle du spørger i dag sige at 8 GB ram er "alt for lidt"... Jeg klarer mig rigeligt fint med det, i et 32 bit program, men jeg løber også tør for cpu dagligt, så jeg er vant til en anden arbejdsgang end andre.

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Ok, tak!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvor meget bruger du nu?

Fungerer det for dig?

Personligt har jeg kørt med 16GB længe. Ved DAW-brug vil jeg skyde på, at jeg ligger på omkring 10 GB i samlet forbrug generelt.
Men som Christoffer skriver, så er det jo afhængigt af, hvad du fylder i din DAW. Nogle samplebibliotekter er jo enorme.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en Macbook Air som jeg egentlig har lavet en del ting på, den har 4GB, jeg har også en maskine med 32GB hvor Chrome æder de 7GB.

Så det kommer an på dit brugsmønster og behov. Men i dag på en professionel maskine vil jeg ikke gå under 16GB
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

I dag kan du jo få op til 128GB RAM, og standarden plejer at være at maxe ram ud på en pro maskine. Nu er mulighederne bare blevet så store at det har ændret sig, da de færreste har brug for 128gb, men med under 32gb på en ny maskine vil jeg tro at den ikke vil føles ny så længe. Udviklerne følger jo med mulighederne og laver programmer til de nye specs.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hald skrev:...jeg har også en maskine med 32GB hvor Chrome æder de 7GB.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: WHAT!!! ???

Det lyder da helt vanvittigt, har du 1000 addons installeret?

Skiftede selv tilbage til Firefox for nogle måneder siden, da Chrome åd for meget, men kom aldrig i nærheden af 7GB. Firefox æder hos mig mellem 500-1000 MB.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Morten B skrev:
Hald skrev:...jeg har også en maskine med 32GB hvor Chrome æder de 7GB.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: WHAT!!! ???

Det lyder da helt vanvittigt, har du 1000 addons installeret?

Skiftede selv tilbage til Firefox for nogle måneder siden, da Chrome åd for meget, men kom aldrig i nærheden af 7GB. Firefox æder hos mig mellem 500-1000 MB.
Jeg er hardcore IT-administrator, med 4 skærme, en milliard tabs åben med kæmpe systemer kørende i mange af dem, systemovervågning, controllere til forskellige netværk, videoovervågning, osv. Chrome spiser ram, men det er godt nok også bare en genial god browser!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hald skrev:
Morten B skrev:
Hald skrev:...jeg har også en maskine med 32GB hvor Chrome æder de 7GB.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: WHAT!!! ???

Det lyder da helt vanvittigt, har du 1000 addons installeret?

Skiftede selv tilbage til Firefox for nogle måneder siden, da Chrome åd for meget, men kom aldrig i nærheden af 7GB. Firefox æder hos mig mellem 500-1000 MB.
Jeg er hardcore IT-administrator, med 4 skærme, en milliard tabs åben med kæmpe systemer kørende i mange af dem, systemovervågning, controllere til forskellige netværk, videoovervågning, osv. Chrome spiser ram, men det er godt nok også bare en genial god browser!
Ok ok, det var vidst svar på tiltale :lol:

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg har 16gb og ved store projekter på Windows uden virtuelle instrumenter oplever jeg ofte mine diske går i dvale - alt er i ram. Så 16gb er absolut at anbefale
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

32 :-)
/Dub

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Har 4G på min Mac og det er fint til mig... Brug ikke penge på ram du ikke bruger!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ville aldrig gå under 32GB og har 64GB nu. Med mit brug af VI og samples - diverse samtidig åbne programmer, så er det minimum.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Der er ikke nogen god grund til at spare de håndører ram koster i forhold hvad du kan spare af tid senere hen, hvis du selvfølge bruger kontakt libraries og andre krævende soft synths. Jeg kører med 32Gb og det er nok overkill.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
kontrolrummet
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vallekilde

Indlæg af kontrolrummet »

Jeg kan lide tråden her. Mit seneste projekt med mange spor og plug-ins, alt i Logic, på en iMac med 8 GB ram, forvoldte problemer. Jeg har dog ikke endnu analyseret, hvor problemet ligger. Om det handler om processorkraft eller ram er måske spørgsmålet?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Nu er det jo sådan med windows, den udnytter de ram du har! Jeg køre med 64 GB. Det er faktisk mere end nok, vil tro 32 GB kunne gøre det.
Men altså, køre du en orkester template, så ryger der altså hurtigt 20-23 GB.

Til gengæld hvis man ikke er ude i den slags, så er 16 GB altså nok.

HD og Cpu spiller altså også ind, for hvis man køre på en sløv HD eller cpu eller begge, så benyttes ram meget mere og oftere, så man kan ikke bare skille det ad i ram!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

kontrolrummet skrev:Jeg kan lide tråden her. Mit seneste projekt med mange spor og plug-ins, alt i Logic, på en iMac med 8 GB ram, forvoldte problemer. Jeg har dog ikke endnu analyseret, hvor problemet ligger. Om det handler om processorkraft eller ram er måske spørgsmålet?
Har Logic ikke sådan et performance meter? Der burde man kunne se noget info om hvilke resourcer der bruges. Det kan også være dit operativ system har en oversigt, lignende Task Manager til Windows.
Logic/Mac folkene må lige på banen her..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ganske almindelige akkustiske og orkestrale instrumenter som dem fra East West, kan snildt lægge beslag på 15-20 GB ram, pr stk, vel at mærke,...

Man bygger jo heller ikke en god bil, for derefter at montere en benzintank på 3 liter med begrundelsen "så kan du jo bare køre lidt mindre"

Forslaget om 4 GB trak tårer frem i mine øjne :-)
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

danstanley skrev:og andre krævende soft synths.
Soft synths bruger primært CPU kraft -her er betydningen af RAM minimal.
kontrolrummet skrev:Jeg kan lide tråden her. Mit seneste projekt med mange spor og plug-ins, alt i Logic, på en iMac med 8 GB ram, forvoldte problemer. Jeg har dog ikke endnu analyseret, hvor problemet ligger. Om det handler om processorkraft eller ram er måske spørgsmålet?
I de fleste tilfælde gætter jeg på at det er et CPU problem. Hvis man, som det er nævnt tidligere, loader mange og store sample libraries ind i fx Kontakt eller EXS, så har rammen en stor betydning, men ellers er det typisk CPU'en der bliver presset først.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Glem alt om 4GB ... og faktisk også 8GB. Du kommer længst med at kører med 16GB eller mere, hvis behovet er der. Jeg har selv 32GB i min iMac, og 16GB I Macbook Pro. Bruger jeg det maks, nej! Men, jeg vil ikke stå i den situation, at min DAW (Logic Pro X) ikke kan loade større projekter med mange tunge samples. Prisen på RAM er næsten for billig til at lade være...

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Jeg kører en Macbook Pro fra 2014 med 16 GB Ram.
Jeg kommer RIGTIGT hurtigt til kort i f.eks. Live, men i Cubase virker det til at det formår at "dele" RAM lidt bedre ud til diverse synths.

Min næste maskine, stationær eller bærbar, SKAL have min. 32 GB ram. Gerne 64, hvis jeg går stationær.

Hvis man gerne vil køre tunge synths som f.eks. U-he Diva, Serum, Kontakt, Keyscape, Omnisphere, m.m. så bliver 16 Gb Ram for lidt i længden.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Nyt svar