Lille 12" monitor

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Speaks.DK
Forum Donator
Indlæg: 143
Sted: Vanløse, Cph.

Lille 12" monitor

Indlæg af Speaks.DK »

Hej.

Skal bruge et par eller flere monitors med 12" i til omkring end 7.000 - 10.000 kroner. Har selv kig på JBL SRX 712M

Er der vellydenden alternativer til denne som også kan betales...?

Bh.

Gregers
Neumann U87ai, AKG C 414 B-ULS, Focusrite ISA 220, Samson Rubicon R6a

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Du skal lave en A/B/C ... test af et antal alle vil gerne låne dig til test

tag osse disse med i betragtning:

http://audioone.cybercms.dk/dk/palive/m ... ers/a-212/

http://www.turbosound.com/showroom/tfm420/index.html
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Martin LE1200 er efter min mening den bedste i klassen, og der er langt til nr 2.

Jesperlyd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes denne her ka' noget - men budgettet er lidt overskredet:

http://www.outlinearray.com/images/stor ... NET_SP.pdf

Men den har så også indbygget et par forstærkere.

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Søren Dyhr skrev:Jeg syntes denne her ka' noget - men budgettet er lidt overskredet:

http://www.outlinearray.com/images/stor ... NET_SP.pdf

Men den har så også indbygget et par forstærkere.

--sd
Hvor har du hørt den/prøvet den ?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lars Starbæk var så flink at låne mig den og den lille med 4 stk 5" fordi jeg snakkede med Outline nede på Frankfurtmessen. Jeg var da en del af Tim Petersen og Teis Karstens bix...

http://starbaek.com/tilbud.html

Brittannia Row brugte en halv kilometer af dem på:



--sd

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Hvis penge ikke betyder noget så:

http://www.meyersound.com/products/ultr ... /mjf-212a/

godt nok til Metallica så.....
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Men den er lidt høj i profilen Eskil ... måske skulle spørgeren komme ud med hvordan lille skal forstås 12" er for det meste 12" så en coax vil være den der ville kunne sættes i den mindste kasse:

http://www.eaw.com/products/MW12.html

--sd

Medlemsavatar
Speaks.DK
Forum Donator
Indlæg: 143
Sted: Vanløse, Cph.

Indlæg af Speaks.DK »

Tak for alle indlæggende. De er læst og taget til efterretning.

Når nu spørgeren bliver forsøgt udfrittet, så må han hellere svare.

Det er sån en kombi/kompromis løsning jeg er lidt på vej ud af.

Coaxial enheden tiltaler mig ganske gevaldigt hvis det skulle være ren monitor, men da kasserne også skal kunne fungere som top i nogle mindre to-vejs setup's. Dermed ikke sagt at de så ikke kunne være en coaxialkasse, men hvilke? Dertil kommer der noget med så lav vægt som muligt samt en kompakt størrelse. Noget med håndtering- og plads hensyn. Og så lidt omkring økonomien og kendthedsfaktor/Rider venlig.

Så er spørgsmålet om kompromiet er til at opnå?

Gregers
Neumann U87ai, AKG C 414 B-ULS, Focusrite ISA 220, Samson Rubicon R6a

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja coax'er er jo ikke blot coax'er - M4 fra D&B har monteret et horn, på gennemboringen, som kan drejes efter retnings karakteristikken, som lader lidt tilbage at måttet ønske for enheder der kun benytter pappet som horn tragt. Men desværre er det en ofte erkendt sandhed at multi-purpose kasser er lidt et kompromis. Waveguides er lidt mere kritiske ved brug af 2" på top delen end ved 1" og 1,4" som top del. Jeg ville nok ikke selv satse for meget i multi-purpose strategien.

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Søren Dyhr skrev:Lars Starbæk var så flink at låne mig den og den lille med 4 stk 5" fordi jeg snakkede med Outline nede på Frankfurtmessen. Jeg var da en del af Tim Petersen og Teis Karstens bix...

http://starbaek.com/tilbud.html

Brittannia Row brugte en halv kilometer af dem på:



--sd
Jeg uddyber mit spørgsmål.

Hvilken type musik har du mixet på den og under hvilke forhold ?.

