Universal Audio lancerer DAW: Luna

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Universal Audio lancerer DAW: Luna

Indlæg af KristianNielsen »

Tænker at dette fortjener sin egen tråd.

Offentliggørelsen sker om ca. 2 timer, men det er allerede blevet leaket, at UA lancerer en ny DAW: "Luna", inkl soft-synths fra bl.a. Moog. Gratis for Apollo og Arrow brugere - bam!

Billede

Billede

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Findes den også til Windows?
Har den VST support?

(Jeg kunne ikke lige finde svaret på nettet, men det er nok for tidligt.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Spændende at se hvor langt de er kommet med softwaren. Må hellere se med i aften:).

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Spændende
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Wow. Man må håbe på en ikke-subskription model og vst support. Tror de får mange i biksen nu, med en ny daw.
Med deres UAD system, behøver man ikke bruge konsollen længere så. Så tracke Emma bare uden latency direkte i daw.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ahh, jeg fik svar på Discord:
"Currently the only support is AU/AUv3 and UAD VST2 plugs".
Og det er kun mac indtil videre. Live feed:

Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Tweed
Forum Donator
Indlæg: 336
Sted: Søborg

Indlæg af Tweed »

Spændende features, er lidt irriteret over, jeg lige er skiftet til pc. Det kunne have været sjovt at afprøve Luna.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ren Mac, ok, det betyder ingen 32 bit support. Så næste UAD/Apollo software version bliver 64 bit. Men fair nok, de har holdt 32 bit kørende ret længe.

Det er selvfølgelig bare mit gæt. Men en del firmaer har droppet 32 bit support efter Catalina.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Christoffer I. N. skrev:Ren Mac, ok, det betyder ingen 32 bit support. Så næste UAD/Apollo software version bliver 64 bit. Men fair nok, de har holdt 32 bit kørende ret længe.

Det er selvfølgelig bare mit gæt. Men en del firmaer har droppet 32 bit support efter Catalina.
Er det ikke også på tide at komme videre fra 32-bit? Det er som med alt andet teknologi der udvikles, - og det er sagt med respekt for dem der stadig er glade for deres 32-bit plugins og software!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo.
Da jeg byggede min computer, i sommeren 2011, overvejede jeg om jeg skulle gå ren 64 bit, eller om jeg ville starte ud med 32 bit. Det blev det sidste, og det har jeg kørt fint på. Der var ikke nok der var rykket på 64 bit, på trods af at det ikke ligefrem var nyt længere.
Og det kræver også at de store firmaer (steinberg, apple, ableton, avid, waves, uad, brainworx/plugin alliance, soundtoys, fabfilter, izotope, fortsæt selv listen....) tager en beslutning om at stoppe support, for at andre følger trop.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Jeg forstår det ikke helt. Det ser ud til at UAD stædigt henvender sig til en døende kundegruppe af folk, der indspiller masser af live instrumenter med cuesends til alle osv og godt kan lidt et gammeldags setup der minder om hvordan man kørte et studie i båndoptagerdagene.

Hvad skal de leve af om 5 - 10 år hvis de holder fast i det udgangspunkt?

Jeg savner i den grad nytænkning.

Latencyfree er deres key selling point. Men det er er ikke noget problem for 95 % af alle producere - de bruger softsynths og er ligeglade med 10 ms latency som alle anstændige computere kan levere. Det samme med tracking af vokaler + instrumenter - du har nær latency fri tracking gennem de fleste lydkort.

Hvor er den indbyggede pitch correction, de kreative tools, automatisk quantize af trommer, osv osv osv. Alt det som de kids der laver beats skal bruge?

Det her mindre om en tidssvarende udgave af RADAR som ingen "moderne" producere kan se logikken i.

Eller er det bare mig?

Så er det MAC only, låst til deres egne plugins + AU - dvs ingen vst3 support.

Men ok - det er "gratis" hvis man køber et smådyr lydkort.

Jeg bruger iøvrigt selv gladeligt et Apollo lydkort - good stuff.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er jo fristende at prøve det, kvaliteten af deres software taget i betragtning. Jeg tvivler dog at det kan pille ved mit setup med Studio One med thunderbolt lydkort. Men at have det for at bruge nogen af deres vi’s kan da blive aktuelt.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Er spændt på at se hvor meget af DAW-delen som kommer til at køre på AU's egen DSP, og hvor meget som bliver CPU-drevet.. Tvivler på jeg kommer til at skifte fra Logic, men bliver nu alligevel meget sjovt at prøve :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

KristianNielsen skrev:Er spændt på at se hvor meget af DAW-delen som kommer til at køre på AU's egen DSP, og hvor meget som bliver CPU-drevet.. Tvivler på jeg kommer til at skifte fra Logic, men bliver nu alligevel meget sjovt at prøve :)
Jeg spekulerer på, om det ikke er klogest at vente med at sælge sin ekstra dsp maskine indtil jeg ved, hvordan det kommer til at fungere.

Jeg glæder mig meget til at prøve den moog.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg glæder mig sygt meget til at se, hvad det er og kan. Jeg har det sådan med instrumenter, at hvert instrument (den ene eller den anden akkustiske guitar) kalder på forskellig inspiration. Tænker det osse kan være sådan med DAW's.

Lidt overrasket over, at moog'en og klaveret ikke kører på dsp men computerens processorkraft. Den ser jeg osse meget frem til dog.

Her er en forholdsvis ny video, lidt mere dybdegående i features. Well, det er en DAW som mange andre.

Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Hvis jeg forstår Luna korrekt, så er planen at Universial Audio vil bruge Luna til at lokke UAD brugerne derover og lokke dem til at købe forskellige udvidelser til Luna?
What?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Grace ikke, hvor hørte du at deres VI ikke kører på dsp? Ikke at jeg ikke tror dig men det ville undre mig meget:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Viggo Steincke
Forum Donator
Indlæg: 296
Sted: Nørresundby, Denmark

Indlæg af Viggo Steincke »

En positiv overraskelse/en dejlig bonusinfo, når man lige har investeret i Macbook og UAx4 :-)
Er der nogen, som har fundet info om Shape - hvad den indeholder?
http://www.steincke.dk
Steincke Soundlab
Referencer: DR, Motorola, DGI, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeck

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

teevee skrev:Hvis jeg forstår Luna korrekt, så er planen at Universial Audio vil bruge Luna til at lokke UAD brugerne derover og lokke dem til at købe forskellige udvidelser til Luna?
Hvilke udviddelser skulle det være? Man kan bruge 3.parts plugins i Luna.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

the19thbear skrev:Grace ikke, hvor hørte du at deres VI ikke kører på dsp? Ikke at jeg ikke tror dig men det ville undre mig meget:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det siger manden til højre i videoen jeg postede.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nogen der kan gennemskue, om DSP acceleratorer nu kan bruges i Luna til at indspille med uden latency? Det betyder i så fald, at jeg har 14 kerner og ikke skal sælge den accelerator jeg fik med.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Lasso skrev:Jeg forstår det ikke helt. Det ser ud til at UAD stædigt henvender sig til en døende kundegruppe af folk, der indspiller masser af live instrumenter med cuesends til alle osv og godt kan lidt et gammeldags setup der minder om hvordan man kørte et studie i båndoptagerdagene.

Hvad skal de leve af om 5 - 10 år hvis de holder fast i det udgangspunkt?

Jeg savner i den grad nytænkning.
Præcis min tanke. Endnu en DAW. Har vi ikke masser af dem i forvejen? Og oven i købet endnu en DAW, der lader til at være et hardware studie klasket op på en skærm. I don't get it ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg synes det kan være vældig inspirerende at være i et andet environment fra tid til andet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Graceville skrev:
the19thbear skrev:Grace ikke, hvor hørte du at deres VI ikke kører på dsp? Ikke at jeg ikke tror dig men det ville undre mig meget:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det siger manden til højre i videoen jeg postede.
Ja, 5:40 snakker de om at den nye VI er native og kører på Mac'ens cpu og ikke på UAD's dsp.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har det kørende live lige nu, og det er gratis ja, men extensions er osse undtagen moog og ravel og neve summing koster $, hørte noget med 300 $ for de ting.

It's free – but it's not free.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar