Jeg vil gerne optage hele mit big band når vi øver. (til øvning senere hjemme.)
Det skal optages på min iPad, som står hos mig - ved trommerne. Derfor skal jeg bruge en (/to) mikrofoner med noget kabel på.
Det skal enten være en mikrofon med Lightning, der går direkte i iPad'en eller en Mikrofon med USB, der går via den Lightning -> USB konverter jeg har eller via et usb lydkort, som så forbindes til ipad'en.
Jeg er i tvivl om, om jeg skal bruge stor membran mikrofoner eller lille membran mikrofoner.
Hvad er forskellen på de to?
Jeg har flg. sæt og spekulere på om disse kan bruges:
http://www.thomann.de/dk/the_tbone_sc_1 ... ch_prv_1_2
Det skal være så simpelt som muligt, men med en rimelig lyd.
Håber i kender nogle løsninger.
/Esben
Optagelse af helt orkester, men en (evt. to) mikrofoner
Det er ikke en nem opgave at optage et bigband med to mikrofoner. Prøv at søg på Decca tree og se om der er nogle teknikker du kan bruge - det kræver dog (som minimum) tre mikrofoner, hvoraf to er ens. Måske kan du supplere med en lille mikser? De mikrofoner du har kan sagtens bruges, når optagelsen skal bruges til at øve efter. Jeg ville nok vælge nogle stormembran hvis det handlede om en "rigtig" optagelse.
-
- Medlem
- Indlæg: 361
Hej
Hvis det bare er til brug for hjemmeøvning ville jeg gå efter en af de små recordere ala ZOOM og pladsere den på et stativ foran orkesteret fx en meter bag dirrigenten, og så bare sætte den til at optage når i starter prøven. Så kan du klippe det ud du skal bruge senere. Så er du også behageligt fri for at tænke mere på den mens du spiller, og kan have dine noder på iPad'en
I min erfaring lyder det ganske fint til det brug - og der skal faktisk meget grej til før det bliver synderligt bedre - specielt hvis I øver i et almindelig klasse/musiklokale af en art.
VHJens
Hvis det bare er til brug for hjemmeøvning ville jeg gå efter en af de små recordere ala ZOOM og pladsere den på et stativ foran orkesteret fx en meter bag dirrigenten, og så bare sætte den til at optage når i starter prøven. Så kan du klippe det ud du skal bruge senere. Så er du også behageligt fri for at tænke mere på den mens du spiller, og kan have dine noder på iPad'en
I min erfaring lyder det ganske fint til det brug - og der skal faktisk meget grej til før det bliver synderligt bedre - specielt hvis I øver i et almindelig klasse/musiklokale af en art.
VHJens
+1Jens Larsen skrev:Hej
Hvis det bare er til brug for hjemmeøvning ville jeg gå efter en af de små recordere ala ZOOM og pladsere den på et stativ foran orkesteret fx en meter bag dirrigenten, og så bare sætte den til at optage når i starter prøven. Så kan du klippe det ud du skal bruge senere. Så er du også behageligt fri for at tænke mere på den mens du spiller, og kan have dine noder på iPad'en
I min erfaring lyder det ganske fint til det brug - og der skal faktisk meget grej til før det bliver synderligt bedre - specielt hvis I øver i et almindelig klasse/musiklokale af en art.
Jeg er helt enig, det bliver ikke nemmere at blande iPad'en ind i ligningen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Hej.
Tak for de gode råd.
Jeg har kigget på zoom h6 og den ser fed ud.
Dog synes jeg at 3.000 er lige lovligt pebret.
Det var derfor jeg havde tænkt at optage på iPad'en. Og så skal det afspilles på iPad'en når jeg øver og det var argumentet for at benytte den.
Ifht. opstilling så sidder bandet ikke i bue, men på tre lige rækker, med rytmegruppen i venstre side.
Men det giver måske god mening at have to (stereo) på bandet og separat mic på rytmegruppen.
