Et par hurtige til livelyd

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Et par hurtige til livelyd

Indlæg af Claus Flid »

Heeps. Jeg har netop slugt "Livelyd tips & tricks" tråden råt og har i den forbindelse et par hurtige sprøgsmål.

#1
Y splitter til monitor så der ikke kommer comp mm med i monitors. Hvordan sætter man det rent praktisk op: Y splitter man hver enkelt mikrofon, guitar osv i hver sin mixer. Så man simpelthen laver FOH og monitor mix på hver sin mixer?

#2
Fader på nul og gainer alle kanaler ind, lidt eq og godt med comp. Bruger i blød limiter til at hive transienter ned fra eks en trommeslager med meget svingende anslag?

#3
Hårdt lowcut på Sm58eren, lidt eq hvis nødvendigt, comp og afsted.... Hvor ligger de typiske feeds fra en SM58 på mande og kvinde vokal. (ved godt jeg skyder med spredehagl)

#4
Bruger i comp og brick wall limiter til at lave en "final master" på den samlet FOH?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

#5
Panorere man trommer hårdt ud via flere overheads mm. Bruger man overhovedet panorering da alle folk foran scenen jo aldrig står lige for FOH.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

1. Man kan vælge at splitte alle signaler, men det forudsætte naturligvis at der er monitormixer til rådighed, hvilket langt fra altid er tilfældet. På mange mindre steder og produktioner, mixes monitor også fra FOH-pulten. Her kan det nogle gange være en fordel at splitte eksempelvis leadvokalen ud til 2 spor. Så kan man gå lidt mere til den med comp på det signal der mixes til fronten, og evt. helt undlade på signalet til monitors. Dette kan nogle gange afhjælpe feeds.

2. Det er i høj grad en smags-sag, og afhænger nok meget af genre også. Personligt comper jeg ikke ligeså meget de gange jeg laver live, som jeg gør i studiet, da jeg gerne vil tillade lidt mere dynamik.

3. Som du selv er inde på, er der ikke noget rigtigt facit her, da afhænger af rigtigt mange ting. JEg hiver som regel noget ud i 300-800 Hz området og lige ledes 2-4 KHz området, da jeg ofte synes at vokaler kan være en smule harske med en 58er i disse områder og det hjælper som regel også på feeds.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lad mig fortsætte her:

#4 Mange PA systemer har f.eks noget som DBX-Driverack spændt over, hvilket indebærer noget limitering, andre systemer igen har custom limitering ... så hvis man forsøger fra pulten at flyve under radaren ja så kan man det givetvis nok, men der jo er altså typisk noget på alligevel.

Til gengæld vælger jeg at lægge alle mine kompressorer i grupperne og så ofte køre en parallel komprimering, kun bassen får direkte komprimering på kanalen. Det vil sige at jeg holder lead-vokalen på mindst et mininumsniveau, ligesom jeg samler stortromme og lilletromme og highhat i en parallelkomprimeringsgruppe, som ligesom vokalen sniges op under hovedmixet. Men igen det er mig på mit eget setup ... ofte er jeg nødt til at mixe på hvad der er tilrådighed, og speciel opsnøringer kan man så glemme alt om.

#5 Det er ultra forskelligt hvor meget man bruger overheads'ne til noget. I jazzede stilarter lægger man tyngden på overheads og fylder så op med spot-mikrofonerne. Andre mere rockede scenarioer igen her bruger man kun signalet fra 800 hz og opefter til noget - oftest fordi der er bunker af overhør på specielt mindre scener. Panorering er som du er inde på noget tricky noget fordi ... det er sådan at jo dybere toner der skal formidles jo flere hørbare kamfilter effekter kommer man til at indregne som noget uundgåeligt i sit mix ... hvorfor de oftest pannes vildt unaturligt hårdt til siderne respektivt for at de ikke skal interferere. Men hvis man ikke sørger for at ret store arealer af trommesættet er dækket af hver mikrofon vil den ene side af salens publikum ikke høre noget særligt retvisende billede af trommesættet.

Jeg kører ikke altid med overheads, men underheads i stedet for ligesom jeg kører mono ... hvis stilarten er rock'n'roll har jeg kun én dynamisk overhead fordi jeg så lægger ret meget af den totale trommelyd op i den, suppleret op med close-mic på stortromme, lilletromme, highhat og gulvtamm(er) ... hvis jeg underhead'er kræver det 3-4 pencil kondensator mikrofoner 4-5 cm fra hvert bækken inkl. highhat nedenunder i den halvdel der vipper opad når der bliver slået.

Noget man skal gøre sig klart i denne sammenhæng er her 3:1 reglen for afstande for mikrofonering ... overlad aldrig til andre at sætte mikrofoner på ting, fordi de abonnerer som oftest på lidt generaliserede regler som måske ikke helt passer til din måde at bruge overhead- og close- mod hinanden. F.eks kan man argumenterere for at man tegner en virtuel streg fra lilletrommens midte til køllen på stortrommen og siger at de 2 overheads skal spejles om den akse i stedet for blot at pege på ride-bækken og crash'et i den anden side ... den skæve akse er selfølgelig for at få ligemeget stortromme og lilletromme i hver OH. Her vælger jeg den ene OH som peger fra lidt over højre øre af trommeslageren hen i området i mellem lilletromme, highhat og den lyse tam, gulvtamm(er) kører stort set kun direkte ... fordi jeg bruger en dynamisk hypercardioid til OH, fordi overhøret er mindre og det der løft som kondensatore typisk har fra 5K af ikke lyder særligt pænt (lidt a'la spark i en halvooppustet plastsæk)

...så tilbage til de tidligere besvarede spørgsmål, hvor jeg stort set er enig.

#2 ...jeg skrev tidligere at jeg bruger parallel komprimering - hvilket jo betyder at jeg aldrig hiver spidser af men fylder op med lavniveau ting og sager, man må gøre sig klart at man i langt de fleste tilfælde ikke er synderligt forhindret i at lave spidser ... men i jobs med meget rungene lokaliteter opnår man rikkoterenede klange i større omfang end man måtte ønske sig, men alt efter systemerne man sender sit signal ind i vil der jo rigtigt ofte være noget limitering.

#3 Her er vi ude i at når man kører på digital-pulte så gør man klogt i at lowcutte alting fordi man ikke kan belave sig på saturation effekter virker i den sammenhæng ... headroom kan ikke her køres som the-redder-the-better. På analoge pulte er der kun "måske" et flydende lowcut ... langt de fleste er en fast knap imellem 80 og 100 hz ... og her bruger man så i stedet lowshelvingen til at dæmpe proximity effekten ... man skal huske på at lowshelvingen når den er dykket mest nedad starter oppe ved 1K og først når -15 dB ved 80 hz hvis vi taler om klassiske Blaxandale filtre.... endeligt skal man gøre sig klart at meget hårde filtre stort set ikke forekommer fordi langt de fleste konstruktører er helt med på at sådan noget lyder overdrevent faset langt de fleste lowcuts er 2. ordens eller til nød 3. ordens ... hvorfor man bruger dem ved at køre dem op til man lige hører en snas af virkningen og så lidt tilbage igen. På analoge pulte skal man også være klar over at saturation har det med at løfte den nedre mellemtone og nogen gange vil give feeds blandt andet fordi PA'et ofte er ret rundstrålende dernede og rigtigt meget kommer på scenen, og det giver en følelse af acceleration i knappen når man begynder at rulle af ... meget små bevægelser i knappen giver meget store udsving.

--sd

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Saturation er super spændende og desværre ikke noget jeg tidligere har arbejdet med. Det er seriøst guldkorn i kaster til mig her :-D
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Claus Flid skrev:Saturation er super spændende og desværre ikke noget jeg tidligere har arbejdet med. Det er seriøst guldkorn i kaster til mig her :-D
Pas på ... bare fordi jeg tror jeg finder noget i det, er det måske fordi jeg ved det skjuler nogle sammenhænge jeg ikke helt fatter - du rejste tråden her fordi du lige ville have nogle afkrydsninger på om dit instinkt talte rigtigt. Her er du ikke særligt langt fra hvad jeg også mener det handler om ... på den anden side er der stadig ting hvor jeg må erkende overfor mig selv at jeg ikke helt nailer den.

--sd

Medlemsavatar
Simon Madsen
Medlem
Indlæg: 16
Sted: Herning

Indlæg af Simon Madsen »

Claus Flid skrev:#5
Panorere man trommer hårdt ud via flere overheads mm. Bruger man overhovedet panorering da alle folk foran scenen jo aldrig står lige for FOH.
Jeg vil klart anbefale dig at panorere lidt lilletromme, OH og guitar ud. Bare så det hele ikke ligge lige i midten. Det kan godt komme til at lyde mudret, hvis

det hele ligger derinde og roder rundt..
Simon Madsen
MacBook 13'' | Logic Pro 9 | Musiker | Lydtekniker |

https://soundcloud.com/louie-got-lost

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Simon Madsen skrev:Jeg vil klart anbefale dig at panorere lidt lilletromme, OH og guitar ud. Bare så det hele ikke ligge lige i midten. Det kan godt komme til at lyde mudret, hvis

det hele ligger derinde og roder rundt..
Ja der er jeg så af en anden mening, hvis tingene roder er det fordi at der ikke bliver gået nok til makronerne med lowcut og komprimering på guitar og bas, faktisk ej heller på vokalerne - og måske også fordi bundkassen bliver delt for højt oppe så maskerende forvrængning ødelægger intentionerne - nu ved jeg godt at arrangementet i sangene til tider bytter om på rollerne for henholdsvis bas og guitar - specielt unge guitarister har det med at dreje en for tung bund ind i deres klang, fordi musikaliteten måske ikke helt er der endnu. Vokaler med for meget bund vil også få bunden fra PA'et til at ankomme i mikrofonen tidsforskudt ... og er næsten en klassisk fejl fordi man solo'er vokalen når man laver lyd på den, lige som den med for meget bund i guitaren også er et produkt af mangel på forståelse af hvordan tingene forholder sig fuldt orkestreret.

Ved at panorere narrer du 90% af tilhørerne for en god balance instrumenterne imellem ... du er altså derfor tvunget til at have en repræsentativ klang for hvert enkelt instrument i hver højttalerside. Hvis du skal brede tingene ud, er du nødt til at bruge Haas effekten, hvor første instans af en klang godt kan være væsentlig lavere end det tidsforsinkede af det samme ankommende et andet sted fra ... men man må endelig ikke glemme at retningskarakteristikken for højttalere snevres ind jo længere op mod toppen du kommer - der er rigelig med rundstrålende bund fra et PA, men toppen sendes ud i en smal klynge i toppen.

--sd

Nyt svar