Problemer med ny PC og firewire

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Problemer med ny PC og firewire

Indlæg af BlueSwan »

Halløjsa,

Long time. Jeg er gammel lydmaskinen bruger, men har været AWOL i en årrække da seneskedehindebetændelse i begge håndled gjorde at jeg måtte lægge musikproduktion på hylden. Nu har jeg netop investeret i en ny PC og havde planer om at starte lidt op i det små med musikken igen, men det fungerer bare ikke.

Mit problem er firewire. Jeg har en RME Fireface 800, som har fungeret fint over årene, så den burde der ikke være noget i vejen med. Til gengæld har jeg ikke kunnet få firewire kortet i min nye PC til at virke. Jeg købte denne her: https://www.startech.com/dk/Cards-Adapt ... ~PEX1394B3

Den skulle have det typisk anbefalede TI chipset og det hele.

I første omgang kunne jeg slet ikke få computeren til at finde kortet. Først da jeg placerede kortet i en PCI-E x8 port på motherboardet (Gigabyte Z390 Designare) vill computeren se det. Men ikke om kortet vil se hverken min Fireface eller mit videokamera, heller ikke når jeg prøver med en 1394 legacy driver. For at gøre ondt værre fik min nye PC opstartsproblemer, som indtil videre er forsvundet efter at jeg har fjernet kortet fra systemet igen. Har søgt vidt og bredt på nettet efter løsninger uden held, så nu prøver jeg her.

Lyder det som om at min firewire kort har en hardware fejl, eller kunne problemet være andetsteds?

Medlemsavatar
Frost
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Midtjylland

Indlæg af Frost »

Jeg havde lignende situation for et par år siden, hvor jeg opgraderede en laptop fra Win-7 til Win-10. Problemet er, at Microsoft stoppede support af Firewire efter Win-8. De har selv beskrevet en workaround i en servicebulletin, men den fik jeg aldrig til at virke. Men en 4 minutters video på Youtube skar det ud i pap, og lige siden har det virket hos mig.
Så første spørgsmål er: Kører du Win-10 ?

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Sorry, ja det burde jeg have skrevet. Jeps, det er Windows 10 Enterprise LTSC.

Medlemsavatar
Frost
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Midtjylland

Indlæg af Frost »

Okay!
Jeg har fundet linket på den omtalte video. Til trods for det ifølge folks kommentarer stadig kan drille, var det helt klart løsningen der virkede for mig.
Here goes:

Held og lykke.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Sørg for, at din BIOS er opdateret med nyeste version, samt at du nulstiller den efterfølgende (CMOS reset). Og så først derefter laver dine BIOS settings.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Frost skrev:Okay!
Jeg har fundet linket på den omtalte video. Til trods for det ifølge folks kommentarer stadig kan drille, var det helt klart løsningen der virkede for mig.
Here goes:

Held og lykke.
Det er den legacy driver jeg installerede, men lige lidt hjalp det, desværre.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

SLL skrev:Sørg for, at din BIOS er opdateret med nyeste version, samt at du nulstiller den efterfølgende (CMOS reset). Og så først derefter laver dine BIOS settings.
Jeg har opdateret til nyeste version. Jeg har dog ikke lavet et CMOS reset. Tror du at det er nødvendigt når jeg ikke har rodet i BIOS overhovedet? Det er en helt ny PC.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Det er mere det, at dit bundkort ikke kan se kortet. Jeg købte engang et nyt bundkort, hvor PC'en ikke kunne boote mens en usb-stick sad i. Efter CMOS nulstilling, så virkede det. Man skal ikke underkende betydningen af en eventuel korrupt BIOS, hvis det altså er tilfælde. Det kan ske.

Ellers også tjek din bundkort manual, PCI konfigurationen. Der kan være specielle PCI konfigurationer, afhængig af hvilke chipset der anvendes.

Det kan selvfølgelig også være en hardware fejl, eller inkompatibelt firewire kort.

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Hej, jeg har samme bundkort som dig, og jeg tog bare mit Firewire-kort fra min Mac Pro, og det virkede heller ikke, jeg kan dog ikke huske, om det blev set af computeren. Jeg købte i stedet for et Sonnet fw800-kort, som fungerer upåklageligt. Jeg googlede kortet, så kunne sende dig et købelink, men det er udgået, og for en måned siden, hvor jeg købte det, var det også svært at finde det. Jeg brugte UAD’s oversigt over kompatible kort: https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... _site=true
De anbefaler også et andet kort, måske er det vejen frem.

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Jeg kunne kun finde SIIG-kortet på amazon.com

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

SLL skrev:Det er mere det, at dit bundkort ikke kan se kortet. Jeg købte engang et nyt bundkort, hvor PC'en ikke kunne boote mens en usb-stick sad i. Efter CMOS nulstilling, så virkede det. Man skal ikke underkende betydningen af en eventuel korrupt BIOS, hvis det altså er tilfælde. Det kan ske.

Ellers også tjek din bundkort manual, PCI konfigurationen. Der kan være specielle PCI konfigurationer, afhængig af hvilke chipset der anvendes.

Det kan selvfølgelig også være en hardware fejl, eller inkompatibelt firewire kort.
Bundkortet kan godt se kortet efter at jeg satte det i en PCI-x8 port.

Medlemsavatar
BlueSwan
Medlem
Indlæg: 1289
Sted: Helsinge

Indlæg af BlueSwan »

Tweed skrev:Hej, jeg har samme bundkort som dig, og jeg tog bare mit Firewire-kort fra min Mac Pro, og det virkede heller ikke, jeg kan dog ikke huske, om det blev set af computeren. Jeg købte i stedet for et Sonnet fw800-kort, som fungerer upåklageligt. Jeg googlede kortet, så kunne sende dig et købelink, men det er udgået, og for en måned siden, hvor jeg købte det, var det også svært at finde det. Jeg brugte UAD’s oversigt over kompatible kort: https://help.uaudio.com/hc/en-us/articl ... _site=true
De anbefaler også et andet kort, måske er det vejen frem.
Kigger på det, tak.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Jeg stod med præcis samme problem for at par år siden.
I stedet for at eksperimentere med alle mulige work arounds blev jeg anbefalet af anskaffe et PCIe kort. Jeg fulgte anbefalingen og købte et RME AIO kort.
Jeg bruger stadig Fireface 800 enheden som konverter (i "stand alone mode" og forbundet til AIO kortet med toslink kabler) og det spiller 100%. Jeg har ikke oplevet et eneste crash og min samlede in and out latensy er under 6 ms
Det er selvfølgelig ikke en gratis løsning, men jeg ville ikke satse på firewire på en PC med Windows 10...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

6 ms ? med hvilken buffer size? Det lyder stort for et RME kort?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Det er buffersize 64
Synes du 6 ms er meget!? Det svarer til at stå 3 meter fra din højttalerkabinet og kan overhovedet ikke mærkes når man spiller...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg troede bare man som regel kørte ned omkring 2 med RME. Jeg tjekkede lige, at mit studio capture kører med 8-9 ms ved 96 smpls. Du har ret i, at det ikke er noget man lægger mærke til

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar