Arturia Pigments 2.0

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Arturia Pigments 2.0

Indlæg af stralner »

Så er det offentlig :-D

> What's new?

Sample Engine
Pigments 2 comes with a completely new Sample Engine. It provides hundred of interesting sounds, six sample slots to work with, six different playback modes, looping and deep editing capabilities.

Granular Synthesis
Sample Engine has a built in Granular Synthesis mode. This allows for a very deep sampling manipulation by playing around with individual grains. There are many controls to shape the sound such as Density, Envelope, Size and many randomization parameters as well. All of those are possible to modulate within the Mod Matrix, providing the user with another great sound design tool.

Updated Sequencer
The sequencer has a revamped Random mode. It does not permanently overwrite the sequence anymore, instead it adds deviation to the programmed value. Therefore it is possible to go back to a non-random sequence. With a 100% random value, the sequence is completely random, as expected.

New Filter Mode (Buchla Easel Low Pass Gate)
Pigments 2 introduces a new LowPass Gate filter mode. It can behave as a VCA, a Filter or both at the same time. The gate can be modulated by the Engine modulators for AM or FM effects. The sound produced is similar to the Buchla Easel Low Pass Gate!

New Tape Echo Effect
A new Tape Echo effect that is based on the Delay Tape-201 effect from Arturia. Comes with Saturation, delay times untill 1000ms, various sync types: such as Time, Binary Dotted, Triples and Stereo Width as well.

Workflow and Interface improvements
New design, MPE capability, Undo/Redo, Unison update, enhanced Modulation Bar, updated Remap module, new presets!






Senest rettet af stralner tors 12. dec 2019 22:02, rettet i alt 1 gang.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gad vide om Pigments Version 3.0 så kommer 13. December 2020.... :)
Den gamle tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=77998

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Gad vide om Pigments Version 3.0 så kommer 13. December 2020.... :)
Den gamle tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=77998
:lol: tja, det kan sgu da godt være :lol: Sagde jo du skulle vente :gasp:

Det er pokker mig en fed synth. Den har noget analog varme over sig...en sjælden ting når vi snakker wavetable synth´s ihverfald.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Min absolutte favoritsynth. Crossgrade (det vel bare et upgrade) til 49 trump penge ...

Det er vist en no brainer ... må kigge på det i weekenden.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

SustainerPlayer skrev:Min absolutte favoritsynth. Crossgrade (det vel bare et upgrade) til 49 trump penge ...

Det er vist en no brainer ... må kigge på det i weekenden.
Det gjorde jeg sidste weekend....det blev en kort weekend :lol: Tjek den tape delay ud....uhhh. :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Min absolutte favoritsynth. Crossgrade (det vel bare et upgrade) til 49 trump penge ...

Det er vist en no brainer ... må kigge på det i weekenden.
De må godt nok være sultne. Du har den gamle i forvejen, og kan få nyeste version for 49. Jeg har kun de gratis ting de har smidt i hovedet på mig, og kan få den til 69.. Det er da ganske generøst.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:
SustainerPlayer skrev:Min absolutte favoritsynth. Crossgrade (det vel bare et upgrade) til 49 trump penge ...

Det er vist en no brainer ... må kigge på det i weekenden.
De må godt nok være sultne. Du har den gamle i forvejen, og kan få nyeste version for 49. Jeg har kun de gratis ting de har smidt i hovedet på mig, og kan få den til 69.. Det er da ganske generøst.
Det er ikke gennem tænkt :redcard:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tjae, det kan jo være et godt lokkemiddel, for dem der har set på den det sidste år, og ikke er sprunget på vognen endnu.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Tjae, det kan jo være et godt lokkemiddel, for dem der har set på den det sidste år, og ikke er sprunget på vognen endnu.
:-P Virker det så?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

stralner skrev:
Christoffer I. N. skrev:Tjae, det kan jo være et godt lokkemiddel, for dem der har set på den det sidste år, og ikke er sprunget på vognen endnu.
:-P Virker det så?
Jeg har ingen planer om at gå 64 bit indenfor nærmeste fremtid, så nej. :-D
Har fået gode wavetable muligheder (og granular, og alt muligt andet) til Reaktor Blocks, så jeg har det jeg har brug for, hvad angår synth og sampling.


Har de ændret på den fixed 2048 samples pr. frame wavetable størrelse?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Halvtimes video fra Dash Glitch (Psytrance "youtuber(?!)"):


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Video fra Echo Sound Works. Jeg trykkede primært på videoen for at få adgang til de wavetables de reklamerer med. De må være i frame size 2048, siden det var hvad Pigments v1 åd. Samtlige wavetable synths på markedet (der tillader import) understøtter vist den størrelse..


Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:
stralner skrev:
Christoffer I. N. skrev:Tjae, det kan jo være et godt lokkemiddel, for dem der har set på den det sidste år, og ikke er sprunget på vognen endnu.
:-P Virker det så?
Jeg har ingen planer om at gå 64 bit indenfor nærmeste fremtid, så nej. :-D
Har fået gode wavetable muligheder (og granular, og alt muligt andet) til Reaktor Blocks, så jeg har det jeg har brug for, hvad angår synth og sampling.


Har de ændret på den fixed 2048 samples pr. frame wavetable størrelse?
Sorry, så ikke dit spørgsmål :oops:

2048 sampels pr. single- cycle waveform
Max 256 positions

Så ja det er det samme!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak :)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

2048 sampels pr. single- cycle waveform
Max 256 positions
Jeg bliver nødt til at spørge, hvad det betyder - og også, hvad det betyder i forhold til andre wavetable synths. Ved ikke alverden om wavetable synths - udover at jeg synes, at den nye Massive X lyder rigtig godt og umiddelbart er meget logisk for mig at bruge....
Faktisk er Massive X grunden til, at jeg opgraderede min Komplete 10 i sidste uge. Kan Pigment noget, som Massive X ikke kan og som er værd at gå efter. Jeg kan få Pigments til €69.

Rent faktisk har jeg brugt de sidste par måneders tid på at sætte mig ind i, hvordan en (analog) synth egentlig fungerer i stedet for bare at bruge/tweake presets. Det er faktisk spændende - for en guitarist og for en, som i tiderne morgen lærte at læse noder og spille på klaver :)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bluefonia skrev:
2048 sampels pr. single- cycle waveform
Max 256 positions
Jeg bliver nødt til at spørge, hvad det betyder - og også, hvad det betyder i forhold til andre wavetable synths. Ved ikke alverden om wavetable synths - udover at jeg synes, at den nye Massive X lyder rigtig godt og umiddelbart er meget logisk for mig at bruge....
Faktisk er Massive X grunden til, at jeg opgraderede min Komplete 10 i sidste uge. Kan Pigment noget, som Massive X ikke kan og som er værd at gå efter. Jeg kan få Pigments til €69.

Rent faktisk har jeg brugt de sidste par måneders tid på at sætte mig ind i, hvordan en (analog) synth egentlig fungerer i stedet for bare at bruge/tweake presets. Det er faktisk spændende - for en guitarist og for en, som i tiderne morgen lærte at læse noder og spille på klaver :)

Hejsa, jeg skal prøve at forklare det så pædagogisk og ligetil som muligt, men det bliver hurtigt lidt langhåret. Det er også de muligheder der ligger i (nogle!) wavetable synths der gør det så fedt.

Nogle "nyere" wavetable synthesizere har mulighed for at man loader egne/andre lyde ind end dem som synthen kommer med.
Massive X kan ikke loade andre lyde ind.
En kort liste, frit fra min hukommelse, over WT synths der giver mulighed for load af lyde:
XFER Serum
Steinberg Halion 6
Parawave Rapid
Kilohearts Phaseplant
Tone2 Icarus
div. Blocks moduler til Reaktor 6 (bliv klogere i trådene om Reaktor)
og der er mange flere...

Så snart en synth så giver mulighed for at loade lyde ind, normalt i form af wav filer, så opstår der automatisk flere spørgsmål, som man gør sig selv en tjeneste ved at kende svarene på.

De gængse wavetable synths har mulighed for op til 256 single cycle waveforms. Hvis du har zoomet ind på din waveform i Logic, Wavelab, e.l., så har du måske set én bølgelængde, hvor eksempelvis en sinus først svinger op over midterlinjen, derefter under midterlinjen. Spiller du et dybt G, så ligger den lige omkring 50 hz, og det giver dig en bølgelængde/periodetid på ~20ms.
Dette er 1 single cycle.
Du har som sagt mulighed for at have op til 256 single cycle waveforms, dette gælder også Arturia Pigments (som du måske på nuværende tidspunkt kan udlede af Stralner's svar til mit spørgsmål)

Her i tråden, og i andre tråde, kalder jeg også single cycles for frames, fordi det udtryk bruges i blandt andet XFER Serum.

Oftest kommer færdigbyggede wavetable filer i wav som sagt, hvor man har arrangeret 256 waveforms efter hinanden.
En meget mærkelig wavetable fil kunne være frame 1 "Sinus", frame 2 "firkant" frame 3, "trekant", og så kan man ellers bare fortsætte. En wavetable fil kunne også være en jævn overgang fra sinus til firkant. Mulighederne er tæt på uendelige.

Nu til næste vigtige punkt.
For at WT synthen skal vide hvornår næste frame begynder, så har man valgt nogle standard-længder til wavetable filer.
Arturia Pigments bruger 2048 samples.
Dvs. samples som i samplerate, eksempelvis 44.1kHz betyder at den digitale lyd opdateres 44100 gange i sekundet - dette kommer jeg tilbage til.*
XFER Serum har eksempelvis ret mange muligheder hvad det her angår, og er slet ikke ligeså låst som Arturia Pigments. Serum kan importere i forskellige standard størrelser, eksempelvis 256, 512, 1024, 2048. Hvis man kender tonen på den sample man fodrer Serum med, kan man skrive det ind, og så inddeler den det helt korrekt, selvom antallet af samples pr. frame/single cycle ikke stemmer med standard størrelserne.
Kilohearts Phaseplant tracker vist også automatisk pitch af filen.

Grunden til at jeg spørger om der er ændret på Pigments hvad det her angår er, at det giver mange flere muligheder for importering af filer, hvis en synth ikke kun er låst til 1 standard længde.
De single cycles jeg har købt fra Galbanum Audio er alle i 2048 samples. * Tilgengæld er de i 96kHz samplerate.

Hvorfor markerer jeg det med samplerate med fed? Jo, fordi 2048 samples i henholdsvis 44.1 og 96kHz samplerate har forskellig længde i millisekunder. Jeg har stadig ikke dykket nok ned i det, men har umiddelbart ingen problemer haft med mine 96kHz filer i mine 44.1kHz projekter. Jeg antager at Reaktor (som jeg bruger til wavetable) godt fatter den slags. Jeg vil bestemt ikke antage at samtlige wavetable plugins på markedet forstår at konvertere internt.


Det her stykke er knapt så vigtigt, så du kan evt. skippe det, eller vende tilbage når der plads til mere nyt.
Et meget vigtigt parameter i en wavetable synth hedder interpolation. Det handler om overgangen fra frame til frame. Serum har ikke ordentlig interpolation pr. frame, det begrænser den IMHO voldsomt, da du så skal bruge en god del ekstra frames på at morphe fra 1 single cycle til den næste, så du laver en god jævn overgang.
Jeg antager at Arturia Pigments har fin interpolation. Mine WT Blocks i Reaktor fra Toybox Audio har også fin interpolation. Phaseplant har også. Hvis XFER fik opdateret Serum til at have ordentlig interpolation pr frame ville den igen være 100% i spidsen, ja pånær Phaseplants muligheder for at audiorate modulate nærmest samtlige parametre.

Angående Massive X og den manglende mulighed for at loade egne lyde, læs da mine gisninger om hvorfor her - Vær opmærksom på at Massive X ikke var frigivet på det tidspunkt:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=679689#p679689


Det er vist hvad der er at sige om nyere generationer af Wavetable synths.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bluefonia skrev:
2048 sampels pr. single- cycle waveform
Max 256 positions
Jeg bliver nødt til at spørge, hvad det betyder - og også, hvad det betyder i forhold til andre wavetable synths. Ved ikke alverden om wavetable synths - udover at jeg synes, at den nye Massive X lyder rigtig godt og umiddelbart er meget logisk for mig at bruge....
Faktisk er Massive X grunden til, at jeg opgraderede min Komplete 10 i sidste uge. Kan Pigment noget, som Massive X ikke kan og som er værd at gå efter. Jeg kan få Pigments til €69.

Rent faktisk har jeg brugt de sidste par måneders tid på at sætte mig ind i, hvordan en (analog) synth egentlig fungerer i stedet for bare at bruge/tweake presets. Det er faktisk spændende - for en guitarist og for en, som i tiderne morgen lærte at læse noder og spille på klaver :)
Og nu fik jeg også læst din post bedre igennem, fedt at du er begyndt selv at programmere eller ændre lidt i presets.
Måske kan du få lidt ud af denne tråd, selvom det hele ikke handler om teknik:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=80549

Derudover kan du også gå på jagt efter teknikker til wavetable ting i den Massive X tråd jeg linkede til i posten ovenover, i Phaseplant tråden og især i denne tråd om Serum:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=78767


Som sagt bruger jeg Toybox modulerne til Reaktor Blocks. Jeg har indtil videre nok mest brugt dem hvor jeg loader eksempelvis en vokal ind, er helt ligeglad med føromtalte "vigtige" :) frame size, sætter pitchen til hvad der nu lyder godt, og så går i krig med at finde sweetspots mellem forskellige dele af lyden. Har man iZotope RX kan eventuelle click-lyde meget let fjernes med DeClick. Click-lyde der ofte kan opstå, fordi man ikke går op i zero crossing pr frame, i den fil man har loadet ind.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Presets pakker der bliver solgt på Arturias side til Pigments. Ved nogen om de virker til Pigments 2?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

lakris skrev:Presets pakker der bliver solgt på Arturias side til Pigments. Ved nogen om de virker til Pigments 2?
Det gør de :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Tak, Christoffer, for dit fyldestgørende svar :-). Bøjer mig i støvet for, at du vil bruge så meget tid på at forklare.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bluefonia skrev:Tak, Christoffer, for dit fyldestgørende svar :-). Bøjer mig i støvet for, at du vil bruge så meget tid på at forklare.
Nu står det der, så alle der kommer forbi kan få en kort introduktion. :)

Nyt svar