Digitalpulte og parallel komprimering

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Digitalpulte og parallel komprimering

Indlæg af Longhorn »

Hejsa

Jeg har ikke selv arbejdet så meget på digitalpulte endnu, ud over ls9, men skal på et tidspunk være med til at afgøre hvilken pult Godset i Kolding skal investere i.

Hvad jeg kan forstå er det de færreste pulte som kan parallel komprimere uden man skal lave alt mulig udenoms ting.. og man mister fasen. Det er åbenbart ikke så nemt da ikke alle pulte har delay kompensering.

Man kan altid diskutere om hvorvidt det er en vigtigt funktion, jeg er bare lidt nysgerrig efter hvilke digitalpulte der kan dette.. Fx lave en trommegruppe med comp. og samtidig bruge det direkte signal fra kanalen uden faseproblemer?
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Har så allerede fået et svar der hedder at lave to grupper.. En med comp. og en uden.

Doh.. Selvfølgelig.. Den burde jeg selv ha regnet ud :-P

Andre forslag?
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

På ls9 kan du lave det uden problem.

På digico D1 og D5 er det ikke nok at lave 2 grupper, du skal også sætte comp på begge grupper, det er selvfølgelig kun den ene der skal tage ved, men der skal på begge grupper for at undgå fasefejl.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Digidesign Venue, og alle dens søskende kan også lave automatisk drlay compensation.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

I skal da have en Vi4 eller Vi6... Den eneste rigtige til fast installation, og tilmed den bedst lydende digipult! Og den eneste en hvilken som helst bonderøv fra gaden kan komme direkte ind og betjene :D

EDIT: Forresten tror jeg Studer er de eneste der laver en digipult med Wet/dry funktion på deres comps. En funktion vi forhåbentlig får at se inden længe på mange af de andre. Jeg har skrevet til Allen & Heath, for at høre om der er planer om det på deres ilive :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

vilddyr skrev:I skal da have en Vi4 eller Vi6... Den eneste rigtige til fast installation, og tilmed den bedst lydende digipult! Og den eneste en hvilken som helst bonderøv fra gaden kan komme direkte ind og betjene :D

EDIT: Forresten tror jeg Studer er de eneste der laver en digipult med Wet/dry funktion på deres comps. En funktion vi forhåbentlig får at se inden længe på mange af de andre. Jeg har skrevet til Allen & Heath, for at høre om der er planer om det på deres ilive :)
De er desværre for dyre til Godsets budget :-( Vi1 er nok mere realistisk til prisen men synes der er for få fader.. men dog stadig et bud.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Skrald
Medlem
Indlæg: 236
Sted: Kbh.

Indlæg af Skrald »

Kører du outboard compressore eller pultens egen?

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Skrald skrev:Kører du outboard compressore eller pultens egen?
Som det er lige nu har vi en Heristage 1000 med div. outboard (Drawmer, DBX, M3000, M2000 m. m.)

Problemet er at over halvdelen af koncerterne har bands selv pult med så vores skal pakkes ned og ind i et andet rum.. Og det gør man ikke lige selv :-P Vi vil have en handy pult med 48 inputs (eller mere) og helst undgå outboard gear.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Så skal i da have en iLive T-112 :) Ultimative lille pult, nem at finde rundt i, lyder godt, har grupper, har DCA'er og der er fadere nok! Og så lige et Madi kort i stagerack og en puter, så man kan tracke alle kanaler! Den er virkelig fed synes jeg :)

For guds skyld ikke en SD9, det er en forbier! Konceptet med opdelte faderbanker og touchskærm, som er så fed ved de store modeller, fungerer bare overhovedet ikke på den synes jeg ikke.

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

vilddyr skrev:Så skal i da have en iLive T-112 :) Ultimative lille pult, nem at finde rundt i, lyder godt, har grupper, har DCA'er og der er fadere nok! Og så lige et Madi kort i stagerack og en puter, så man kan tracke alle kanaler! Den er virkelig fed synes jeg :)

For guds skyld ikke en SD9, det er en forbier! Konceptet med opdelte faderbanker og touchskærm, som er så fed ved de store modeller, fungerer bare overhovedet ikke på den synes jeg ikke.
Er blevet frarådet iLive da den åbenbart er for skrøbelig.. Og det er altså fra en bruger af iLive.

