Lowpass og highpass filter med resonans (gratis VST/AU)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Lowpass og highpass filter med resonans (gratis VST/AU)

Indlæg af Joachip »

Den er stadigvæk i beta, og fremtidige versioner vil nok have flere knapper, f.eks. noget LFO snask.
Men hvis nogen gider prøve den, vil jeg være glad for at høre hvad i synes.

http://www.robotplanet.dk/audio_plugins/mercury_filter/
Senest rettet af Joachip fre 28. feb 2020 14:22, rettet i alt 3 gange.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt, det vil jeg gerne prøve af.

Kan du sige lidt mere om det? Hvilken filter type er det for eksempel?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

For dem der er stejlere end 6 dB/okt, så er det to-polede butterworth filtre i serie. Det er et filter jeg lavede til Jeskola Buzz for 15 år siden, og som har været ret populært i det community lige siden. Resonansen er dog lidt anderledes denne gang, og er lidt i samme stil som den der equalizer jeg lavede for nylig. D.v.s. hvis man overstyrer filteret så bliver det mere beefy en den gamle Buzz udgave.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har lige installeret og prøvet af. Det kører som det skal (64 bit, Reaper). Fint lille GUI, det er meget behageligt at kigge på og benytte, knapper responderer som forventet.

Filtrene lyder godt! Var først lige lidt i tvivl om resonansen, men det er fordi den kan drejes op på 11, så skulle lige finde sweetspottet.
Kan lydmæssigt absolut hamle op med Cytomic The Drop, som er mit mest brugte filter, men som ikke har 6db/Okt filter slopes.

Udover funktioner som LFO osv. som kunne være sjovt at have, så har jeg et par input og ideer til næste version:

Labeling af funktioner. Det er nemt at regne ud hvad hver knap gør, men det er alligevel rart med rigtig labeling (Hvilket jeg også gætter på du vil implementere).

Shift eller CTRL/Command for fintuning af frekvens og resonans.

Bypass på separat knap. Er med på ideen om et så simpelt GUI som muligt, men separat bypass ville gøre det lidt mere anvendeligt.

Link af High og Lowpass. Kunne f.eks gøres ved at holde CTRL/Command nede, eller en dedikeret knap. En dedikeret knap ville nok være fedest, da man så kan lave automation.

Output kontrol ville være rart når man nu kan lave så meget ballade med resonansen.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak for test, og godt at høre.
Og ja, der er nogen UI ting, jeg skal have styr på. Design generelt (f.eks. gruppering af knapper og nogen inikator-lamper), men netop også ting som at holde shift nede for at gå i "fine tune" mode, og Ctrl-Click for "reset".

Og den der link knap er der også andre der har nævnt, så den er tydeligvis et must-have!

Jeg har smidt en mac udgave på nu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så har jeg lige opdateret både PC og Mac udgaverne, sådan at alle parametrene er der. LFO-sektionen er ikke lavet endnu, men jeg har tilføjet parametrene internt sådan at hvis folk bruger filteret i deres projekter, så vil fremtidige versioner være kompatible.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt! Super opdatering :)

Nyt svar