Lydkritik på Roskilde

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
abernes konge
Medlem
Indlæg: 319
Sted: København

Lydkritik på Roskilde

Indlæg af abernes konge »

De gamle mænd fra Politiken klager over lav lyd fra scenernes PA. Nogen der har været med på produktionerne? Min teori er, at anmelderne nok bare står for langt fra scenen, måske endda fra delaytårnene.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

jeg var der ikke i år, men det skulle undre mig meget hvis der er skruet markant ned, sådan at det er blevet så lavt som det bliver kritiseret for.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Flere muligheder:

Ingen højttalere i baren hvor pressen hænger ud

Journalisterne er blevet ældre og hører ikke så godt mere
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er de ikke bare generet af en høreskade fra de sidste mange år :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kaaber
Medlem
Indlæg: 810
Sted: Taastrup

Indlæg af Kaaber »

Lydniveauet skulle vist ikke have ændret sig de sidste 6 år...

"Oticon startede med at lave målinger for Roskilde Festival i 2007. Siden da har der været mere end fem millioner datapunkter, som er blevet indsamlet med lydmålerehøreapparater. Og de mange data viser, at der ikke har været nogen forandring i lydtrykniveau fra år til år. Således er festivalen altså ikke blevet mere støjende, og det er godt for festivalgæsternes hørelse."

http://ing.dk/artikel/130603-hoereappar ... od-livelyd

Men hvis man selvfølgelig sammenligner med eks. Copenhell hvor man til nogle af koncerterne nærmest fik blæst jernen ud hvis ikke man både havde ørepropper og ørekop-høreværn på samtidig, så er Roskilde lavt :wink:
KaaberSound - Udlejning af Lyd & Lys
[url=http://www.KaaberSound.dk]KaaberSound.dk[/url]
[url=https://www.facebook.com/pages/KaaberSo ... 6194822249]KaaberSound på Facebook[/url]

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

Jeg må give anmelderne ret i at lyden ved flere af koncerterne på Orange var alt for lave. Det var specielt problematisk ved Jack White, hvor den lave lyd efter min mening ødelagde en del af koncertoplevelsen!
Til at begynde med (den første halve time) stod jeg i pitten foran scenen i højre side, og her kunne mine kammerater og jeg hviske sammen, og stadig høre hinanden. Herefter bevægede jeg mig bagud, ind omkring midten af pladsen foran scenen, og her var lyden stadig alt for lav.

Det samme problem med lyden gjorde sig gældende ved flere af koncerterne på Orange, fx Bruce S. hvor lyden dog blev højere i løbet af koncenten.

Generelt synes jeg, at der god lyd på Roskilde, hvilket den også var på de andre scener. Men på Orange i år var lyden efter min mening alt for lav til flere koncerter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

cardiac skrev:Jeg må give anmelderne ret i at lyden ved flere af koncerterne på Orange var alt for lave. Det var specielt problematisk ved Jack White, hvor den lave lyd efter min mening ødelagde en del af koncertoplevelsen!
Til at begynde med (den første halve time) stod jeg i pitten foran scenen i højre side, og her kunne mine kammerater og jeg hviske sammen, og stadig høre hinanden. Herefter bevægede jeg mig bagud, ind omkring midten af pladsen foran scenen, og her var lyden stadig alt for lav.
Det lyder mærkeligt iforhold til hvad jeg er vant til i pitten på Orange scene. Var der som sagt ikke i år, så der kan sagtens være noget om kritikken. Trist hvis folk rent faktisk har fået koncertoplevelserne delvist ødelagt af for lav lyd..

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

Det virker lidt som et svingende problem. Orange synes jeg også generelt var lav. Til gengæld var Gloria mange gange døds-høj (var ikke noget problem sidste år så vidt jeg husker). Arena synes jeg var rigtig godt balanceret, med undtagelse af når man stod i pit eller lige foran pit. Der var det også døds.

De eneste to råd at give, er vel at folk skal holde deres kæft under musik (Orange er lidt svær) og huske ørepropper. Så kan det både være for højt og lavt uden at vi får ondt i røven.
Mikkel Juul Jensen

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

Mikkel_J skrev:Det virker lidt som et svingende problem. Orange synes jeg også generelt var lav. Til gengæld var Gloria mange gange døds-høj (var ikke noget problem sidste år så vidt jeg husker). Arena synes jeg var rigtig godt balanceret, med undtagelse af når man stod i pit eller lige foran pit. Der var det også døds.

De eneste to råd at give, er vel at folk skal holde deres kæft under musik (Orange er lidt svær) og huske ørepropper. Så kan det både være for højt og lavt uden at vi får ondt i røven.
Jeg er ret enig! Jeg synes dog, at Odeon havde den absolut bedste lyd på festivallen, men lyden på Arena var generel også ret god. Jeg synes også, at Gloria scenen svingede meget (fra at være ganske udmærket til at være "døds-høj").

Det er samtidig pænt iriterende at folk ikke kan holde mund under koncerterne. Dette er specielt udtalt ved Orange Scene, hvor jeg tror at mange kommer blot fordi det er et større navn der spiller, men hvor de egentlig ikke er så meget til musikken. Ved de mindre scener er det mere fans eller folk der kender musikken, hvilket måske var grunden til den mindre snak (under musikken).

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Måske lidt ot:
Jeg syntes faktisk at det generelt er et stigende problem over hele landet det med at folk bare ævler løs. Samtidig klager folk over at det enten er for højt eller udefinerbart. Men det er jo klart, jo mere publikum larmer jo mere skal man følge med, og der er jo altså en grænse (hos de fleste) hvor man altså bare ikke følger med længere pga volumen.

Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Så forsætter jeg ot. - Det er super irriterende med al den snak - og det samme gælder for biografer.

Default avatar
jforsted
Medlem
Indlæg: 1

Indlæg af jforsted »

Jeg var i FOH et par gange under Bruce, og der så jeg at lydtrykket de gange jeg var der, lå og balancerede på 103 dB :)

Medlemsavatar
Miki Skjold
Medlem
Indlæg: 334
Sted: Fredericia

Indlæg af Miki Skjold »

Har hørt fra kolleger der hvor jeg arbejder, at de kunne høre koncerterne i både Borup og Jyderup, så det har været fint højt.

Noget andet er - Det er jo udendørs, så er der nogen der har taget højde for moder natur, der lige kaster en smule vind på tværs af koncertområdet? Derudover så er 103 dB godt nok også meget, så der går jo også lige et antal meter fra højttaleren, til lyden reelt er hørbar (det er i hvert fald hvad min far har fortalt mig)

Nu har jeg aldrig selv været på Roskilde, så jeg har ingen anelse om hvordan højttalerkonfigurationen er, men er der ændret i den? Er der nogle nearfield højttalere der er blevet fjernet, så dem lige foran scenen ikke får samme lyd som dem længere væk?

Beklager hvis jeg spørger dumt omkring sidstnævnte! :)
Mvh
Miki Skjold
--------------
[size=85][i]Er interesseret i følgende (afhængig af pris):

Skrydstrup SC-1 med XT+
Carl Martin Pro Power[/i][/size]

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Lydmæssigt synes jeg generelt det har været et ret godt år på Roskilde. Jo der var et par koncerter hvor det var lidt lavt, men generelt var der fint tryk på. Det er, som flere nævner, et større problem med meget snakkende publikummer!
Stille og uroligt

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

cardiac skrev:
Mikkel_J skrev:Det virker lidt som et svingende problem. Orange synes jeg også generelt var lav. Til gengæld var Gloria mange gange døds-høj (var ikke noget problem sidste år så vidt jeg husker). Arena synes jeg var rigtig godt balanceret, med undtagelse af når man stod i pit eller lige foran pit. Der var det også døds.

De eneste to råd at give, er vel at folk skal holde deres kæft under musik (Orange er lidt svær) og huske ørepropper. Så kan det både være for højt og lavt uden at vi får ondt i røven.
Jeg er ret enig! Jeg synes dog, at Odeon havde den absolut bedste lyd på festivallen, men lyden på Arena var generel også ret god. Jeg synes også, at Gloria scenen svingede meget (fra at være ganske udmærket til at være "døds-høj").

Det er samtidig pænt iriterende at folk ikke kan holde mund under koncerterne. Dette er specielt udtalt ved Orange Scene, hvor jeg tror at mange kommer blot fordi det er et større navn der spiller, men hvor de egentlig ikke er så meget til musikken. Ved de mindre scener er det mere fans eller folk der kender musikken, hvilket måske var grunden til den mindre snak (under musikken).
Nu stod jeg selv hele festivallen i Gloria, og jeg kan hurtigt fortælle jer hvorfor nogle koncerter var dødshøje... Det er fordi det langt hen ad vejen er de absolut mest amatøragtige acts (læs: udisciplinerede), da det er den mindste scene, og fordi det er den eneste scene som reelt set skal tage højde for baggearslyden. Det problem har ingen af de andre scener. ALLE acts på gloria blev holdt under de specificerede 102dB a-vægtet over 15 min, hvilket er roskildes politik omkring max lydstyrke. Der var kun en enkelt ekstern teknikker som ikke formåede at være 100% i tråd med dette, og det var med Jørgen Teller som rigtig nok var døds... Ikke dødshøjt, nærmere døds-ubehageligt, og det skyldtes næsten udelukkende det lyd som kom fra scenen. Jeg vil vove at påstå at de acts som virkelig var ubehagelige på gloria skyldtes skarp eller udefineret lyd fra scenen, og ikke Roskildes anlæg, da det spillede utrolig godt og afbalanceret så snart der kom fornuftig materiale igennem.

Mvh

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

En anden ting omkring lydniveauer, så er det meget svært at sige hvor højt de 102dB over 15min er, da det netop er vægtet og målt over tid, så afhænger det ekstremt meget af det mix der kommer ind. Hvis man formår at mætte sit mix rigtig så kan det være EKSTREMT højt. Formår man ikke at lime tingene sammen, så kan det forekomme meget lavt og udefineret. Det er i hvert fald min erfaring, og det her er roskilde festivals metode til at sikre et objektivt nogenlunde ens lydtryk over det hele. Desværre sikrer det ikke nødvendigvis god lyd, og for mindre gode teknikkere kan det være en stor udfordring. Jeg har ikke hørt meget andet end skidt om Bruce S koncerten, og det tyder på et skidt mix som har kæmpet med peaks og dårlig plads til vokal, der gik ud over det overordnede lydniveau - det er i hvert fald et typisk scenarie :)

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

vilddyr skrev:
cardiac skrev:
Mikkel_J skrev:Det virker lidt som et svingende problem. Orange synes jeg også generelt var lav. Til gengæld var Gloria mange gange døds-høj (var ikke noget problem sidste år så vidt jeg husker). Arena synes jeg var rigtig godt balanceret, med undtagelse af når man stod i pit eller lige foran pit. Der var det også døds.

De eneste to råd at give, er vel at folk skal holde deres kæft under musik (Orange er lidt svær) og huske ørepropper. Så kan det både være for højt og lavt uden at vi får ondt i røven.
Jeg er ret enig! Jeg synes dog, at Odeon havde den absolut bedste lyd på festivallen, men lyden på Arena var generel også ret god. Jeg synes også, at Gloria scenen svingede meget (fra at være ganske udmærket til at være "døds-høj").

Det er samtidig pænt iriterende at folk ikke kan holde mund under koncerterne. Dette er specielt udtalt ved Orange Scene, hvor jeg tror at mange kommer blot fordi det er et større navn der spiller, men hvor de egentlig ikke er så meget til musikken. Ved de mindre scener er det mere fans eller folk der kender musikken, hvilket måske var grunden til den mindre snak (under musikken).
Nu stod jeg selv hele festivallen i Gloria, og jeg kan hurtigt fortælle jer hvorfor nogle koncerter var dødshøje... Det er fordi det langt hen ad vejen er de absolut mest amatøragtige acts (læs: udisciplinerede), da det er den mindste scene, og fordi det er den eneste scene som reelt set skal tage højde for baggearslyden. Det problem har ingen af de andre scener. ALLE acts på gloria blev holdt under de specificerede 102dB a-vægtet over 15 min, hvilket er roskildes politik omkring max lydstyrke. Der var kun en enkelt ekstern teknikker som ikke formåede at være 100% i tråd med dette, og det var med Jørgen Teller som rigtig nok var døds... Ikke dødshøjt, nærmere døds-ubehageligt, og det skyldtes næsten udelukkende det lyd som kom fra scenen. Jeg vil vove at påstå at de acts som virkelig var ubehagelige på gloria skyldtes skarp eller udefineret lyd fra scenen, og ikke Roskildes anlæg, da det spillede utrolig godt og afbalanceret så snart der kom fornuftig materiale igennem.

Mvh
Jeg må lige rette mig selv:
Min udtalelse omkring Gloria-scenen er ikke korrekt, idet jeg åbenbart byttede om på Cosmopol og Gloria :oops: Jeg nåede kun at høre én koncert på Gloria en tidlig eftermiddag (hvor jeg desværre faldt i søvn...), men her var lyden ganske fin!
Min udtalelse handlede om Cosmopol-scenen....

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

vilddyr skrev: Nu stod jeg selv hele festivallen i Gloria, og jeg kan hurtigt fortælle jer hvorfor nogle koncerter var dødshøje... Det er fordi det langt hen ad vejen er de absolut mest amatøragtige acts (læs: udisciplinerede), da det er den mindste scene, og fordi det er den eneste scene som reelt set skal tage højde for baggearslyden. Det problem har ingen af de andre scener. ALLE acts på gloria blev holdt under de specificerede 102dB a-vægtet over 15 min, hvilket er roskildes politik omkring max lydstyrke. Der var kun en enkelt ekstern teknikker som ikke formåede at være 100% i tråd med dette, og det var med Jørgen Teller som rigtig nok var døds... Ikke dødshøjt, nærmere døds-ubehageligt, og det skyldtes næsten udelukkende det lyd som kom fra scenen. Jeg vil vove at påstå at de acts som virkelig var ubehagelige på gloria skyldtes skarp eller udefineret lyd fra scenen, og ikke Roskildes anlæg, da det spillede utrolig godt og afbalanceret så snart der kom fornuftig materiale igennem.
Jeg er helt enig omkring anlægget. Når det spillede, så spillede det fandme! Det lyder jo rigtig godt, hvilket sikkert også hænger sammen med at det er en lukket scene, og festivallens mindste og mindst larmende. Uden at vide noget om det kunne jeg forestille mig at det er nemmere forhold at lave lyd under, sammenlignet med de store åbne scener?

Jeg så en hel del koncerter på gloria i år, og min eneste anke er blot at nogle koncerter simpelthen var en kende for høje. Det gjaldt især de elektroniske acts, men som du siger, hænger det jo nok sammen med skarp og udefineret lyd fra scenen, eller et mix der styres mere af artisten end lydmanden.
Mikkel Juul Jensen

Default avatar
MathisSchmidt
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af MathisSchmidt »

Jeg har været der de sidste par år, inkl. i år, og lyden på Orange var betydeligt lavere i år. Det ødelagde en del for mig, desværre. Til gengæld er lyden skide god på cosmopol, odeon, arena og de andre :)

Nyt svar