Nektar Panorama P6

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Nektar Panorama P6

Indlæg af stralner »

Hejsa,

Blev sgu træt af Akai´s dårlige tangenter...og så kan man ikke få reservedele til lortet. Så nu har jeg kastet mig over Nektar Panorama P6, håber det så er bedre :roll:

Er der nogle her der ved hvordan man i instrument mode programmer f.eks Predator 2 preset browsing til Patch-/Patch+... ???
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

stralner skrev:Hejsa,

Blev sgu træt af Akai´s dårlige tangenter...og så kan man ikke få reservedele til lortet. Så nu har jeg kastet mig over Nektar Panorama P6, håber det så er bedre :roll:

Er der nogle her der ved hvordan man i instrument mode programmer f.eks Predator 2 preset browsing til Patch-/Patch+... ???
P6 er spændende, har du noget godt eller skidt at sige på nuværende tidspunkt ?

(sorry jeg ikke kan svare på spørgsmålet)
/Dub

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

DUBTEMPLE skrev:
stralner skrev:Hejsa,

Blev sgu træt af Akai´s dårlige tangenter...og så kan man ikke få reservedele til lortet. Så nu har jeg kastet mig over Nektar Panorama P6, håber det så er bedre :roll:

Er der nogle her der ved hvordan man i instrument mode programmer f.eks Predator 2 preset browsing til Patch-/Patch+... ???
P6 er spændende, har du noget godt eller skidt at sige på nuværende tidspunkt ?

(sorry jeg ikke kan svare på spørgsmålet)
Ja, det har jeg for P6 er det bedste køb jeg har gjort nogensinde af den her slags...med Cubase er det bare så godt integreret og jeg har kunnet droppe mit Steinberg CC121. Key´s er vildt gode og alt spiller bare. Jeg har intet dårligt at sige om det.

Sgu noget andet en det skide Akai lort... sorry. Men når man laver tangenter der kun holder 2 år og som man ikke kan få reservedele til, så er det sgu noget lort. Har haft samme problem med Advance og MPK, det skal man holde sig fra.
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg kan heller ikke svare på spørgsmålet. Jeg har selv P6 og skal jeg komme med lidt kritik, så havde det været rart med semivægtede tangenter i stedet for uvægtede. Det føles bare legetøjs-agtigt. Men det er jo ens for alle af den type. Ellers et godt redskab med mange muligheder.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Briannielsen79 skrev:Jeg kan heller ikke svare på spørgsmålet. Jeg har selv P6 og skal jeg komme med lidt kritik, så havde det været rart med semivægtede tangenter i stedet for uvægtede. Det føles bare legetøjs-agtigt. Men det er jo ens for alle af den type. Ellers et godt redskab med mange muligheder.
Hvor gammel er din P6?


Dette er spec. på Panorama P6:

Keyboard
• 49 or 61 note semi-weighted, velocity-sensitive
• keyboard w/aftertouch
• 5 velocity curves plus fixed
• Pitch bend & Modulation assignable wheels
• Octave shift buttons
• PB1/2 buttons
• 4 keyboard zones programmable with controller filters and program changes
• 5 keyboard maps store all settings

Preset Controls
• 16 encoders
• 9 45mm faders
• 10 assignable LED buttons
• 11 dedicated transport buttons
• 20 preset locations store all settings including links to keyboard, pad and F-keys maps

Pads
• 12 pads with velocity and pressure sensitivity
• 7 velocity curves
• Note-learn,
• Scale mode with 30+ scales and interval setting
• Velocity spread functions spreads the selected pad assignment over all 12 pads, at different velocity levels
• Transpose and Octave shift in both pad-map and scale mode
• Pads freely assignable in Reason mode
• Load or Save to any of 20 pad maps

F-keys
• 11 assignable Function Keys (accessible using shift and transport keys)
• Load or Save to any of 10 F-Keys maps
• F-Keys assignable even in 3 Reason modes



System Requirements
USB Class compliant, no driver is needed for:
Apple iOS, Apple OSX
Windows XP, or higher
Linux (MIDI driver software required)

Nektar DAW Integration
Mac OS X 10.7 or higher
Windows Vista, 7 & 8 or higher

Additional
• 100 mm ALPS motorized fader*
• 6 dedicated assignable navigation buttons
• ASCII/QWERTY macros assignable to buttons and pads
• 3.5” high-resolution TFT display provides incredible navigation and user visibility
• Nektar DAW Integration
• Presets and setup files for major DAWs and VIs

Connections
• Expression pedal 1/4″ jack input (pedal not included)
• Foot switch (sustain) 1/4″ jack input (pedal not included)
• MIDI output
• USB port for communication with computer
• USB Micro B connector for extra and external power*

*Two USB ports or external USB power supply required to power entire unit. One USB port powers entire unit with the exception of the motorized fader

Weight & Dimensions
Panorama P4
Dimensions: 33 2/8″(L) x 13″(D) 3 6/8″(H)
Weight: 14 Lbs

Panorama P6
Dimensions: 39 5/8″(L) x 13″(D) 3 6/8″(H)
Weight: 17 Lbs
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er vel 5 år eller mere. Kan se der står semivægtede på. Så er jeg da i tvivl, om hvad semivægtede tangenter er. Jeg prøvede et midikeyboard forleden dag med noget der nærmede sig piano agtig vægt men på ingen måde som et klaver. Det føltes bare meget bedre end mine på mit P6, hvor der ingen modstand er.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Briannielsen79 skrev:Det er vel 5 år eller mere. Kan se der står semivægtede på. Så er jeg da i tvivl, om hvad semivægtede tangenter er. Jeg prøvede et midikeyboard forleden dag med noget der nærmede sig piano agtig vægt men på ingen måde som et klaver. Det føltes bare meget bedre end mine på mit P6, hvor der ingen modstand er.
De må stadig have været vægtede tangenter dem du prøvede. Det er bare ikke ønskeligt når vi taler om Synth action key´s!!!
Måske har de ændret på key´s siden du købte? Men det skal jeg ikke kloge mig i :lol:
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har lige slået det op på Thomann og der står netop det NI MIDI keyboard til 4.500,- som værende semivægtede tangenter og mit P6 er noget helt helt andet og uden nogen form for modstand. Det NI MIDI keyboard var med tunge tangenter og mit er bare let plastik som ikke vejer noget. Der er stor forskel. Så hvorfor begge dele kan hedde semivægtede tangenter, forstår jeg jo så ikke. Jeg ville netop beskrive mit som uvægtede tangenter, NI MIDI keyboardet som semivægtede og et rigtig piano som vægtede tangenter.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Briannielsen79 skrev:Jeg har lige slået det op på Thomann og der står netop det NI MIDI keyboard til 4.500,- som værende semivægtede tangenter og mit P6 er noget helt helt andet og uden nogen form for modstand. Det NI MIDI keyboard var med tunge tangenter og mit er bare let plastik som ikke vejer noget. Der er stor forskel. Så hvorfor begge dele kan hedde semivægtede tangenter, forstår jeg jo så ikke. Jeg ville netop beskrive mit som uvægtede tangenter, NI MIDI keyboardet som semivægtede og et rigtig piano som vægtede tangenter.
Sært..jeg var netop forbi Ni Midi keyboardet, det er ikke der forskellen er. P6 er lysår foran, men keys er det samme...
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg kan intet på nettet finde om at P6 skulle have fået hardware opdatering siden release i 2012. Mine tangenter er nøjagtigt ligesom det billige Keyrig 49, som jeg osse har ejet. Ingen forskel mellem de to.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Briannielsen79 skrev:Jeg kan intet på nettet finde om at P6 skulle have fået hardware opdatering siden release i 2012. Mine tangenter er nøjagtigt ligesom det billige Keyrig 49, som jeg osse har ejet. Ingen forskel mellem de to.
Tja hvad skal jeg sige :lol: Det er den samme type keys som på Akai Advance, Arturia Keylab og NI komplete keyboards.

Men jeg kan da lige skrive til dem alle at de må stoppe med at sætte Keyrig 49 key´s på deres midi keyboards
:lol: :lol: :lol: puha skam jer
Cubase 11 pro

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nu har jeg lige været hjemme og prøve mit P6. Har ikke været hjemme i nogle dage. Jeg må så erkende, at der er en lille smule modstand men slet ikke i nærheden af bl.a NI S61. Det er så godt som ingenting, men jeg kan måske godt se, at det kan gå som værende semivægtede tangenter. Men det er meget meget lidt og de er meget BR-keyboard agtige i kvalitetsfølelse. Da jeg i sidste uge prøvede NI S61, var det en helt helt anden oplevelse og de kaldes også semivægtede tangenter. Der er åbenbart et meget stort spænd fra, hvornår man kan kalde noget semivægtede til vægtede. For mig føles P6 som et begynder MIDI keyboard alene pga tangenterne og jeg har nok hele tiden nok blot regnet med, at det var uvægtede tangenter pga det er så lidt og at tangenterne føles billigt produceret ift andre semivægtede jeg har prøvet. Jeg må så erkende, at jeg ikke kam forstå, at det kan være så devierende og tildels misvisende og det er et super godt eksempel på, at man SKAL have afprøvet det selv. Men det er da udover det et godt redskab. Kunne blot godt ønske mig nogle bedre tangenter.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

I min optik har de allerfleste midikontrollere/keyboards dårlige tangenter. Hvis Nektars tangenter er de samme, som for nogle år siden, så vil jeg sige, at de er mega sjaskede, og om muligt værre end tangenterne på den oprindelige Arturia Keylab - som jeg selv har haft "fornøjelsen" af. Når det er sagt, er det nok også ret subjektivt, hvad man synes er gode tangenter. Jeg kan f.eks ikke lide de tidligere Novation modeller, men ved at andre er glade for dem.
En anden betydende faktor er nok også om man har en baggrund som klaver/keyboard spiller eller mere er "programmør".

