Fabfilter/Dan Worrall om samplerates m.m.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Fabfilter/Dan Worrall om samplerates m.m.

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg får ikke set videoen til ende.

Han har været en spade og plasket for lange sektioner af videoen til med 7 kHz testtoner. Jeg ville gerne høre hvad han sagde om emnet, men det er for distraherende og grænsende til frivillig tortur.

Se på eget ansvar.


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg ville også hellere have tre videoer af 10 minutter med forskellige eksempler. Stoppede også halvvejs. Skal dog have set den færdig.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hæhæ - gik glad i gang med at se den, da lige var dukket op i mit YT-feed.

Det er vist den første Dan Worall-video, hvor jeg hurtigt tænkte - nej, det kan være ligemeget - og slukkede.

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Har set hele videoen. Super god og lærerig.

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

...and if it sounds good- it is good.....

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg så den hele. Hans forklaring af nyquist-teoremet er rigtigt godt!

Men han har i bund og grund stillet et scenarie op der beviser hans pointe, at 48 kHz er bedre end både 44.1 og 96 kHz. Man havde sagtens kunne stille andre scenarier op som opfører sig bedst ved andre sample rates. Og netop dét er videoens store mangel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

fantastisk nørde video ! tak for den.

men den lukker ikke HELT diskutioner. 44.1 vs 48

men MEGET spændende for NØRDER!

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Slet ikke lukket.

Den største fejltagelse er desværre, at nogle nu måke tror de skal køre 48 kHz, selvom de bruger 44.1k samples.

Big mistake. Det lyder langt værre end noget andet med realtime SRC i diverse samplers.

Bruger du primært 44.1k samples, så bør du også køre hele sessionen i 44.1k.

90% af alle pro mixes og stems jeg får ind er da også 44.1k.

Nogle få hundrede om året i 48k og det samme i 96k.

Sjældent i 88.2 og virtuelt aldrig i 192k.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Holger skrev:Slet ikke lukket.

Den største fejltagelse er desværre, at nogle nu måke tror de skal køre 48 kHz, selvom de bruger 44.1k samples.

Big mistake. Det lyder langt værre end noget andet med realtime SRC i diverse samplers.

Bruger du primært 44.1k samples, så bør du også køre hele sessionen i 44.1k.

90% af alle pro mixes og stems jeg får ind er da også 44.1k.

Nogle få hundrede om året i 48k og det samme i 96k.

Sjældent i 88.2 og virtuelt aldrig i 192k.
Spændende. og ja samples (trommer foreks) kører jo nærmest altid 44.1 --- men nu bruger jeg jo stort set kun hardware instrumenter. så der er noget der. dvs det er mere "indspilninger" jeg laver... hhmmm ja - det må jo være et kompromis - og fortsætte med 44.1 24bit

mht aflevering af masters til DSP'er now-a-days.... jeg hører mange gerne vil have 24 bit - og nogen mener stadig at 16 er fint.
what's your take on that Holger ?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

24 bit eller 16 bit til aggregatorer tænker du på?

Spotify, Apple Music og Tidal tager alle 24 bit nu. Det giver bedre konvertering (også selvom DW har påstået noget andet i et misforstået, konstrueret-til-formålet eksempel i en anden video).

De fleste andre modtager stadig kun 16 bit.

Det betyder, at nogle selskaber (Universal) stadig pr. d.d. kun vil modtager 16 bit pga. deres distributionssystem. I DK modtager de slet ikke 24 bit.

Warner derimod er gået i den anden retning og kører 24 bit 44.1k WAV som minimum til main master, men kræver samtidig 16 bit 44.1k WAV + 320 kbps CBR MP3.

De facto betyder det, at man bør lave eller levere både 24 bit og 16 bit i dag eller høre på forhånd.

De fleste masters bliver siden konverteret til ca. 70 formater/kvaliteter, som MP3, AAC, Opus, OggVorbis, mv.

Det er næsten altid en fordel med højere bit depth til alle slags konvertering. Undtagelsen er hvis en lossy encoded fil senere og primære target er at blive konverteret til en lavere bitdybde i en lineær PCM fil. Altså ikke relevant ved fx streaming eller online salg.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger: Bouncer du bare de selv samme filer som både 24bit, 16bit og 320kbps, eller ændre du slightly på nogle indstillinger alt efter bitdybte?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Samme indstillinger, typisk. Men kører ofte analoge passes, så med mindre jeg laver en 24 bit og eksporterer ud fra den, så bliver versionerne ikke 100% identiske uanset hvad.

Til MP3 kan det betale sig at have lidt mere headroom.

Til ADM er det selvfølgelig et helt separat pass med mere headroom og checket for ISP/encoding overs.

Vinyl er en helt tredje sag ;)

Nyt svar