UAD Apollo live?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

UAD Apollo live?

Indlæg af Graceville »

Jeg har en måske lidt skør tanke /slash/ våd drøm om at køre band (evt uden trommeslager, højest cajon) via UAD Apollo 16 eller mindre.
Jeg har fravalgt at spille i bands som sådan, så jeg øver med folk op til koncerter. Jeg har to konstellationer.

Konstellation A (4 mand)
vokal
kor x 2
mandola
keys
perc/glockenspiel
bas
akk. guitar

Konstellation B (4mand)
vokal
akk guitar
kor x 1
fender elguitar
cajon (evt trommer seperat i en anden lydpult)
bas

Dvs køre med de DSP plugins der måtte være interessante i UAD, såsom bas- og guitarforstærkere, reverb, preamps osv.
Både i øvesituationen med in ear (hovedtlf)
til tracking af numrene
og live.

Fordele: man skal ikke slæbe ret meget gear, kun et lille rack, man kan tracke på koncertstedet, man kan øve hvor man vil nærmest grundet mobilitet og det tager ingen tid at sætte op med minimal lydprøve (?)

Ulemper?

Hvad ville en lydmand på et sted som Drop Inn og opefter sige til det? Tage sig til hovedet eller?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu har jeg været ude for sådan noget lignende, men en forudsætning er at PA'et reagerer tweaks i dit mix ... på samme måde som et par studie monitore ville gøre det i et meget kontrolleret miljø. Men sådan forholder det sig sjældent desværre ...

Først og fremmest vil højttalerne blive hørt af mikrofonerne med et lille delay introduceret da lyden bevæger sig med 344 meter pr. sekund ved 20 grader celcius, hvis fugtigheden og temperaturen i rummet så ændrer sig vil der ske en ændring af dette svar fordi hastigheden skifter, og summeringen i det elektriske domæne vil introducere kamfilter virkninger hvor visse toner fremhæves grundet det her delay og andre vil falde ud, og gøre tingene uinteressante eller for komplekse for hjernen at regne på, en evne vi ellers bruger til at stedfæste et signals oprindelse i rummets planer. Det er det elektroniske af mixet der skaber problemet.

I et PA mix bliver der instinktivt reageret på disse løbetids fejlkilder, hvorfor det så ofte lyder af hø når man laver et tap fra en PA pult uden at tilføje en mikrofon der fanger sal-lyden i sit mix. Desuden vil problemerne blive endnu mere tydelige jo mere akustisk tingene de er ... eksempelvis vil en kondensatormikrofon fange meget bredere end en dynamisk ... og hvad der kunne være ideelt i en studie sammenhæng kunne udvikle sig til akustisk tilbagekobling der ikke kun vil hæve og sænke hist og her, men også give sig til at hyle hvis man f.eks via sine plugins vil introducere noget kompression for at give noget krop til sine instrumenter på små højttalere.

Store højttalere som er hevet ind på et spillested i form af en 15" til det dybe og en 1" eller 1,4" til toppen af økonomiske grunde, har nogle indbyggede problemer med udklingningen i bunden ved 120 hz og noget membran opbrud oppe omkring 1 Khz der giver en meget ujævn spredning, som gør at vokaler skal meget længere frem i mixet end resten af instrumenteringen, da kun 10% af et spillesteds publikum befinder sig et sted hvor begge PA-sider høres.

Så hvis en lydmand skal gøre brug af din Apollos faciliteter skal han han også have adgang til at lave om på snartsagt alt via et interface og måske en fader-bank... Men belav jer også på at alle skal være på in-ear monitore så så få akustiske signaler flyver omkring på scenen som muligt, hvor det med at undgå bunden fra PA'et oppe på scenen er næsten dødfødt at gøre noget ved. Cardiode subber kan måske lave lidt om på det, men helt undgå det kommer i aldrig til at opleve.

Så jeg ser ikke dit forslag uden massive ændringer som en farbar vej, men i kunne jo købe jer en 4-5 linearrays og så køre hver lydkilde for sig i sin egen søjle og så undgå at bruge stedets PA helt bare ved at stille søjlerne bagved jer ... fordi lyd summerer ikke i luften som den gør elektrisk, akustisk går bølgerne går igennem hinanden ... om i så sætter hver et lille lydkort (eller det samme splittet ud via udgange) på indgangen af hver søjle til emulering af forstærkere bare lydkortet ikke introducerer alt for meget latency. Men det at drømme om at stedets PA er en forvokset studiemonitor er desværre "far fetched"

https://www.thomann.de/dk/ld_systems_maui_28_mix.htm

...er hvad jeg kommer i tanke om kunne løfte opgaven i et mindre sted, i vel og mærke 4-5 stk, men der er også en anden:

https://www.thomann.de/dk/db_technologies_es503.htm

--sd

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg ved ikke lige hvorfor Søren er ude i en lang søforklaring om fugtighed og temperatur i rummet, for dette gør sig gældende uanset hvilket mixer du bruger.

