It is currently Fri Sep 10, 2010 21:22

Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Nyt setup! meninger ønskes... 
Author Message
Forum Donator
Forum Donator

Post Re: Nyt setup! meninger ønskes...
Der er et par grunde til at folk ikke syntes om lyden i ls9, den ene er klangene, der måske ikke er de fedeste i verden. den anden er at ls9´s convertere ikke kan finde ud af at sumere L/R ordenligt analogt.
MEN køre man digitalt ud af den og får sit signal conveteret af noget der kan, fks sin amp så er det lige pludselig en helt anden pult at lyttet på!
Jeg lavede en a/b test på dens udgang analogt til amp, og digitalt til amp. Dette digitale signal var enda lige forbi en tc finalizer for at convertere spdif til aes. ampen var en Lab plm der kan tage aes direkte ind. Uha så var det en sand fornøjelse at lave noget på den. Man møder hverken "muren" eller noget, og klangene bliver også mere behagelige. Men ligeså snart jeg kørte analogt ned i samme amp lød den af ls9 igen....

Nå det var et sidespring. Jeg ville nu også foretrække en m7cl over ls9, men det er mest pga at ls9 kan være langsom at arbejde på. Digitalt lyder den nemlig ok.

Mvh Jens

Mvh JEns

Sat Feb 06, 2010 13:56
Profile
Producer
Producer

Altså, nu gentager jeg jo nok mig selv i forhold til andre tråde, men hvis i får mulighed for det, så få kigget på Allen & Heaths iLive pulte. T112 + IDR48 stagerack bliver losset ud for ca 85k + moms hvis man spørger pænt, og til trods for A&H brandet der nok ikke har det bedste ry, så er det en sindssyg fed pult, der lyder rigtig lækkert!

Sat Feb 06, 2010 14:25
Profile
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Jens Ledet wrote:
Der er et par grunde til at folk ikke syntes om lyden i ls9, den ene er klangene, der måske ikke er de fedeste i verden. den anden er at ls9´s convertere ikke kan finde ud af at summere L/R ordenligt analogt.

Det vil jeg gerne forstå! Hvad ligges sammen analogt i en LS9? En elektrisk addering af to signaler?
I eksemplet med A/B-testen (med/uden D/A -> A/D-konvertering) lyder det til at være de analoge udgange i LS9, der er det svageste led.

"At summere L/R" lyder som et fag-udtryk jeg ikke kender, og hvis L/R er de to (adskilte) signaler til venstre hhv. højre side af en højttaler-front, så skulle de da nødig blandes med hinanden, før lydbølgerne rammer hinanden.

Sun Feb 07, 2010 18:54
Profile
Gearslæber
Gearslæber

Ser lige mit snit til at flashe Kullisselageret i Horsens nye gear, så ved i det til nærste gang i kommer forbi:)

FOH:
LS-9 32
M2000
M1XL ( - bliver snart forvandlet til en 2290)

Alle MON sends og PA er med BSS FCS 960 grafisk EQ, så man har hands on.

PA:
2x d&b C6
2x d&b C4
1x P1200 AMP
- Pr. side

MON:
5x Adamson M15, 4 sends
4x Ekstra linier til IEM

32 ch alt i alt...

Sun Feb 07, 2010 22:47
Profile
Forum Donator
Forum Donator

Jo flere kanaler du mixer sammen i en ls9, jo mere mudret bliver signalet.
Og har du så 2 kanaler der skal spille ca det samme, (L/R) så mudre det rigtig meget.
Vi kan jo konstatere at det ikke er ls9 i det digitale regi der er problemet. Men dens analoge converter. Ellers skulle problemet være det samme når man køre digitalt ud fra den.
At summere er vel bare et udtryk for at ligge sammen. man ligger jo X antal kanaler sammen i et mix ud i L/R.
Jeg snakkede med en kollega der mente at jo mere der var "tændt" i pulten jo ringere lød den.
Så han sørgede for at slukke alle kanaler, inserts osv der ikke blev brugt. Om det er rigtigt ved jeg ikke, har ikke prøvet det efter. Men det kunne tyde på at der måske er i underkanten af dsp kraft i maskinen??

Mvh Jens

Mon Feb 08, 2010 13:41
Profile
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Jens Ledet wrote:
Jo flere kanaler du mixer sammen i en ls9, jo mere mudret bliver signalet.
Og har du så 2 kanaler der skal spille ca det samme, (L/R) så mudre det rigtig meget.
Vi kan jo konstatere at det ikke er ls9 i det digitale regi der er problemet. Men dens analoge converter. Ellers skulle problemet være det samme når man køre digitalt ud fra den.
At summere er vel bare et udtryk for at ligge sammen. man ligger jo X antal kanaler sammen i et mix ud i L/R.

Ah, så giver det mening. Jeg troede du beskrev at summing-problemet forsvandt ved at bruge en digital udgang, og at summing-problemet derfor kun skulle opfattes som relateret til udgangene. Men det er altså både de analoge ind- og ud-gange der forværrer lyden? (lyder meget sandsynligt!)

