External Instrument plug-in

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

External Instrument plug-in

Indlæg af ecozyz »

Det kan godt være at jeg har sovet i timen, men her for et par uger siden insisterede holger på noget, mens jeg tænkte....
fint nok, men måske ikke så nødvendigt at gøre det sådan..
Indtil i dag, hvor jeg sidder på en cykel ( forøvrigt af mærket focus) og endelig forstår hvad det er holger sagde..
Og så er det jo at det lige gik op for mig...
DU ER SGU DA GENIAL HOLGER!!
Sikkert også i andre sammenhænge, men klart i denne..

Hvad handler det så om tænker enkelte måske.
Tjoe..
Holgers forslag om at bruge plugget external mid på et "instrument" track, er ganske enkelt dybt begavet.
Dit multitemperale synth/lydmodul, har jo - som regel - den begrænsning at der KUN er stereo ud....
Ved at køre de enkelte midikanaler som "external instrument" og dermed kunne køre det som ( i realiteten ) 16 stereo (audio) spor, er det pludseligt muligt at smide klang og andet på de enkelte "midi, men nu egentlig audiospor..
Det kan som nævnt tidligere, være at alle andre end jeg har været klar over denne geniale detalje ved logic..
For mig krævede det blot at GENIALE holger lige nævnte det!!!
Tak for det..
pt ren software

Medlemsavatar
biller
Medlem
Indlæg: 329
Sted: Silkeborg

Indlæg af biller »

Jow Jow en ganske fin ting i Logic ...
:/Ellenhart

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

Ja, Holger kan da til tider være rigtig skarp, men denne opfindelse er nu ikke udpræget ny :wink:

Jeg ender nu alligevel op med at bruge flere instanser af samme instrument i sidste ende, fordi jeg synes det andet er lidt halv-bøvlet, men det er nok en smags-ting.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo tak :oops: :oops: :oops: nu er det jo ikke mig som har opfundet det, bare lige pointeret muligheden :-)

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Lige til Faq'en :-D


Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

Holger skrev:Jo tak :oops: :oops: :oops: nu er det jo ikke mig som har opfundet det, bare lige pointeret muligheden :-)
Jamen det er jo også det der gør hele forskellen!!!
Og som betyder at vi alle lærer noget.
Med andre ord noget der gør dette forum et interssant sted, både for hardcore brugere, men bestemt også for mindre "øvede"..
pt ren software


Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

ecozyz skrev:Det kan godt være at jeg har sovet i timen, men her for et par uger siden insisterede holger på noget, mens jeg tænkte....
fint nok, men måske ikke så nødvendigt at gøre det sådan..
Indtil i dag, hvor jeg sidder på en cykel ( forøvrigt af mærket focus) og endelig forstår hvad det er holger sagde..
Og så er det jo at det lige gik op for mig...
DU ER SGU DA GENIAL HOLGER!!
Sikkert også i andre sammenhænge, men klart i denne..

Hvad handler det så om tænker enkelte måske.
Tjoe..
Holgers forslag om at bruge plugget external mid på et "instrument" track, er ganske enkelt dybt begavet.
Dit multitemperale synth/lydmodul, har jo - som regel - den begrænsning at der KUN er stereo ud....
Ved at køre de enkelte midikanaler som "external instrument" og dermed kunne køre det som ( i realiteten ) 16 stereo (audio) spor, er det pludseligt muligt at smide klang og andet på de enkelte "midi, men nu egentlig audiospor..
Det kan som nævnt tidligere, være at alle andre end jeg har været klar over denne geniale detalje ved logic..
For mig krævede det blot at GENIALE holger lige nævnte det!!!
Tak for det..
he he . . . det er jo det logic er lavet til ! Er der nogle der ikke gør det ? :-D

men du får jo ikke 16 samtidige/seperate audiospor med mindre du har 16 outout's på din synth og 16 inputs på din converter men du opnår at en midikannal har et audio inout i logic, om det er kanalens eget spor afhænger jo af hvor mange audio outs du har på dine synth + ins på converteren.

