Reaper Pro tools settings:værsgo

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Reaper Pro tools settings:værsgo

Indlæg af the19thbear »

Hej folk.
Er begyndt at arbejde en del mere i reaper da jeg skal bounce mange små bidder ud af et take og ikke vil navngive alti hånden bagefter etc.
For en del år siden (8 år?) brugte jeg reaper meget, men har siden da brugt pro tools hver dag i ca 8 timer, så jeg kan ikke rigtig give slip på det workflow som jeg har opbygget.
Reaper kan MANGE flere ting, men man kan også fare lidt vild i det. Til gengæld er det mere stabilt, en del mere cpu effektivt hvad angår plugins etc og koster næsten ingen ting, i stedet for det der subscription-bæ.

Så for alle der arbejder i Pro tools men gerne vil lugte til reaper, vil jeg lige dele mine settings. Det er både mouse behaviour og shortcuts.
Det er selvfølgelig ikke alting, men en del af dem som jeg bruger ihvertfald.

Man skal være forberedt på at bruge ca 15 min på at sætte det op første gang du bruger det. Der er nogle stier og settings der skal sættes op etc.

Ha en velsignet lock-down allesammen.

EDIT: Opdateret version.
Nye funktioner tilføjet.

EDIT:
Video tilføjet.
Beklager den grimme baggrundsstøj. Optaget på en bærbar.


Efter jeg har uploadet videoen, lavede jeg et test projekt og jeg kan køre 10x NI monark (96khz internt). og 15x pro-c (fabfilter) med 4x oversampling, med en buffer på 64, samt et record ready spor med monitorering med en pro-comp på.
Ingen knas og cpu forbrug på ca 10%.
Pro tools ville ha kastet op ca 100 gang med det her setup.
ReaperSettings_07.zip
(2.57 KiB) Downloadet 4 gange
Senest rettet af the19thbear fre 1. maj 2020 14:52, rettet i alt 8 gange.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Reaper FTW!

Check også dette site med flere tools og tips til migration fra Pro Tools: https://www.protoolstoreaper.com/

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Takker:) Har været derinde og kigge for et års tid siden, men kunne ikke helt få det til at fungere ordenligt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

the19thbear skrev: Reaper kan MANGE flere ting, men man kan også fare lidt vild i det.
Vil du ikke være sød at komme med en form for overblik over ALLE de mange ting, som programmet kan i forhold til ProTools? Det vil være interessant for alle os, der også har arbejdet med ProTools i MANGE år.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hmmm det er svært at skrive alle tingene ned, men dem jeg har lagt mærke til og bruger er disse:
Batch processering.
Export muligheder: I pro tools kan du enten exportere regioner uden effekter på, eller bounce regioner ud med effekter på.
Ved eksport, kan du bare selecte alle de regioner du gerne vil eksportere og så trykke cmd+shft+k (mener jeg det er) og så eksporterer den.

Den kan du ikke hvis du vil bounce.
Så skal du vælge den region du gerne vil bounce ud. Eksportere. Så vælge den næste, så eksportere.

I reaper er der en enorm fleksibel bounce ting.
Du kan selecte alle dine regioner og så trykke bounce, og så feks sætte den til at bounce hver region for sig, med XYnavn og XY efterfølgende tal/symbol og hvordan den skal sortere det/navngive det (efter spor, regionantal etc etc).
Så bouncer den så feks 100 regioner ud med effekter på, og med præcis den navngivning man vil ha. Vupti. I pro tools skulle man lave hvert enkelt bounce i hånden og evt navngive bagefter.
Man kan derudover også vælge om bounce skal være kun med effekter fra det spor regionen ligger på, eller om der skal bounces igennem master faderen (med dertilhørende effekter).

Sådan er det sådan set med alt muligt i reaper. Du kan skræddersy shortcuts og mouse behaviour på alle mulige måder, som kan automatisere ting MEGET lettere.

Noget andet jeg også elsker er den indbyggede pitch shifter/stretcher som enten kan være tape mode eller adskilt pitch/time.
På hver region (eller bare på tidslinjen), kan du tegne din pitch shiftes ind.

Nu laver jeg meget lyddesign til tv og computerspil etc så det er rigtig godt.
I pro tools skulle jeg købe feks pitch n time (til 800 usd) for at kunne det samme.
Midi delen i reaper er meget bedre end i pro tools. Der er midi plugins (arpeggiatorer etc).
Der er group tracks (subfolders) så du kan kollapse en hel gruppe ned til et spor og editere der (lidt som med grupper i pro tools).

I stedet for audio suite, er der item fx. Du kan, på en region, ha en hel signalkæde kørende som du kan bytte om på etc og så bare med en shortcut, bage den ned i filen. I stedet for i PT hvor du skal bruge et audio suite plugin, så bagefter et andet så et tredje... arrrhh, nu lyder det dumt, ville gerne ændre det første, så skal jeg se om jeg måske kan undo X antal gange, men så mangler jeg det gode fra noget af det midterste (etc etc).

