Universal Audio lancerer DAW: Luna

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Re: Universal Audio lancerer DAW: Luna

Indlæg af Graceville »

Men hvad mener i med VI?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

VI = Virtual Instruments :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ah lol, tjek.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Graceville skrev:Har det kørende live lige nu, og det er gratis ja, men extensions er osse undtagen moog og ravel og neve summing koster $, hørte noget med 300 $ for de ting.

It's free – but it's not free.
For 300 $ kan du köbe en Behringer Minimoog :S
What?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det er er lidt vildt perspektiv. Det kan nærmest ikke betale sig med software længere. Sad og tænkte det samme forleden da jeg arbejdede med min model d. Og det er bare SÅ meget sjovere end software.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

teevee skrev:
Graceville skrev:Har det kørende live lige nu, og det er gratis ja, men extensions er osse undtagen moog og ravel og neve summing koster $, hørte noget med 300 $ for de ting.

It's free – but it's not free.
For 300 $ kan du köbe en Behringer Minimoog :S
Extensions:
Det er vist 300$ for alle tre ting.
Ravel (piano optaget i Ocean Way Studio)
Moog (synth)
Neve summing (analog(ish)summing)

Shape (trommer, strygere, andet) er gratis.
Tape saturation er gratis


Det er begrænset hvad jeg kan have med i toget, på cyklen og i trommeslagerens bil.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg fatter ikke helt, hvordan de kan love at VI'erne ikke kan generere latency når de kører native.

Bliver meget klogere om et par måneder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Absolut interessant med noget mere konkurrence på markedet, det gør ofte at dem man bruger i dag opper sig lidt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg har det lidt blandet med Luna.

Det er helt fint, at den er gratis, men UAD giver ikke noget væk for at være flinke. De tilhørende extentions er ikke billige. Så vidt jeg forstår kommer f.eks. deres Moog til at koste $300, og det er sgu mere end Logic. Disse extentions regner UAD selvfølgelig med at sælge en hel del af. Det er naturligvis helt okay - de kan jo ikke leve af udelukkende at forære ting væk.
I min optik er UAD´s plugins - og nu extentions - for dyre i forhold til, hvad der ellers findes på markedet.
Overraskende nok kan man bruge AU plugins og VI´s.

Deres påstand om, at Luna kører uden latnecy, er jo heller ikke rigtig. Som udviklingen er gået de sidste år, er der iøvrigt adskellige native systemer, der nu kører med meget lav latency, og som snildt kan konkurrere med UAD´s "boks løsninger".

Om man kan lide deres GUI design - her tænker jeg både Luna og deres plugins - er jo en personlig sag. Jeg synes det er underligt, at UAD ikke er begyndt at lave skalérbart GUI. På en 27" skærm, er deres plugins simpelthen for små for mig. Luna er nok designet til at matche deres plugins, så....

Jeg er iøvrigt selv den glade bruger at et Apollo Twin TB. Mit setup med Logic kører med så lav en latency, at jeg langt hen af vejen kan tracke med softwaremonitorering og mine native plugins uden problemer. Jeg bruger udelukkende Apolloen's medfølgende UAD plugins til cue mix, når jeg løber ind i mere komplekse indspilnings situationer. Mine native plugins kan alt det, jeg eller har brug for.
Senest rettet af bluefonia tors 23. jan 2020 13:07, rettet i alt 1 gang.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Der kommer ikke til at være multichannel support på plugins, og heller ikke hardware inserts i v1, så jeg kommer i hvert fald ikke til at gå all in fra starten :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

DSP bliver til gengæld integreret sådan at apollo og satelite dsp'er er ligeværdige. Det taler for, at jeg pakker den accelerator ud på et tidspunkt.