For din Apollo kan fungere som en mixer fuldstændig som alle andre mixere.

Jeg har selv brugt en live uden problemer, men du kan ikke forvente at en udefrakommende lydmand kan eller vil betjene jeres udstyr som de ikke kender.
Hvis i selv har en mand med, som også kan lide ideen kan i sagtens bruge det.
Men det er nok lige i overkanten af konstallation du påtænker, jeg gjorde det med 2 mand på hver deres akustiske guitar + en el guitar og bas i andre numre, ret meget mere vil kræve nogle øve gange for at være 100 % inde i systemet og er slet ikke noget for en person der ikke selv har været med til at designe setuppet.

Hvis man har tid og kan sit kram, kan du til gengæld få det rigtigt fedt, men det er ikke det nemmeste setup at arbejde på, hovedsageligt fordi det slet ikke er lavet til det.

Hvis det er for at det skal være super kompakt kan en Behringer X32 rack anbefales, lyder godt og er dejlig intuitiv at arbejde på via en ipad.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Højhus ... det var for indrømmet ad omveje, at få fastslået at mixet skal laves via luften og ikke igennem elektronikken - fordi lydbølger går igennem hinanden i luften men summeres og subtraheres i det elektriske domæne - tænke på f.eks et kammerorkester, det er ikke muligt at stille en cello og en brartch på en måde så de ophæver hinandens lyde, men så snart man hiver det igennem noget elektronik så så klapper dybdeperspektivet og kamfiltervirkninger opstår. Så det lydmanden faktisk gør er at "brandslukke" de værste af disse ud- og ind- fasninger.

Derfor må man i sit PA brug gøre sig klart at elektronikken til dels er en modspiller, med mindre man gør et eller andet for at lave mixet i luften via udsplitning i separate anlæg. Det er klart at sådan noget nemt kan gå hen og blive upraktisk ... oliekrisen i '73 satte en stopper for Greaful Deads anlæg der var opbygget på den måde, og som immervæk leverede høj lydkvalitet til omkring 60000 publikummer.

--sd

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Men hvordan besvarer det Gracevilles indlæg?

De ting du taler om er jo ikke noget der gør sig gældende for specielt Apolloen eller Drop in, men er dagligdagsfænomener ligesom blæst og kvadratiske rum.

Graceville spørger om en bestemt mixer vil være et godt valg og du foreslår ham i stedet at købe 5 linearraysystemer.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tænker, at fordelen er, at jeg kan bruge UAD's Ampeg, Marshall Plexi, andre plug ins via UAD's DSP og eventuelt andre plugins via mainstage.
+ det er samme opsætning og indstillinger hvadenten det er til at øve, tracke eller spille koncert.

og via Line out kabler forbinde til stedets mixer, evt køre det tørt ud (minus rumklang, comp) så en eventuel lydmand kan gøre hvad han vil med mixet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ulempen er jo at man ikke så nemt kan rette i mixet, lad os sige at det lyder godt i hovedtelefonerne og alle på scenen er tilfredse.. Men det lydmanden får reagerer anderledes på husets anlæg, og han kan ikke dæmpe eller ændre på instrumenterne men har nærmest kun en EQ og comp at lege med som jeg forstår det. Hvis i laver lineout på alle signalerne og sender ned i mixeren, så ser jeg ikke et problem, så længe systemet virker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Det vil give fin mening at bruge den som emulator til guitar og bas f.eks.

Men hvis du på tænker at køre vokal igennem en channelstrip, kan det hurtigt gå galt hvis du f.eks. overkomprimere denne.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er skrevet bag øret :-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Højhus skrev:Men hvordan besvarer det Gracevilles indlæg?
At der er en konceptuel fejl ved at tro at ét eletronisk mix fits all, så alt der i givefald skulle planlægges på forhånd i mixet, vil tage det for givet - at hverken rum eller højttalere eller mængden af publikummer til et arrangement har nogen som helst betydning. Mine forlag gik på at hvis man skulle ud i noget emulering af forstærkere etc. ville det nok bedst lade sig gøre ved at hive den elektroniske del af et mix ud af ligningen og emulere kammer orkestrets greb om rummet fordi hver enkelt musiker på scenen hører hvordan han passer ind i sammenhængen og kan skrue op eller ned for bidragets styrke, fordi brugen af linearrays sætter "kvadratet på afstanden" lidt ud af spillet så man bedre kan regne ud hvad publikum hører.

--sd

Nyt svar