Fabfilter/Dan Worrall om samplerates m.m.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Fabfilter/Dan Worrall om samplerates m.m.
Jeg får ikke set videoen til ende.
Han har været en spade og plasket for lange sektioner af videoen til med 7 kHz testtoner. Jeg ville gerne høre hvad han sagde om emnet, men det er for distraherende og grænsende til frivillig tortur.
Se på eget ansvar.
Han har været en spade og plasket for lange sektioner af videoen til med 7 kHz testtoner. Jeg ville gerne høre hvad han sagde om emnet, men det er for distraherende og grænsende til frivillig tortur.
Se på eget ansvar.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Hæhæ - gik glad i gang med at se den, da lige var dukket op i mit YT-feed.
Det er vist den første Dan Worall-video, hvor jeg hurtigt tænkte - nej, det kan være ligemeget - og slukkede.
Det er vist den første Dan Worall-video, hvor jeg hurtigt tænkte - nej, det kan være ligemeget - og slukkede.
...and if it sounds good- it is good.....
Jeg så den hele. Hans forklaring af nyquist-teoremet er rigtigt godt!
Men han har i bund og grund stillet et scenarie op der beviser hans pointe, at 48 kHz er bedre end både 44.1 og 96 kHz. Man havde sagtens kunne stille andre scenarier op som opfører sig bedst ved andre sample rates. Og netop dét er videoens store mangel.
Men han har i bund og grund stillet et scenarie op der beviser hans pointe, at 48 kHz er bedre end både 44.1 og 96 kHz. Man havde sagtens kunne stille andre scenarier op som opfører sig bedst ved andre sample rates. Og netop dét er videoens store mangel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
fantastisk nørde video ! tak for den.
men den lukker ikke HELT diskutioner. 44.1 vs 48
men MEGET spændende for NØRDER!
men den lukker ikke HELT diskutioner. 44.1 vs 48
men MEGET spændende for NØRDER!
Slet ikke lukket.
Den største fejltagelse er desværre, at nogle nu måke tror de skal køre 48 kHz, selvom de bruger 44.1k samples.
Big mistake. Det lyder langt værre end noget andet med realtime SRC i diverse samplers.
Bruger du primært 44.1k samples, så bør du også køre hele sessionen i 44.1k.
90% af alle pro mixes og stems jeg får ind er da også 44.1k.
Nogle få hundrede om året i 48k og det samme i 96k.
Sjældent i 88.2 og virtuelt aldrig i 192k.
Den største fejltagelse er desværre, at nogle nu måke tror de skal køre 48 kHz, selvom de bruger 44.1k samples.
Big mistake. Det lyder langt værre end noget andet med realtime SRC i diverse samplers.
Bruger du primært 44.1k samples, så bør du også køre hele sessionen i 44.1k.
90% af alle pro mixes og stems jeg får ind er da også 44.1k.
Nogle få hundrede om året i 48k og det samme i 96k.
Sjældent i 88.2 og virtuelt aldrig i 192k.
Spændende. og ja samples (trommer foreks) kører jo nærmest altid 44.1 --- men nu bruger jeg jo stort set kun hardware instrumenter. så der er noget der. dvs det er mere "indspilninger" jeg laver... hhmmm ja - det må jo være et kompromis - og fortsætte med 44.1 24bitHolger skrev:Slet ikke lukket.
Den største fejltagelse er desværre, at nogle nu måke tror de skal køre 48 kHz, selvom de bruger 44.1k samples.
Big mistake. Det lyder langt værre end noget andet med realtime SRC i diverse samplers.
Bruger du primært 44.1k samples, så bør du også køre hele sessionen i 44.1k.
90% af alle pro mixes og stems jeg får ind er da også 44.1k.
Nogle få hundrede om året i 48k og det samme i 96k.
Sjældent i 88.2 og virtuelt aldrig i 192k.
mht aflevering af masters til DSP'er now-a-days.... jeg hører mange gerne vil have 24 bit - og nogen mener stadig at 16 er fint.
what's your take on that Holger ?
24 bit eller 16 bit til aggregatorer tænker du på?
Spotify, Apple Music og Tidal tager alle 24 bit nu. Det giver bedre konvertering (også selvom DW har påstået noget andet i et misforstået, konstrueret-til-formålet eksempel i en anden video).
De fleste andre modtager stadig kun 16 bit.
Det betyder, at nogle selskaber (Universal) stadig pr. d.d. kun vil modtager 16 bit pga. deres distributionssystem. I DK modtager de slet ikke 24 bit.
Warner derimod er gået i den anden retning og kører 24 bit 44.1k WAV som minimum til main master, men kræver samtidig 16 bit 44.1k WAV + 320 kbps CBR MP3.
De facto betyder det, at man bør lave eller levere både 24 bit og 16 bit i dag eller høre på forhånd.
De fleste masters bliver siden konverteret til ca. 70 formater/kvaliteter, som MP3, AAC, Opus, OggVorbis, mv.
Det er næsten altid en fordel med højere bit depth til alle slags konvertering. Undtagelsen er hvis en lossy encoded fil senere og primære target er at blive konverteret til en lavere bitdybde i en lineær PCM fil. Altså ikke relevant ved fx streaming eller online salg.
Spotify, Apple Music og Tidal tager alle 24 bit nu. Det giver bedre konvertering (også selvom DW har påstået noget andet i et misforstået, konstrueret-til-formålet eksempel i en anden video).
De fleste andre modtager stadig kun 16 bit.
Det betyder, at nogle selskaber (Universal) stadig pr. d.d. kun vil modtager 16 bit pga. deres distributionssystem. I DK modtager de slet ikke 24 bit.
Warner derimod er gået i den anden retning og kører 24 bit 44.1k WAV som minimum til main master, men kræver samtidig 16 bit 44.1k WAV + 320 kbps CBR MP3.
De facto betyder det, at man bør lave eller levere både 24 bit og 16 bit i dag eller høre på forhånd.
De fleste masters bliver siden konverteret til ca. 70 formater/kvaliteter, som MP3, AAC, Opus, OggVorbis, mv.
Det er næsten altid en fordel med højere bit depth til alle slags konvertering. Undtagelsen er hvis en lossy encoded fil senere og primære target er at blive konverteret til en lavere bitdybde i en lineær PCM fil. Altså ikke relevant ved fx streaming eller online salg.
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Holger: Bouncer du bare de selv samme filer som både 24bit, 16bit og 320kbps, eller ændre du slightly på nogle indstillinger alt efter bitdybte?
Samme indstillinger, typisk. Men kører ofte analoge passes, så med mindre jeg laver en 24 bit og eksporterer ud fra den, så bliver versionerne ikke 100% identiske uanset hvad.
Til MP3 kan det betale sig at have lidt mere headroom.
Til ADM er det selvfølgelig et helt separat pass med mere headroom og checket for ISP/encoding overs.
Vinyl er en helt tredje sag
Til MP3 kan det betale sig at have lidt mere headroom.
Til ADM er det selvfølgelig et helt separat pass med mere headroom og checket for ISP/encoding overs.
Vinyl er en helt tredje sag