Hi-hat - referencer?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Hi-hat - referencer?

Indlæg af TJJ »

Hej alle

Hvilke referencer - hvis nogen - bruger I, når I skal have en hi-hat til at sidde i et ret rocket poprock-mix?
..Og eventuelle tips til processing? Tuner I hi-hat?

Jeg bruger samples (oftest Studio Drummer), for jeg har ikke plads til trommer i øjeblikket, men synes ikke rigtig jeg kan finde balancen med hatten. Enten bliver det virkelig poppet og pænt eller også ret metallisk og for skarpt. (jeg bruger ikke presets i SD).
I øvrigt lyder bækkenerne i SD heller ikke alt for godt ifølge en prof. trommeslager. Han har sikkert ret, men jeg synes ikke, der er ret meget fornuftigt at stille op i forhold til bækkenerne, da de jo er OH, og tweaks påvirker hele sættet. Eller er der noget, jeg ikke har fanget?

Alle tips er velkomne. Med mindre de går ud på at bygge til, så jeg får plads til trommer - for det bliver ikke lige i år :-)

Vh TJJ

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

TJJ skrev:Enten bliver det virkelig poppet og pænt
Brug Overdrive på. Evt. en Overdrive med indbygget filter, som fx den i Logic.

Perfekt til at give lidt dirt og smadre hi hatten smagfuldt, så den blender bedre i mixet.

Virker godt hvis hi hatten for pæn eller for tynd, da det skaber nye undertoner (og overtoner).
TJJ skrev:eller også ret metallisk og for skarpt. (jeg bruger ikke presets i SD).
Brug fx Pro-Q 3, som har en god analyzer. Du burde kunne se hvor resonanserne stikker ud, hvis du ikke kan høre det. Reducér disse skarpe resonanser med en tilsvarende smal Q indtil de skarpe ting er reduceret væsentligt.

Derefter se første trick igen - det hjælper også med at gøre en hat mindre metallisk fordi det driver en række overtoner frem, som giver mere diffus fylde.

Derudover kan det være en rigtig god ting at sumcompe hats sammen med kick og snare på en bus.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak for tippet mht. overdrive - det havde jeg overhovedet ikke selv overvejet. Tror faktisk ikke, at jeg har en OD plugin, men det kan da fixes. Går ikke ud fra, at en blid dist. kan gøre det samme, for den giver vel mest buzz-støj og ikke megen varme..

Har heller ikke prøvet at compe hatten sammen med kick og snare, men plejer at have en smule lille smule comp på hele sættet samlet - men det er måske en fejl at have OH, Room og toms med i en samlet drumbus med en sjat comp?

Anyway, jeg giver det et skud eller to eller tre, og tak igen :)

Vh TJJ

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har tilladt mig at rydde op i Holgers quote. Fattede ikke lige hvorfor I skrev om Overdrive...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

TJJ skrev:Tak for tippet mht. overdrive - det havde jeg overhovedet ikke selv overvejet. Tror faktisk ikke, at jeg har en OD plugin, men det kan da fixes. Går ikke ud fra, at en blid dist. kan gøre det samme, for den giver vel mest buzz-støj og ikke megen varme..
Korrekt, det skal ikke være hvilken som helst distortion type, men "Overdrive" er jo også en vidt begreb, så prøv dig frem.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tjek - will do.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Snakker lige med min nørde-ven der også er i Logic, han nævner Logic's Amp Designer til hihats. Det er han glad for. Det er dog et elektronisk lydbillede, men det kan nok også gavne noget mere akustisk.
Han slår Cabinet delen fra.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hm.. Kunne være jeg skulle skifte til Logic på et tidspunkt.. Er i Reaper; skiftede fra PT, som crashede konstant. Det har Reaper ikke gjort endnu, men en stejl læringskurve er det, synes jeg :)..

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tape emulerings plugins synes jeg ofte er et godt match til hihat behandling.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak, det lyder logisk - har Kramer Master Tape, som jeg har brugt på noget guitar; giver også den et skud :)..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Snakker lige med min nørde-ven der også er i Logic, han nævner Logic's Amp Designer til hihats. Det er han glad for. Det er dog et elektronisk lydbillede, men det kan nok også gavne noget mere akustisk.
Han slår Cabinet delen fra.
Right og den er mere fleksibel end bare Overdrive. Til gengæld risikerer man hurtigere at f*cke tingene op ved at ændre lyden lidt for meget.

Overdrive har den fordel at den er utroligt simpel og forudsigelig. Til gengæld har den lidt "1 lyd".

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Har prøvet med lidt forskelligt ude på overdrevet - og yes, saturation var den manglende ingrediens :).. Jeg takker :)..


Nyt svar