Jens Ledet wrote:
Jeg snakkede med en kollega der mente at jo mere der var "tændt" i pulten jo ringere lød den.
Så han sørgede for at slukke alle kanaler, inserts osv der ikke blev brugt. Om det er rigtigt ved jeg ikke, har ikke prøvet det efter. Men det kunne tyde på at der måske er i underkanten af dsp kraft i maskinen??

Så skulle det være fordi den begynde rat lave grovere beregninger som belastningen stiger, men at lave sådan et system pålideligt, må være en svær opgave. Lyd-forringelsen kunne også skyldes at de digitale kredsløb laver mere støj på den interne forsyning, jo mere databehandling den skal lave. Hvis der er mere ripple eller støj på strømforsyningen, og det også forplanter sig til de analoge kredsløb, vil støjen kunne komme ind i signalvejen før A/D-konverteringen.
Hvis det er elektrisk støj, der forplanter sig til de analoge kredsløb inde i LS9'eren, burde fænomenter gå væk hvis man kun bruger digitale inputs/ekstern ADC.

Hvis man skal have en stage box med convertere og "Head Amps", der kan lade sig styre af en LS9-32 (midi udelukket?) + digital snake, så ender prisen vel ret tæt på A&H iLIVE-T80 + iDR32?

Mon Feb 08, 2010 19:18
Profile
Executive Producer
Executive Producer

Beier wrote:
Jens Ledet wrote:

Så skulle det være fordi den begynde rat lave grovere beregninger som belastningen stiger, men at lave sådan et system pålideligt, må være en svær opgave. Lyd-forringelsen kunne også skyldes at de digitale kredsløb laver mere støj på den interne forsyning, jo mere databehandling den skal lave. Hvis der er mere ripple eller støj på strømforsyningen, og det også forplanter sig til de analoge kredsløb, vil støjen kunne komme ind i signalvejen før A/D-konverteringen.
Hvis det er elektrisk støj, der forplanter sig til de analoge kredsløb inde i LS9'eren, burde fænomenter gå væk hvis man kun bruger digitale inputs/ekstern ADC.

Hvis man skal have en stage box med convertere og "Head Amps", der kan lade sig styre af en LS9-32 (midi udelukket?) + digital snake, så ender prisen vel ret tæt på A&H iLIVE-T80 + iDR32?

Jeg tror det er en temmelig sikker antagelse, at her er tale om placebo og hallucinationer. Det giver absolut ingen mening at forestille sig sådan en sammenhæng mellem lydkvalitet og DSP. Under alle omstændigheder vil det jo være en nem ting at undersøge med en null-test.

Mon Feb 08, 2010 23:45
Profile
Executive Producer
Executive Producer

Jeg må sige at det heller ikke er nogle betragtninger jeg kan nikke genkendende til.

Til gengæld ville jeg kunne nikke genkendende til at pre'sene ikke lyder særlig godt, og at det ikke er den mest vellydende digipult idag. Til gengæld er dens comps fuldstændig og aldeles elendige til bas og trommer.

Tue Feb 09, 2010 00:36
Profile
Forum Donator
Forum Donator

Ja lækker lille pult haha.
Den med om hvordan den lyder med hvad tændt aner jeg heller ikke. Har som sagt ikke selv efterprøvet det
Men at køre L/R ud via spdif gør den nu til en anden pult. (hvis man vel at mærker smider den efter en ordentlig converter)

Tue Feb 09, 2010 02:22
Profile
Executive Producer
Executive Producer

vilddyr wrote:
Til gengæld ville jeg kunne nikke genkendende til at pre'sene ikke lyder særlig godt, og at det ikke er den mest vellydende digipult idag.

Jeg har kun lavet lyd på sådan en fætter én enkelt gang, og jeg troede egentlig det var en fejl-40 jeg var ude i, jeg kunne ikke få tingene til at virke
... er nu begyndt at spekulere på hvorfor den egentlig er så populær, når nu folk samstemmende rynker bryn over det som den præsterer. Bevares der pakkes en funktionalitet ned i en enkelt pakke ... men hvis det lyder mindre godt?

--sd

Tue Feb 09, 2010 08:56
Profile
Producer
Producer

Hvis man ikke kan få et hvilket som helst orkester til at lyde godt på en LS9, kan man ikke lave lyd.
Bevares, det er muligt det samme band og mix ville lyde endnu bedre, på en pult med preamps og converters af højere kvalitet.

Mht. kompressorerne, så skal man blot huske at indstille dem til hard knee, istedet for deres standardindstilling som er "Knee 2", hvilket er temmeligt soft.

Det eneste jeg synes er decideret småubrugeligt i LS9eren, er de-esseren. Ekstremt ineffektiv.

Klangene er der ikke noget at udsætte på. Igen; som standard er der IKKE valgt Rev-X-algoritmerne (dem fra SPX2000). Det skal man selv gå ind og gøre.

Jeg ville ikke tøve med at bruge en LS9 i en hvilken som helst professionel sammenhæng, selvom der naturligvis er pulte jeg hellere ville have med.

