Centerhøjtaler til 2xtop+2xbund ??

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Centerhøjtaler til 2xtop+2xbund ??

Indlæg af Smittefar »

Hej

Når vi tager ud og spiller (balle), har vi et HK Audio Premium Pro anlæg med ude, hvor vi har en 18" bund og en 15" top i hverside (hver højttaler er aktiv 600W). Vi spiller alle sammen med in-ears, og vi kører allesammen lydløst setup undtagen trommer (og sang) - Guitar, bas og keys kører alle direkte i mixeren uden anden forstærkning. Det betyder at vores scenelyd er 100% domineret af trommer, og det gælder også lyden lige foran scenen, da vi trods alt ikke tør dreje vores tophøjttalere så meget, at de spiller decideret på tværs af scenen. Jeg oplever, at folk danser et godt stykke væk fra os (hvor jeg også selv synes, lyden er bedst)

Vi har en 12" aktiv HK monitorskråkasse, som vi ellers ikke bruger. Jeg tænkte, om det kunne give mening at stille den på gulvet midt for scenen pegende ud mod publikum og så køre guitar, keys, bas og sang i denne kasse - Jeg tænker at lo-cutte den ved 2-300 Hz, så vi bastonerne ikke overloader den lille kasse, men vi stadig får tonal definition og sang ud af den, så det giver lidt bedre lyd foran scenen.

Er jeg helt på vildspor - Vil det gå grueligt galt for mig, eller har jeg fundet de vises sten?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Anyone?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det giver fin mening at bruge en mindre højttaler til fill, nogle gange ser man at man sætter dem midt på scenen og spiller ud, andre gange ude i siden af scenen og spiller ind mod midten (af dansegulvet).

Til mange store setups sætter man forholdsvis flade højttalere på kanten af scenen.

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - tak
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Frost
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Midtjylland

Indlæg af Frost »

Hvorfor dog ikke bare prøve det - og endda med et lavpraktisk approach?

Hvis jeg husker ret, benytter I en digitalmikser, og hvis I har en udgang i overskud ville jeg kopiere PA-signalet minus trommer og sende signalet til jeres overskydende monitor.
Start med nul lyd i ekstrahøjtaleren og gå ud midt på gulvet (uden InEars i kraniet) til et punkt hvor du er happy med lydbilledet. Bevæg dig derfra ind mod scenekanten indtil lyden ikke længere er "lækker", og få en til at hæve signalet i ekstrahøjtaleren til et passende niveau.

Det koster gratis, og I kan hurtigt afgøre om I synes der er gevinst ved at benytte en centerhøjtaler.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg vil nok sige at det bare at at lave endnu et mix som til en monitor (som det så er) så det skulle være meget nemt at få op at kører, ulempen er hvis ikke det bliver lavet som post-fader sends, så vil de ikke rette ind når i ændre mixet.

Dog ville jeg dog bare sende front lyden ud i dem, inkl trommer osv. Hvis trommerne er for høje, skal det løses på baggear. dvs. plexi foran trommerne og dæmpning bagved. (har jeg selv haft stor success med.)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det der med plexiglas foran trommerne bliver nok ikke lige relevant, men vi har da heldigvis mulighed for at lave et separat mix til denne fronthøjttaler (og det kan også være post-fader).

Det skal sgu nok bare prøves.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Hvis det er en digitalmixer kan I måske lave et Mix-minus signal til centerhøjtaleren, hvor trommerne bare ikke er med.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det burde være muligt med vores DL32r

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er jo ikke et ukendt problem du har ... rigtig mange vil sige at en 15" i en topkasse er helt forkerte grundet interferens imellem 15"erens meget dårlige spredning over 1000 hz og et horn der så kun effektivt spreder 60 grader. der er lommer uden lyd ude på siderne af topkassen i sådant et system. Du har brug for enten en klynge af indbyrdes vredne horn eller et der spreder meget. Jeg eksperimenterer for tiden med topkassen på en gaffel og så et 100 graders system der spiller ind under og på tværs af det horn som allerede er i topsystemet.

Det er lykkedes mig at finde et par PH-316 fra P.Audio hvor jeg har sat en BMS 4550 1" driver på fordi det var den eneste måde jeg kunne køre dybt og højt nok. Mit problem ligner næsten dit, blot eksisterer mit fordi jeg skal stå ude ved siden og mix'e hvis det er til spisning eller sådan noget.

Jeg er helt på det rene med at 15" systemer køber man på grund af økonomi, jeg er også i den situation - det må godt tjene sig hjem i en fart. Men du er da velkommen til at låne gafler og hornsystemer og prøve det af og se om ikke det kunne give dig mere direkte PA lyd inden foran scenen. Jeg skal lave mine første eksperimenter med det i juledagene!

Billede

--sd

Nyt svar