Fyldt macbook hvordan rydder jeg bedst op

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Fyldt macbook hvordan rydder jeg bedst op

Indlæg af Knord »

Beklager hvis svaret er lige til højrebenet..

Jeg bruger en macbook pro 18 256gb.
Nu er min disc næsten helt fuld (mangler 4gb)
Jeg har ca 20 logic og 20 cubase projekter og lidt billeder og tekst dokumenter på comp.
Når jeg tjekker info på comp disc står der er stort set alt pladsen er optaget af programmer jeg har et hav af vst og au plugins waves soundtoys auturia Ni IK osv...
Har eks flyttet alt IK libary (32gb) på ex hd.
Ved nogen hvad jeg kan flytte over på en ekstern hd?
Skal jeg bare luge kraftigt ud i mine plugs?
Hvordan organiserer I andre?
Eller er comp bare for lille? Det burde den vel ikke være.
Håber på brugbare svar og pft.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du burde kunne købe en større harddisk til under 1000 kr. Det kræver så nok komplet gen-installation, eller noget migrations-program. Jeg ved ikke hvad der er af (brugbare!) muligheder på mac.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Mit gæt er at det er alle projekterne der fylder, og her er der i hvert fald for Logic en måde du kan slanke projekterne, inden du sender dem op på Google Drive eller Dropbox:



Men ellers checker du lige dit harddrive for fordelingen af typer, lagret på din harddrive - ved at gå over i menuen under æblet og vælger om denne mac her vælger du så lagringplads, der vil lige gå et øjeblik før der viser sig en graf over fordelingen.

Men en sang i et Logic projekt kan godt fylde 3-4 GB hver, så dine 40 projekter fylder nok en 150 GB, som type.

--sd

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeps, hvis du ikke rydder op kan hvert projekt sagtens fylde +10 gb hver, stødte ind i samme problem men slanker mine til omkring 1/2 gb.

Hvis du bruger freeze funktion, kan det tage en del plads osse, da der jo skal laves tilsvarende våde filer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Et program såsom DaisyDisk kan hurtigt give dig en oversigt over hvad der fylder på din disk. Det gør det i hvert fald lettere at rydde op. :)
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Yes, DaisyDisk er et virkelig godt værktøj til det.
Ellers kan man også bruge mit tip nr. 10 i den her tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=58999
:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev:Yes, DaisyDisk er et virkelig godt værktøj til det.
Ellers kan man også bruge mit tip nr. 10 i den her tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=58999
:)
Fedt tip Benjisan!

Jeg bruger lige nu Disk Cartography som er gratis på App storen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hald skrev:Jeg bruger lige nu Disk Cartography som er gratis på App storen.
Den kendte jeg ikke! Fedt program! :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg er osse igang

men bruger lagringsplads, hvor du kan sortere både de ældste filer & de største.

OG! har lige slettet 12 gb podcast der bare lå & flød. Det er osse godt lige at tjekke, om ens iTunes ubemærket downloader en masse podcasts, & om det er nødvendigt. Det bliver til en del over tid. Jeg er ved at lære, at der er forskel på, om det ligger i mit iTunes bibliotek fysisk, eller det blot bliver streamet. Da Radio24/7 lukkede var der enkelte programmer, som sikkert ved en fejl blev genudsendt, altså flere års udsendelser x52 uger.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg synes generelt mac'erne i standard konfiguration kommer med en underdimensioneret HD ift. hvad en lydproducer som jeg har brug for. Jeg tør næsten ikke tænke på hvor hurtigt jeg ville løbe tør hvis jeg også lavede film ...

Hvis du vil følge Christoffers råd, og installere en ny og større harddisk, så findes der sw i din mac der kan klone din nuværende hd over på den nye inden du installerer den, så du bare kan fortsætte efter udskiftningen stort set som om intet var hændt. Jeg har prøvet det på min forrige mac, hvor jeg opgraderede HDen. På min nuværende mac har jeg fra starten tilkøbt en større HD og kører nu med 1tb. Det opfylder mit pladsbehov uden at jeg skal være vildt på stikkerne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Jeg har i årevis brugt Carbon Copy Cloner til at klone mine diske. Det er et fantastisk værktøj der har reddet min r.. utallige gange. Kan klart anbefales herfra. Jeg har 3 fysiske backups af alle mine diske (og det er en del) samt backup i skyen via Jottacloud.

Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Indlæg af Knord »

TAK til jer alle
Prøvede benjisans trick no 10.
Super let overblik, så er det bare, at gå igang fra en ende af.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

david mondrup skrev:Jeg synes generelt mac'erne i standard konfiguration kommer med en underdimensioneret HD ift. hvad en lydproducer som jeg har brug for. Jeg tør næsten ikke tænke på hvor hurtigt jeg ville løbe tør hvis jeg også lavede film ...

Hvis du vil følge Christoffers råd, og installere en ny og større harddisk, så findes der sw i din mac der kan klone din nuværende hd over på den nye inden du installerer den, så du bare kan fortsætte efter udskiftningen stort set som om intet var hændt. Jeg har prøvet det på min forrige mac, hvor jeg opgraderede HDen. På min nuværende mac har jeg fra starten tilkøbt en større HD og kører nu med 1tb. Det opfylder mit pladsbehov uden at jeg skal være vildt på stikkerne.
Men dem der laver film osv. bruger jo ikke den interne.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nemlig. Man begynder i hvert fald lynhurtigt at se sig om efter alternative løsninger i stedet for at bruge den interne disk til at opbevare sine projekter og media på.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

lakris skrev:
david mondrup skrev:Jeg synes generelt mac'erne i standard konfiguration kommer med en underdimensioneret HD ift. hvad en lydproducer som jeg har brug for. Jeg tør næsten ikke tænke på hvor hurtigt jeg ville løbe tør hvis jeg også lavede film ...

Hvis du vil følge Christoffers råd, og installere en ny og større harddisk, så findes der sw i din mac der kan klone din nuværende hd over på den nye inden du installerer den, så du bare kan fortsætte efter udskiftningen stort set som om intet var hændt. Jeg har prøvet det på min forrige mac, hvor jeg opgraderede HDen. På min nuværende mac har jeg fra starten tilkøbt en større HD og kører nu med 1tb. Det opfylder mit pladsbehov uden at jeg skal være vildt på stikkerne.
Men dem der laver film osv. bruger jo ikke den interne.
I mit liv - heller ikke dem, der laver musik :-D

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Nej, jeg gør heller ikke :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Min Mac mini har en 512GB macOS disk, hvor Studio One og plugs kører fra. Har så en 1GB Thunderbolt disk med samples og projekter på.

Min Macbook Pro har godt nok kun 256GB - men skal ikke bruges som min main DAW-maskine. Jeg ville aldrig vælge under 512GB til systemdisk til en sådan.

Men Logic X har jo heldigvis for nyligt fået muligheden at flytte en del af ressourcerne til andre disks. Man kan også sige at Apple ikke kunne forsvare at levere 128 og 256GB systemdiske som standard ellers.

På det punkt er Apple alt for fesne.

Nyt svar