Jeg havde nok tænkt et interface til iPad'en og så mine mikrofoner i det. Men jeg tror jeg prøver at låne en optager et sted.
Venlig hilsen Esben
Tak for de gode råd.
Jeg har kigget på zoom h6 og den ser fed ud.
Dog synes jeg at 3.000 er lige lovligt pebret.
Det var derfor jeg havde tænkt at optage på iPad'en. Og så skal det afspilles på iPad'en når jeg øver og det var argumentet for at benytte den.
Ifht. opstilling så sidder bandet ikke i bue, men på tre lige rækker, med rytmegruppen i venstre side.
Men det giver måske god mening at have to (stereo) på bandet og separat mic på rytmegruppen.
Jeg havde nok tænkt et interface til iPad'en og så mine mikrofoner i det. Men jeg tror jeg prøver at låne en optager et sted.
Venlig hilsen Esben
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
De store farver lyden væk fra aksen, og har uregelmessigheder i frekvensgangen inde i det hørbare område. Det er ikke nødvendigvis af det onde at de gør sådan, ligesom det heller ikke er af vejen at der "afgrates" impulser i rørtrin - fordi det til en vis grad supplerer op om det der sker med lydens vej ind i øret, hvor der jo også pågår både kompression og omdirigering af fokus.esbenr skrev: Jeg er i tvivl om, om jeg skal bruge stor membran mikrofoner eller lille membran mikrofoner.
Hvad er forskellen på de to?
Nogle producenter griber det her an, enten fra et videnskabeligt approach og går i endog meget små membraner DPA og Earthworks eller et hvor værktøjet har en slags personlighed via størelsen på op til omkring en tomme eller en lang strimmel foldet staniol (ribbon'er).
Jeg har været med til at track'e en bigband øver, men fordi der var sangere involveret i tingene, så var der ingen vej uden om mange mikrofoner ... overhør er allesteds nærværende og man må derfor på de enkelte fokus områder supplere op med fokuserende mikrofoner som typisk så er små-membranede. Disse farver selvfølgelig også men fysikken gør at de typisk gør det et par oktaver højere oppe end de store.
Nu er jeg så småt kommet in på en "ny" tredie type mikrofoner - Ribbon'er. Disse er nogle mærkelig nogle som oftest kun arbejder i 8-tals karakteristikker som tvinger dem til at arbejde sammen med indtil flere andre mikrofoner, men et bredt stereofelt kan altså laves med et blumelein par, og med en støtten op om grundtonen som ingen af de andre mikrofontyper kan præstere. Da der givetvis er økonomiske betragtninger ind over ville jeg foreslå et par:
https://www.thomann.de/dk/mxl_r144.htm? ... ch_prv_1_2
Fordi man selv på afstand får rigtigt flot dyb trommelyd ud af det:
--sd
Prøv at lytte på nogle af de bedste live-optagelser med Basie, Ellington, Thad Joner / Mel Lewis. De er ofte optaget med et utrolig simpelt mikrofon setup - ofte m/s eller 8-tals optagelse. Suppleret med en solist mikrofon - det handler rigtig meget om at orkestret kan balancere sig selv - f.eks. en trommeslager, der ikke bare smadrer løs på crashbækkener. Det vil gøre bandet bedre at blive bevidst om det:)
-
- Medlem
- Indlæg: 361
Hej med jer
Interessante betragtninger med både M/S, spotmics og Ribbons - men hvis målet er nemt at få nogle tracks at øve til, skal vi passe på at vi ikke gør det mere kompliceret end det er.
Jeg tænker stadig at en lille recorder foran orkesteret er det nemmeste - uanset hvordan orkesteret så sidder.
VHJens
Interessante betragtninger med både M/S, spotmics og Ribbons - men hvis målet er nemt at få nogle tracks at øve til, skal vi passe på at vi ikke gør det mere kompliceret end det er.
Jeg tænker stadig at en lille recorder foran orkesteret er det nemmeste - uanset hvordan orkesteret så sidder.
VHJens