Jeg skiftede mit fimsede Keylab ud i foråret. Da jeg ikke kan holde lysshowet ud i hverken NI eller de nye Novation, - fyldte også for meget - kom ingen af dem i betragtning, så jeg har intet personligt kendskab til dem.
Trods min dårlige erfaring med Arturia Keylab, tog jeg chancen og bestilte deres nye MK2 hjem og må sige, at det er noget helt andet end den tidligere model. Helt ok til at spille synth på - og tilmed en fin controller til min DAW. Til klaverspil duer det ikke, men her er det kun vægtede tangenter, der tæller - og til det brug har jeg et Kawai elklaver.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bluefonia skrev:I min optik har de allerfleste midikontrollere/keyboards dårlige tangenter. Hvis Nektars tangenter er de samme, som for nogle år siden, så vil jeg sige, at de er mega sjaskede, og om muligt værre end tangenterne på den oprindelige Arturia Keylab - som jeg selv har haft "fornøjelsen" af. Når det er sagt, er det nok også ret subjektivt, hvad man synes er gode tangenter. Jeg kan f.eks ikke lide de tidligere Novation modeller, men ved at andre er glade for dem.
En anden betydende faktor er nok også om man har en baggrund som klaver/keyboard spiller eller mere er "programmør".

Jeg skiftede mit fimsede Keylab ud i foråret. Da jeg ikke kan holde lysshowet ud i hverken NI eller de nye Novation, - fyldte også for meget - kom ingen af dem i betragtning, så jeg har intet personligt kendskab til dem.
Trods min dårlige erfaring med Arturia Keylab, tog jeg chancen og bestilte deres nye MK2 hjem og må sige, at det er noget helt andet end den tidligere model. Helt ok til at spille synth på - og tilmed en fin controller til min DAW. Til klaverspil duer det ikke, men her er det kun vægtede tangenter, der tæller - og til det brug har jeg et Kawai elklaver.

Du har helt ret i at der er forskel på pianodaskere og programmør...personligt er jeg begge dele heldigvis :-D
Hvad klaver angår, så er det kun 88 vægtede keys der dur, og det er så igen ufatteligt individuelt hvad gode keys er til det,
men sjovt nok ikke hvis det er et ægte piano :lol: Der er ellers også ret stor forskel!!!

Personligt vægter jeg kontrollen med mit system højest, og derfor P6. Key´s er gode synth action keys men altså nogen kan lide moren, andre datteren... :banan: wts...
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

stralner skrev:
DUBTEMPLE skrev:
stralner skrev:Hejsa,

Blev sgu træt af Akai´s dårlige tangenter...og så kan man ikke få reservedele til lortet. Så nu har jeg kastet mig over Nektar Panorama P6, håber det så er bedre :roll:

Er der nogle her der ved hvordan man i instrument mode programmer f.eks Predator 2 preset browsing til Patch-/Patch+... ???
P6 er spændende, har du noget godt eller skidt at sige på nuværende tidspunkt ?

(sorry jeg ikke kan svare på spørgsmålet)
Ja, det har jeg for P6 er det bedste køb jeg har gjort nogensinde af den her slags...med Cubase er det bare så godt integreret og jeg har kunnet droppe mit Steinberg CC121. Key´s er vildt gode og alt spiller bare. Jeg har intet dårligt at sige om det.

Sgu noget andet en det skide Akai lort... sorry. Men når man laver tangenter der kun holder 2 år og som man ikke kan få reservedele til, så er det sgu noget lort. Har haft samme problem med Advance og MPK, det skal man holde sig fra.
Tak for svar ,.. jvf. tråden i sin helhed er min forvirring dog ikke blevet mindre :-)

Mange gode grunde til at undgå Akai, de er vist heller så sjove i garanti-sager, deres VIP software beskriver mange som "software fra helvede" :lol:

Reservedele tror jeg de alle vender røven til, eller pricing er så urealistisk så de reelt tørrer den af på dig fordi det ingen mening giver

Selv har jeg købt et par Novation Impulse, brugt til under halv pris, så er der nogenlunde brugbare keys om ikke andet, samt alle stumper på sigt

P6 er også spændende, alene grundet sin virkemåde som controller, der vist nok virker på basis af et plug, lidt ligesom Novations Automap, men forhåbentligt MEGET bedre, husker at Automap bl.a. kostede GS herindfra dyb frustration, de smadrede vist nok folks systemer, nærmest på eksplossions-agtig vis :-)
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

men altså nogen kan lide moren, andre datteren...
ja, - nogen gange ku` man da godt ha` lyst til at prøve begge muligheder af, - og hvis man så osse ku` få 30 dages returret med, så... 8-) :)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bluefonia skrev:
men altså nogen kan lide moren, andre datteren...
ja, - nogen gange ku` man da godt ha` lyst til at prøve begge muligheder af, - og hvis man så osse ku` få 30 dages returret med, så... 8-) :)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Cubase 11 pro

Nyt svar