Ja hvad skal jeg sige.
Der er så mange muligheder i reaper at det er svært at skrive dem. Og det er det der er hele forskellen. Man kan lidt gøre hvad man vil.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

og mine settings er ikke perfekte endnu, der er stadig småting der skal tweakes, men det kommer hen ad vejen.
En ting som jeg umiddelbart ikke kan ændre, er at selection (altså i Pro tools left mus drag, gør at man kan vælge flere objekter samtidigt), i reaper kun kan gøres med højre mus drag.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, +1 til at Reaper lige skal løbes i gang.

Som den 19. bjørn siger, så er det meget svært lige at ridse fordele/ulemper op da Reaper kan mere eller mindre alt det du vil ha' det til, men mange ting er gemt væk i undermenuer. Fordelen er dog at alle funktioner nemt kan hives op til overfladen med Key commands, Macro'er og knapper man selv kan designe. Derfor tager det også noget tid at sætte op, da man i starten lige skal finde sit workflow og customize de funktioner man gerne vil have hurtig adgang til.

Man kan f.eks. have flere installationer liggende, hvor en er sat 100% op til DAW arbejde, en til lydbogs redigering, en til video osv. Hver version har man så customized fuldt ud til at fungere godt med det workflow der passer til opgaven.

Jeg nævnte før macro'er, og det er en anden yderst brugbar funktion. Jeg er med på at mange DAW's har mulighed for macro'er, men i Reaper har du adgang til alle funktioner, så alt kan sættes op med de specifikke keycommands du ønsker.
Jeg har f.eks. sat en macro op som når jeg markerer på tidslinien og aktiverer makroen med min valgte keycommand, så laver den først 4 punkter på min valgte automation envelope, sænker de to midterste punkter med 1db og zoomer helt ind på det markerede. Jeg kunne snildt tilføje f.eks. at der skulle klippes ud i filen og derefter reverse det stykke hvis det var det jeg ville.

En anden super fed funktion som jeg ikke er sikker på eksisterer i andre DAWs er load af plugins via keycommand. Jeg har en 5-6 plugins som står for 90% min processering, og dem har jeg koblet på keycommanden Alt+1 (..2,3,4,5,6). Det har speedet mit workflow gevaldigt op.

Ja, det meste af hvad du kan tænke dig til eksisterer allerede i Reaper, det er bare om man kan finde funktionen. Er der noget man ønsker implementeret, så er der ikke langt fra tanke til handling. Har set teamet implementere nye funktioner ønsket af en bruger natten over!
Reaper bliver opdateret i små versioner, ofte flere gange om ugen.

Reaper er langt fra det rigtige for alle, men når det er, så er det en helt ny oplevelse i forhold til de store tunge DAW's med langsom udvikling.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

ja jeg må indrømme at jeg er lidt nyforelsket igen i denne daw:) Prøver så vidt muligt at skrotte pro tools fra nu af.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har simpelthen kun tid og evner til at lægge min energi ET sted, (S1), men ville utroligt gerne have haft rodet med Reaper, suk,..

De der keycomands til direkte til plugs TROR jeg desværre ikke findes i S1 ,... men det er jo oplagt

Og så er der generel routing, dette har altid været omtalt som Reapers force, hvis man ellers kan holde hovedet koldt

En anden ting jeg tror holder mig fra Reaper, er at jeg ville savne de specifikke værktøjer og instrumenter fra S1 helt utrolig meget
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det at savne det indbyggede software isntrumenter etc kan jeg sagtens sætte mig ind i. Det er også der reaper er "billig". dvs der er ikke rigtig nogle instrumenter med. Der er nogle bread and butter plugins, men slet ikke noget i samme stil som med s1 eller feks cubase.
I pro tools har jeg næsten altid kun brugt 3rd party instrumenter og plugins, så det har ikke været det store problem.

Men altså, det er også inspirerende at IKKE ha sine vante plugins klar. Brugte også s1 en overgang (til musik) og det var netop inspirerende fordi jeg brugte nye plugins og instrumenter.
Det samme gør sig jo gældende hvis man skifter til reaper (eller noget helt tredje).

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Btw.
Cockos is offering a temporary license for Reaper valid through the end of June 2020, offered to those working remotely and/or social distancing who want to use REAPER from home.
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg forstår det ikke helt. For de har en never ending trial. Man kan (hvis man er et hæsligt menneske) blive ved med at bruge reaper for evigt uden at betale for det. Så hvorfor den licens?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Opdatering. En masse nye ting tilføjet (som opfører sig som pro tools).

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tilføjet kort og uprofessionel video jeg lige har optaget samt opdateret med en ny version af shortcuts etc.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Opdateret.

Nyt svar