Tue Feb 09, 2010 09:49
Profile
Executive Producer
Executive Producer

Beier wrote:

Den ville nok komme lidt over - men så har man så også 64 analoge ind.

***ADVARSEL (for dem der ikke ved det): Jeg ER affilieret med Yamaha. (og har desuden selv en LS9-32)***

Hvis jeg skal komme med lidt kommentarer til diskussionen, så synes jeg man bør huske på, at der er 3 år i mellem LS9 og iLive. Så kan man jo selv gætte på om Yamaha har valgt at bruge de efterfølgende år på at sove længe hver dag, eller om de har arbejdet videre på nye pulte. Personligt synes jeg det virker som om den nye M7CL48ES er en lidt hurtig venstrehåndsmanøvre for at komme med et let og hurtigt svar på konkurrenternes pulte med seperat control surface og stagerack.

Jeg forestiller mig at dette er fordi de arbejder på en væsentligt større ting, men blev nødt til at svare på udfordringen imens.

Så husk på, at LS9 er 3 år ældre, fylder og vejer mindre end eller det samme som en iLive control surface alene, har flere fadere fremme på én gang. Disse ting er f.eks. uundværlige for mig, der laver en del musicals og er et én-mands foretagende.

Men jeg skal da indrømme, at jeg også undrede mig, da LS9 udkom for 4,5 år siden, over at den havde indbyggede preamps og ikke var splittet op to.

vilddyr wrote:
Til gengæld er dens comps fuldstændig og aldeles elendige til bas og trommer.

Hehe - der er vist også noget smag og behag indblandet. Jeg synes de fungerer fortrinligt og jeg kan faktisk ikke komme på en comp jeg kender (hardware eller plugin) jeg hellere ville have som universal-comp over hele pulten end Yamaha digi-compen. Men jeg synes jo f.eks. også at 1176 er ubrugelig på trommer...der er vi jo, såvidt jeg ved, også temmeligt uenige :-D (og det er også en ret ensom position at indtage).

***ADVARSEL (for dem der ikke ved det): Jeg ER affilieret med Yamaha. (og har desuden selv en LS9-32)***

Last edited by mester on Tue Feb 09, 2010 11:08, edited 1 time in total.

Tue Feb 09, 2010 11:02
Profile
Executive Producer
Executive Producer

Kole wrote:
Hvis man ikke kan få et hvilket som helst orkester til at lyde godt på en LS9, kan man ikke lave lyd.

Aaarrhh......så langt kan ikke engang jeg strække mig :dollargrin:

Kole wrote:

Det eneste jeg synes er decideret småubrugeligt i LS9eren, er de-esseren. Ekstremt ineffektiv.

Nej, der er også de fire encodere på stereo-inputkanalerne. De er også ubrugelige.

Tue Feb 09, 2010 11:06
Profile
Røvballemusiker
Røvballemusiker

mester wrote:
Nej, der er også de fire encodere på stereo-inputkanalerne. De er også ubrugelige.

Haha, jeg havde godt tænkt på hvor meget træning der mon skulle til, for at kunne skrue jævnt op for lydstyrken. Men kører man langsomt, skal der knappen drejes mere end en omgang , og drejer man hurtigt bliver det til nogle ustyrligt store spring. De er nok bedst til fintuning, evt. at skrue helt ned (til bunden af attenuatorskalaen rammes)i en fart (1 eller2 hurtige vrid)

Tue Feb 09, 2010 11:29
Profile
Bag pulten
Bag pulten

Synes også ls9'eren lyder fedt og den comps lyder rigtig godt i sær på en trommegruppe. Har dog lidt svært ved at få den til at spille max på vokaler der bare lige skal compes lidt i toppen. Men det kan være at det er den Hardknee som kole fortalte jeg har overset.
Vil man kunne få et federe resultat ud af at køre digitalt ud til sådan en her? Behringer DCX2496 Ultra Drive Pro

Tue Feb 09, 2010 11:50
Profile
Forum Donator
Forum Donator

Tjae det skal jeg lade være usagt. - det ER jo en Behringer. - eller vi kan da også kalde den midas høhø. :-P
Jeg ved det ikke... Den test jeg lavede var jo fra ls9 direkte i en amp med inbygget lake filter. Lab amp og lake filtre, så fåes det ikke meget bedre i dag.
Men igen, der skal sku nok ikke ret meget til at overgå ls9´s D/A´s.
Kan du få en på prøve og lave testen så gør det da.

Mvh Jens

Tue Feb 09, 2010 13:20
Profile
Executive Producer
Executive Producer

Comps og deesser fungerer fint for mig på vokaler. Man skal bare ikke tro at deesser virker hvis man stiller den på 5-7khz. Jeg skal ned på 2.5-3.2khz for at få deeseren til at virke nogenlunde... Jeg siger det igen, comps'ene STINKER til trommer. Sorry, men det er den universelle sandhed.

1176 er KONGE til OH, Amb, og mange snares synes jeg! Så bare smid sådan en fætter i LS-9'eren...

Kommer yamaha til at understøtte nogle af de nye initiativer omkring processering via LAN fra waves? Mester ved du noget om det?

Fri Feb 12, 2010 00:49
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2