Her er en hel stribe ubekræftede faq's:

https://uadforum.com/general-discussion ... a-faq.html


EDIT: de ting der koster noget, ca 3 extensions, koster pr styk $300,-
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De launcher vist nu her.. Her er et par videoer:



Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

hm, - har lige prøvekørt den ret kort. Den er ret hypet - før den "udkom" - på GS, men umiddelbart kan jeg ikke se, at den gør noget anderledes end andre DAWs. Tilmed en typisk version 1, hvor der mangler en hel den features. Jeg synes faktisk, at den er bøvlet at bruge sammenlignet med Logic, som jeg bruger - men måske vanens magt spiller lidt ind.
Men - det er en fiks måde at få folk til at købe nogle UAD plugins, og de plugins der er "skræddersyet" til LUNA er tilmed sindsygt dyre.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lev Perrey from Universal Audio Answers LUNA Questions from Vintage King Social Media Followers:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg så lige lidt af den der production expert video - Det ligner mest af alt et protools rip-off?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det er det sådan set også et stykke hen ad vejen. UAD hyrede mange af de udvikere, som Avid fyrede for 5-6 år siden. De folk har så arbejdet på LUNA lige siden.
Softwaren er gratis, så hvis man har et Apollo interface med thunderbolt, så kan man jo prøve sig frem. Personligt er jeg ikke imponeret, men det kan jo være det bliver bedre med tiden...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg forstår det ikke helt. Det ser ud til at UAD stædigt henvender sig til en døende kundegruppe af folk, der indspiller masser af live instrumenter med cuesends til alle osv og godt kan lidt et gammeldags setup der minder om hvordan man kørte et studie i båndoptagerdagene.

Hvad skal de leve af om 5 - 10 år hvis de holder fast i det udgangspunkt?
Jeg vil da mene at der er et stort salgs potentiale i en DAW, med en enkel brugerflade, som henvender sig til de som spiller instrumenter.
I forhold til, hvor mange som spiller på instrumenter er musik med virtuelle lyde og samples kun en niche . Jeg tror ikke et sekund på at virtuel musik vil udkonkurrere instrumenter og live optrædender. For de fleste, som spiller et instrument´ vedkommende optager man sin musik med en mobil, en Zoom, recorder og i bedste fald har man et program som Audacity. En DAW med en enkel brugerflade, rettet mod instrument optagelser, må jo være en åbenbaring.

Gå i en musikbutik og se hvor meget de ligger inde med , henvendt til musikkere som laver musik med virtuelle effekter. Det er jo minimalt. Men der er lange rækker af guitarer, basser og ukuleler.

Til gengæld har computerlavet musik stor indflydelse på musikken generelt . Det indgår jo i meget musik. Bla. populærmusik . Men selv om det er dygtige kunstnere hører man jo ikke så meget om de som laver lyd, virtuelle lyde og samples.

Se det i øjnene - Det er guitaristen eller bassisten eller okulelespilleren, cello spilleren, violinen eller banjoen, som løber med pigerne eller fyrerne.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Softwaren er gratis, så hvis man har et Apollo interface med thunderbolt, så kan man jo prøve sig frem. Personligt er jeg ikke imponeret, men det kan jo være det bliver bedre med tiden...
Efter at have brugt lidt mere tid med Luna, bliver jeg bliver nok nødt til at revidere mit førstehåndsindtryk. Programmet er sgu ret fedt. Som Logic-bruger (som jeg er) skal der dog tænkes noget anderledes. Bl.a. ligger mange funktioner i key commands, og de ligger meget tæt op af, hvordan ProTools key commands er lagt ud - så der skal læres nyt.

Et af "salgsargumenterne" for Luna er jo, at den kører næsten latency-fri, når man bruger UAD-plugins. Jeg har stort set kun de UAD-plugins, der følger med deres lydkort og har heller ikke tænkt mig at investere i flere. Skal lige have testet, hvor effektiv Luna er, når man kun bruger native AU-plugins.

Der er lidt bugs, og en del ønskelige funktioner er ikke med her i version 1, men der er virkelig potentiale i Luna. Bliver spændendre at se, hvordan den udvikler sig.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar