Mit kick og sub driller når jeg uploader til soundcloud?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Mit kick og sub driller når jeg uploader til soundcloud?

Indlæg af pingvinqq »

Hej!

Når jeg har lavet musik med meget bass, er der noget rod i selve kicket, når det uploades til Soundcloud??? Jeg kunne forestille mig at det omhandlede dårlig mixing af den instrumentale del, men det forvirrer mig at det lyder godt når jeg lytter det igennem før jeg uploader. Det kunne eventuelt også have noget at gøre med det indbyggede masteringplugin mange af de forskellige streamingsider har.

Det ses f.eks her: https://soundcloud.com/layskapace/02-je ... n-soster-1

ved 0.15 og 0.18 og 0.22

Hvad der også forvirrer mig, er at måden kicket driller på varierer, som også kan høres.

Jeg arbejder forresten i Ableton, hvis det har nogen betydning.

Tak på forhånd!
satan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hm... der er et gentagent højt forvrængningsklik, som lyder som ekstremt overstyring i konverteringen (eller tidligere).

Der er ikke noget "mastering plug-in" på noget streamingsite, heller ikke på SoundCloud. Men de lossy komprimerer til fx AAC eller lavkvalitets OGG Vorbis. hvilket kan give små artifakter - især på SoundCloud fordi det er så lav kvalitet.

Jeg har aldrig i mit liv hørt så høj en distortionartifakt pga. lossy encoding som på dit nummer her. Har du originalfilen du uploadede til Soundcloud, som jeg kan checke?

Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Indlæg af pingvinqq »

Holger skrev:Hm... der er et gentagent højt forvrængningsklik, som lyder som ekstremt overstyring i konverteringen (eller tidligere).

Der er ikke noget "mastering plug-in" på noget streamingsite, heller ikke på SoundCloud. Men de lossy komprimerer til fx AAC eller lavkvalitets OGG Vorbis. hvilket kan give små artifakter - især på SoundCloud fordi det er så lav kvalitet.

Jeg har aldrig i mit liv hørt så høj en distortionartifakt pga. lossy encoding som på dit nummer her. Har du originalfilen du uploadede til Soundcloud, som jeg kan checke?
Jeg må bukke mig i støvet for lydmanden over dem alle og sige at det ved jeg ikke nok om. Det er et gammelt track og har ikke haft problemer med det siden. Jeg kan se om jeg kan finde den originale fil når jeg er hjemme.
- Jeg konverterede fra den originale wav fil til mp3 i itunes, for at overføre nemmere og det kan sagtens være den konverterede version vi har fået smidt op + jeg benytter mig stadig af konvertingenværktøjet i itunes, så håber ikke det har noget med den del at gøre :shock:
satan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du skal ikke konvertere til MP3 først, men altid uploade i original WAV-kvalitet. Ellers får du såkaldt "transcoding".

Encoding = Ukomprimeret PCM (WAV/AIFF) som konverteres til lossy format, som fx AAC/MP3/OGG. 1 omgang af kvalitetstab.

Transcoding = Allerede lossy komprimeret fil (fx AAC/MP3/OGG) som dobbelt-encodes til samme eller nyt lossy format. Giver tab med tab på og artifakter forstærkes.

Det burde stadig ikke give dette voldsomme problem, som er ekstremt.

Jeg har som sagt aldrig hørt så voldsomme artifakter pga. lossy encoding, så det kunne være interessant at se/høre de filer, der lægger til grund for denne upload.

Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Indlæg af pingvinqq »

Ah det giver rigtig fin mening, jeg leder når jeg er hjemme og ser meget frem til at høre dit respons, fordi jeg havde alligevel tre-fire sange i den periode, der havde den lyd - og har aldrig oplevet det siden.
satan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Aha, well, så tyder noget måske på at det var en konvertingsfejl hos SoundCloud. Så kan vi ikke replikere den nemt..

Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Indlæg af pingvinqq »

Holger skrev:Aha, well, så tyder noget måske på at det var en konvertingsfejl hos SoundCloud. Så kan vi ikke replikere den nemt..
ah ja, det kan sagtens være. Jeg får lige sendt snarest muligt, så kan vi finde ud af det! :-D
satan

Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Indlæg af pingvinqq »

https://u.Biggi.dk/index.php?action=fet ... 1HJ7Vewt..

Her er der et link til den originale mp3 vi konverterede.

Jeg må dog lige tilføje at sangen er ved at være gammel og når jeg lytter den igennem, kan jeg høre at mit kick også driller "lidt" i den ikke-uploadede version - men det lyder mere bare som dårlig mixing i dette stadie?
satan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den helt vilde fejl, som er på SoundCloud versionen, findes dog ikke i den fil du har uploadet her. Der er relativt tydelig distortion hist og pist samt et par små kliks, men ikke samme spazz som på SC.

Så fejlen tyder på at være sket hos SoundCloud i deres konvertering, måske en overfølsomhed i forhold til inter-sample peaks.

Medlemsavatar
pingvinqq
Medlem
Indlæg: 481
Sted: Næstved, Danmark

Indlæg af pingvinqq »

Holger skrev:Den helt vilde fejl, som er på SoundCloud versionen, findes dog ikke i den fil du har uploadet her. Der er relativt tydelig distortion hist og pist samt et par små kliks, men ikke samme spazz som på SC.

Så fejlen tyder på at være sket hos SoundCloud i deres konvertering, måske en overfølsomhed i forhold til inter-sample peaks.
Ville du have noget imod at forklare mig hvad inter-sample peaks er? det har jeg søreme aldrig hørt før :oops:
satan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Billede

Et digitalt signal inde i computeren består af en masse små "snapshots". Hvor hurtigt disse snapshots er taget udgør sample raten, fx 44.100 Hz, dvs 44.100 samples i sekundet.

Når et digitalt signal afspilles analogt, dvs. ud af DA (Digital > Analog) converteren i et lydkort, så skabes eller genskabes det analoge signal elektrisk.

Det kraftigste punkt i et normalt fixed point digitalt signal er når et sample rammer såkaldt fuld skala, dvs. at helt oppe ved 0 dBFS.

Hvis du har flere samples i træk omkring 0 dBFS, så bliver signalet "fladt" i waveformen, det kender du sikkert ved at kigge på en hårdt limiteret eller clippet waveform.

Når signalet bliver genskabt analogt så kan der opstå signaler der er højere end det digitale max (se screenshot).

Forklaringen er, at den analoge verden ikke består af diskrete digitale signaler (diskrete = delt op i enkelte samples), men af en uafbrudt analog signalstrøm. Mellem de diskrete fuld-skala digitale signaler kan der således potentielt skabes mellemliggende højere signaler.

Noget lignende sker når man konverterer fra et PCM-format (WAV/AIFF) til fx MP3 eller AAC eller når man sample-rate konverterer, men da vi stadig ender i et andet digitalt format, så bliver disse inter-sample peaks bare clippet igen. Men det medfører endnu mere distortion end før.

ISP'er er normalt ikke specielt problematiske, så det ville være ekstremt hvis det skyldtes ISPer i dit tilfælde.

Nyt svar