/J

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Coaxial kan sagtens gå til FOH-duty også, se blot L-Acoustics' udbud.
Tiul dit budget ville jeg også overveje Nexo PS10 r2, eller evt. brugte l-Acoustics mtd112.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

JesperLyd skrev:Jeg uddyber mit spørgsmål.

Hvilken type musik har du mixet på den og under hvilke forhold ?.
Gospel den ene af dagende og et pop/balle band den anden - begge leadvokal, på ingen måde indviklede forhold ... hvad der for mig føltes interessant var hvor højt og dybt den spillede, i forhold til hvor nemt man kunne flytte rundt på den på scenen. Det var lidt herrekasse over dem som dem vi havde i Goodwill, men fordi vi typisk hos Tim og Teis brugte to af MT's 10"+2" og resten på Ev200x'ere dengang, var det her væsentligt bedre.

Det ligger nu ca. 4 år tilbage, og egentlig havde vi ikke sådan noget på budgettet, men når tilbuddet om at prøve indløb - ja hvorfor så ikke? Det som oprindeligt havde fænget min interesse, var deres 4 x 5" + 1,4" ... men Starbæk gav os begge med for at imponere os.

Hvorvidt Brittania Row har fortsat med at bruge Outline til noget, ved jeg ikke noget om - Hvad ved du om dem Jesper, har du prøvet dem?

--sd

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

[quote="Søren Dyhr
Hvorvidt Brittania Row har fortsat med at bruge Outline til noget, ved jeg ikke noget om - Hvad ved du om dem Jesper, har du prøvet dem?

--sd[/quote]
Øjensynligt ikke

http://www.britanniarow.com/equipment/index.php?id=14
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg checkede lige det samme.... kan du noget til historien her, Eskild?

--sd

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Søren Dyhr skrev:Jeg checkede lige det samme.... kan du noget til historien her, Eskild?

--sd
Desværre - har aldrig hørt Outline.... så lige der var solgt 2 brugte hos Starbæk - så nogen må have dem
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

JesperLyd skrev:Martin LE1200 er efter min mening den bedste i klassen, og der er langt til nr 2.

Jesperlyd
+ 1 til Martin LE1200

Har haft 2 stk. med på Magtens Korridorer på indendørs efterårs og forårs tour. Først på en QSC forskrækker, men det var ikke helt nok til det niveau som de skal leverer der, så blev der skiftet til en Lab 10000 plm så skal jeg satme love for at der kom smæk på.

I Vega målte jeg lydtrykket ved Johans hoved til 116 db

Hvis det ikke skal være så højt kan man sagtens køre dem passivt og behøver faktisk ikke eq for at lave et normalt pop/rock job.

Mvh Højhus
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

eskild skrev:
Søren Dyhr skrev:Jeg checkede lige det samme.... kan du noget til historien her, Eskild?

--sd
Desværre - har aldrig hørt Outline.... så lige der var solgt 2 brugte hos Starbæk - så nogen må have dem
De har godtnok været til salg længe, jeg tror den ene af dem var den jeg fik på prøve ... men der er vist lidt "rider-friendly" disputs indover, for prøv at se det her fra Outlines side:

http://www.outlinearray.com/index.php?o ... 10&lang=en

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Søren Dyhr skrev:
JesperLyd skrev:Jeg uddyber mit spørgsmål.

Hvilken type musik har du mixet på den og under hvilke forhold ?.
Gospel den ene af dagende og et pop/balle band den anden - begge leadvokal, på ingen måde indviklede forhold ... hvad der for mig føltes interessant var hvor højt og dybt den spillede, i forhold til hvor nemt man kunne flytte rundt på den på scenen. Det var lidt herrekasse over dem som dem vi havde i Goodwill, men fordi vi typisk hos Tim og Teis brugte to af MT's 10"+2" og resten på Ev200x'ere dengang, var det her væsentligt bedre.

Det ligger nu ca. 4 år tilbage, og egentlig havde vi ikke sådan noget på budgettet, men når tilbuddet om at prøve indløb - ja hvorfor så ikke? Det som oprindeligt havde fænget min interesse, var deres 4 x 5" + 1,4" ... men Starbæk gav os begge med for at imponere os.

Hvorvidt Brittania Row har fortsat med at bruge Outline til noget, ved jeg ikke noget om - Hvad ved du om dem Jesper, har du prøvet dem?