Digico er jeg generelt blevet frarådet på grund af lyden.. Har selv stået med en og skulle passe et support band - Blev også forvirret over opdelte faderbanker.

Det skal lige siges at ikke alle tekniker på Godset selv er lydfolk.. Så den skal være forholdsvis let at gå til hvis man skal "nurse" andre som ikke kender stedets pult.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Er forresten blevet anbefalet Yamaha M7CL-48ES

Den har måske ikke lige den samme sound som Soundcraft.. Og synes selv den er lidt begrænset på processorkraft hvad fx og eq angår.. Men hvad synes i om pulten?
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Den er jo meget brugt som indstallationspult, og det synes jeg personligt er velfortjent. Den har jo nogle år på bagen, men lyder godt. Ville jeg også have foreslået, hvis ikke det var fordi den er dobbelt så dyr, hvis man skal have den med stagerack som iLiven. Men i har jo allerede analogt multikabel. Men fin pult synes jeg, og hurtig at arbejde på.

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

M7cl er en dejlig nem pult at arbejde på, og nem at lave et eksternt outboard til, som i mange tilfælde gør mange til meget nemmere.
f.eks. en M5000 med 2 maskiner, en spx og en 2290

I kampens hede kan det være irriterende og for besværlig at skulle ind i menuer osv. + at lydmænd der ikke er store fans af digitale pulte vil elske dig for et analogt outboard.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

Synes personligt at M7CL lyder forfærdeligt, især pre-amps-ne.
EQ og comp er ikke noget at råbe hurra for.

Soundcraft/Studer Vi serien lyder virkelig godt og er ufattelig nem at arbejde med.
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Saqib skrev:Synes personligt at M7CL lyder forfærdeligt, især pre-amps-ne.
EQ og comp er ikke noget at råbe hurra for.

Soundcraft/Studer Vi serien lyder virkelig godt og er ufattelig nem at arbejde med.
EQ's er standard minimum-phase og dermed 100% identisk med 9 ud af 10 alment vellidte plugs...
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

mester skrev:
Saqib skrev:Synes personligt at M7CL lyder forfærdeligt, især pre-amps-ne.
EQ og comp er ikke noget at råbe hurra for.

Soundcraft/Studer Vi serien lyder virkelig godt og er ufattelig nem at arbejde med.
EQ's er standard minimum-phase og dermed 100% identisk med 9 ud af 10 alment vellidte plugs...

tja, dem kan jeg så åbenbart heller ikke lide... :wink:
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

vilddyr skrev:Den er jo meget brugt som indstallationspult, og det synes jeg personligt er velfortjent. Den har jo nogle år på bagen, men lyder godt. Ville jeg også have foreslået, hvis ikke det var fordi den er dobbelt så dyr, hvis man skal have den med stagerack som iLiven. Men i har jo allerede analogt multikabel. Men fin pult synes jeg, og hurtig at arbejde på.
Vi er også lidt i tvivl om vi skal "nøjes" med den uden stage-rack?!
Er det de samme preamps i rack'et som i den version uden rack?

Og er der andre ting ved pulten +/- som man lige skal have i mente.. Ud over religionen om lydkvaliteten?
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Kaaber
Medlem
Indlæg: 810
Sted: Taastrup

Indlæg af Kaaber »

Hvis der ikke er råd til en Vi4 eller Vi6, så vil jeg helst se en M7CL. Det er bare sådan "yet another day at the office"-agtigt. Den er så dejligt nem at gå til synes jeg, og man skal ikke stå og fumle med alt muligt. Så kan det godt være at den ikke er den nyeste, smarteste, bedst lydende, bedst designet, osv. men det er jeg ligeglad med, den fungerer, og den gør det godt hver gang i min verden :)

Men når det er sagt, så vil jeg som udefrakommende band-tekniker lige så gerne se den fine H1000 i allerede har. Det er sku en fed pult!
Har i overvejen at lave en nemmere måde at flytte rundt på den og outboardet? Eksempelvis noget med at montere det hele fast på et lavt, låsbart, podie på hjul, så man kan hive et par multistik ud, og så trille det hele ind i et tilstødende lokale?
KaaberSound - Udlejning af Lyd & Lys
[url=http://www.KaaberSound.dk]KaaberSound.dk[/url]
[url=https://www.facebook.com/pages/KaaberSo ... 6194822249]KaaberSound på Facebook[/url]

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Højhus skrev:På ls9 kan du lave det uden problem.
Naaa... LS9'eren laver desværre faseknald (endda forholdsvis tydeligt), når man forsøger at lave parallelkomprimering... uanset om du kører signalerne gennem flere grupper eller ej :(

Mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Mike Runner skrev:
Højhus skrev:På ls9 kan du lave det uden problem.
Naaa... LS9'eren laver desværre faseknald (endda forholdsvis tydeligt), når man forsøger at lave parallelkomprimering... uanset om du kører signalerne gennem flere grupper eller ej :(

Mvh.
Ikke hvis du har comp på begge grupper og så bare indstiller den ene til 1/1
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Longhorn skrev: Ikke hvis du har comp på begge grupper og så bare indstiller den ene til 1/1
OK - Det har jeg faktisk ikke prøvet... cool, det skal jeg da lige prøve, næste gang jeg står med en LS9'er :)
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Kaaber skrev: Men når det er sagt, så vil jeg som udefrakommende band-tekniker lige så gerne se den fine H1000 i allerede har. Det er sku en fed pult!
Har i overvejen at lave en nemmere måde at flytte rundt på den og outboardet? Eksempelvis noget med at montere det hele fast på et lavt, låsbart, podie på hjul, så man kan hive et par multistik ud, og så trille det hele ind i et tilstødende lokale?
Vores H1000 er bestemt en fed pult og jeg kommer sikkert til at savne den.. Om ikke andet så fordi:"It makes me look better" 8-)
Men den skal på højkant for at komme gennem døren og den fylder for mange stolepladser til "sid ned" koncerterne.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Longhorn skrev:
vilddyr skrev:Den er jo meget brugt som indstallationspult, og det synes jeg personligt er velfortjent. Den har jo nogle år på bagen, men lyder godt. Ville jeg også have foreslået, hvis ikke det var fordi den er dobbelt så dyr, hvis man skal have den med stagerack som iLiven. Men i har jo allerede analogt multikabel. Men fin pult synes jeg, og hurtig at arbejde på.
Vi er også lidt i tvivl om vi skal "nøjes" med den uden stage-rack?!
Er det de samme preamps i rack'et som i den version uden rack?

Og er der andre ting ved pulten +/- som man lige skal have i mente.. Ud over religionen om lydkvaliteten?
Jeg synes ikke den har nogle decideret svage sider ifht andre pulte. Dog ville jeg uden tvivl koble jeres m3000, m2000 og 2290 op til pulten. De interne effekter er altså ikke vildt fede. Og så ynder jeg at have noget eksternt comp hooked til. Er ikke super vild med de indbyggede comps til trommesum, men de virker såmænd fint :)

Jeg skal ikke kunne sige det, men jeg må indrømme at jeg både på M7CL og især på LS9 har oplevet betydeligt mere hul igennem med digitalt stagerack. På LS9 har jeg vitterligt oplevet det som en verden til forskel, og det er som om de bedre pre's får alting til at lyde bedre hele vejen igennem pulten. EQ og især comp.

But then again, det skulle ikke undre mig om det bare var indbildning, vi mixer sgu allesammen med øjnene af og til.

Mester, det må du vide mht preamps?!

Default avatar
Lydbjørn
Medlem
Indlæg: 23

Indlæg af Lydbjørn »

Jeg kender en der gerne vil bytte en m7cl 32 med ekstra in/out kort for jeres h1000..

B

Nyt svar