Frekvenser på trådløst..

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
zoooidberg
Medlem
Indlæg: 27

Frekvenser på trådløst..

Indlæg af zoooidberg »

Hej.
Kan nogen forklare lidt om frekvenser på trådløst udstyr?
Jeg er med på bølgelængder, VHF, UHF, 2,4GHz osv. (mere her, hvor nogen synes det er sjovt https://da.wikipedia.org/wiki/Frekvensb%C3%A5nd).

Men i min jagt efter et nyt trådløst headset, så undrer jeg mig over, hvorfor der er så stor forskel på hvilket bånd producenterne vælger at bruge.
Man kan jo ikke sige at de gode trådløse systemer bruger UHF og de billige noget andet...

- Hvorfor vælge det ene frem for det andet? Flere features...?
- Hvornår får man problemer med det trådløse (hvis man har lidt forskelligt grej med forskellige frekvenser)?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Først og fremmest så har teleselskaberne opkøbt en hulens masse bånd, hvor musikere og andet godt folk tidligere boltrede sig ... det har gjort at en del af det udstyr man ser udbudt brugt er blevet ulovliggjort. Hvilket har gjort at store udlejningsfirmaer har måttet ud i ret så store udgifter til konvertering af deres udstyr, til lovlige frekvenser.

--sd

Default avatar
zoooidberg
Medlem
Indlæg: 27

Indlæg af zoooidberg »

... Det skal ikke være nemt for os, Søren Dyhr :(

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Gå efter system(er) der ligger i frekvensbånd mellem 470 og 699 MHz, så skulle du være sikret lidt år endnu.
C-båndet (700 MHz) er det næste der ryger.

Og gå efter systemer der dækker omkring 40MHz, så er det muligt at finde en ledig frekvens uanset hvor i landet du har job.
(vi skal lægge os i de såkaldte "white space" områder, mellem de digitale tv kanaler)

Frekvens mæssigt vil jeg nok gå efter bånd A, G eller B (de tre dækker ca 470 til 626 MHz'ish)

Mener B (626-668) mest bruges til In Ear monitor, og en del teatre bruger G (566-608) samt GB (606-648)
Er det kun et eller to sæt, kan E båndet bruges (823-831 + 863-865), men det er der hvor mange skoler og forsamlingshuse har deres.
A-båndet (516-558) er også en mulighed, kender ikke umiddelbart nogen der bruger det så ved ikke hvor brugt det er.

Alternativt er der kommet systemer i 1,8GHz (1800MHz), fordelen er at det er begrænset hvor mange der har det, så der er mere "fred" ;)

Nyt svar