--sd
Nej da, jeg ved intet om dem. Den eneste monitor med 5" og 1,4" jeg har mødt på min vej var dem Øystein havde håndbygget til King Diamond. Det er vel nok den monitor jeg har hørt den kunne spille vokal højest. 8 stk 5" og 1 stk 1,4". Der var ikke noget bund og ej heller den helt høje top. Men den havde en evne til at skære igennem med Kings stemme så han kunne høre hvad han sang i et miliø hvor der blev spillet så højt at min dbmåler gav op, den går til 125 eller 126.

Jeg kan nok bare ikke forstå at du efter to jobs tør anbefale en monitor til en der overvejer et køb. Det svarer til at jeg skulle have en mening om en Digico SD8, jeg har stået bag den 10 minutter og hjulpet Rune på et Anne Linnet job. Jeg har ingen mening om SD8, ej heller om Outline eller mange andre produkter. Men når jeg anbefaler Martin LE1200 er det fordi jeg har brugt dem over 150 gange som tekniker, jeg har sendt den på tour som udlejer mere end 20 gange. I min tid på ETP var der kun en 12" der gik i stykker, en FP10000 der var gainet så højt den kunne fik max output af en PM5D. (der jo ikke lyder alt for fedt hvis man samler for meget i bussen)

Der hvor jeg er nu har vi lige fået 20 stk 12XT på lager, men jeg syntes stadig LE1200 er bedre.

/Jesper

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kan nok bare ikke forstå at du efter to jobs tør anbefale en monitor til en der overvejer et køb.
Nej det er der faktisk en god pointe i - eller er det? ... jeg burde måske nok have sagt at han skulle se at få den på prøve. Men at han nok også skal se at få sit behov lidt mere klart defineret. For mig kniber det eksempelvis faktisk at se hvilket marked, denne skyder efter:

http://audioone.cybercms.dk/dk/palive/m ... ers/a-212/

Jeg fik disse at høre sammen med en Adamson og en L'Accoustic via samme processor og forstærker ... kun med den éne af disse kunne jeg indledningsvis se hvad de egentlg ville - gæt selv hvilken. Alle disse ting er indledende observationer, når man kender sit grej ved man også hvordan man arbejder uden om "knasterne" og får arbejdet premisserne ind under huden. Her er du jo også - ligesom Niels Bohr ... han ved ikke hvordan man konstruerer noget målegrej der ikke påvirker det målte - eller en maler der ikke griber en fuldstændig tilfældig pensel til en detalie, han har en erfarings messig ide om at den valgte får ham et aller andet sted hen. Bassister skulle med din sikkerhed jo så fravælge Fender Precision basser, fordi der jo er døde punkter på gribebrættet, men det som de så gør er at spille tonen et andet sted hvor den klinger længere, der er nogle andre benefits som de har lært sig at bruge.

Så egentlig er din viden om hvilke "klap" på siden Martin'erne skal have på siden, lige så invaliderende. For egentlig er de fleste kasser et produkt af ikke så få gennemtænkninger og ikke direkte designet til at være "onde" mod brugeren. Men nogle produkter kører med en vis uudtalthed om hvilke kompromiser der egetlig er indover fordi de betragtes selvindlysende.... jeg er f.eks ikke så sikker på at den ekspertise som de fik opbygget hos Kay Højer med Martins andefødder og philishaves, fuldstændigt out-performes af nutidens line array systemer - det eneste man kan sige er at de nok var lidt mere svære at opstille for en novice. Langt de fleste beslutninger tages jo ved at læne sig opad sine ikoner ...ellers ville massepsykoser jo ikke opstå - jeg tror de fleste mere ville læne sig opad dig som deres ikon end mig - tror du ikke?

Vi havde den for nyligt i en anden tråd, hvor Frederik ikke kunne se pointen i en lilla kasse - det vil være sådan med alle produkter af en vis kompleksitet:

Billede

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Audio one, Adamson og L`acoustics. Du kunne kun se hvad den ene ville.....Hvad mener du, handler det ikke om at lytte og ikke at se ?

Bassister der vil vide noget om en Fender Precision bas skal spørge en der har spillet på Fender Precision bas i mange år, frem for en der har prøvet den i ti minutter i en musikbutik.

Det handler ikke om at jeg ved hvor LE1200 skal "klappes" for at lyde godt. For de skal ikke klappes, der er ingen finter, det er jo det der er finten. De lyder godt, under alle de forhold jeg har brugt dem under.

