Autotune live brug?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
farsan
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Autotune live brug?

Indlæg af farsan »

Jeg spiller i et band som bruger autotune som fast effekt på lead vokalen. Dvs altid en godt smadret autotune... Sivas style og i den mol.

Indtil videre ikke det stor problem i studiet, men hvad er den bedste løsning live?

Vi har prøvet TC-C1 men den er cromatisk og vi skal have mulighed for at vælge toner fra, det kan den ikke. Vi har også overvejet Antares som software, men det bliver sgu nok alt for risikabelt i en live situation med en software løsning? Vi har en synth mand som kunne styrre det, men tør man satse på software live ift lead vokalen?

Er der nogen der kender til TC VoiceWorks? Pitch correction delen skal kunne være grim og ikke gøre det pænere men nærmest det modsatte, hvis I forstår. Fordelen ved Voiceworks er at der er et par stykker på dba til billige penge ;-)

Og ellers er der Tascam TA 1VP men jeg er lidt nervøs for at den også er for "pæn" og ikke laver den grimme Kayne/T-Pain autotune.

Næste udfordring, vi spiller rock. Kan det give os nogle problemer ift at baggearet brager for meget og forstyrre autotunen? Har læst at det kan være et problem live.

PS: Er ikke lydnørd så jeg håber I vil bære over med min beskrivelse.

God aften...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Måske Vocal Synth fra iZotope:



Jeg ville ikke være nervøs for at bruge software på scenen.. Computeren I bruger skal bare være 100% dedikeret til formålet. Der er forskellige ting man skal undlade, såsom Dropbox, Bluetooth, browser osv.

Mht bleed, så skal sangeren helt tæt på mikrofonen og det skal være en cardoid så der ikke er for meget bleed + den skal gaines til tæt brug. Måske spiller de bands for højt og der er for meget tryk på monitoren, så det går i vokalmikrofonen? Den slags starter for det meste hos guitaristen eller trommeslageren der ikke har lært at spille fedt uden at smadre igennem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Vocal Synth skal køre med alt for stor buffer til at kunne bruges live.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Er det ikke bare at have en rimelig kraftig computer og et lydkort der kan køre 32 samples?

Man skal også at man ikke skal gå efter headroom på et digitalt signal men holde sig omkring de -18 – -9 db.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Er det ikke bare at have en rimelig kraftig computer og et lydkort der kan køre 32 samples?

Man skal også at man ikke skal gå efter headroom på et digitalt signal men holde sig omkring de -18 – -9 db.
Jeg kan kører pluginnet med alt andet end pitch correctiondelen slået fra på 64 samples på mit RME Fireface UC på en quad i7 maskine.

Så evt. et Thunderbolt-interface kan måske trække det med 32 samples buffer.

Så jow - men det er noget af en udskrivning for at køre et enkelt plug.

Og allerede hvis man slår nogle flere effekter på i pluginnet eller hælder lidt compressor mm på, så skal det op på 128 samples buffer og der bliver latency i monitoreringen allerede irriterende.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Testede lige demo-versionen

Det klikker hos mig på 32 samples på et thunderbolt UAD lydkort, så det duer ikke.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Waves autotune live som plugin.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. jeg bruger autotune 8.1 "live" i studiet med 64 bytes buffer-size og low-latency mode slået til; det fungerer ganske glimrende, men man skal dog spille ok højt i hovedtelefonerne, for at overdøve den del af stemmen som klinger naturligt i hovedet på sangeren. Live er det måske lidt en anden historie, da du har latency på den computer som kører det, samt latency ind og ud på digital-pult, måske et digitalt delefilter osv osv .. det løber hurtigt op! Der er jo også den gamle Antares rack-hardware autotuner ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
farsan
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Indlæg af farsan »

.. "Der er jo også den gamle Antares rack-hardware autotuner .."

Ja havde jeg også overvejet. Nogen der kender til den?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

farsan skrev:.. "Der er jo også den gamle Antares rack-hardware autotuner .."

Ja havde jeg også overvejet. Nogen der kender til den?
De her gør vist:
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg kender til TC voice works og voicelive 1 og voice works plus ;)

De lyder alle sammen rimelig ens.. så kan være voice live 1 er bedre da den er i pedal form? ..

Digitech studio vocalist / digitech vocalist II er lidt samme koncept i en lidt ældre model og med en mere gritty lyd .. MEN latencyen og dens dårlige evne til at styre input vocalen sikkert gør at jeg nok ikke ville bruge den live.

Men hvis du efterlyser at hører hvordan sådan en TC voiceworks slambart lyder har jeg plugin versionen Harmony 4 til TC Powercore så du kan da sende mig en vokalbid og jeg kan smide den igennem pluginnet så får du en ret god ide om hvordan resultatet bliver.

Smid mig lige en PM hvis det er :)

Default avatar
AshenMusic
Medlem
Indlæg: 606
Sted: København S

Indlæg af AshenMusic »

Ved ikke om det var den her du mente var cromatisk, men jeg har ejet den førhen og brugt den live, og man kan indstille den til de forskellige tonearter, så den virker i princippet ligesom antares Autotune. Der er en lille bitte smule forsinkelse i lyden, men når først musikken spillede var det aldrig rigtigt et problem for mig. :)

https://www.thomann.de/dk/tchelicon_voi ... oCj8Hw_wcB

Default avatar
farsan
Medlem
Indlæg: 3
Sted: København

Indlæg af farsan »

AshenMusic skrev:Ved ikke om det var den her du mente var cromatisk, men jeg har ejet den førhen og brugt den live, og man kan indstille den til de forskellige tonearter, så den virker i princippet ligesom antares Autotune. Der er en lille bitte smule forsinkelse i lyden, men når først musikken spillede var det aldrig rigtigt et problem for mig. :)

https://www.thomann.de/dk/tchelicon_voi ... oCj8Hw_wcB
Ja vores sanger har netop knækket hvordan han kan bruge sin C1 som vi købte for noget tid siden. Optur, helt klart letteste løsning... tak!

Nyt svar