Hvordan indstilles delefrekvens mellem subs og toppe

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Hvordan indstilles delefrekvens mellem subs og toppe

Indlæg af Smittefar »

Vi har et HK Audio Premium Pro med 2x18" bunde og 2x15" toppe (aktive 600 W hver). Signalet fra mixer sendes gennem bundene, hvor delefilteret sidder, og hvor man kan vælge en cross-over frekvens.

Jeg kan godt sætte noget musik på og dreje på knappen ind til, jeg synes, det lyder bedst, men jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvad jeg teoretisk set burde lytte/kigge efter.

Det eneste, jeg sådan lige umiddelbart kan komme i tanke om er, at man prøver at fordele effekten mellem sub og toppe nogenlunde ligeligt. En 600W bundkasse er måske nok i virkeligheden lidt i underkassen til en 600W top, så man kan måske med fordel dele ved en relativt lav frekvens, så topkassen håndterer så meget som muligt af signalet.

Er jeg helt galt på den? Hvad gør man, hvis man ved, hvad man gør?

Vi har en målemikrofon, så vi kan kigge på et pink noise signal og nogenlunde balancere outputtet mellem toppe og bunde.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

I gamle dage lagde man delefrekvensen ved 200 hz fordi det gav en ensartet fordeling på hver side af den. Men det gjorde man mest fordi man ikke havde så meget effekt at gøre godt med. For desværre er det sådan at når man syntes at et PA system lyder punchy, så er det fordi der er et ikke ubetragtelig harmonisk forvrængning til stede.

Så derfor er man nu gået bort fra at dele så højt, og derfor prøver at sikre sig at kompleksiteten er så lav som mulig i det signal der bliver sendt til bundkassen, og det løses umiddelbart bedst ved at vælge en delefrekvens en oktav lavere ca. Men hvis man så ikke har rådighed over en nyere forstærker på en 3Kw, vil man opleve at anlægget spiller en del mere ineffektivt.

Men hvis man giver sig til at måle på tingene, vil man prøve at opbygge en udklingning der er så kort som mulig, og her kan man da skyde delefrekvensen op og ned indtil den bliver kortest, men du vil opdage at hvis du vælger en høj en så bliver du nødt til at voice med noget eq der går ind og hiver en del væk lige under delefrekvensen. Det handler desværre også om principperne dit system det kører med - eksempelvis kan dine enheder være nogle der har en relativ høj Vas og et kort xmax, fordi det er den billigste måde at lave højttalere på.

Så der er ikke noget endeligt man kan sige der skal gøres før man har gjort sig klar hvad ens system i sig selv er af "natur", og jeg ville nok i stedet for at købe et DBX driverack, få fat i to stk. stereo 2-vejs filtre (DBX 223 Xs f.eks), her ville jeg så bruge den ene kanal på hvert til at få lavet noget lowcut på topsystemet som så nok vil ligge ved 120 hz (det er gulvtammen man lige skal have med). Den anden side af et af filtrene ville jeg så føde med et aux signal med kun stortrommens lyd som så bliver highcuttet ved 80-90 hz - se det er faktisk ret vigtigt at de ikke når rigtigt sammen, fordi bundkassen laver mest forvrængning, men ved at tage 120 hz ud af det som sendes til bundkassen, gør at man kan stoppe endnu mere effekt i den.

Der skal måske også lige knyttes en kommentar til, hvor man opstiller bundkasserne - her skal man altid om muligt samle dem i én klynge mid for scenen, fordi det giver desværre rigtigt uregelmessig dækning at opstille dem på hver side af scenen og i nærheden af flere reflekterende flader, fordi hvis det sker inden for 1/3 af bølgelængden vil bølgerne påvirke hinanden og sende dem ud i klynger og i ret uforudsigelige mønstre alt efter hvad de rammer undervejs.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så du siger, man stiller den på 200 Hz og håber på det bedste ;)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

200 lyder godt nok højt.