Det virker som om du sammenligner Kaj Højers Martin system med moderne Line arrray´s, der er vidst løbet lidt for meget øl i kummen til at det er en helt fair sammenligning. (eller også mener du at de var gode og derfor godt tåler en sammenligning, jeg er ikke helt sikker)

Og hvis nogen læner sig op af mig, så vælter jeg ;o)

Du er vel bare "den teoretiske gris" og jeg er "den praktiske gris"

De bedste hilsner

Jesper

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja jeg mente selvfølgelig lytte til kasserne, men perspektivet at "se" hvilket marked de ville kunne gøre sig i? Man ser for det meste metaforer tror jeg ... selvom der en gang imellem bruges udtryk som "...jungletrommer" som må siges at være lidt af en undtagelse - men har du ikke en neger landsby for dit indre blik?
Du er vel bare "den teoretiske gris" og jeg er "den praktiske gris"
Korrekt, men så skal man lige tænke over hvad det egentlig skete med de gamle LE400 som Højer brugte, han igangsatte faktisk en plagiering af dem siger en af hans tidligere medarbejdere. Her skal man ikke udelukkende anskue fra praktikerens side, for så opdager man måske andrig man bliver snydt. Jeg har ikke taget stilling til om plagieringen faktisk udvandede kvaliteten, men Martin fik ihvert fald ikke alle pengene til at videreudvikle fra den kant - i hvert fald var ratio'et anderledes, end hvis alle var købt korrekt.
For de skal ikke klappes, der er ingen finter, det er jo det der er finten.
Det er sgu noget at et lykketræf, for de Meyer JM1A du var så flink at invitere mig ud at lytte på, skulle da have et eller andet masterbus saturerings værktøj på for at give dig den der lige i fjæset lilletromme lyd som man oplever på scenen. Her går man for hård frem med udelukkende at sikre den teoretiske klang er rigtig ... efter spørger markedet det (læg mærke til en lydlig metafor)

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Ja ja du snakker sort og jeg snakker grønt :lol:

Historien om Højers LE400 kender jeg ikke, så det er svært at have en mening. Hvad har de med "grise" at gøre ?
jeg er heller ikke helt klar over om der er gemt et spørgsmål i din kommentar.

Med hensyn til JM1A, er det jo som du siger et lykketræf. Det er jo det min del af denne debat handler om.

Hvis du ikke har hørt den højtaler andre steder end til demoen, mener jeg at dit grundlag for at udtale sig er for spinkelt.

Vi hørte 10 til 15 stykker musik fra en cd afspiller.

Jeg havde et par numre med som jeg har hørt på rigtig mange forskellige anlæg, men jeg har efter denne demo efter min mening ingen forusætninger for at udtale mig om hvordan højtaleren lyder i PA sammenhæng. For jeg har ikke hørt den i PA sammenhæng.
Jeg har svært ved at se hvordan du kan udtale dig om hvordan en højtaler spiller lilletromme, når du ikke har hørt det.


--jc

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har svært ved at se hvordan du kan udtale dig om hvordan en højtaler spiller lilletromme, når du ikke har hørt det.
Men nogen af de numre jeg hørte kendte jeg fra andre anlæg, f.eks Dave Mathews ... har jeg lidt ide om hvordan andre anlægs givetvis forvrængning påvirker dem i positiv retning.

Jeg syntes det opera jeg hørte over dem lød kanont til gengæld!

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

Søren Dyhr skrev:
Jeg har svært ved at se hvordan du kan udtale dig om hvordan en højtaler spiller lilletromme, når du ikke har hørt det.
Men nogen af de numre jeg hørte kendte jeg fra andre anlæg, f.eks Dave Mathews ... har jeg lidt ide om hvordan andre anlægs givetvis forvrængning påvirker dem i positiv retning.

Jeg syntes det opera jeg hørte over dem lød kanont til gengæld!

--sd
Men kan du ikke se det er forkert at du som den ene af de tre på dette forum der var til den Meyer demo fortæller alle dem der ikke var der at den nye Meyer kasse ikke er god.

Når dit grundlag for din påstand er "nogle numre" fra en cd, som du husker lød bedre på andre anlæg.

--jc

Nyt svar