Zero magic :)
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

he he . . . det er jo det logic er lavet til ! Er der nogle der ikke gør det ? :-D

men du får jo ikke 16 samtidige/seperate audiospor med mindre du har 16 outout's på din synth og 16 inputs på din converter men du opnår at en midikannal har et audio inout i logic, om det er kanalens eget spor afhænger jo af hvor mange audio outs du har på dine synth + ins på converteren.

Zero magic :)[/quote]

Jamen altså.. jeg var lige lidt naiv, og forhåbningsfuld..
Troede netop at logic routede den enkelte lyd ( aner ikke lige hvordan den skulle gøre det) så jeg kunne lave eq på hvert midi spor ( selv om at der kun er stereo ud af en box)
Se det ville være smart..
Men vist nok også ret umuligt..
pokkers..
tilbage til mine sure multi instrumenter.. de bruger mindre cpu end external instruments..
I forhold til "..... er der nogle som ikke gør det..."
ja mig !
( jeg skal ofte skifte bank, og instrumen# så det er lettere (for mig) at køre med multi inst.
pt ren software

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

External Instruments findes allerede I Cubase :wink:

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

SLL skrev:External Instruments findes allerede I Cubase :wink:
Det findes også i Logic, selv i 5.5 til PC. Logic er bare mere polymorph, hvilket vil sige at routing gør det muligt uden at det hedder external instruments i logic 5.5. Bare opret en audio channel med input som source så lytter den på det input på converteren, som en synth's audioout sidder i. lyden vælges via midi og kan redigeres via midi men audiosignalet via audio plugins.

Men i cubase som er 3 år nyere end logic 5.5, er external instruments først kommet med i den seneste version 3.1.1 build 944 . . . . underligt nok ligger det i cubase under VST, hvilket tog mig en del tid at finde.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke helt det samme.

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Hvad er forskellen ? er det ikke mulighed for brugen af eksterne synth på lige fod med softsynth plugins(VST or whatever) ? Nu er der jo ikke rigtigt sket noget siden logic 5.5 til PC, som er 3 år gammel
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Forskellen er, at du med External Instrument kun har brug for 1 kanal. Du har altså MIDI og audio på samme kanal og behøver ikke at lave en input channel.

Med ellers er funktionaliteten nogenlunde ens. Men det er væsentligt mere besværligt at skulle håndtere og skifte mellem en MIDI kanal og en audio kanal hele tiden.

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Holger skrev:Forskellen er, at du med External Instrument kun har brug for 1 kanal. Du har altså MIDI og audio på samme kanal og behøver ikke at lave en input channel.
Når ja i cubase ja der er det grafisk samme kannal og det er smart nok men rent teknisk er det stadigt en midi og en audio engine med inputs og outputs så man opnår samme resultat i logic 5.5 . . det er bare lidt smartere og tænkt ind i den nyeste cubase.

Det med inputtet er jo også fordi man inden da har sat cubase op så den ved hvilke midi instrumenter der anvender de respektive audioinputs så den selv kan regne det ud. Den kopling er der så ikke i Logic 5.5 . . den skal man selv lave der.

jeg har f.eks. 5 eksterne synth som altid sidder i samme converter inputs så det svarer lidt til cubases opsætning af external instruments. Derefter skal jeg kun sætte de audio inputs op i autoload, hvorefter jeg har de forekellige synth audio stereo outs på hver sin kannal i logic. Så uanset, hvor jeg anvender et instrument fra midi multiinstrumenet JV-2080, som jeg har kaldt det, kommer lydene ind på et af de 3 stereo ins i logic (JV-2080 har 3 stereo out pairs).

Jeg syns det viker transperant og tænker egentligt ikke over om det er en softsynth eller en hard synth når først setuppet spiller.

Men igen cuabse er nyere end logic 5.5 og det er da smart nok at det nu er indbygget konseptuelt.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Nyt svar