Hvilken muligheder har du og hvad forslår HK selv ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

200 hz lyder helt fjollet.

Hk siger selv maks 150 hz men jeg vil sige 100-120 hvor du lytter dig frem til det bedste resulter.

De fleste større systemer deler til subbe mellem 60 og 100 hz

Du ønsker at dine topkasser, uanset om det er line array eller pointsource, spiller alt din musik information, dine subbe skal blot forlænge frekvensområdet.

I dit tilfælde hvor anlægget ikke er så kraftig kan du derfor med fordel gå lidt længere op altså 100-120 hz.

Premium pro systemet syntes jeg gør sig bedst med 2 subbe pr side for netop at have det overskud man ønsker sig i subområdet.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fandt lige manualen - Man kan stille cross over fra 75-150 Hz

5 X-Over-Bass
The active crossover can serve to vary the top
cutoff frequency of the subwoofer with a range
of 75 to 150 Hz. The best cutoff frequency
for the given application depends on the
surroundings and satellite, so you will have to
experiment.
Note: If you set the cutoff to a frequency
higher than 110 Hz, the subwoofer will
render mostly the lower frequencies of
signals generated by bass guitars, kick
drums, and low-end keyboard sounds. If you
set the cutoff to a frequency higher than
110 Hz, the subwoofer will also render the
lower frequencies of voices and other sound
sources.
Der er tydeligvis en trykfejl. Men man kan vel sige, at de anbefaler, man holder sig under 110 Hz, da vi gerne vil holde guitarer, sang og til dels klaver ude af subberne.

Vi er begyndt at kigge på det her, fordi vi netop synes, at bunden ind i mellem er lidt fattig (afhænger selvfølgelig af rummet) - Så det kunne da godt være, vi skulle kigge på en ekstra sub til hver side. Til at starte med kigger vi på, om ikke vi lige kan få lidt mere ud af det, vi har.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil også sige 100-120hz
Hvis muligt så smid dem på en bus for sig selv, så du kan mixe det ud på subbene som du ønsker bund til, f.eks. Gulvtam, Stortromme, Bas osv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Så du siger, man stiller den på 200 Hz og håber på det bedste ;)
Nej lige modsat, men det er mest sandsynligt at dine top systemer desværre ikke er kraftige nok, fordi det man opnår ved at dele højt på toppen er at undgå meget lange membranbevægelser i dem (...ligesom de par bilpærer der sidder i forbindelse med toppen jævnligt lyser). Hvor bundkassens forvrængning taler for at dele så dybt som muligt ... så det jeg sagde var at jeg ville undgå at de to frekvenser nåede helt sammen eller endnu værre overlappede. Jeg talte også for at køre sub-on-aux, og det gjorde jeg fordi at hvis man har blot to toner i bundkassen vil udklingningen og forvrængningen give nogle lidt mindre sinus formede bølger.

Men jeg tror at du er blevet vant til at bruge anlæggets top-komprimering og bundkassens forvrængning der fylder hullet op der hvor gulvtammer typisk ligger. Jeg mener faktisk at du nok skal vælge den der 110 hz som HK anbefaler, men jeg ville så udskifte 18" enheden i bundkasserne til en Faital 18XL1600 (4 ohms versionen) eller en B&C 18TBW100 og så skifte bundforstærkeren ud (lad den bare blive siddende tilbage i kassen, men lav et nyt panel til speakon der går uden om) til en:

http://www.thomann.de/dk/tamp_proline_3000.htm

(...jeg ved godt den vejer 37 kg)

Hvis der stadig skal være noget økonomi i tingene, hvis det ikke er sagen så ville jeg da bare se at få fat i en:

http://www.thomann.de/dk/lab_gruppen_fp_10000_q.htm

Men desværre er dine PR:o 15 A'er heller ikke særligt kraftige....

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 28. dec 2015 12:25, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Der er tydeligvis en trykfejl. Men man kan vel sige, at de anbefaler, man holder sig under 110 Hz
Hvor er den, det de snakker om er highcuttet i en aktiv bundkasse - så vidt jeg kan se???

