My MacBook Pro 16"

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

My MacBook Pro 16"

Indlæg af keen »

https://www.apple.com/dk/macbook-pro-16/

Core i7 med mulighed for i9 samt mulighed for at hælde uendeligt mange ressourcer og penge i den.

De største forskelle fra den 15" den erstatter er dog nok keyboardet. Det er ny teknologi, der erstatter det udskældte fra tidligere modeller, der samtidig genintroducerer en fysisk escape key, samt de traditionelle piletaster. Tanken er at det skal lige det keyboard der medfølger iMac.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - der er rig mulighed for at få hældt nogen penge i Apples lommer. Den nye Macpro er også vild, hvad angår pris (og ydelse:)). Jeg ville minimum ende på 35K for Macbook'en og meget mere for en MacPro. Tror jeg holder på min gamle lidt længere.......

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den største standardmodel er blevet en del kraftigere end den forgående 15" model til samme pris.

Og så falder det lige i hak med, at min gamle MBP er slidt op. Og at jeg måske ender i en situation, hvor jeg får brug for en produktions laptop alligevel.

Coincidence? I think not.

Nå heldigvis skal vi på den anden side af jul før det bliver aktuelt.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Savle!

Har ikke 30K+, tænker jeg skulle have et arbejde & firma hvor det gav mening at nedskrive, den ville til gengæld ikke spilde min tid med håndtering af filer o.a.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lidt Geekbench scores at hygge sig med i weekenden.

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/se ... kPro16%2C1

Sammenlign med "de gamle macs":

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så de er on par eller en smule forbi den gamle 12-core Thrashcan i multi-core.

I single-core ligger de med i toppen pt. Og i multi-core er de kun overgået af de store iMac og så iMac Pro.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Savle!

Har ikke 30K+, tænker jeg skulle have et arbejde & firma hvor det gav mening at nedskrive, den ville til gengæld ikke spilde min tid med håndtering af filer o.a.
Hmm - hvorfor skal du op i 30K+ ?

Standardmaskinerne er jo sindsygt hurtige :-P

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

SustainerPlayer skrev:
Graceville skrev:Savle!

Har ikke 30K+, tænker jeg skulle have et arbejde & firma hvor det gav mening at nedskrive, den ville til gengæld ikke spilde min tid med håndtering af filer o.a.
Hmm - hvorfor skal du op i 30K+ ?

Standardmaskinerne er jo sindsygt hurtige :-P
Jeg er oppe i ca 36-38k for en Macbook Pro 16” med de specs, jeg skal bruge til musik produktion. Pt har jeg følgende:
- Intel i7-6700 4ghz
- 48 GB ram
- Benytter 2 TB harddisk ca

Og min maskine er ikke hurtig nok til Symphonic Choir fra EastWest f.eks. Så skal jeg fryse hvert track i Cubase. Reason som vst æder osse min maskiner ram/CPU og kan kun have 2-3 Reason vst åbne i Cubase og må fryse sporene. Så hvis jeg skal have en maskine, som kan trække mine Cubase sessions og tracke “uden” latency, så skal jeg jo have en monster Macbook Pro.

Dvs mindst 48 GB ram. Det bliver så 64 GB ram og det er vist kun i9`er versionen, der kan få så meget. Men selvom i7`eren kan dette, så er min egen i7`er jo allerede ved at komme til kort. Så jeg kan heller ikke se mig ud af at skulle mindre end 30k. I prisen ligger selvfølgelig osse 4 TB harddisk. Kunne jeg klare med med i7`er? Måske. Men når når der er en i9`er og min stationære i7 har lidt problemer med at håndtere mine sessions, som ikke er specielt store.

En normal session bestående af SD3, 8 guitar spor med amp sim, 1 bas spor med amp sim, 1 input spor til guitar/bas med amp sim, lidt synth spor. Min CPU står på 40/50% allerede bare her. Og min pc bruges udelukkende til musik.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg mærker osse mit behov stiger med tiden. Vil osse have rigeligt med headroom til mange år frem. Beholder mine maskiner i 7-10 år, før jeg hopper til den næste. For dennes vedkommende er der gået snart 7.

MIn plan er, at køre delvist UAD plugins hvad angår analoge indgange + hvad der er af keys ting & samples via plugins, når jeg spiller live. De bands jeg spiller I, skal køre over samme system.

Kva min seneste erfaring med nedbrændt hardware, tror jeg jeg satser på den hest.

Jeg vil gerne have masser af headroom & regner ikke med, at programmer som Superior Drummer bliver lettere med årene. tænk hvis jeg osse får mulighed for at afvikle lys & video på samme computer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

For folk i Kbh kan det vel betale sig at køre til Sverige og købe en Mac (eller andet udstyr). Der er vel 30% rabat alene på værdien på den svenske krone. Lidt hurtig hovedregning så er 30% af 40k en rabat på 12k og en slutpris på 28k i stedet for 40k i Danmark. Det er vel værd at overveje lige nu.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:For folk i Kbh kan det vel betale sig at køre til Sverige og købe en Mac (eller andet udstyr). Der er vel 30% rabat alene på værdien på den svenske krone. Lidt hurtig hovedregning så er 30% af 40k en rabat på 12k og en slutpris på 28k i stedet for 40k i Danmark. Det er vel værd at overveje lige nu.
Tvivler. Du giver 35000 sek. og får svensk tastatur mm. for den største standardmodel.
21985B89-5CBA-4D8C-82C3-06A788F1D76B.png
21985B89-5CBA-4D8C-82C3-06A788F1D76B.png (579.77 KiB) Vist 402 gange

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Har lige tjekket Power i Sverige og prisen var jo opgjort i svenske kroner og der skal man jo trække 30% fra. Men selvfølgelig....svensk tastatur. Det er jo ikke optimalt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:Har lige tjekket Power i Sverige og prisen var jo opgjort i svenske kroner og der skal man jo trække 30% fra. Men selvfølgelig....svensk tastatur. Det er jo ikke optimalt.
Det er stadig samme pris.
C72006E5-B191-4FFD-9605-1C1F56DFA360.png
C72006E5-B191-4FFD-9605-1C1F56DFA360.png (1.37 MiB) Vist 387 gange

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nærmest på kroner og ører......

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ja. Det er det. Men deres krone er mindre værd. 35.000 svenske kroner er kun 24.500 danske kroner. 1 svensk krone er 70 danske ører. Det er jo ikke sådan, så de sætter prisen 30% op, fordi du kommer fra DK. De ville jo ikke hæve prisen til 45.000 svenske kroner. Prisen er 35.000 svenske kroner for denne specifikke model. Hverken mere eller mindre og det er altså 24.500 danske kroner.

MEN....ulempen består jo så i, at det ikke er dansk tastatur. Jeg ved så ikke, om det kan sættes i efterfølgende. Men så kunne man jo evt forestille sig, at man kunne købe en stationær Mac i Sverige og så købe tastatur i DK.

EDIT: https://www.bt.dk/samfund/shop-amok-i-s ... par-kassen

Nåh....det er off topic. Beklager.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og den står til 25K i Danmark. Altså en besparelse på 500 kr - og så har du svensk tastatur. Og mon ikke man spare de 500 hos en forhandler. Jeg forstår ikke dit regnestykke

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:J Det er jo ikke sådan, så de sætter prisen 30% op, fordi du kommer fra DK.
Det er jo det, der er den pointe, du overser. Det har Apple gjort.

Og det er nærmere 40%.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

What :shock: Det er jo crazy. Så svenskerne straffes af Apple og skal op med flere penge end os i dk. Ifølge artikel er der jo netop 30% at spare.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:What :shock: Det er jo crazy. Så svenskerne straffes af Apple og skal op med flere penge end os i dk. .
Nej da. De betaler det samme.
Briannielsen79 skrev: Ifølge artikel er der jo netop 30% at spare.
Man skal ikke stole blindt på medierne. :wink:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Briannielsen79 skrev:
Jeg er oppe i ca 36-38k for en Macbook Pro 16” med de specs, jeg skal bruge til musik produktion. Pt har jeg følgende:
- Intel i7-6700 4ghz
- 48 GB ram
- Benytter 2 TB harddisk ca
Men dine nuværende specs er jo langt mindre, end det "du skal bruge". Så vi er ovre i noget nice to have end need to have? :wink:

Sådan i runde tal, så er processorene i de nye MBP 1,7 - 1,9 gange "hurtigere" end i din nuværende maskine.
Briannielsen79 skrev:
Og min maskine er ikke hurtig nok til Symphonic Choir fra EastWest f.eks. Så skal jeg fryse hvert track i Cubase. Reason som vst æder osse min maskiner ram/CPU og kan kun have 2-3 Reason vst åbne i Cubase og må fryse sporene. Så hvis jeg skal have en maskine, som kan trække mine Cubase sessions og tracke “uden” latency, så skal jeg jo have en monster Macbook Pro.
EW angiver nogle ret rimelige recommended specs for at køre dit plug. Men det vigtigste er nok disk-hastighed og I/O-hastighed for at køre samplestreaming. Så mon ikke det er der, din maskine hoster - og ikke med CPU og RAM?

Har du projekter der virkeligt bruger så meget RAM? (og igen, hvis du kører f.eks samplestreamin fra disk og ikke loader i hukommelse, så er det måske ikke så meget, der er brug for)?.
Briannielsen79 skrev: Dvs mindst 48 GB ram. Det bliver så 64 GB ram og det er vist kun i9`er versionen, der kan få så meget. Men selvom i7`eren kan dette, så er min egen i7`er jo allerede ved at komme til kort. Så jeg kan heller ikke se mig ud af at skulle mindre end 30k. I prisen ligger selvfølgelig osse 4 TB harddisk. Kunne jeg klare med med i7`er? Måske. Men når når der er en i9`er og min stationære i7 har lidt problemer med at håndtere mine sessions, som ikke er specielt store.
Misforstå mig ikke. Hvis man kan og har råd, så skal man da investere i så meget CPU, RAM og SSD man kan komme til. Men det virker lidt vildt, at du skulle være makset ud på din nuværende maskine. Mon der kan optimeres på workflow/brug?
Briannielsen79 skrev:
En normal session bestående af SD3, 8 guitar spor med amp sim, 1 bas spor med amp sim, 1 input spor til guitar/bas med amp sim, lidt synth spor. Min CPU står på 40/50% allerede bare her. Og min pc bruges udelukkende til musik.
Det er da vel heller ikke vildt? De fleste projekter vil jo heller ikke vokse 1:1 i cpu-brug bare fordi man får flere spor ind.
Senest rettet af SustainerPlayer lør 16. nov 2019 11:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Jeg mærker osse mit behov stiger med tiden. Vil osse have rigeligt med headroom til mange år frem. Beholder mine maskiner i 7-10 år, før jeg hopper til den næste. For dennes vedkommende er der gået snart 7.

MIn plan er, at køre delvist UAD plugins hvad angår analoge indgange + hvad der er af keys ting & samples via plugins, når jeg spiller live. De bands jeg spiller I, skal køre over samme system.

Kva min seneste erfaring med nedbrændt hardware, tror jeg jeg satser på den hest.

Jeg vil gerne have masser af headroom & regner ikke med, at programmer som Superior Drummer bliver lettere med årene. tænk hvis jeg osse får mulighed for at afvikle lys & video på samme computer.
Jow - fair nok. Men jeg tror nu ikke "basis"-modellerne ikke også kan opfylde det for dig.

Igen - køb endeligt så meget overhead, som man har penge til.

Men det er stadig langt stærkere maskiner, end det du sidder med nu.

Mange musikere/producere har det med at specce sig ud af al økonomi og realitet , når mindre kan gøre det.

Hellere en lidt mindre maskine på bordet end en stor en i drømmen (feel free til at tage den over i "Den Store ...) :wink:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg observerer bare, at den største basis-maskine nu koster ca. 25K - der skulle man specce den gamle op til ca. 33K - for næsten at nå samme performance - og her kommer der så en del mere knald på f.eks GPU.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Præcis. Plus at man nu får dobbelt op på diskplads: 512 GB på den "lille" model og 1 TB på den "store" model.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

16" MacBook Pro Benchmarks & Thermal Performance

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

SustainerPlayer skrev:
Briannielsen79 skrev:What :shock: Det er jo crazy. Så svenskerne straffes af Apple og skal op med flere penge end os i dk. .
Nej da. De betaler det samme
Hmm....hvis svenskerne skal betale 35.000 svenske kroner for en maskine der i DK koster 25.000 danske kroner, så betaler de vel mere. De tjener jo ikke flere penge i Sverige nu end hidtil. Forholdet mellem vores valuta har jo gradvist ændret sig. Hvis de skal betale det samme som os, forudsætter det jo at deres månedlige udbetalinger er steget i takt med at deres krone blev mindre værd.
SustainerPlayer skrev: Men dine nuværende specs er jo langt mindre, end det "du skal bruge". Så vi er ovre i noget nice to have end need to have? :wink:

Sådan i runde tal, så er processorene i de nye MBP 1,7 - 1,9 gange "hurtigere" end i din nuværende maskine.
Mine specs er ikke nok hos mig i hvert fald. Jo...hvis jeg fryser sporene.
SustainerPlayer skrev: EW angiver nogle ret rimelige recommended specs for at køre dit plug. Men det vigtigste er nok disk-hastighed og I/O-hastighed for at køre samplestreaming. Så mon ikke det er der, din maskine hoster - og ikke med CPU og RAM?
Sammen med Superior Drummer 3 og et hav af amp sims, master bus plugs, så er det tilsammen åbenbart meget.
SustainerPlayer skrev: Har du projekter der virkeligt bruger så meget RAM? (og igen, hvis du kører f.eks samplestreamin fra disk og ikke loader i hukommelse, så er det måske ikke så meget, der er brug for)?.
Jeg kører kun SSD.
SustainerPlayer skrev: Misforstå mig ikke. Hvis man kan og har råd, så skal man da investere i så meget CPU, RAM og SSD man kan komme til. Men det virker lidt vildt, at du skulle være makset ud på din nuværende maskine. Mon der kan optimeres på workflow/brug?
Altså....selvfølgelig er der forskel på need to have og nice to have. Hvis man skal have en computer, der de næste 6-7 år kan trække de nyeste plugs osv, så skal man jo op i højere specs end nu.

Hvad ville du anbefale, hvis jeg skulle købe en MacBook pro ift. at jeg kører Superior Drummer 3, en masse guitar spor, plugs osv?

Nyt svar