Hvilken mic?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
JacobNB
Forum Donator
Indlæg: 47
Sted: København

Hvilken mic?

Indlæg af JacobNB »



Hvad er det der sidder på storetrommen? Er det en dæmper eller en mic eller?

Det ligner lidt en hjemmelavet udgave af DW Moon Mic...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror det er en dæmper, jeg har set andre lægge en sand sæk i bunden af det forreste skind ... mikrofonen er vist en MXL 55A'er.

Billede

Stagg mf1620 ligner den...

Grunden er at man ikke vil have gulv tammen eller lilletrommen til at få det til at vibrere, fordi mikrofonen sidder ude i hullet og desværre fanger alt hvad der foregår derude, mikrofonplaceringen giver mere 2. og 3. harmonisk end hvis man møver mikrofonen dybere ind i kedlen, hvor disse bliver lidt sværere at få med, men hvor man så til gengæld har rigeligt af grundtonen.

Så det man prøver her er en slags kompromis imellem to positioner, blot med én mikrofon. Jeg ville nok i stedet lægge en sm91 eller 901'er ind i kedlen, og så y-splitte med en sansamp tingest insert'et på den nye kanal af den samme og så kun bruge det der ligger under 800 hz af det overstyrede, som listes op under det rene inden fra tønden. Men mange gange er det slet ikke nødvendigt i PA sammenhænge fordi et anlæg der eksempelvis har x antal 18" i hver side, af sig selv producerer de overtoner der giver den der følelse af punch, men jeg har følt behovet for at gøre sådan noget her med min PA-front.

Jeg har nemlig et bundsystem, med 2x12" i et horn, fra 40hz til 100 hz, og jeg har to båndpass kasser fra 100hz til 200hz som aflaster en 15" der tager fra ovenfor. Min lyd er derfor nogen gange lidt for tør i bunden ... jeg kan selvfølgelig bare køre med to mikrofoner én inde i ..og en uden på stortrommen, men så får man fasen at bøvle med der nede, eller gå i en af de der Yamaha'er sub-kick'er. Men Tchat Blakes ideer med at køre med så få mikrofoner som overhovedet muligt gør det alt andet end hurtigere at få etableret et brugbart mix.

--sd

Nyt svar