hjælp til ADAT fejlfinding

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

hjælp til ADAT fejlfinding

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 12:53

Jeg har et Apollo Twin Mk1 - det sølvfarvede - lydkort og har for en måneds tid siden anskaffet mig en Focusrite Scarlett Octo Pre for at få flere indgange.
Der er nu opsået et syncproblem mellem de to. Selv om jeg stiller settings i Apolloens clock source til ADAT, så står "ADAT-lablen" (i mangel af bedre ord) og blinker rødt som tegn på, at forbindelsen ikke virker.
Har en lille mistanke om, at problemet måske er opstået efter jeg opdaterede Apolloen til den nyeste vers 9.11.x.

Er der nogen af jer gode folk her, der har et bud på, hvad der er galt?
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: hjælp til ADAT fejlfinding

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 14:09

Har du prøvet at tage kablerne ud og i igen? Evt. prøvet andre kabler?
Gravity Assist - Reinject 01 - En dansk Pop sang processeret til ukendelighed - Fra Marts 2018:
https://youtu.be/5JnxP2Zzoww
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 14:26

Yes, kabler først.

Hvad sker der hvis du syncer med separat Word Clock via BNC
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 15:09

Har du sat Sample Rate på Focusrite'n til 44.1 eller 48 khz
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 16:31

Christoffer I. N. skrev:Har du prøvet at tage kablerne ud og i igen?

Jeps, det hjalp ikke

Hvad sker der hvis du syncer med separat Word Clock via BNC

Desværre, - der er ikke nogen BNC mulighed...

Har du sat Sample Rate på Focusrite'n til 44.1 eller 48 khz

Begge to står på 44.1

Evt. prøvet andre kabler?

Har faktisk et andet kabel liggende et sted - så det vil jeg prøve. Vender tilbage med en opdatering.
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 16:45

Husk at de her lysleder kabler absolut ikke tåler buk.
Gravity Assist - Reinject 01 - En dansk Pop sang processeret til ukendelighed - Fra Marts 2018:
https://youtu.be/5JnxP2Zzoww
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 17:32

Enderne kan også gå op i limen. Nogle af de dyreste kabler er også de dårligste, ironisk nok.

Det skyldes at de har fået limet hele yderhuset på i stedet for at det er støbt ud i ét.

Anyway, jeg er ikke helt sikker på det er kablet...
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 21:01

Nå, så fik jeg testet noget mere, - og det er sgu lidt spooky...

Først må jeg jo tilstå, at jeg ved et uheld faktisk var kommet til at switche OctoPre til 48K. Den er nu tilbage og sync er på plads.
Skiftede for en sikkerheds skyld også til andet et kabel (det, der fulgte med OctoPre). Både det nye og det gamle kabel virker ok.

Men der er større mystik end det desværre.

1: Apollo Console modtager inputs fra OctoPre som forventet på de respektive ADAT-inputs. Der er altså udslag på og lyd ud fra monitorseksionen i Console. Også udslag på VU-meteret i udgangen på Console, men:

3: Logic "ser" ikke ADAT inputs fra Console/Apollo (se screenshot). Nu er det et stykke tid siden, jeg satte de ekstra ADAT indgange op i Logic med custom labels, så jeg har fjernet den gamle Logic .pref-fil. Det vedhæstede creen shot viser altså en helt jomfruelig I/O opstilling. Her kan vi jo se, at ADAT indgangene mangler :!:

Det er som sagt noget tid siden, jeg lavede opsætningen med OctaPre, men dengang "så" Logic alle 8 ADAT inputs og der var hul igennem.
Vil lige tilføje, at Apolloéns egne to inputs virker som de skal i Logic.
Nogen, der har en trylleformular til en løsning ?

Logic Inputs.png
Logic Inputs.png (160.59 KiB) Vist 99 gange
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 21:13

Testede også lige i Studio One. Samme resultat som i Logic - ADAT kanaler dukker ikke op.
Som tidligere nævnt opdaterede jeg Apolloen - 10 dage side, tror jeg. Måske ligger hunden begravet der...

EDIT: Hm, det bliver mere og mere weird. Gik lige ind i Console´s I/O matrix, - der er heller ingen ADAT kanaler nu, - men de er sgu tilstede og virker i Console mixeren :roll:

Skærmbillede 2020-01-09 kl. 21.20.47.png
Skærmbillede 2020-01-09 kl. 21.20.47.png (337.53 KiB) Vist 94 gange
Brugeravatar
bluefonia
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 9. jan 2020, 22:10

Så er det løst...

Den Custom I/O profil, jeg havde lavet i Console I/O matrixen, var der åbenbart gået kuk i. Jeg lavede et reset, satte en ny op og NU VIRKER DET :)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 10. jan 2020, 08:17

bluefonia skrev:Så er det løst...

Den Custom I/O profil, jeg havde lavet i Console I/O matrixen, var der åbenbart gået kuk i. Jeg lavede et reset, satte en ny op og NU VIRKER DET :)

Ja jeg tænkte også det var noget software routing der manglede, DAW ved ikke om der er ekstern ADAT på eller ej. :)
Fedt at du fik det løst!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -

Tilbage til "Computer & Software"