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

If you set the cutoff to a frequency
higher than 110 Hz, the subwoofer will
render mostly the lower frequencies of
signals generated by bass guitars, kick
drums, and low-end keyboard sounds.
Det fremhævede skulle efter min bedste overbevisning være "lower"

Anywho - Jeg synes, sgu, du skyder forbi skiven i imponerende grad Søren.

Jeg spørger til, hvordan man indstiller en delefrekvens på det anlæg, jeg har, og hvilke ting, man skal fokusere på, når man vælger delefrekvens. Du fortæller så op og ned ad døre og stolper om, hvilket ekstra udstyr, jeg skal købe, og hvordan jeg i det hele taget skal bygge mit anlæg om til noget helt andet - Det kan jeg faktisk ikke rigtig bruge til noget.

Jeg kan læse mig til, at du gerne vil have separat hi-cut og lo-cut - Det kan mit anlæg ikke, men jeg kan da prøve at lægge et stort cut på master bussen oven i delefrekvensen, hvis det ser ud til, at der kommer et boost der, hvor vi deler. Vi kunne sådan set godt køre bas og stortromme på en aux, der som de eneste ryger i subberne, det kræver kun et ekstra kabel til hver side, det kunne vi godt, hvis der ser ud til at være behov.

Tak for alle inputs :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Det fremhævede skulle efter min bedste overbevisning være "lower"
Nej, hvis man sætter highcuttet for højt på bundkassen vil for meget ekstra også komme med i den:

Det de snakker om er dette her:

Billede
Smittefar skrev:Jeg kan læse mig til, at du gerne vil have separat hi-cut og lo-cut - Det kan mit anlæg ikke, men jeg kan da prøve at lægge et stort cut på master bussen oven i delefrekvensen
Ja det kan du og her vil jeg lægge et blødt 6 dB/okt cut ind fra ca. 200 hz, for at slippe for store transienter i bunden af hovedsystemet der nu kører alene, bunden sendes på en subgruppe eller en aux og på Bundkassen sætter du filteret ned til f.eks 90 hz men bruger så ikke videre-link-ningen ... du vil så få et renere spillende anlæg, men så deværre også et lidt ineffektivt et, og det er jo her hunden ligger begravet når man føler at man taber punchet i et anlæg ... man har alt for lidt effekt at sende ind i det og det giver sig til at mudre lyden.
Smittefar skrev:Jeg spørger til, hvordan man indstiller en delefrekvens på det anlæg, jeg har, og hvilke ting, man skal fokusere på, når man vælger delefrekvens. Du fortæller så op og ned ad døre og stolper om, hvilket ekstra udstyr, jeg skal købe, og hvordan jeg i det hele taget skal bygge mit anlæg om til noget helt andet - Det kan jeg faktisk ikke rigtig bruge til noget.
...hmmm - men du var ellers med på at købe et par bunde mere, så jeg - alene den passive PR:O 18 passiv koster en små kr. 4000 - pr. stk, men du skal jo bruge to mere aktive: Hvilket så giver en små kr. 1800 mere pr. side. Det ville du også kunne få det jeg foreslog for, med den fordel at det ville være nemmere at få med på traileren i givetvis bruger når i skal ud. Vi snakker om et budget på små 11K!!!!

--sd

Default avatar
Bonné
Medlem
Indlæg: 121

Indlæg af Bonné »

Vil virkeligt anbefale at bruge måleudstyr som ikke er tidsblindt til sådanne formål, Systune, Smaart, whatever...
De forskellige parametre som er i spil, er i høj grad interaktive, og man ender tit med at løbe lidt i ring. JEg giver det gerne et skud på vej hjem fra arbejde, hvis du ellers kan udholde at lytte til endeløse salgstaler... 8-)
vh
Bonné

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hej Bonné, jeg fik aldrig svaret dig - undskyld - jeg sender lige en PM
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar